Aihe: Auttakaa kaveria hädässä!!
1
bage
11.03.2004 14:17:15
Oon tässä viime aikoina panostanu otteiden opeteluun, ja mieltäni on jo pitkään askaruttanut eräs asia..
Miten pitäisi lukea soinnuissa ilmenevä #?
Esimerkiksi miten F#5 pitäisi sanoa??
hörhö
11.03.2004 14:25:14 (muokattu 11.03.2004 14:26:39)

Miten pitäisi lukea soinnuissa ilmenevä #?

# päätteellä -is ja b päättellä -es ellei sävelen nimi ole vokaali, jolloin -s. Eli tuo kysymäsi on Fis viisi. Gb on sitten Ges ja Ab on As. Moninkertaisiin ylennyksiin ja alennuksiin sitten päätteitä tarvittava määrä. Esim. xC laus. Cisis.

EDIT: Lontoon kielellä: F# laus. F sharp ja Gb laus. G flat, jne.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
Keppis
11.03.2004 20:52:03
Aina kun on #-merkki soinnussa niin soitat yhtä nauha väliä korkeempaa. Jos on b(ei sama kuin B/H)-nii sitten yhtä nauhaväliä matalempaa.
"jos tällä elätät ittes, niin mää oon seuraava presidentti" -isäni kunnellessaan demoamme
kid ego
11.03.2004 22:36:48
Aina kun on #-merkki soinnussa niin soitat yhtä nauha väliä korkeempaa. Jos on b(ei sama kuin B/H)-nii sitten yhtä nauhaväliä matalempaa.

Lausumisesta oli kyse tällä kertaa, herra '89.
JartZA
12.03.2004 10:25:58

Äf häkkyrä viis.
SG: "nicht only forthe guys that like Angus Young or Pete Townsend." -Thomann
Kakemakeväke
12.03.2004 12:43:05
"Ylennetty Äf viisi", eikö?
Rock-musiikki pelasti minut urheilulta.
maelstrom
12.03.2004 12:58:13
Kuunnelkaa Hörhöä. Eli fis viisi.
On ässäarpa syntyä Suomeen.
Mimi
12.03.2004 19:17:30
Niin ja sit on vielä tämä aina niin ihana alennettu h, eli b, tai näkee myös merkintää alennettu b eli bb.. Ne on siis sama asia mutta käytetään eri maissa... Ja lausutan ihan vaan että bee (tai hoo, mikäli siis kyse on hoosta)...
Kaveri:-Hei voitsä avata tän viinipullon kun mulla ei oo sitä värkkiä millä tän saa auki!? Toinen kaveri:*tutkii pulloa n. 5 sek.* -Okei..*vääntää kierrekorkin auki*
Keppis
12.03.2004 20:06:42
Lausumisesta oli kyse tällä kertaa, herra '89.

Ai tsori.
"jos tällä elätät ittes, niin mää oon seuraava presidentti" -isäni kunnellessaan demoamme
hörhö
13.03.2004 12:15:59

Niin ja sit on vielä tämä aina niin ihana alennettu h, eli b, tai näkee myös merkintää alennettu b eli bb.. Ne on siis sama asia mutta käytetään eri maissa... Ja lausutan ihan vaan että bee (tai hoo, mikäli siis kyse on hoosta)...

Selvennetään. Suomessa ja Saksassa(onko muualla Skandinaviassa?) H ja alennettuna B. Muualla B ja alennettuna Bb.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara
jybbiz
16.03.2004 13:52:22
tulee mieleen aika, jolloin en itekkään tajunnu noista hölkäsen pöläystä.. :D
oi niitä aikoja :D
Paino on voimaa - ylipaino ylivoimaa!
Booligan
16.03.2004 17:08:32

tulee mieleen aika, jolloin en itekkään tajunnu noista hölkäsen pöläystä.. :D
oi niitä aikoja :D

Ite oon soittanu vuoden ja osaan ehkä 7 sointua. Niitä kun kuitenkin on satoja. Powersoinnut onkin sitten eri asia ;)

Mutta kuten sanottu, minulta on yhtä turha tulla kysymään musiikin teoriasta mitään kuin pirulta paikkaa taivaasta.
Doesn´t matter what you see Or into it what you read You can do it your own way IF IT`S DONE JUST HOW I SAY
jybbiz
16.03.2004 17:27:41
Ite oon soittanu vuoden ja osaan ehkä 7 sointua. Niitä kun kuitenkin on satoja. Powersoinnut onkin sitten eri asia ;)

Mutta kuten sanottu, minulta on yhtä turha tulla kysymään musiikin teoriasta mitään kuin pirulta paikkaa taivaasta.

nii-i.. multa on kyllä kans ihan turha kysyä mitn kvinttiympyrästä tms. :D
Paino on voimaa - ylipaino ylivoimaa!
isojussi
16.03.2004 22:09:12
... poikkeuksena just Suomi ja Saksa, muita maita ei ainakaan mun tietoon oo lipsahtanu...

Täälläkin on kevyen musan opetuspuolella ymmärtääkseni H:t unohdettu - luojan kiitos!
Osta mut - ma olen kaupan!
Mimi
17.03.2004 12:18:50
Täälläkin on kevyen musan opetuspuolella ymmärtääkseni H:t unohdettu - luojan kiitos!

Se vaan on aika veemäistä että nyt on tavallaan molemmat käytössä... Opetuspuolella suurimmaksi osaksi tosiaan unohdettu, ja ihan hyvä niin....
Kaveri:-Hei voitsä avata tän viinipullon kun mulla ei oo sitä värkkiä millä tän saa auki!? Toinen kaveri:*tutkii pulloa n. 5 sek.* -Okei..*vääntää kierrekorkin auki*
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)