Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: lyhin baritoni skaala drop-B vireeseen?
1 2
januszian
01.06.2010 02:39:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro.
 
Onkos kellään kokemusta että riittääkö esim. 25.5 tuumaa Drop B-vireeseen? 26? 26.5? Sanotaan nyt näin että ehdoton maksimi on 27 tuumaa ja sillonki mun pienet kätöseni ovat ekan viiden nauhan kanssa ylityöllistettyjä. :)
(Siis tilanteessa jossa välissä 2 tai enemmän sävelaskelta)
 
http://www.myspace.com/crib45
Juicy
01.06.2010 03:06:42 (muokattu 01.06.2010 03:07:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

januszian: Moro.
 
Onkos kellään kokemusta että riittääkö esim. 25.5 tuumaa Drop B-vireeseen? 26? 26.5? Sanotaan nyt näin että ehdoton maksimi on 27 tuumaa ja sillonki mun pienet kätöseni ovat ekan viiden nauhan kanssa ylityöllistettyjä. :)
(Siis tilanteessa jossa välissä 2 tai enemmän sävelaskelta)

 
Eikö helpompaa olis hakea sopivampaa kielisettiä, kuin skaalaa? Kyllä mulla ainakin toimii normi 25.5'' Drop A:ssakin, kun pistää tarpeeksi paksut kielet. Tosin mä nyt tykkäänkin vähän löysemmästä tatsista, joten ei ne mitään basson vaijereitakaan ole...
 
Tuo baritoni-dilemma taitaa olla lähinnä niillä, jotka laittaa jo perusvireeseenkin reilusti paksumpaa kielisettiä, ja sitten pitäisi päästä übermatalalle samalla tatsilla. Eli niitä joiden tapauksessa vaihtoehtona on basson kielet, tai paksuimmat kitarankielet baritoniskaalalla (lievä kärjistys). =)
 
Mun on toisaalta vähän huono mitään sanoa, kun en ole baritoneja koskaan omistanut. Onhan niissä toisaalta vissiin hieman erilainen soundikin matalissa vireissä, kun ei tarvi niin paksuja kieliäkään käyttää.
 
Mutta vastaus kysymykseen: Riittää, vaan ei välttämättä kaikille. Jotkut soittaa A-vireestä 24.75''-skaalallakin...
 
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
Mr. Speed
01.06.2010 11:38:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

januszian: Moro.
 
Onkos kellään kokemusta että riittääkö esim. 25.5 tuumaa Drop B-vireeseen? 26? 26.5? Sanotaan nyt näin että ehdoton maksimi on 27 tuumaa ja sillonki mun pienet kätöseni ovat ekan viiden nauhan kanssa ylityöllistettyjä. :)
(Siis tilanteessa jossa välissä 2 tai enemmän sävelaskelta)

 
Minkä vahvuisia kieliä käytät normisti?
 
Hyvin moni seiska pelittää B-vireessä 25,5" skaalalla. Tarpeeks paksut kielet vaan mukaan, niin luulis toimivan.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen.
LMN
01.06.2010 11:54:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mr. Speed: Minkä vahvuisia kieliä käytät normisti?
 
Hyvin moni seiska pelittää B-vireessä 25,5" skaalalla. Tarpeeks paksut kielet vaan mukaan, niin luulis toimivan.

 
Itse soittelen B-vireessä 12-54 setillä 25,5" skaalaisella kepillä ja kyllähän tuo toimii vaikka kielet aika löysällä ovatkin. Seuraavaksi pitänee kokeilla jotain baritoni-settiä 13-jotain...
 
Spike
01.06.2010 12:06:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

daddarion 13-62 baritonisetti on timmi B-vireeseen, ehkä vähän liiankin.
 
dbeatmod
01.06.2010 12:20:04 (muokattu 01.06.2010 12:25:07)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy:Mutta vastaus kysymykseen: Riittää, vaan ei välttämättä kaikille. Jotkut soittaa A-vireestä 24.75''-skaalallakin...
 
Joo, ainaski Sunn O))):n jäbät käyttää Les Pauleja joiden skaala taitaa olla juurikin 24.75" (O'Malley tosin käyttää nykyään enemmän Travis Beania). Vire Ab. Taisipa Hebosagilin pojatkin vedellä drop B-vireellä ja lespoilla yhdessä vaiheessa, nyttemmin tainnu kamat vaihtua vähän.
 
e: Pahin allergiakausi meneillään eikä asiaa auta yhtään pölyiset työtilat niin tarkkaavaisuus on vähän mitä on, moneenkohan kertaan ehdin tätäkin jo muokata.....
 
"I don't want to have I go against I!"
Decadetroll
01.06.2010 12:46:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
Itse käyttelen ihan Ibanezin S520 sarjalaista A ja B-vireissä. Kielisettinä on käytössä .13-.56 setti, joka on just sopivan timmi B-vireeseen. A:ssa nämä on hieman löysät, mutta kyllä niillä vielä soittaa voi, jos ei välitä siitä että saundi vähän löysenee.
 
Mulle on nyt kuitenki sitten tulossa baritoni 28" skaalalla ja eiköhän se korkein vire ala sillä olla joku A, menee muuten melko timmiksi tuo tuntuma.
 
I'll be back again next week. Bring your friends, we'll have an ice cream treat Mom don't like it, but he don't give a fuck Kids come running for satan's ice cream truck.
nypdjaz
01.06.2010 12:54:28 (muokattu 01.06.2010 12:59:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä 24,75 skaalalla onnistuu b-vire vielä aivan helposti, A alkaa tuottaa jo vireongelmia. Eli ei tarvii baritonia. .60 on mun mielestä b-kielelle optimipaksuus.
27" baritoni on jo sellainen monsteri minkä voi vetää vaikka G tai F# vireeseen halutessaan.
 
iWad
01.06.2010 13:21:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä 24,75 - skaalainen SG drop A - vireessä 70-15 - setillä. Ongelmaa ei niinkään ole tatsissa eikä varsinkaan vireessä pysymisessä vaan paksun A - kielen tumpussa soinnissa, jonka luulisi olevan pidemmällä skaalalla parempi.
 
Eli vastaus aloittajan kysymykseen; helposti riittää 26 tai 26,5 - skaala droppi-Bhen. Makuasioitahan nämä kyllä ovat, kannattaa testailla eri paksuisia vaijjereita.
 
T-Stag
02.06.2010 01:08:04 (muokattu 02.06.2010 01:08:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla 27-tuumainen B-vireessä 13-60 -kielisetillä. Se matala B soi vaan ihan eri tavalla 27-tuumaisena kuin strato- tai lespamensuurilla. Vähän kuin vertaisi kunnon flyygeliä välimallin pystypianoon...
 
Jamzku
02.06.2010 10:53:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa kokeilla alimmaksi kieleksi jotain paksua irtokieltä niin saa senkin soimaan lyhyellä skaalalla. B-vireeseen joku 0.74 - 0.80 -paksuus alkaa olla ns. sinne päin.
 
"Music is a safe kind of high" - Jimi Hendrix
Heviasmo
02.06.2010 13:09:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kokemuksen mukaan 25,5-tuumaisella skaalalla .70-kieli on ainakin itselleni paras ratkaisu. On tarpeeksi jämäkkä pysymään vireessä kovassakin hakkauksessa mutta antaa tarpeeksi periksi venytyksiä varten. Tärkeimpänä tietenkin se, että ainakin oman kitaran tallan intonaation säätövara antaa juuri ja juuri tarpeeksi pituutta kielelle, jotta se soi 25,5"-skaalalla vireisenä.
 
"Alle 7-vuotiaiden lasten käyttöä tulee valvoa ja nielemistä varoa. Annostele lapsen pikkusormen kynttä vastaava määrä hammastahnaa. Käytettäessä lisäksi muita fluorituotteita, neuvottele hammaslääkärisi kanssa."
saastara
02.06.2010 13:40:07 (muokattu 02.06.2010 17:21:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei noissa lyhytskaalaisissa seiskoissa (tai alas viritetyissä 6-kielisissä) mulla ole ainakaan ikinä ollut ongelmaa sen suhteen, että löytyykö tarpeeksi paksuja vaijereita tai että riittääkö intonaatiovara.. Pääongelma on mun mielestä aina ollut se, että ne paksut vaijerit nyt vaan sattuu kuulostamaan ihan järkyttävän skeidalta vrt baritoniskaalaiseen keppiin jossa on ohuemmat kielet.
 
Hitler used Telefunkens.
januszian
02.06.2010 18:41:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyllä mun lessussa nuotti souti aika pahastikin kun viritti alas. 24.75 skaalalla.
Ja kyllä, setti oli baritoni eli 070 jne.
 
Näyttääkö teillä noilla normiskaaloilla viritin että nuotti on koko ajan keskellä eikä käväse muutaman centin puolella tai toisella?
 
http://www.myspace.com/crib45
jcps
05.06.2010 01:49:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko todeta tähän, ei niinkään Januszianille kuin hänelle vastanneille, omasta kokemuksestani noista skaaloista ja niiden vireistä.
Alkuun itsellänikin kuulosti b ja a vire perus Les Pauleilla ja Telecastereilla ihan hyvältä ennenkuin päädyttiin äänittämään levyä ja studiossa korva harjaantuikin ihan eri tavalla noihin.
 
Suunnitelma oli että oltaisiin vedetty pohjakitarat drop c vireessä baritonilla ja sen päälle sitten samalla vireellä LP:llä (24.75), Schecterin Blackjack 006:lla (25.5) ja Ibanezin JEMillä (25.5) loput. Tästä kun ilmoitettiin äänittäjälle niin jo se totesi että "katotaan, voipi tulla ongelmia" ja äänitysten alkaessa kitaroiden kohdalla ongelmia sitten tulikin. LP tippui samantien pois joukosta, myös siksi että kyseinen LP oli PRS Tremonti SE ja sen tallasta puuttui hienoviritysmahdollisuus, sitten Schecter koska ei vire ei pitänyt ja lopulta päivä tai kaksi tuhottua äänitysaikaa myöhemmin kun kaikkea mahdollista oli kokeiltu niin tippui myös JEM joukosta, joka kuitenkin on myös hyvä ja kallis kitara. Päädyttiin nauhoittamaan kaikki kitarat Ibanezin MMM1 mallilla, joka ei laadullisesti eikä soinnillisesti ole lähelläkään JEM tasoa.
 
Kun pohjalla oli 28 tuumainen baritoni drop c:ssä (aikamoinen ylävire, mutta aivan jeesus vireenpito) ja päälle alkoi tempomaan 25.5 skaalaisella kitaralla niin huomasikin että että vaikka kitaroissa oli GHS:n 70-11 wylde setti niin nuotti souti "iskun" jälkeen sen verran pahasti että se kuulosti tovin epävireiseltä. Myöskin sama huomattiin toistuvan keikoilla jopa useamman "lainasoittajan" sekä epävakaan bändistatuksen omanneen entisen soittajan toimesta.
 
Nyt kaikilla kolmella kitaristilla on baritonit ja soinnin selkeys muuttui radikaalisti ja tämän jälkeen päätettiinkin tiputtaa virettä alaspäin droppi b vireeseen laulajan madaltuneen äänialan takia, koska aikaisemmin se ei ollut mahdollista juurikin jo droppi c:ssä tulleen vireongelman kanssa.
 
Kuten Januszian tuossa totesi kyse on siitä että kun lyö kitaran soimaan niin minkä verran tässä vaiheessa nuotti soutaa ennenkuin päätyy haluttuun nuottiin, eikä siinä että että näyttääkö se virittäessä ennen ja jälkeen kipaleen soittamista vireiseltä vai ei.
 
Kun tuossa aikaisemmin mainittiin esim Sunn O))) niin voidaan jatkaa listaa myös Isiksellä, Cult of Lunalla ja Callistolla jotka myös vetävät b ja a vireistä 24.75 skaalalla, mutta samaan aikaan kun sointia kuuntelee niin kyllä se kaikilla niillä livenä myös sieltä paistaa läpikin. Esim Cult of Lunan Fire Was Born DVD:llä on kuultavissa koko keikan läpi tasainen epävireisyys, asia on eri että huomaako sitä jos korva ei ole harjaantunut siihen, aikaisemmin itselläni ei ollut ja että haittaako se. Jos se ei haittaa soittajia ja/tai yleisöä niin ei siinä, antakaa palaa, mutta siinä vaiheessa kun sen itse huomaa niin asiasta tulee erittäin häiritsevä.
 
Toinen asia on että kun soitetttaessa nuotti pysyy ruodussa eikä lähde soutamaan niin se on yllättävää miten paljon selkeämpi ja vähemmän puuroinen yhtyeen soinnista tuleekin kun kaikki soittimet pysyvät timmisti tietyn äänialan sisällä. Vähän sama kuin olisi snadissa epävireessä oleva kitara kun nuotti lähtee soutamaan
 
Yhteenvetona:
 
a) Kun nuotti ei suoda -> kaikki soivat tiukasti samassa äänessä -> yhtenäisempi nuotti -> yhteinäisempi sointi -> vähemmän puuroa -> selkeämpi saundi -> parempi erottelu kitaroiden välillä -> vähemmän ongelmia miksauksessa -> paremmat saundit sekä yleisöön että lavalle.
 
b) 25.5 sekä 24.75 itselläni ja koko yhtyeen kolmella kitaristilla, kolmella basistilla sekä äänittäjällä on osottautunut riittämättömäksi, se kuulostaa hyvältä sekunnin parin päästä soinnin alkaessa ja näyttää hyvältä viritysmittarissa ennen ja jälkeen kipaleen soittamisen, mutta soinnin alkaessa nuotti soutaa pahasti ja aiheuttaa epävireisyyden kuuloista puuroa
 
c) Jos asia ei häiritse soittajia tai yleisöä niin asiassa ei ole ongelmaa ja tämän kaiken voi kokea turhana hifistelynä, mutta kolmen kitaran voimin asialla on merkitystä kun b vireen yrittää pitää selkeänä ja mahdollisimman vähän puuroutuvana :)
 
en ole koskaan pitänyt klovneista, itseasiassa olen pitänyt niitä jokseenkin pelottavina. en tiedä mistä se johtuu, mutta luulen sen saaneen juurensa siitä kun olin pieni menimme sirkukseen isäni kanssa ja klovnit tappoivat hänet
jcps
05.06.2010 02:01:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saastara: Pääongelma on mun mielestä aina ollut se, että ne paksut vaijerit nyt vaan sattuu kuulostamaan ihan järkyttävän skeidalta vrt baritoniskaalaiseen keppiin jossa on ohuemmat kielet.
Ja jos puhutaan vaan pelkkään alavireeseen pääsemisestä niin myös huomattavasti mukavampi soittaa kuin 7 ja varsinkin 8 kieliset. Testasin kaverini 8-kielistä Amfisoundia jonka Amfisound sille sponssasi. Eli kyse helvetin hyvästä ja laadukkaasta kitarasta, mutta aivan painajainen soittaa. Tässä tottakai mukana omaa "ei vaan osaa" aspektia ja varmasti jos muutaman päivän sillä soittelisi niin siihen tottuisi nopeaan. Kun taas tottumattomammalle esim oma baritonini oli oktaavin alemmassa e:ssä vielä helvetin mukava soittaa kun testasin ja virekkin pysyi kivasti. Asia tietenkin on eri jos jos on käyttöä niille yläpään kielille ja kyse ei ole pelkästään matalan vireen saavuttamisesta, kuten se monille on, missä ei mitään vikaa myöskään, mutta tässä tapauksessa suosittelen testaamaan ensin baritonia ennen seiskan tai kasikielisen hommaamista :)
 
en ole koskaan pitänyt klovneista, itseasiassa olen pitänyt niitä jokseenkin pelottavina. en tiedä mistä se johtuu, mutta luulen sen saaneen juurensa siitä kun olin pieni menimme sirkukseen isäni kanssa ja klovnit tappoivat hänet
jcps
05.06.2010 02:15:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T-Stag: Mulla 27-tuumainen B-vireessä 13-60 -kielisetillä. Se matala B soi vaan ihan eri tavalla 27-tuumaisena kuin strato- tai lespamensuurilla. Vähän kuin vertaisi kunnon flyygeliä välimallin pystypianoon...
 
Erittäin pitkälti erittäin samaa mieltä, jopa niin paljon että plussaakin piti päräyttää :)
 
en ole koskaan pitänyt klovneista, itseasiassa olen pitänyt niitä jokseenkin pelottavina. en tiedä mistä se johtuu, mutta luulen sen saaneen juurensa siitä kun olin pieni menimme sirkukseen isäni kanssa ja klovnit tappoivat hänet
LaeLea
05.06.2010 11:15:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jcps: ...Kun taas tottumattomammalle esim oma baritonini oli oktaavin alemmassa e:ssä vielä helvetin mukava soittaa kun testasin ja virekkin pysyi kivasti.
 
Mikä baritoni sulla oli käytössä? Ooks paljon E-vireessä soitellu eri barskoilla?
 
Mua on kauemman aikaa kaasuttanut lyhytskaalanen 6-kielinen basso, niissä vaan ei oo kauheesti valinnanvaraa. Olis kiva kuulla, miten baritonit pärjää noin matalassa vireessä.
 
Kick Out The Mother, Mother!
Boltsa
05.06.2010 12:41:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jcps: Pakko todeta tähän...
 
Mulla ihan vastaavia kokemuksia. Kun liityin nykyiseen bändiin, niin vire oli vanhoissa biiseissä normi C. Mulla oli siihen aikaan 25,5 tuumaisella kaulalla ollut Schecter. Kyllähän se ihan ok pysyi siinä, mutta kun sitten ostin 26,5 tuumaisen Schecterin, niin se ero oli ihan uskomaton. Vapaillakin kielillä kuulee sen eron selvästi ja saa käyttää ohuempia kieliä. Silti soittotuntuma pysyy samana. Ja tuohon kaulan pituuteen kuusi kielisellä kitaralla tottuu todella nopeasti.
 
Callistosta ja Cult of Lunasta sen verran, että vaikka ne vetää lyhyillä kitaroilla, niin kannattaa ottaa huomioon että todennäköisesti soittotatsi on jotain death-bändin kitaristia huomattavasti kevyempi. Tällöin ne kielet ei seilaa läheskään yhtä paljon soittaessa ja vire kuulostaa paremmalta.
 
Boltsa
Occult_rain
06.06.2010 16:55:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse sanoisin, että 26.5 skaalaisella ei tarvi "säästellä" soittaessa soittaessa, vaan voi runnoa ihan vapaasti verrattuna 24.75 skaalaisiin.
 
Sointi baritonissa on vähättelemättä kirkas ja iskevä. Lespoissa pehmeä ja pyöreä.
Omassa Hellraiser C-7 26.5 skaala 62+52-10, vire pääkeskeisesti C:n ja A# välillä.
Ltd Ninja 24.75 skaala 56-12, joka seikkailee C:n ja D:n välillä.
Peavey Vortex kitarassa samat hässäkät, kuin ninjassa.
 
Matalat vireet vaativat reilusti paksummat kielet tai isomman skaalan kuulostaakseen hyvältä, mutta joka soundille on oma paikkansa :)
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «