Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Huilun aloittaminen selkävaivaisena
1
Sansodor
07.06.2010 15:36:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei,
 
Tahtoisin aloittaa huilunsoiton, mutta en ole varma sopiiko soittoasento selälleni. Olen entinen tanssinopettaja ja selkä vaivaa usein (diskusprolapsi). Videoita katsellessa rupeaa hirvittämään soittajien rangan kiertynyt asento. Osaako joku kommentoida asiaa?
 
Haaveenani olisi oppia soittamaan esim. tällaista:
http://www.youtube.com/watch?v=_b2F-XX0Ol0
 
R85
16.06.2010 12:25:13 (muokattu 16.06.2010 12:26:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sansodor: Hei,
 
Tahtoisin aloittaa huilunsoiton, mutta en ole varma sopiiko soittoasento selälleni. Olen entinen tanssinopettaja ja selkä vaivaa usein (diskusprolapsi). Videoita katsellessa rupeaa hirvittämään soittajien rangan kiertynyt asento. Osaako joku kommentoida asiaa?
 
Haaveenani olisi oppia soittamaan esim. tällaista:
http://www.youtube.com/watch?v=_b2F-XX0Ol0

 
Itse olen selkävaivaisena tyytyväinen nokkahuiluuni :P. Mites klarinetti, fonit jne? niitä soitettaisiin "suoraan". http://www.youtube.com/watch?v=txq2Tl2t3lA .. klarinetti voi olla mahdollinen kakkospuhallin omalla kohdallani sitten joskus
 
Odota toki jotain oikeita huilisti-kommentteja :)
 
Sah
21.06.2010 18:01:57 (muokattu 21.06.2010 22:45:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
 
poikkihuilun soittoasento kyllä ainakin mulla ja monella muulla tuntemallani huilistilla rasittaa hartioita ja niskaa. Ei olennaisesti, mutta varsinkin aloittelijana saattaa usein jännittää hartioita jolloin ne tietty menee jumiin. Tai jos soittaa kauan putkeen niin usein selkä/hartiat kipeytyy! Paljon auttaa jos vaan muistaa aina pitää selän suorana, hartiat rentoina ja pään tavallaan jatkeena selkärangalle (ei liian edessä). Kannattaa soittaa seisaallaan ja tosiaan välttää pitämästä huilua liian kauan soittoasennossa..
Mutta tuosta soittajien rangan kiertyneestä asennosta, silloin on kyllä soittoasento ihan pielessä jos selkäranka kiertyy. Huilu vaan nostetaan soittoasentoon eikä siinä tapahdu mitään liikettä selässä. Hartiat soittaessa pääasiassa rasittuu, ei muuten selkä.
 
ope16
09.09.2010 01:24:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen kyllä eri mieltä tuosta rasittumisesta. Selkä se on, joka on kovilla ja kiertymää tulee ihan väistämättä ja yhtä varmasti kuin viulisteilla. Minä, joka yhä teen spagaatin melkein tuosta noin vain ja selviän monesta joogaliikkeestä muutamasta liikakilostakin huolimatta taivun/kierryn helpommin oikealle kuin vasemmalle ja selkää onkin operoitu juuri vasemmalta puolelta (liikakilotkin tulleet selkäleikkauksen jälkeen...).
 
Huilun soittoasento on epäergonominen ja vaatii vastapainoksi monipuolista liikuntaa. Itselleni on apua pilates - ja joogatyyppisistä jumpistä ja islanninhevosilla tölttääminen rentouttaa ja suoristaa rankaa mukavasti.
 
Jos olisin jo valmiiksi selkävaivainen, saattaisin miettiä toisenkin kerran ennen huilunsoiton aloittamista. Onhan tämä toki monen vaivan arvoinen laji...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «