Aihe: "Karhun Pieru" | 1 |
---|
|
"Karhun Pieru" niminen harjoitus löytyy siis Esko Heikkisen Kirjasta `Turvat kuntoon`. Mitä mieltä ootte tästä harjotuksesta? Ootteko soitellu sitä säännöllisesti? Mihin sitä soittaessa pitäis keskittyä? | ewq 28.05.2010 11:01:34 | |
|
Jos siulla on se kirja, niin siinähän on Esko kirjoittanut paljonkin ko. treenistä ja siitä mihin kiinnittää huomiota jne. Mut tässä jotain poimintoja: "Soita rennosti kiinteillä huulilla." "Pidä kurkku auki." "Kielitä äänet pehmeästi, mutta tehokkaasti." "Varo, ettei huulesi löysty liikaa soittaessasi matalia ääniä." Sen oon huomannut, että kyllä (lähes) mikä vain treeni alkaa toimimaan, kun sitä tarpeeksi säännöllisesti tekee. Kokeilemalla sitten löytää ne omimmat treenit. Eli ei muuta kun reeenaaaaan..! | |
Eli mitä tää "Varo, ettei huulesi löysty liikaa soittaessasi matalia ääniä" tarkottaa käytännössä? Pitääkö niitä ns. "kiristää"? Ja ootko soittanu harjotusta alusta loppuun saakka? Näyttäis jatkuvan melko pitkälle? | ewq 01.06.2010 21:52:42 (muokattu 01.06.2010 22:00:57) | |
|
Jep, eli se sama "tiukka" ote pitäs pysyä matalalla, kuin keskirekkarissakin. Itse en ole sitä soittanut vähään aikaan juuri yhtään. Reilu vuosi sitten soitin sitä alkuverryttelynä ja se tuntui kyllä toimivan tosi hyvin. Aina ei vain ollu niin paljon aikaa pitkälle lämmittelyllä, joten "se vaan jäi" ja siirryin muihin treeneihin. Voisipas tässä kesällä ottaa vaikka ihan asiaksi ja alkaa vetämään tuo aina aamuisin :) katsotaan kuinka käy! E: Niin siis joo. Sillon kun soitin tuota, niin kyllä soitin koko treenin läpi. Metronomi tais nakuttaa himpun nopeemmin, että ilma riitti ihan matallimmissakin äänissä. | |
Niin siis eihän tämä "tiukka" tarkoita mitenkään erityistä kiristystä, vaan sitä, että alaäänet kuuluu soittaa samalla kiinteällä otteella kuin oktaaviä ylempää. Perusperiaatehan on se, että huuliote pysyy samana riippumatta rekisteristä. :) | |
Vähän samankaltainen varmaan tämä: Sain sellaisen harjoitteen että soittaa legato kolmisointuja niin että alin ääni päättyy pedaaliääneen niinkuin näin: f- a- f - c- a - f (pedaali) Sormitettuna: 1 - 12 - 1 - 0 - 12 - 12! eli viimeinen ääni taivutettuna ghost-pedaaliääneen .. Ja sama e:stä, es:stä jne jne Toimii hyvin lämmmittelynä ja "voimaharjoitteluna" Sitten kun tuo sujuu niin laajentaa arpeggiota ylöspäin kolmeen oktaaviin asti.. :-) | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|