Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vahvistinta ostamassa
1 2 3
Guitar_Miller
27.05.2010 14:43:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun ostaa vahvistinta. Sen tiedän että pitää tsekata että onko putki vai transistori jne.. mutta mitä muuta?
 
Numb
27.05.2010 14:45:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar_Miller: Mitä kannattaa ottaa huomioon, kun ostaa vahvistinta. Sen tiedän että pitää tsekata että onko putki vai transistori jne.. mutta mitä muuta?
 
Että kuulostaa hyvältä, ja että teho on käyttötarkoitukseen sopiva.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Midrange
27.05.2010 14:45:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Efektilenkki täytyy löytä ilman muuta. Halvoissa vahvareissa ei aina oo.
 
"rikoksen tunnusmerkit täyttynevät siinä kohtaa, kun viimoisen ruuvin boksiisi ruuvaat" - Klapp pedaalin kloonaamisesta.
Numb
27.05.2010 14:47:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Efektilenkki täytyy löytä ilman muuta.
 
Vähän riippuu. Mulla ei ole moista ollut vuosikausiin, ja silloinkin kun oli, en koskaan käyttänyt sitä.
 
Mutta jos käyttää aika- ja modulaatioefektejä ja ottaa säröt vahvistimesta, niin silloin kyllä.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Antti1
27.05.2010 14:47:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Efektilenkki täytyy löytä ilman muuta. Halvoissa vahvareissa ei aina oo.
 
Eipä ole kalliissakaan välttämättä ja se ei ole mikään edellytys.
 
Tehokin on vähän niin ja näin. Enempi kannattaa tarkkailla äänenpaineen riittävyyttä, eikä tuijottaa watteja, mutta sitä tuossa varmasti tarkoitettiin.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
jussi1976
27.05.2010 14:51:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eihän se looppi nyt ainakaan haitaksi ole...
Minkä hintanen & kokonen se vahvari pitäisi olla ja mihin tarkoitukseen?
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Miikathebest
27.05.2010 15:03:36 (muokattu 27.05.2010 15:11:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: No eihän se looppi nyt ainakaan haitaksi ole...
Minkä hintanen & kokonen se vahvari pitäisi olla ja mihin tarkoitukseen?

 
Keikalla pitää olla putkinuppi ja 4x12" kaappi, ettei truehevarit naura pois lavalta. Ja tietysti laitteista on löydyttävä yleisesti hyväksytty logo.
 
Transistorivahvistimissa isompi on aina parempi. Eikä watteja voi koskaan olla liikaa.
 
Putkivahvisitimella saatetaan haluta soundiin mukaan kovalla luukuttamalla tapahtuvaa pääteasteen kompressoitumista ja säröytymistä. Tällöin Bändisoittoonkin riittää 15w vahvistin. 15w wahvistimella ei sitten taas riitä volume puhtaaseen soundiin.
 
Fyysinen koko ja massa kannattaa huomioida myös. Hintelä kitaristin retku ei välttämättä jaksa kanniskella painavia laitteita.
 
E: vastailin näkäöjään vähän mitä sattuu, mutta se kannattaa ehdottomasti tsekata, miltä vahvistin kuulostaa.
 
Liikaa säröä!
jyrkalt
27.05.2010 15:16:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikä kannata olla liian arvopeli. Kalliiseen tweediin on surullista tumpata röökinsä.
 
"Huuhdon kultaa", sanoi lapin-ukko, kun eukkoaan hukutti.
jussi1976
27.05.2010 15:32:57 (muokattu 27.05.2010 15:35:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miika:
 
No onhan esim. JVM-stäkki ihan nätti, mutta painava.
Meneehän nähtävästi tohon alkup. kysyttyyn tarkoitukseen 50w kombokin hyvin, siinä riittää puhtaillekin puhti, ja on yleensä roudattavan kokoinen ja painoinen?
 
Jos jotain yleiskomboa tohon sitten funtsisi, niin joku JVM 200-sarjalainen voisi olla ok. Siinä on ainakin luupit ja muut ja on vielä kohtuuhintainen.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Numb
27.05.2010 15:34:41 (muokattu 27.05.2010 15:35:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: No onhan esim. JVM-stäkki ihan nätti, mutta painava.
Meneehän nähtävästi tohon alkup. kysyttyyn tarkoitukseen 50w kombokin hyvin, siinä riittää puhtaillekin puhti, ja on yleensä roudattavan kokoinen ja painoinen?

 
2x12 kombo yhdellä päällä olevalla kahvalla on keljuin kannettava mitä löytyy. Nuppia ja kaappia on kivempi roudata.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
jussi1976
27.05.2010 15:38:38 (muokattu 27.05.2010 15:47:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No vähän miten tottuu ja paljonko on tilaa, myös? Mulla 4x12" yläkaappi painaa n. 38kg + nuppi 23kg & kitaralaukut jne. Noi 4x12" kaappikin on ihan hauskahkoa roudattavaa... entäs joku 1x12" 50 kombo?
 
Ps. JVM:ssä on yksi päällä ja kaksi kahvaa sivuilla. Siihen jos pistää pyörät vielä alle, se kulkee tosi haipakkaa luihummankin quitaristin kannoilla...
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Chemo
27.05.2010 15:39:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: 2x12 kombo yhdellä päällä olevalla kahvalla on keljuin kannettava mitä löytyy.
 
Epäilen vahvasti että entinen styrkkarini (Fender Quad Reverb, 4x12" combo) oli keljumpi kuin yksikään 2x12".... ;-)
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Numb
27.05.2010 15:42:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Chemo: Epäilen vahvasti että entinen styrkkarini (Fender Quad Reverb, 4x12" combo) oli keljumpi kuin yksikään 2x12".... ;-)
 
Seison korjattuna =D
 
Mulla oli aikoinaan Quadista sipaistu nuppi. Joku oli kypsynyt siihen enemmänkin... :)
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
ReBeat
27.05.2010 15:45:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fender Super Six kanssa aika köykäinen "combo" varmaan :)
 
http://www.flyingblanket.com/imglib/Image/super%20six.jpg
 
Guitar_Miller
27.05.2010 20:20:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mikäs tää efektilenkki on?
 
ReBeat
27.05.2010 20:39:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar_Miller: mikäs tää efektilenkki on?
 
Efektilenkki sijaitsee tavallisesti vahvistimen etuasteen ja pääteasteen välissä. Vahvistimesta pitäisi löytyä tällöin plugireiät, joissa on merkintöjä kuten "preamp out / send" ja "power amp in / return". Sarjaankytketty (serial loop) efektilenkki kierrättää kaiken signaalin lenkin kautta mikäli siihen on jotain kytketty. Rinnankytketyistä efektilenkeistä on olemassa monenlaisia ratkaisuita, mutta yleensä ne on varustettu jonkinlaisella potikalla (esim. "mix") jolla voidaan sekoittaa alkuperäisen signaalin rinnalle haluttu määrä efektilenkin kautta kiertänyttä efektoitua signaalia. Paras versio tuosta on niinsanottu serial/parallel -lenkki, jossa voidaan tarvittaessa valita 100% pelkkää efektoitua signaalia (ilman että suoraa signaalia tulee yhtään mukaan) tai 100% alkuperäistä suoraa signaalia (joka ei ole kiertänyt lenkin kautta). Joskus efektilenkille löytyy erilliset säätimet sekä signaalin lähtö- että paluuvoimakkuudelle. Rinnankytketyn lenkin kanssa operoitaessa ongelmaksi saattaa joskus muodostua efektoidun ja suoran signaalin välinen vaihevirhe.
 
Lähtevä signaali on etuasteen vahvistama eli voimakkaampi kuin kitarasta lähtevä. Sen takia kaikki pedaalit eivät toimi efektilenkissä kunnolla vaan ääni saattaa mennä tukkoon tai säröytyä. Joku todella herkkä pedaali saattaa mennä efektilenkissä ehkä jopa rikki. Kuitenkin soittajat haluavat monesti kytkeä tiettyjä pedaaleita nimenomaan efektilenkkiin, koska he kokevat että siellä ne kuulostavat parhailta. Yleensä se on täysin riskitöntäkin.
 
Efektilenkin paluuliitäntään on myös mahdollista kytkeä jokin erillinen etuaste. Sen signaali ohjautuu tällöin melko suoraan vahvistimen pääteasteelle ja vahvistimen oma etuaste on ohitettuna. Joissain vahvistimissa päätevahvistin toimii tässä tilanteessa koko ajan täysillä, jolloin äänenvoimakkuuden säätäminen on mahdollista vain efektilenkin paluuseen liitetystä etuasteesta.
 
Confidentum
27.05.2010 21:19:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitar_Miller: mikäs tää efektilenkki on?
 
Se on se, joka sinulla siinä Marsun vs100sessa on
 
Kaiuttimesta kuuluu ääniä
baba o riley
28.05.2010 10:57:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Midrange: Efektilenkki täytyy löytä ilman muuta. Halvoissa vahvareissa ei aina oo.
 
Tää oli typerin, tietämättömin, yleistävin ja naivein kommentti sitten tällä viikolla. Ja ei vähiten täysin harhaanjohtava jollekin joka ei tajua miten älytön tää kommentti oli.
 
Ota nyt ensin selvää että tarvitseeko se aloittaja lenkkiä vai ei... Itse esim en missään nimessä halua vahvistimeeni lenkkiä, koska en ikimaailmassa tunkisi mitään sinne lenkkiin. Minulle lenkki on vaan lisää turhia hajoavia osia vahvistimessa. Jollekulle toiselle lenkki taas on välttämättömyys ja silloin se on kohdallaan. Ja sitten vielä viitata että tämä jotenkin korreloisi vahvistimen hinnan kanssa ja etäisesti antaa aloittelevalle kitaristille illuusion siitä että tämä voi jossain määrin olla laadunkin merkki koska "kalliimpihan on parempi ja kaikki nyt sen tietää"
 
baba o riley
28.05.2010 11:03:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: No vähän miten tottuu ja paljonko on tilaa, myös? Mulla 4x12" yläkaappi painaa n. 38kg + nuppi 23kg & kitaralaukut jne. Noi 4x12" kaappikin on ihan hauskahkoa roudattavaa... entäs joku 1x12" 50 kombo?
 
Ps. JVM:ssä on yksi päällä ja kaksi kahvaa sivuilla. Siihen jos pistää pyörät vielä alle, se kulkee tosi haipakkaa luihummankin quitaristin kannoilla...

 
Mulla on alkanut tän jussin JVMän takia ilmetä outoja käyttäytymishäiriöitä. Onks kukaan muu kokenut tällaista että kun kulkee kitarakaupassa JVMän ohi, sumenee silmissä ja pyrkii tarttumaan lähimpää kitaraa kaulasta, sillei kirvesotteella ja tehdä the whot sille styrkkarille???
 
Esim DLX musiikki on mulle nykyään ihan off limits koska ne myy marsuja, ei uskalla enää käydä. Ei sillei et niil nyt mitään järisyttävää tarjottavaa muutenkaan olis muihin verrattuna, mutta se ajatus et tekee pahaa mennä tappamaan aikaa jos sattuu oleskelemaan albertinkadul.
 
Mr. Speed
28.05.2010 11:14:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baba o riley: Mulla on alkanut tän jussin JVMän takia ilmetä outoja käyttäytymishäiriöitä. Onks kukaan muu kokenut tällaista että kun kulkee kitarakaupassa JVMän ohi, sumenee silmissä ja pyrkii tarttumaan lähimpää kitaraa kaulasta, sillei kirvesotteella ja tehdä the whot sille styrkkarille???
 
Esim DLX musiikki on mulle nykyään ihan off limits koska ne myy marsuja, ei uskalla enää käydä. Ei sillei et niil nyt mitään järisyttävää tarjottavaa muutenkaan olis muihin verrattuna, mutta se ajatus et tekee pahaa mennä tappamaan aikaa jos sattuu oleskelemaan albertinkadul.

 
Mulla käy tota samaa, mutta se ei kyll Jussista johdu, vaan ihan siitä zöyndistä mitä tuo styrkkari suoltaa.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «