Aihe: PC / Mac
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Janie Jones
04.06.2010 22:07:39

tender.insanity: Jep. Eli samaa porukkaa, joka autonsa liikkeeseen renkaiden vaihtoon ja tilaa huollon kun etuvalo on simahtanut :D

Öhö öhö. Öhö.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
lindo
04.06.2010 22:32:37
Osaako perus Mac käyttäjä korjata koneensa jos siitä poksahtaa joku komponetti? (vastaus on tietenkin että ei niistä poksahda, mutta jos nyt näin hassusti käy)
Perus paketti PC käyttäjä ei meinaan osaa, kokemusta on paljonkin.
Rok rok
JPQ
04.06.2010 23:05:09

lindo: Osaako perus Mac käyttäjä korjata koneensa jos siitä poksahtaa joku komponetti? (vastaus on tietenkin että ei niistä poksahda, mutta jos nyt näin hassusti käy)

uskoisin ettei. ps. minä en tykkää ajatuksesta että olisi olemassa täydellinen tietokone no sikäli että kyllä mäkissäkin ongelmansa on mutta silti paljon mukavemmin hommat itselle hoituu näillä.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
anapena
05.06.2010 00:03:06
lindo: Osaako perus Mac käyttäjä korjata koneensa jos siitä poksahtaa joku komponetti? (vastaus on tietenkin että ei niistä poksahda, mutta jos nyt näin hassusti käy)

No sehän riippuu ihan käyttäjästä:) Mikä katsotaan perustasoksi, ja mikä on käyttäjän tahtotila asianomaisen koneen suhteen kyseisellä hetkellä...
Janie Jones
05.06.2010 02:02:14 (muokattu 05.06.2010 02:32:10)

Riippuu mitä "komponentilla" tarkoitetaan ja mitä Maccia tarkoitetaan. Windows-pöytäkoneeseen vertautuu - paitsi hinnan puolesta - Mac Pro (iMac ja Mac mini ovat tiukkaan pakattuja ja kannen avaaminen on ihan eri asia kuin jättilaatikoissa).

Mä en tiedä paljoakaan tietokoneiden sisälmyksistä. No, ostin käytetyn Mac Pron, näytönohjain piti pienessä huoneessa audiokäytössä mielestäni (vaikka kuulemma keskitasoa hiljaisempi olikin) liikaa ääntä. Vertautunee tarkoitettuun poksahtamistilanteeseen. Tilasin ja vaihdoin itse (reilussa tunnissa) youtube-video-ohjeen avulla tuulettimen tilalle passiivisen coolerin. Muisteja olen lisännyt (kuten aikanaan myös iMacciin, se on siinä helppoa), kolme kovalevyä ostellut ja lisännyt (tässä on neljä kovalevytelinettä), erittäin helppoa. Muuta kuin em. tuuletin ei ole tarvinnut vaihdella, mutta eiköhän sekin samaan tapaan onnistuisi johonkin pieneen mittaan asti. Koneen sisusta on selkeän oloinen.

Jos pelkää, että Mac posahtaa, fiksu säästää ja maksaa vielä n. 10 % hintaan lisää ja ostaa eBaysta AppleCaren. Kipeätähän maksaminen tekee, mutta on sitten kolmeksi vuodeksi mielenrauha, eikä tarvi itse resuta, jos kohdalle on sattunut maanantaikappale.

Ja mielelläänhän vastaus tosiaan on, että ei se Mac mene rikki. Multa posahti viime vuosikymmenellä korjauskelvottomaksi (= liian kallista korjata verrattuna uuden hintaan) NELJÄ Windows-konetta (Dell, IBM, HP, Fujitsu-Siemens). Toisin sanoen käyttämistäni pc:eistä kaikki yhtä työkonetta lukuunottamatta hajosivat alta. Ja sekä HP- että FJ-läppäreihin tuli teetettyä välissä, ennen niitten lopullista lakkoa, vielä kalliita remonttejakin. Kumpikaan ei ollut edes halvin mahdollinen läppäri (HP oli yrityssarjaa, MacBook Pron hintaluokkaa). Tää yhteensä vähän niinku riitti.

Henkilökohtaiset eli omat koneeni vaihdoinkin Macciin (töissä on ikävä kyllä pakko käyttää Windowsia) noin neljä vuotta sitten. Kolme omistettua konetta, ei ongelmia mainittua tuuletinta - joka sekin oli makuasia - lukuunottamatta.

Eli mä oon kokemukseni nojalla mieltymyspäätökseni tehnyt. Mulle sopii tää Mac Pro ja MacBook Pro. Kahta en vaihda, kuten en myöskään sukkia.

Tulipa avauduttua.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
JPQ
05.06.2010 09:09:02

Jäänyt kuva että Mac Pro olisi aika muokava huoltaa/päivittää.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
tender.insanity
05.06.2010 11:37:30
JPQ: Jäänyt kuva että Mac Pro olisi aika muokava huoltaa/päivittää.

No voi vittu näitä myyntipuheita. "Mac Pron omistajana selkäydinpuudutuskin tuntuu mukavalta!".
lindo
05.06.2010 12:26:04 (muokattu 05.06.2010 12:34:49)
Janie Jones:

Ja mielelläänhän vastaus tosiaan on, että ei se Mac mene rikki. Multa posahti viime vuosikymmenellä korjauskelvottomaksi (= liian kallista korjata verrattuna uuden hintaan) NELJÄ Windows-konetta (Dell, IBM, HP, Fujitsu-Siemens). Toisin sanoen käyttämistäni pc:eistä kaikki yhtä työkonetta lukuunottamatta hajosivat alta. Ja sekä HP- että FJ-läppäreihin tuli teetettyä välissä, ennen niitten lopullista lakkoa, vielä kalliita remonttejakin. Kumpikaan ei ollut edes halvin mahdollinen läppäri (HP oli yrityssarjaa, MacBook Pron hintaluokkaa). Tää yhteensä vähän niinku riitti.

Tää on just se mitä yritin aikaisemmin sanoa, eli PCtä syytetään huonoudesta, koska kokemukset on just Dell, IBM, HP, Fujitsu-Siemens jne. koneista.

Meidän perheen eka kone oli Compaq, ja kun tuli aika vaihtaa siihen parempi näytönohjain huomasin että eihän siihen voi vaihtaa koska ei ollut mitään mihin sen ois laittanut.

Tuon Compuran, (joka toimi vaihtelevasti pari vuotta) jälkeen kasasin kaverin avustuksella (terveisiä vaan Joonalle) koneen itse valitsemista osista, ja kone toimi about 5 vuotta ilman että YKSIKÄÄN noista osista meni rikki tai että koneeseen ois tullut mitään vakavaa ongelmaa. Vuosien mittaan tuli tietenkin ostettua lisää muistia ym, mutta kone on yhä iskussa, emo, prossu, muistit, kovo ja virtalähde on nykyään äiteen käytössä, ja kehuu nopeaksi vanhaan verrattuna.

Mä väittäisin että jos Mac ois samanlainen systeemi kuin PC, eli että niitä saisi valmistaa/kasata kuka haluaa, ilman mitään kontrollia, ois Macit ihan samanlaista paskaa kuin nuo paketti PCtkin on, paitsi tietenkin ne hyvistä osista kasatut Macit.

En tiedä missä nuo Mac Proot tehdään mutta siellä samassa Foxconn tehtaassa ne halvemmat kai tehdään missä muutkin pakettikoneet, ja muutkin osat tehdään.
http://en.wikipedia.org/wiki/Foxconn
Among other things, Foxconn produces the Mac mini, the iPod, the iPad, and the iPhone for Apple Inc...

EDIT.
Voisko esim olla että halvemmat Macit kastaan tuolla Taiwanissa, mutta nuo kalliimmat Japanissa, Taiwanissa valmistetuista osista...?
Vähän kuin Kitaroissa Gibson tehdään USAssa ja Epihone Koreassa tms.
Rok rok
Harrastelija
05.06.2010 12:54:07 (muokattu 05.06.2010 12:55:01)
No Macissahan on nimenomaan raudan suhteen se, ettei sinne työnnetä mitä roskaa tahansa vaan ne on kunnolla testailtu yhteensopiviksi ja luotettaviksi. Siihen perustuu sekin ettei niitä yksittäisiä komponentteja ole tehty niin yksinkertaiseksi vaihdella pöytäkoneissakaan.

Kuten myös se, ettei kuka tahansa saa kasailla Mac koneita. Vastahan tässä parit oikeusprosessit asian tiimoilta oli.

Eli siitä brändistä pidetään kiinni senkin hinnalla, että koneet maksavat hiukan enemmän.

Meikäläiselle ihan ymmärrettävää.

Mitä sitten näihin valmispaketteihin PC rintamalla tulee, jostain syystä iso osa niistä on melkoista roskaa ja se laajennettavuuskin on "vähän" heikkoa niitten kohdalla. Siksi järkevä ihminen kasaa/kasauttaakin koneen osista. Samalla jää se merkin nostama eurolisä hinnasta pois.

Läppäriä tosin on vaikea kasata, joten ne ostellaan sitten valmiina ja tuurista on kiinni kuinka toimii. Itselläni oli joko hyvä tuuri tai osuin hyvän merkin kohdalle, kun -06 kesällä ostetussa Asuksen läppärissä ei ole mitään vikoja ollut. Muisteja ja kovoa siihen olen päivitellyt.

Sen lisäksi, minusta ei saa PC vihaajaa tai Mac hurmioitunutta, vaikka suunnitelmissa Mac musakoneeksi onkin.
Sen hankinta perustuu ihan siihen, että muista ohjelmista kaikki tarvittava on ja toimii hyvin PC:llä ja Macille ei ole mitään tarvetta moisia hankkia. Joten automaagisesti siitä tulisi sitten pelkkään musakäyttöön omistettu kone.

Softatkin on periaatteessa valmiina lukuun ottamatta tuota Samplitudea jossa ei Mac tukea ole.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen..... "Ota aina pommi mukaasi lentomatkalle -- todennäköisyys sille, että lentokoneesta löytyy 2 pommia on häviävän pieni!"
Janie Jones
05.06.2010 13:12:48

lindo: Tää on just se mitä yritin aikaisemmin sanoa, eli PCtä syytetään huonoudesta, koska kokemukset on just Dell, IBM, HP, Fujitsu-Siemens jne. koneista.

Eli vaihtoehtoni tämän kattavan otannan jälkeen olisi ollut kasata pc itse. Saa muut mun puolesta niin tehdä. Mulla itsellä vaan on muutakin tekemistä.

Mä väittäisin että jos Mac ois samanlainen systeemi kuin PC, eli että niitä saisi valmistaa/kasata kuka haluaa, ilman mitään kontrollia, ois Macit ihan samanlaista paskaa kuin nuo paketti PCtkin on, paitsi tietenkin ne hyvistä osista kasatut Macit.

Sinäpä sen sanoit: jos. ;)
Ziggy Bubba
05.06.2010 13:21:26 (muokattu 05.06.2010 13:56:13)

Janie Jones: Eli vaihtoehtoni tämän kattavan otannan jälkeen olisi ollut kasata pc itse. Saa muut mun puolesta niin tehdä. Mulla itsellä vaan on muutakin tekemistä.

Jep, sama täällä. Edellinen kone mulla oli tosiaan XP:llä varustettu ja itse valituista osista kasattu (alaa tunteva kaveri jeesasi vielä). Ei tuon kanssa kauaa mennyt, kun sai aloittaa tappelemisen ajurien, jumitusten, kaatumisten sun muiden kanssa. Mielestäni olen vielä suht fiksu koneen kanssa, eli en asentele älyttömästi mitään turhia ohjelmia. Nykyisen mäkin kanssa oon pärjännyt todella jouhevasti viimeiset kolme vuotta.

Tuosta Puuceestä toki hajosi myös kovo, jota ei kaiketi voi Microsoftin kontolle laittaa, vaan Maxtorin :)

E: Lisätään vielä, että tuo kasattu PC makso n. tonnin, eli pitkälti samoissa hinnoissa kuin nykyinen iMac
Tuoretta sludgea/post-metallia: Burweed
Harrastelija
05.06.2010 13:58:04
sikki-six: Ei tuon kanssa kauaa mennyt, kun sai aloittaa tappelemisen ajurien, jumitusten, kaatumisten sun muiden kanssa. Mielestäni olen vielä suht fiksu koneen kanssa, eli en asentele älyttömästi mitään turhia ohjelmia. Nykyisen mäkin kanssa oon pärjännyt todella jouhevasti viimeiset kolme vuotta.

Mistähän se johtuu ettei minulla ole koskaan noitta tappeluja? Olenko siis vielä fiksumpi koneen kanssa? :)

Todella jouhevasti kohta 4 vuotta päjännyt tämänkin (kuten niitten itsekasailtujenkin) kanssa.

Ainoa vaan että alkavat tehot loppua, mutta niin ne tekevät yhtä vanhassa Macissakin....
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen..... "Ota aina pommi mukaasi lentomatkalle -- todennäköisyys sille, että lentokoneesta löytyy 2 pommia on häviävän pieni!"
JPQ
05.06.2010 14:01:34

tender.insanity: No voi vittu näitä myyntipuheita. "Mac Pron omistajana selkäydinpuudutuskin tuntuu mukavalta!".

"Ruma sana". Ei tää myyntipuhe ole. Vain käsitys on koteloita jne jotka ystävällisempiä kuin toiset huoltaa. ja mäkistinä sanoisin viisaudenhampaan poisto johon pian menen ei ajatuksena kiehdo ja eikä myöskään ollut kiva tyvisolusyövän poistopäänahasta. ja tosiaan ei ollut mainos vain kästystä tämän pohjalta:
http://www.apple.com/fi/macpro/design.html
ps. tähän asti tämä Mac Mini näyttänyt fiksulta tosin ei huoltamisen kannalta vaan muuten.
Borlag
05.06.2010 14:09:08

JPQ: Jäänyt kuva että Mac Pro olisi aika muokava huoltaa/päivittää.

Muutaman tuhannen koneen vuosien varrella huoltaneena voin sanoa täysin päinvastaista. Tietenkin jos vertaa johonkin ammoisien aikojen IBM Aptivaan, jonka korttikelkat ja muut "fiksuudet" mahdollistivat mm. sen ettei kyseiseen hirvitykseen laitettu yhtäkään korttia joka ei oltu suunniteltu nimenomaan noille koneille. Macissa on aika pitkälti samalla lailla, joskin siellä asiaa helpottaa hieman (vain hieman) se ettei valinnanvaraa juurikaan ole, kiitos suljetun järjestelmän. Samaan aikaan tuo suljettu järjestelmä johtaa myös siihen että virheilmoitukset ja vian etsintä on erittäin paljon hankalampaa kuin perus puuceessä.

Perus karvalakki mäkin etuna on vakaus ja helppous, ei todellakaan päivitettävyys taikka huoltaminen.
lindo
05.06.2010 14:12:34
Janie Jones: Eli vaihtoehtoni tämän kattavan otannan jälkeen olisi ollut kasata pc itse. Saa muut mun puolesta niin tehdä. .

Siinä tapauksessa on tietokoneliikkeitä jotka sitä tekee :P Parilla kaverilla on liikkeessä kasattu kone, ja toisella niistä on toiminut kone nyt 4 vuotta, ilman ongelmia, ...mitä nyt itse meni räpläämään jotain Windowsin juttuja ja piti asentaa uudelleen mutta muuten on toimunnut. ...toisesta kaverista en tiedä.

Mulla itsellä vaan on muutakin tekemistä.

Sä sait tuon kuulostamaan siltä että koneen kasaamiseen menee paljonkin aikaa? :P
Prossu kiinni emoo, tahna väliin ja tuuletin päälle, muistit kiinni, emo koteloon, näyttis kiinni, virtalähde kiinni, kovot kiinni, muut asemat, ja lopuksi piuhat kiinni. Virta päälle ja käyttis asentumaan.
Rok rok
Ziggy Bubba
05.06.2010 14:27:03

lindo: Outoa, en voi muuta sanoa. Miten koneen saa pienessä ajassa noin solmuun???
Siskon perhe osti Acerin pytäkonepaketin, ja about 2 kk päästä tuli soitto mulle "mikä tässä koneessa on kun ...."

No joo, pienessä ajassa.. Kyllähän tuo suht pitkään toimi ilman ongelmia, sanotaanko reilu vuosi :) Pointti oli vaan just se, että ne ongelmat alkoivat - toisin kuin Applen masiinalla.
Harrastelija
05.06.2010 14:29:09 (muokattu 05.06.2010 14:30:27)
Miten aina näitten keskustelujen lomassa hiipii mieleen ajatus, että perus Macin käyttäjät on tavallista tumpelompia koneitten kanssa ja siksi eivät yksinkertaisesti kykene käyttämään normi PC:tä ? :)

Mullakin ihan perus kotiäidit ja muut vastaavat tuttavapiirissä joilla tosiaan ei ole osaamista eikä tietoa koneista, pärjää vallan mallikkaasti PC:n kanssa...
Ziggy Bubba
05.06.2010 15:06:37

Harrastelija: Miten aina näitten keskustelujen lomassa hiipii mieleen ajatus, että perus Macin käyttäjät on tavallista tumpelompia koneitten kanssa ja siksi eivät yksinkertaisesti kykene käyttämään normi PC:tä ? :)

Mullakin ihan perus kotiäidit ja muut vastaavat tuttavapiirissä joilla tosiaan ei ole osaamista eikä tietoa koneista, pärjää vallan mallikkaasti PC:n kanssa...

Just juu. Vai voisiko Windowsit olla vaan kehnohkoja käyttiksiä? Sen verran on tullut puljattua koneiden kanssa, että tuo hilppasen halpamainen "et vaan osaa" -argumentti ei toimi.

Mun mutsilla on nyt se vanha masiina käytössä ja kyllähän se yhä peruskäytössä toimii, mutta esim. musahommiin en tolla lähtis ikuna. Yli 10 vuotta vanhatkin koneet saa toimimaan ihan perushommissa, jos vaan ajurit sun muut saa kohilleen. Ne kotiäidit ei muuten tartte koneelta just mitään, eivätkä yleensä edes tiedä paremmasta - "tietokoneet nyt vaan herjaa aina" ;)

Oon yrittänyt siivoilla tuota PuuCeetä ties millä konsteilla, mutta ei suurempaa muutosta parempaa ole tapahtunut. Käyttis varmaan pitää asentaa uusiks. Mikä on muuten harvinaisen ankeeta, miten toi voi olla ainoa keino?
Harrastelija
05.06.2010 15:11:29
sikki-six: Just juu. Vai voisiko Windowsit olla vaan kehnohkoja käyttiksiä? Sen verran on tullut puljattua koneiden kanssa, että tuo hilppasen halpamainen "et vaan osaa" -argumentti ei toimi.

Mun mutsilla on nyt se vanha masiina käytössä ja kyllähän se yhä peruskäytössä toimii, mutta esim. musahommiin en tolla lähtis ikuna. Yli 10 vuotta vanhatkin koneet saa toimimaan ihan perushommissa, jos vaan ajurit sun muut saa kohilleen. Ne kotiäidit ei muuten tartte koneelta just mitään, eivätkä yleensä edes tiedä paremmasta - "tietokoneet nyt vaan herjaa aina" ;)

Oon yrittänyt siivoilla tuota PuuCeetä ties millä konsteilla, mutta ei suurempaa muutosta parempaa ole tapahtunut. Käyttis varmaan pitää asentaa uusiks. Mikä on muuten harvinaisen ankeeta, miten toi voi olla ainoa keino?

Miksei mulla sitten ole kuvatun laisia ongelmia joista Mac poppoo aina PC:ssä valittelee ja tarvetta on melko monipuoliselle käytölle, musa mukaan luettuna ?

Miksei mun XP ole koskaan solmussa tai ongelmissa ajureitten kanssa? Miksi se on vakaa ja toimiva?

Miksi Win 7 on vielä vakaampi eikä kaatuile tai sekoile meikäläisen käytössä?

Miksi oi miksi te saatte ne PC:nne kuralle? :)

Harrastelija
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)