Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Nauhojen kiillotus
1 2
charvette
25.05.2010 10:03:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka olette tehneet loppukiillotuksen kotikonstein kitaran nauhoille? Hinkkasin yhden luutun nauhat raivokkaasti 0000 teräsvillalla mutta en päässyt toivottuun liukkauteen. Pitäisikö vedellä esim. autovahalla tms. loppusilaus?
 
okabass
25.05.2010 10:23:31 (muokattu 25.05.2010 10:26:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

charvette: Kuinka olette tehneet loppukiillotuksen kotikonstein kitaran nauhoille? Hinkkasin yhden luutun nauhat raivokkaasti 0000 teräsvillalla mutta en päässyt toivottuun liukkauteen. Pitäisikö vedellä esim. autovahalla tms. loppusilaus?
 
Hionnan suuntakin vaikuttaa tuntumaan. Laikka+ kiilloitustahna on hyvä. Menee kyllä kangaspalalla + killoitustahnallakin. Esim. Farecla on ainakin täällä (periferiassa, suon laidalla) helposti saatavaa. Nauhat kannattaa minusta kiilloittaa ihan peiliksi, eikä jättää vain hiotuiksi.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
JPHe
25.05.2010 10:28:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

charvette: Kuinka olette tehneet loppukiillotuksen kotikonstein kitaran nauhoille? Hinkkasin yhden luutun nauhat raivokkaasti 0000 teräsvillalla mutta en päässyt toivottuun liukkauteen. Pitäisikö vedellä esim. autovahalla tms. loppusilaus?
 
Olisko alkutyöt tehty huonosti? Eli hiomapapereissa voi mennä 2000 asti ennen teräsvillaa. Itse teräsvilla käsittely on sitten nopea ja helppo.
 
charvette
25.05.2010 10:43:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaula on Mighty Mite ja nauhat ovat "tehtaan" jäljiltä ja eivät vaatineet tasoitusta eli soivat hyvin koko otelaudan alueelta. Tarjosin vain teräsvillaa; en tosin tarkastellut nauhoja suurennuslasin kanssa. Vaatinee ehkä sitten uudelleen käsittelyä hienolla hiekkapaperilla ja vahat päälle.
 
MPU
25.05.2010 10:44:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Autosol-niminen metallinkiillotustahna toimii hyvin. Löytyy täältä Okan periferiaa idemmästäkin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
okabass
25.05.2010 10:55:27 (muokattu 25.05.2010 11:08:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

charvette: Kaula on Mighty Mite ja nauhat ovat "tehtaan" jäljiltä ja eivät vaatineet tasoitusta eli soivat hyvin koko otelaudan alueelta. Tarjosin vain teräsvillaa; en tosin tarkastellut nauhoja suurennuslasin kanssa. Vaatinee ehkä sitten uudelleen käsittelyä hienolla hiekkapaperilla ja vahat päälle.
 
Joo. Siis isot jäljet tai naarmut täytyy luonnollisesti poistaa sopivan karkealla paperilla esim. 400. Siitä sitten hienompaan, kunnes jäljet häviävät. Tuossa kiilloituksessa pätee sama kuin maalauksessa: pohjan on oltava naarmuton, jos haluaa täyskiiltoisen pinnan.
 
Yleensä teen vastaaviin tapauksiin nauharempan ihan alusta lähtien (nauhojen tasaiseksi hionta, muotoilu, hionta ja kiilloitus). Silloin voi olla varma, että hommasta tulee hyvä. Jos ei ensin tasoita nauhoja, sinne saattaa jäädä joku korkeampi nauha, ja sulla on lopulta kiiltävät, mutta särisevät nauhat. Minusta ko. pitkä tie on vaivan väärti: jos nauhoissa on häikkää, ei kannelta saa millään trimmattua hyvään soittotuntumaan.
 
Ps. Otelauta kannattaa suojata esim. maalarinteipillä.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
MPU
25.05.2010 11:27:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Ps. Otelauta kannattaa suojata esim. maalarinteipillä.
 
Tämä kyllä. Varsinkin jollain kiillotustöhnällä aikaansaatu talma ei lähde otelaudasta kovinkaan helposti. Ja niinkuin Oka sanoi, nauhat kannattaa hioa alusta lähtien kunnolla eikä vain sieltä täältä sutia.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Jammi
25.05.2010 11:38:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

charvette: Kaula on Mighty Mite ja nauhat ovat "tehtaan" jäljiltä ja eivät vaatineet tasoitusta eli soivat hyvin koko otelaudan alueelta. Tarjosin vain teräsvillaa; en tosin tarkastellut nauhoja suurennuslasin kanssa. Vaatinee ehkä sitten uudelleen käsittelyä hienolla hiekkapaperilla ja vahat päälle.
 
Tuskin tarvii muuta kuin dremeliin huopalaikka ja hiomavahaa.
 
Pavezer
25.05.2010 11:40:47 (muokattu 25.05.2010 11:41:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Autosol-niminen metallinkiillotustahna toimii hyvin.
 
Pojot täältä myös Autosol-metallinkiillotustahnalle. Nauhojen skraadut poistan loppuvaiheessa 600 hiomapaperilla (kuivana nauhojen suuntaisesti) ja tämän jälkeen kangaspalan tai pienporakoneen huopalaikan kanssa Autosolilla loppukiillotus (nauhojen suuntaisesti). Toimii to-del-la hyvin.
 
Yhdellä tahnatuubilla (sellainen hammastahnatuubin oloinen) olen nyt pärjäillyt jo useamman vuoden, parinkymmenen kaulan nauhat kiillotellut ja käyttänyt tahnaa paljon muuhunkin. Tuubia on vielä reilusti jäljellä ja hintaa oli ostettaessa muutama euro. Halapaa hupia.
 
Kun ei muuten, niin sitte tehään ite.
StevieRayVehkakoski
26.05.2010 12:05:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen yleensä viilalla tasoittanut nauhat, sitten 400-paperilla ja pitkällä suoralla puukapulalla ja sitten hionut samalla 400-paperilla nauhan suuntaisesti sellaisella puukapulalla johon on moottorisahan teräviilalla tehty pyöreä ura. Sitten kielet kiinni ja puoli tuntia vinguttelua niin siinä on. Aika nopeasti tasoittuu pinnasta se karheus ainakin 11-setillä eikä ainakaan mun sormissa tunnu mitään eroa kauttaaltaan kiiltäviin nauhoihin.
 
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had
Antti1
26.05.2010 12:19:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

400 kuulostaa aika ronskilta paperilta minkäänlaiseen viimeistelyyn. Sehän jättää vielä aivan selvästi paljaalla silmällä näkyviä naarmuja. Kyllä mä sinne tonniin asti vähintään suosittelisin vetämään, vaikkei sen kummemmin kiillottelisi. Kukin tietenkin tavallaan.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
samantien
27.05.2010 15:36:31 (muokattu 27.05.2010 15:41:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältäkin ääni Autosolille. Hionta kannattaa ja pitääkin tehdä huolella ennen kiillotusta. Ite teippaan aina lopuksi otelaudan perusteellisesti ja teen loppukiillotuksen vanhalla porakoneeseen kiinnitetyllä villalaikalla, jossa on ihan vähän Autosolia. Tulee ihan täydellinen kiilto todella suhteellisen pienellä vaivalla.
 
Millään Dremelillä en tuota lähtis tekemään sen suuren kierrosnopeuden vuoksi. Nauha kuumenee siinä ihan turhaan ja pahimmassa tapauksessa käsistä lipeävä kone tekee lommoa tai muuta skraidua otelautaan. Mielummin vaikka kiillottaa kangaspalalla käsin.
 
charvette
28.05.2010 19:19:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testasin juuri tuota Autosolia koekaulaan. Työkaluna oli halpa deremelkopio ja käytin huopatyynyä. Kiiltoa tuli eli oikein hyvä ehdotelma tähän touhuun mutta sottaista eli kaula on ensin maalarinteipattava ja homma on paree tehdä muualla kuin kyökin pöydällä. Ja silmälasit pois päästä. Onko mitään käsitystä siitä, että kuinka paljon tuollainen hioma-aine syö varsinaista nauha-ainetta?
Anyways kiitos ehdotelmasta kun lopputulos oli oikein mainio ja on hyödyllistä käyttää tällaiseenkin työvaiheeseen konevoimaa kun sitä kerran on saatavilla.
 
Antti1
28.05.2010 19:40:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

charvette: Onko mitään käsitystä siitä, että kuinka paljon tuollainen hioma-aine syö varsinaista nauha-ainetta?
 
Kovilla kierroksilla sen verran, että on parempi tehdä ripeästi, kuin turhaan junnata paikallaan. Ei sillä kauhean helposti mitään vahinkoa aikaan kuitenkaan saa, enempi olisin huolissani paikkojen sotkeutumisesta.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
tonicaster
29.05.2010 10:03:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samantien: Täältäkin ääni Autosolille. Hionta kannattaa ja pitääkin tehdä huolella ennen kiillotusta. Ite teippaan aina lopuksi otelaudan perusteellisesti ja teen loppukiillotuksen vanhalla porakoneeseen kiinnitetyllä villalaikalla, jossa on ihan vähän Autosolia. Tulee ihan täydellinen kiilto todella suhteellisen pienellä vaivalla.
 
Millään Dremelillä en tuota lähtis tekemään sen suuren kierrosnopeuden vuoksi. Nauha kuumenee siinä ihan turhaan ja pahimmassa tapauksessa käsistä lipeävä kone tekee lommoa tai muuta skraidua otelautaan. Mielummin vaikka kiillottaa kangaspalalla käsin.

 
Dremel on ihan ehdoton. Kuten Antti1 tossa jo totesikin:- ei jäädä junnaamaan... Ja sitä paitsi ainakin mun dremelssönissä on säädettävät kierrosnopeudet. Ostettu vuonna 2005
 
samantien
29.05.2010 12:42:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tonicaster: Dremel on ihan ehdoton. Kuten Antti1 tossa jo totesikin:- ei jäädä junnaamaan... Ja sitä paitsi ainakin mun dremelssönissä on säädettävät kierrosnopeudet. Ostettu vuonna 2005
 
Onnea vaan sulle sitten. Lähinnä pointtina oli se koneellisen kiillotuksen tarpeettomuus tuota autosolia käyttäessä. Ihan samaan lopputulokseen pääsee pelkällä kangaspalalla käsin hinkuttaen. Itse oon käyttäny villalaikkaa ihan vaan siitä syystä ettei sotke käsiä.
 
takape
30.05.2010 14:01:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kannatan ja käytän itse dremeliä. Huopalaikka ja kiillotusvaha. Ei sillä tartte hinkata niin että nauhat kuumenee. Kerta pyyhkäisy riittää kun on hionut viimeisen hionnan 1500 paperilla.
pekka
 
okabass
30.05.2010 15:28:04 (muokattu 30.05.2010 15:30:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

takape: kannatan ja käytän itse dremeliä. Huopalaikka ja kiillotusvaha. Ei sillä tartte hinkata niin että nauhat kuumenee. Kerta pyyhkäisy riittää kun on hionut viimeisen hionnan 1500 paperilla.
pekka

 
Mä en ole saanut nauhojen kiilloituksessa Dremeliä koskaan sopivaan asentoon. Kokeilin jonkun kerran huopalaikalla, johon olin tehnyt uran nauhaa varten. Mutta Dremelin runko on tiellä, ja laikka lipsuu helposti. Minulla toimivimmaksi on osoittautunut pylväsporakone ja karvalaikka. Eilen viimeksi kiilloitin Straton nauhat.
 
Tollanen dremeli.
http://www.dremeleurope.com/dremelo … age/jpeg&maxwidth=266&maxheight=266
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
samantien
30.05.2010 17:31:18 (muokattu 30.05.2010 17:43:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Mä en ole saanut nauhojen kiilloituksessa Dremeliä koskaan sopivaan asentoon. Kokeilin jonkun kerran huopalaikalla, johon olin tehnyt uran nauhaa varten. Mutta Dremelin runko on tiellä, ja laikka lipsuu helposti. Minulla toimivimmaksi on osoittautunut pylväsporakone ja karvalaikka.
 
Juuri samat kokemukset ja toimenpiteet mullakin. On muutenkin helpompaa pitää kaulasta kahdella kädellä kiinni kun kiillottelee.
 
Metal_Griffin
07.06.2010 15:22:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on vanha tosi(tosi) hieno öljyhiomakivi, jolla olen vetänyt ensin pyörivin liikkein ja lopuksi nauhojen suuntaan...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «