Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: pitkäaikainen ongelma..räkä/lima kurkussa
1
m@tu
07.05.2010 13:50:20 (muokattu 07.05.2010 13:51:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeps,
 
kokeillaanpa saada apua täältäkin suunnasta kun ei korva/nenä/kurkkulääkärikään osannut auttaa asiaan. Eli mun ongelma laulamisen suhteen on joku aivan-ihmeellinen-sitkeä lima kurkussa tai nielussa, joka siis on äärimmäisen ärsyttävää koska varsinkin korkealta laulaen se jotenkin painaa äänihuulia tai voiceboxia siten että ne ihan korkeimmat nuotit särkyy ja menee jotenkin hallitsemattomaksi "pihinäksi".
 
Kolme ja puoli vuotta sitten minulle tehtiin endoskooppinen sinusoperaatio jossa poskionteloiden tiehyitä avarrettiin että ilma kiertää onteloissa paremmin. Operaatio auttoi laulamiseen siten että laulu ei ole enää yhtä nasaalia kuin ennen leikkausta mutta tuo sitkeä lima vaikeuttaa laulamista edelleen.
 
Lisää limasta: Eli se sitkeä lima tuntuu kun nielaisen vaikkapa vettä, ja se ko. "lima" alkoi vaivaamaan kun aikoinani tupakkaa polttelin ja joskus jos yhden röökin poltan niin se lima tuntuu heti vaivaavan enemmän. En siis ole polttanut enää viiteen vuoteen kuin ehkä yhden tupakan per kuukausi, eli en usko että tuo tupakointimäärä vaikuttaa asiaan mitenkään mutta heti välittömästi polttamisen jälkeen se lima vaan "sitkastuu". Sama lima/räkä alkaa vaivaamaan myös välittömästi muutaman oluen juotuani, joten sekin vaan pahentaa tilannetta.
 
Jos jollakin on ollut samanlaista ongelmaa ja jos olette päässeet siitä jotenkin yli niin vinkkejä kehiin, kiitos!
 
"I don't care much about music. What I like is sounds." Dizzy Gillespie
Kaedea
14.05.2010 10:25:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä vähän vastaavaa aiheutti kitarisat - tosin kyllä kurkku- ja korvatautien lääkäri olisi huomannut ylikasvaneet sellaiset. Perheenjäsenellä vastaavaa sitkeää limaa aiheutti maito. Kun lopetti sen juomisen, lima kaikkosi.
 
Kurja juttu, tiedän miten vaikeuttaa laulamista! Toivottavasti löydät mokoman limanaiheuttajan :)
 
MrsJones
18.05.2010 21:42:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaa allergiselta vaivalta. Itsekään en ole löytänyt ratkaisua samaiseen ongelmaan. :(
 
Parempi on laulaa häläpäti hää, kuin olla hiljempää.
m@tu
19.05.2010 11:50:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MrsJones: Kuulostaa allergiselta vaivalta. Itsekään en ole löytänyt ratkaisua samaiseen ongelmaan. :(
 
Siltä itseltäkin tuntui mutta allergiatesteissä ei ollut mitään yliherkkyyksiä kun muutama vuosi sitten testattiin. Sillä ruokavalion seuraamisella ehkä voisi olla jotain merkitystä, voisi melkein kokeilla sitä seuraavaksi.
 
Hiukan lisäpäivitystä ongelmaan, jos käyn urheilemassa tai vaikka juoksulenkillä niin sen jälkeen laulaminen tuntuu tämän limaongelman tiimoilta todella kevyeltä, eli se jotenkin korjaantuu... ?!?! Korkeat nuotit osuu kohtuu hyvin kohdalleen eikä muutenkaan tunnu hankalalta. Pitääkö sitä aina ennen treenejä tai keikkaa juosta muutama kilsa juoksumatolla ettei lima haittaa laulamista? :)
 
"I don't care much about music. What I like is sounds." Dizzy Gillespie
SonusLeo
31.05.2010 02:04:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kropan avaamiseksi ennen laulamista lenkki on oikein hyvä vaihtoehto. Lähtee limat liikkeelle kurkusta. Keho on laulamisen kannalta hyvin oleellinen, jos sitä huoltaa asiallisesti niin laulaminen taatusti helpottuu. Ennen laulamista hiki-urheilu voisi olla kyllä kokeilemisen arvoinen temppu. Samoin tupakointi, harvakseltaankin ärsyttää kurkkua varsinkin jos on herkkyyttää moiseen. Mutta kuntoilu kannattaa laulajalle.
 
Pande
31.05.2010 14:08:55
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on sama ongelma. Meillä ei siivota ja tuuleteta varmaankaan tarpeeksi usein, huoneilma ei liene raikkainta mahdollista. Nykyään myöskin falsetissa laulaessani (laulan paljon falsetissa koska pidän sen soundista enemmän) äänessä on tiettyjä "rähinäkohtia" ja tuntuu kuin joku lima hilluisi äänihuulien päällä. Muutenkin falsetti tuntuu mulla omituisesti enemmän vasemmalla puolella, eikä tasaisesti kummallakin puolilla, sattuuko joku osaamaan arvata mistä se johtuu?
 
http://www.last.fm/user/Pande777
Better Taste
31.05.2010 22:45:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pande:Muutenkin falsetti tuntuu mulla omituisesti enemmän vasemmalla puolella, eikä tasaisesti kummallakin puolilla, sattuuko joku osaamaan arvata mistä se johtuu?
 
Todennäköisimmin rahina johtuu pikemminkin virheellisestä tekniikasta kuin huonosta sisäilmasta. Tuen tai ääntöväylän asetuksen tsekkaaminen kyseisessä soundissa voisi auttaa.
 
Better Taste Music - Laulunopetusta pääkaupunkiseudulla www.laulunopetus.fi
Pande
01.06.2010 08:50:44 (muokattu 01.06.2010 08:58:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Better Taste: Todennäköisimmin rahina johtuu pikemminkin virheellisestä tekniikasta kuin huonosta sisäilmasta. Tuen tai ääntöväylän asetuksen tsekkaaminen kyseisessä soundissa voisi auttaa.
 
Joo hyvinkin mahdollista, mutta kyllä sitä limaakin kurkussa tuntuu olevan kroonisesti ympäri vuoden. Kahvin juominen aamuisin tuntuu pahentavan tilannetta, ehkä siinä olevan maidon vuoksi :-(
 
Sitruunavesi tuntuu joskus auttavan, mutta joskus taas ei...
 
Pitää vielä tarkentaa, että toi falsetti tuntuu "kurkussa" (so kurkun alapuolella siellä jossain) enemmän vasemmalla puolella nimenomaan korkeimmissa nuoteissa, mitä korkeammalta laulan sitä voimakkaampi tämä "toispuoleisuuden" tunne on. Toisaalta jos yritän laulaa siten, että tuntuu molemmilla puolilla niin en vaan pääse niin korkealle, vaan jää n. 3-4 puolsävelaskelta matalammalle.
 
Pitäisköhän sitä sitten vaan tyytyä laulamaan matalammalta. Esim. tätä biisiä pystyn laulamaan (venäjän lausumiseni on varmaan aika katastrofaalisen paskalla tasolla mutta keskitynkin siihen että sävelkorkeus ja sointi olisi mahdollisimman oikea) vain jos laulan "toispuoleisesti": http://www.youtube.com/watch?v=Brabnc0A-Ng
 
Mun ääni on luonnostaan matala, mutta falsetti kuulostaa omiin korviini paremmalta. :-/
 
http://www.last.fm/user/Pande777
m@tu
07.06.2010 20:49:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SonusLeo: Kropan avaamiseksi ennen laulamista lenkki on oikein hyvä vaihtoehto. Lähtee limat liikkeelle kurkusta. Keho on laulamisen kannalta hyvin oleellinen, jos sitä huoltaa asiallisesti niin laulaminen taatusti helpottuu. Ennen laulamista hiki-urheilu voisi olla kyllä kokeilemisen arvoinen temppu. Samoin tupakointi, harvakseltaankin ärsyttää kurkkua varsinkin jos on herkkyyttää moiseen. Mutta kuntoilu kannattaa laulajalle.
 
Joo, eihän se kuntoilu koskaan pahasta ole. Ja kyllähän laulajalla täytyy peruskunto olla joka tapauksessa kohdallaan että pystyy hallitsemaan ääntä niinkuin haluaa. Ja entinen bändikaveri juotti mulle lähes aina terävän snapsin pelkkää viinaa ennen keikkaa, oli kuulemma joku vanha kuoro-kikka. Tiedä sitten oliko sillä merkitystä, mutta olihan se laulaminen paljon hauskempaa jallunapsun jälkeen. :)
 
"I don't care much about music. What I like is sounds." Dizzy Gillespie
107Noona
09.06.2010 15:49:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli samantapainen probleemi aiemmin ja pääsin siitä eroon sillä, että aloitin juomaan lasillisen greippituoremehua aamuisin. Onhan se aluksi puistattavan makuista, mutta makuun tottuu aikanaan. Testaa nyt ainakin!
 
Juzzzi
04.09.2010 12:55:57 (muokattu 04.09.2010 12:57:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mef!sto: Jeps,
 
Lisää limasta: Eli se sitkeä lima tuntuu kun nielaisen vaikkapa vettä, ja se ko. "lima" alkoi vaivaamaan kun aikoinani tupakkaa polttelin ja joskus jos yhden röökin poltan niin se lima tuntuu heti vaivaavan enemmän. En siis ole polttanut enää viiteen vuoteen kuin ehkä yhden tupakan per kuukausi, eli en usko että tuo tupakointimäärä vaikuttaa asiaan mitenkään mutta heti välittömästi polttamisen jälkeen se lima vaan "sitkastuu". Sama lima/räkä alkaa vaivaamaan myös välittömästi muutaman oluen juotuani, joten sekin vaan pahentaa tilannetta.
 
Jos jollakin on ollut samanlaista ongelmaa ja jos olette päässeet siitä jotenkin yli niin vinkkejä kehiin, kiitos!

 
Joo täysin samanlaista on ollut koko nuoren ikäni. Tupakkaa olen polttanut nyt sen vuoden ajan, enkä ole huomannut, että sillä olisi ollut vaikutusta limaan.
 
Lima ei haittaa vain laulamista, vaan aina välillä tuntuu että puhuminenkin on hieman vaivalloista. Kun limaa on paljon niin puhe-ja lauluääni lähtevät korkeammalta ja kun limaa ei ole yhtään niin ääni on huomattavasti matalampi. Luontainen ääneni on melko matala ja tuolloin ääni lähteekin vapaasti ja laulaminen onnistuu varmaan tuplaten paremmin.
 
Eniten harmia koituu tästä, kun en ole vieläkään täysin varma, että mikä on säveläjini. Toisinaan laulu lähtee tenorina, tosinaan baritonina. Niin paljon se heittelee.
 
Tuon oluen kanssa on sellaisia kokemuksia, että alkuillasta kun on nauttinut vasta alle viisi olutta niin limaa on erittäin paljon eikä laulamisesta tule yhtään mitään. Kurkunpää nousee ja ääni ei lähde muutoinkaan vapaasti. Sitten kun on jounut vähän reilummin niin lima häviää kokonaan ja kaikki taas onnistuu hyvin.
 
Itse asissa krapulassa limaa on kaikkein vähiten ja tuolloin pystyy koko päivän ajan parhaimpiin suorituksiin ikinä :P
 
Minulla on jo melko hyvä laulutekniikka, mutta kurkunpää meinaa vielä kohota. Olen huomannut, että parhaiten limaa vastaan voi taistella pitämällä leuan ylhäällä, sillä krapulan lisäksi lima tuntuu häviävän kokonaan myös selällään maatessa sängyssä, kun pää on matalalla tyynyllä.
 
I_Carbon
21.10.2010 22:37:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on pakko kysyä itsestäänselvyksienkin kyselyn uhalla, että minkätyyppiset ovat vedenjuontitottumuksesi? Kun et niistä maininnut mitään... kuulostaa kylläkin ongelmallisemmalta limalta kuin minkä vanhin voitehistakaan voisi äkkipäätään korjata. Tosi monella vaan on päin hanuria sen juominen, ja silloin se lima nimenomaan sitkistyy.. juoksevanahan se ei juuri edes ole ongelma (ellei puhuta ihan flunssasta), ainakaan omien kokemusteni pohjalta.
 
-Tiiä toimiiko se...mutta voihan sitä kokkeilla!
kerttu
01.11.2010 10:24:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liman saamiseksi pois ennen laulamista mun keino on höyryhengitys siihen tarkoitukseen olevalla tötsällä (apteekista) tai jos lämmintä vettä piisaa, niin suihkussa oleilu ja hengittely. Limat lähtee liikkeelle ja poistuu niistämällä, nielemällä.
 
Yskiminen on pahasta (äänihuulet paiskautuu toisiaan vasten), pitää vain nieleskellä.
 
En voi vetää kaljaa enkä tupakkaa paria päivää ennen tärkeää esiintymistä.
Runsaasti veden juomista.
 
Kannattaa muistella lauluasento (lauluputki suorana), jos on ihan kasassa, ääni ei kulje, koska ilma ei kulje. Laulaminen on nimenomaan hengityksessä kiinni. Hengityksellä voi myös tavallaan ohjata laulun "limojen yli".
 
Ramenia
01.11.2010 22:28:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lima on itsellänikin ongelmana. Kurkku tuppaa olemaan yleensä helevetin limainen ja kliinien laulamisesta ei yleensä tule mitään, puhumistakin vaikeuttaa jonkin verran. Lima auttaa ainoastaan örinän puolella, kun kurkku ei heti kuivu ja mene paskaksi. En minäkään tiedä, olenko minkä lajin laulaja, ääni on välillä basso, välillä melkeinpä tenori. Puheääni kuulostaa ihan kuin puhuisin hieman nenään koko ajan. Teen olen huomannut helpottavan, saan sen avulla välillä oikean ääneni esille, mutta vain hetkeksi, lima palaa parin minuutin sisällä hörppimisestä.
 
Ei tosi metallisti tunteja tarvitse!
m@tu
11.01.2011 08:59:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt löytyi ratkaisu mun tilanteeseen, krooninen nielutulehdus joka johtuu uurteisista nielurisoista. Parin kuukauden päähän leikkausaika ja sitten pitäisi helpottaa sitkeän liman erittyminen. Antibioottikuuri ja kurkun kurlaaminen corsodylillä helpotti väliaikaisesti sitkeään limaan mutta jos haluaa pysyvän helpotuksen niin mun tapauksessa leikkaus oli ainoa vaihtoehto.
 
Höyryhengittäminen ei auttanut, oikeastaan vaan pisti limasta juoksevampaa mutta sen erittäminen ei muuttunut.
 
Jospa se siitä tuon leikkauksen jälkeen alkaisi kunnolla helpottamaan.
 
"I don't care much about music. What I like is sounds." Dizzy Gillespie
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «