Aihe: HS: Dallapé palaa lavoille
1 2 3 4 511 12 13 14 15 16 17
EP
02.06.2010 14:00:54
Silloin kun on ollut keikoilla erikseen miksaajat ja jokin äänentoistoalan yritys (harvemmin, mutta toisinaan..) niin on annettu heidän kyllä ihan itse hoitaa hommansa ja keskitytty itse siihen soittamiseen.

Sehän on vaan positiivista ja hyvää palvelua jos kysyvät miten haluaa esim. mikit, monitorit jne. sijoitettavan ja ainahan sitä saattaa ammattilaisellekin tulla uusia mielenkiintoisia haasteita eteen?

Ja kun itse kiertelen musiikkitapahtumia niin yleensä asetun siihen miksauspöydän läheisyyteen, jos mahdollista, siitähän pitäisi kuulla kaikkein parhaiten miten eri soittimet/ laulu erottuu.

Tottakai eroja on..
M.i.k.key
02.06.2010 14:06:32
Dallape oli kova livenä kun olin Tavastialla katsomassa levynjulkkarikeikkaa. Mikityskin oli tehty vanhan liiton tavoin, ei todellakaan lähimikkejä kaikilla jne.

En tuota pitkää kuumaa kesää nähnyt niin en ota siihen mitään kantaa, mutta voisitte siirtää noi teidän sivuraidekeskustelut jonnekin muualle.
möllisty
EP
02.06.2010 14:20:25
M.i.k.key: Dallape oli kova livenä kun olin Tavastialla katsomassa levynjulkkarikeikkaa. Mikityskin oli tehty vanhan liiton tavoin, ei todellakaan lähimikkejä kaikilla jne..

Jaa..a, pääsispä kanssa tänä kesänä kuulemaan jossakin!
jakeni
02.06.2010 14:52:01
Uskokaa ny vaan piruuttanne,että nämä tyypit osaa wetää ja varmasti kuulostaa hyvälle!
Tekniset ratkaisut tehdään aina ko. tilanteen mukaan ja toteutetaan tuottajan/yhtiön ehtojen vaatimuksin.
Näin se vaan menee...
Teimme LM-kiertueen ja se ei tässä tapauksessa tarkoita savuke merkkiä! (Klabbi) Milloin syödään? (Topi)
Pylkkänen
02.06.2010 15:35:41
jakeni: Uskokaa ny vaan piruuttanne,että nämä tyypit osaa wetää ja varmasti kuulostaa hyvälle!
Tekniset ratkaisut tehdään aina ko. tilanteen mukaan ja toteutetaan tuottajan/yhtiön ehtojen vaatimuksin.
Näin se vaan menee...

Ei kai kukaan ole muuta väittänytkään?!

Siitä kiikastaa, että on niin kova bändi, ettei hengissä enää ole bändille tarpeeksi hyvää miksaajaa! ;-)
Viikset miehen tekee!
EP
02.06.2010 15:48:17 (muokattu 02.06.2010 15:48:34)
Pylkkänen:

..Siitä kiikastaa, että on niin kova bändi, ettei hengissä enää ole bändille tarpeeksi hyvää miksaajaa! ;-)

Juu.. hih hih : )
isojussi
02.06.2010 21:22:22 (muokattu 02.06.2010 21:23:07)
M.i.k.key: Dallape oli kova livenä kun olin Tavastialla katsomassa levynjulkkarikeikkaa. Mikityskin oli tehty vanhan liiton tavoin, ei todellakaan lähimikkejä kaikilla jne.

En tuota pitkää kuumaa kesää nähnyt niin en ota siihen mitään kantaa, mutta voisitte siirtää noi teidän sivuraidekeskustelut jonnekin muualle.

jakeni: Uskokaa ny vaan piruuttanne,että nämä tyypit osaa wetää ja varmasti kuulostaa hyvälle!

Tätähän mä just ajoin takaa. Helvetin kovia soittajia kaikki tyyni. Varmasti toimisi livenäkin

Näin se vaan menee...

No tätä mä taas arvostelin. Tommonen pänti ei oo mitenkään paha tai aikava mikittää jos tietää, mitä tekee. Mutta sittenhän Lekentaarinen Lapaluunpiikittäjä ajeli omia raiteitaan ja menin tyhmänä mukaan.

Niin kun Jake ainakin tietää, mä puuhaan kolme kertaa isomman bändin -. täysmittasen bigbandin - äänentoiston kanssa muutaman kerran vuodessa ja oon kokolailla varma, että tiedän, miten homma hoidetaan muutenkin kun teoriassa.

Niin kun Mikkey kerto - suht perinne-esalla.

Niin että aiheeseen: Jos tota pleipäkkiä perustellaan teknisillä hankaluuksilla, niin se perustelu kertoo teknisen henkilökunnan puutteellisesta ammattitaidosta.
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
M.i.k.key
02.06.2010 21:35:04 (muokattu 02.06.2010 21:36:23)
Niin että aiheeseen: Jos tota pleipäkkiä perustellaan teknisillä hankaluuksilla, niin se perustelu kertoo teknisen henkilökunnan puutteellisesta ammattitaidosta.

Katopa ensi viikolla ohjelman lopputekstit ja tsekkaa montako äänityyppiä siellä on töissä. Ammattitaidon puutteesta ei tässä tapauksessa ole kyse.

Ja arvaa millaisia vaihtoaikoja bändit tarvii, kyse kuitenkin suorasta lähetyksestä
möllisty
isojussi
03.06.2010 00:00:11 (muokattu 03.06.2010 00:01:22)
M.i.k.key: Katopa ensi viikolla ohjelman lopputekstit ja tsekkaa montako äänityyppiä siellä on töissä. Ammattitaidon puutteesta ei tässä tapauksessa ole kyse.

Ja arvaa millaisia vaihtoaikoja bändit tarvii, kyse kuitenkin suorasta lähetyksestä

Ymmärrän sunkin kantas ihan todella, mutta tehdäänhän noissa kai nyt sentään esivalmistelut ja soundcheckit jne jne... laskeskelin tossa, että homma olis hoitunut about ... seittemällä - kahdeksalla mikillä. Tää on siis "noin" arvio sen paremmin tekemättä tarkempia suunnitelmia.

En nyt tosiaan tiä, montako äänihemmoo tossa proggiksessa on, mutta jos ees kaks, niin kauanko nyt sitten yks juoksuttaa välilätinöitten aikana valmiikstsekatut mikit paikalleen samalla, kun toinen varmistaa, että kanavista tulee edelleen hönkää...ei pitäis olla iso projekti.

No - eipä oltu näköjään Saarenkaan elvismikkiä varmistettu...
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
Isotalo
03.06.2010 10:48:56
isojussi: Mutta palataas aiheeseen.

2 vuotta sitten isot festarit,lavalla 22 miehinen pänti solisteineen ja taustakuoroineen, äänentoiston hoiti Ylöjärven ihmeet. Moni kritisoi äänentoistoa ja asian kiteytti eräs täälläkin vaikuttava ammattimuusikko: "Miksaaja sais ottaa lopputilin." Piti olla ko firman parasta a-ryhmää.

Vaan yks esimerkki mainitakseni.

Jos sulla on noin jumalattoman iso proggis, niin sanoohan sen järkikin että syytä olis löytyä oma miksaajakin sitten. Sellainen joka tuntee biisit ja rakenteet yms. Ei tuollaista saa kasaan kukaan miksaaja tuntematta matskua ja tutustumatta siihen etukäteen, älä edes väitä. Jos ei oltu tuollaista asiaa tajuttu ja hoidettu, oma vika. Turha syytellä muita.
isojussi
03.06.2010 11:27:55
Isotalo: Jos sulla on noin jumalattoman iso proggis, niin sanoohan sen järkikin että syytä olis löytyä oma miksaajakin sitten. Sellainen joka tuntee biisit ja rakenteet yms. Ei tuollaista saa kasaan kukaan miksaaja tuntematta matskua ja tutustumatta siihen etukäteen, älä edes väitä. Jos ei oltu tuollaista asiaa tajuttu ja hoidettu, oma vika. Turha syytellä muita.

Tää menee taas näköjään off-topiciks, mutta vastaan, kun se tekniikan puolesta osuu aiheeseen....

1: Big band on about 80 vuotta (ainakin) vanha kokolailla täysin vakio orkesterimuoto niin kokoonpanoltaan kuin lava lay-outiltaankin, eli esmes noin 30 vuotta vanhempi, ko sähkökitara. Jos äänimies ei ko bändiformaattia tunne, on se selvä aukko osaamisessa. Tai koulutuksessa. Eli siis molemmissa.

2: Jos YHTÄÄN ymmärrät tommosen bändin äänentoistosta, niin tajuat, ettei sitä kompressoida tahi geitata tai muuta paskaa mitenkään, vaan dynamiikka tulee bändin sisältä.

3: Rakenteellisesti kuulumisvastuu on myös soittajilla itellään - eli kun on soolo, sillon ängetään joko solomikille tai lähemmäs. Eli bändin on soitettava mikitettynä niin kuin se soittais akustisesti - eli balanssi huomioiden.

No siinä mielessä ymmärrän sun pointtis omasta miksaajasta, että nykypolven äänimiehet EIVÄT YKSINKERTAISESTI TIEDÄ JA YMMÄRRÄ, miltä tommosen bändin edes tulisi kuulostaa. Samoin käsitys yleisimmistä puhallinsoittimista ja niiden saundista - saatika sektioiden saundista on käytännössä olematon.

Pääosinhan me tehdään äänentoistomme itse ihan pikkukalustolla, mutta otankin neuvostasi vaarin ja seuraavalle festarikeikalle palkkaamme oman miksaajan.

Silti olen sitä mieltä, että OIKEA miksaaja osaa miksata muutakin, kun kitaratrioa.
Pylkkänen
03.06.2010 13:15:22
Mä olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, ettei kannattaisi ihan noin suurella luudalla vedellä. Nykyajan äänimiehiä taitaa olla ulkomaita myöten. Hieman tympii tuo kaiken tietäminen/yleistäminen. Netissä kun ei kaikki kuitenkaan ole niitä teoreettisia-ammattilaisia. Hankala keskustella, kun kaikki on joko tai.

Kyllä minä kans epäilen, että tuollaisella kokoonpanolla tv-standardit täyttäen pitäis homma olla just eikä melkein.

Mulle jäi tuosta tv "viuhahduksesta" mieleen ainoastaan promoilu, kerran siitä levystä puheltiinkin niin paljon, joten tuollainen play/singback touhu oli just omiaan.
Viikset miehen tekee!
Epämuusikko
03.06.2010 14:11:21
Isojussi.

Riittää.
Ämpärit täyttyvät, mieli on iloinen.
isojussi
03.06.2010 14:13:18
Pylkkänen: Mä olen kyllä edelleenkin sitä mieltä, ettei kannattaisi ihan noin suurella luudalla vedellä. Nykyajan äänimiehiä taitaa olla ulkomaita myöten. Hieman tympii tuo kaiken tietäminen/yleistäminen. Netissä kun ei kaikki kuitenkaan ole niitä teoreettisia-ammattilaisia. Hankala keskustella, kun kaikki on joko tai.

Niin - eri mieltä ei täällä tietyistä asioista sais olla ollenkaan, eikä tiettyjä juttuja kritisoida lainkaan.

Totta kai yleistämiseni on provokatiivistaKIN ja miten itse reagoisit, jos sulle tultais sanomaan, ettet tiedä tai ymmärrä mitään asiasta, joka kanssa oot tehny töitä vuosikaudet.

Kyllä minä kans epäilen, että tuollaisella kokoonpanolla tv-standardit täyttäen pitäis homma olla just eikä melkein.

Mulle jäi tuosta tv "viuhahduksesta" mieleen ainoastaan promoilu, kerran siitä levystä puheltiinkin niin paljon, joten tuollainen play/singback touhu oli just omiaan.

Niin - sä EPÄILET, mikä taas tekee minusta "kaiken tietäjän", kun uskallan olla eri mieltä. Ihan aikuisten oikeesti toi ei ollu vielä edes iso bändi hoidettavaks oikeestikin ja vielä sen tason esat vetämässä, että varmasti toimii myös livenä.
isojussi
03.06.2010 14:18:30
Epämuusikko: Isojussi.

Riittää.

Tässä ollaan näköjään aiheessa, josta ei kaikilla sais olla PERUSTELTUJA mielipiteitä.

Ihmeellistä, että mä oon taas se kusipää, kun perustan mielipiteeni kokemukseen ja muut omansa siihen, että mä en voi tietää.
Leka28
03.06.2010 14:42:16 (muokattu 03.06.2010 14:44:46)
Joku pyysi faktaa:
Livenä veto ei ollut Särkänniemessä Dallapélla mahdollista. Meidän bändin backlinea saavat kaikki bändit käyttää, mutta D:n musaa ei esim DW:n 4 tomin modernilla setillä voi oikein vetää.

Kanavat eivät riitä kahteen bändiin tuolla; aika pienellä kattauksella tuolla kuitenkin mennään ja bändi + solistit täyttävät jo melkein kokonaan livepään tiskin.

Muutenkin backlinen vaihto mikityksineen lyhyillä katkoilla olis aika sähläämistä. Henkilökuntaa kuitenkin on suhteellisen niukasti. (1 äänimies etupäästä tekee monitorit etupään lisäksi + Transmixin hlökuntaa on 3, joista 2 autossa kokoajan)

Etukäteen olisi voitu tehdä Dallapé nauhalle ja ajaa se sit suorassa, mutta tulee liikaa klaffeja näin.

Sehän oli siis singback. Samin mikkipiuha oli hajalla, siks ei kuulunut laulua ekassa biisissä.
L
ron.aiden
03.06.2010 14:52:20
isojussi: Tässä ollaan näköjään aiheessa, josta ei kaikilla sais olla PERUSTELTUJA mielipiteitä.

Ihmeellistä, että mä oon taas se kusipää, kun perustan mielipiteeni kokemukseen ja muut omansa siihen, että mä en voi tietää.

Sillä, että sulla sattuu olemaan jotain kokemusta big bandin miksaamisesta ei oo juurikaan tekemistä tän tapauksen kanssa.

yleistellään lisää:

telkussa tyypit promoaa juttuaan aikataulujen takia singbäkkinä -> paska miksaaja kun ei osannu miksata torvia.

sulla huono kokemus jostain akun tehtaan miksaajasta big bandin kanssa -> suomen miksaajat on paskoja bb-miksaajia.

ymmärrän kyl että sun tyyliin kuuluu yleistävä provoilu mutta ehkä jotain rajaa joskus...
does anybody knows?
isojussi
03.06.2010 14:58:45
Hienoa, että saadaan tähänkin faktat pöytään.

Leka28: Joku pyysi faktaa:
Livenä veto ei ollut Särkänniemessä Dallapélla mahdollista. Meidän bändin backlinea saavat kaikki bändit käyttää, mutta D:n musaa ei esim DW:n 4 tomin modernilla setillä voi oikein vetää.

Kanavat eivät riitä kahteen bändiin tuolla; aika pienellä kattauksella tuolla kuitenkin mennään ja bändi + solistit täyttävät jo melkein kokonaan livepään tiskin.

Muutenkin backlinen vaihto mikityksineen lyhyillä katkoilla olis aika sähläämistä. Henkilökuntaa kuitenkin on suhteellisen niukasti. (1 äänimies etupäästä tekee monitorit etupään lisäksi + Transmixin hlökuntaa on 3, joista 2 autossa kokoajan)

Toi on toki ymmärrettävää - seuraavaks, jos haluis olla vähän ilkee, vois ihmetellä, miksei ton kerran, otettu isompaa pöytää + yhtä lisä-äijää mukaan. Mut ei olla, kun tiedetään, että siinä kohden taas se raha, mikä puhuu...

Etukäteen olisi voitu tehdä Dallapé nauhalle ja ajaa se sit suorassa, mutta tulee liikaa klaffeja näin.

Sehän oli siis singback. Samin mikkipiuha oli hajalla, siks ei kuulunut laulua ekassa biisissä.
L

Piuhoja menee ja tulee - tommonenhan on ihan standardia...

No hyvä, että selvis tääkin sitte: Liian pienet vehkeet.
isojussi
03.06.2010 15:02:05 (muokattu 03.06.2010 15:02:36)
ron.aiden: Sillä, että sulla sattuu olemaan jotain kokemusta big bandin miksaamisesta ei oo juurikaan tekemistä tän tapauksen kanssa...

Totta kai on niin kauan kun kinataan, kuinka hankala ja hidas mikitettävä tommonen kokoonpano on. Edelleen: Helppo ja nopee, kun tietää, mitä tekee.

Tällä kertaahan emme edes saaneet tietää, olisko osattu, kun ei ollut millä tehdä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)