Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pro Tools ja äänittäminen ulkoiselle USB 2.0 kovolle
1
GrooverMan
05.06.2010 20:42:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli olen tähän asti käyttänyt äänityskovoina FireWire-levyjä, mutta nyt olen vaihtamassa vanhaa iMacia uuteen Mini Maciin jossa FireWire-portteja on vain yksi, joka siis menee Digi002:n liittämiseen koneeseen. Digidesignin sivut kertovat seuraavaa:
 
"USB 2.0 Hard Drives
USB hard drives are NOT recommended or supported for use as recording drives. Limited testing has shown that performance with USB drives is inferior to that of FireWire drives. "
 
Eli onko kokemuksia ongelmista USB:n kanssa, vai onko kyseessä hätävarjelun liioittelua Digidesignin puolelta? Mini Mac nimittäin vaikuttaisi muuten täydelliseltä kotikoneeksi editointiin ja demotteluun, mutta toi saattaa olla ongelma.. work arounds?
 
Tulevaisuutta odotellessa.
Fonisoul_
05.06.2010 22:55:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole USBista kokemusta, mutta toimii varmasti hyvin jos linkität kovalevyn siihen äänikortin perään. Noilla raitamäärillä (kotidemottelussa) ei pitäisi olla mitään ongelmia.
 
Ei biljardikeppiä!! No Cue.
anapena
06.06.2010 01:39:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös 002sessa ole kaksi firewire-reikää? Laita kovalevy siihen toiseen. Taikka sitten kokeilet kovalevyä, jossa on kaksi fw-liitintä. Tökkäät toisen maciin ja toisen 002seen. En tiedä Digidesignin suosituksia aiheesta, mutta ainahan voi kokeilla mikä vaihtoehto toimii? Joskus huonot fw-piuhat aiheuttavat ongelmia, joskus taas epäsopivat fw-piirit...
 
Kallekorvola
06.06.2010 02:46:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikä se Avidin jengi ole väärässä edes. On aika eri asia ilmoitta väylän keskinopeus (FW) verrattuna väylän huippunopeuteen (USB). Molempia kokeilleena suosittelen kytkemään firewire-koviksen koneen ja audio interfacen väliin. Siinä säästyy monenlaiselta ongelmalta äkkiä...
 
GrooverMan
06.06.2010 07:02:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fonisoul_: Ei ole USBista kokemusta, mutta toimii varmasti hyvin jos linkität kovalevyn siihen äänikortin perään. Noilla raitamäärillä (kotidemottelussa) ei pitäisi olla mitään ongelmia.
 
Demottelussa ei toki ole, mutta välilä tulee isompia projekteja editoitua kotona ja raitamäärä on sillon helposti kolmisenkymmentä. Eli pitäis ainakin pystyä toistamaan kovolta suunnilleen tollasta määrää ilman takkuilua.
 
Ei kyllä kelpaa, ollenkaan!
GrooverMan
06.06.2010 07:11:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Eikä se Avidin jengi ole väärässä edes. On aika eri asia ilmoitta väylän keskinopeus (FW) verrattuna väylän huippunopeuteen (USB). Molempia kokeilleena suosittelen kytkemään firewire-koviksen koneen ja audio interfacen väliin. Siinä säästyy monenlaiselta ongelmalta äkkiä...
 
Ok, eli linkittämisestä ei mitään ongelmia? Muistan joskus vuosia sitten lukeneeni jotain häikkää olleen tossa, saattanut tosin johtua rikkinäisistä piuhoista....
 
Ei kyllä kelpaa, ollenkaan!
Fonisoul_
06.06.2010 09:11:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Demottelussa ei toki ole, mutta välilä tulee isompia projekteja editoitua kotona ja raitamäärä on sillon helposti kolmisenkymmentä. Eli pitäis ainakin pystyä toistamaan kovolta suunnilleen tollasta määrää ilman takkuilua.
 
Joo mä teen tuota joka päivä, no problem. Ja nimenomaan firewirellä siis.
 
Ei biljardikeppiä!! No Cue.
GrooverMan
06.06.2010 09:25:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, enköhän siis tältä pohjalta uskalla Mini Macin ostaa ja linkitellä kovoa ja interfacea :)
 
Ei kyllä kelpaa, ollenkaan!
Mikael
06.06.2010 10:08:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooverMan: Ok, enköhän siis tältä pohjalta uskalla Mini Macin ostaa ja linkitellä kovoa ja interfacea :)
 
Uskallat. Mä oon äänittänyt muutamankin levyn pohjat MacBookilla just noin ilman ongelmia. Muistaakseni digin suositus oli laittaa 002 ensimmäiseksi ketjussa ja kovikset sen perään.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Boltsa
06.06.2010 11:42:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fonisoul_: Joo mä teen tuota joka päivä, no problem. Ja nimenomaan firewirellä siis.
 
Meneekö sulla pelkkä audio tuolle ulkoiselle ja sitten softat pyörii koneen omilla kovoilla?
 
Boltsa
Kallekorvola
06.06.2010 12:03:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Muistaakseni digin suositus oli laittaa 002 ensimmäiseksi ketjussa ja kovikset sen perään.
 
Joskus taannoin ne suositteli hommaa just toisin päin sillä verukkeella, ettei 002 päästä dataa läpi levyille, jos se ei ole käynnissä... Mene tiedä... Mulla on toiminut aina molemmin päin.
 
cozmo
06.06.2010 13:49:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Joskus taannoin ne suositteli hommaa just toisin päin sillä verukkeella, ettei 002 päästä dataa läpi levyille, jos se ei ole käynnissä... Mene tiedä... Mulla on toiminut aina molemmin päin.
 
Joo ja jos yhteys koneen ja 002:n välillä katkeaa, niin ...
 
nofi @ gearslutz.com: "I wouldn't choose a mic pre based on pictures of two "square" waves that have been through them..... that's retarded."
Fonisoul_
06.06.2010 13:52:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boltsa: Meneekö sulla pelkkä audio tuolle ulkoiselle ja sitten softat pyörii koneen omilla kovoilla?
 
Joo just näin. Ja mulla on tosiaan nykyisessä letkassa äänikortti (m-audio) ensin ja sitten kovalevy ja vikana on tosiaan se että jos äänikortista sammuttaa virrat niin yhteys kovalevyynkin katoaa.
 
Toisinpäin olisikin parempi, mutta en kyllä millään muista miksi ei ole niin... Täytynee tosiaan kokeilla vaihtaa niin päin. =)
 
Ei biljardikeppiä!! No Cue.
Boltsa
06.06.2010 14:14:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fonisoul_: Joo just näin. Ja mulla on tosiaan nykyisessä letkassa äänikortti (m-audio) ensin ja sitten kovalevy ja vikana on tosiaan se että jos äänikortista sammuttaa virrat niin yhteys kovalevyynkin katoaa.
 
Oorrait! Noin ajattelinkin asian menevän.
 
Boltsa
kimkorho
06.06.2010 17:26:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen käyttänyt m-audion USB-rautaa ja ulkoista USB-kovoa ilman ongelmia, enimmillään 50-60 raitaa ollut äänessä. Rauta ja kovo eri USB-portteihin kytkettyinä.
 
www.theindigo.fi
JPQ
07.06.2010 15:56:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

m-audio profire 2626 takkusi jollain kun oli glyphin fw koviksen kanssa yhdessä. ja se ehkä (nyt en ehdi katjua kaivaa ulkolais sivuilta) viittas tuohon just että kun toinen sammuu toinenkin sammuu juttuun tarkkaan en tiedä. ps. fwhen tarkoitus molemmat kytkeä ja ostopaikkani kanssa sovittu jo että vaihdetaan äänikortti jos eka takkuaa tuossa setissä ja mac miniin täälläkin tulee.
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
ploughman
29.06.2010 14:00:32 (muokattu 30.06.2010 00:45:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oma set-up on Minimacilla G4 pyörivä PT 6.9. Digi 002 Firewirellä ja nauhoituskovo USB2.
 
Kun plugareita ja raitoja on rutosti joutuu Buffer Sizen nostamaan tappiin, tai muuten tuleepi 'can't get audio fast enough' -valitus.
 
Nyt kun tulee eteen sekä Macin ja PT päivitys, lienee pakko vaihtaa tuohon FW-linkitykseen. Vai toimisikohan USB2 vielä?
 
Edit:
 
Ok, no uuteen MiniMaciin saapi sitten jo 500GB levytilaa, eli riittänee jo session pyörittämiseen Macin omalta kovolta.
 
Fonisoul_
01.07.2010 20:39:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Profire 2626 haluaa muuten tosiaan olla ketjun ensimmäisenä, muuten alkaa tulla paukahduksia nauhoitteisiin.
 
Aika rasittava...
 
Ei biljardikeppiä!! No Cue.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «