Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vinkkejä 70lukulaisen Gibson Les Paulin valintaan?
1 2 3 4
niilopi
27.05.2010 12:35:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin nyt on tullut vihdoin elämässäni vaihe jossa pystyn sijoittamaan unelmien kitaraan. Tällä hetkellä soittelen Tokai Love Rockilla LS85Q mihin oon laittanu Gibsonin mikit. Hyvä kitara tuokin mutta uskon että parempaakin on tarjolla. Vintage kitaraa tekis mieli koska niissähän on tunnetusti oma sielunsa ja arvokin säilyy vuosien mittaa ellei jopa nouse. Oon ajatellu korkeintaan 2500e laittaa skebaan ja oon koittanu lueskella infoo ympäriinsä. Suomesta, ruotsista ja hollannista oon katellu muttei oikein oo tullu vastaan sellasta minkä haluisin ostaa (paitsi ruotsista yks mikä oli sit tietenki vasuri! prkl). Jos tiedätte linkkejä vintage kitara kauppoihin näissä maissa pistäkää ihmeessä tai suositelkaa jotain muuta tapaa. Osaatte varmaan myös sanoa mitkä mallit ja mitkä vuodet ovat laadukkaita? Tuli itselleni vastaan K.M. mallikin niin mitä siihen on kommentoitavaa? Kaikenlainen info auttaa kun ei viittis mitään ihan turhaa kaarnanpalasta ostaa.. kiitos jo etukäteen
 
Jeszse
27.05.2010 12:37:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luin otsikosta "vinkkejä Turkulaisen Gibson........."
 
Offtopic.
 
Artist
27.05.2010 12:45:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

70-lukulaisista Les Pauleista näyttäisi näillä leveysasteilla törmäävän useimmiten Deluxeihin, joiden pitäisi tuossa 2500 hintaluokassa pysyä.
 
Hyvistä ja huonoista vuosista en osaa sanoa, ja yleisestikin 70-lukulaiset Gibsonit tuntuvat vähän jakavan mielipiteitä. Muutamaa tullut hypisteltyä itse, mutta varsinaisesti ei herättänyt ostohimoja.
 
En välttämättä suosittelisi testaamatta ostamista, Kitarapajalla noita taitaa aina välillä pyöriä ja siellä on hyvä kokeilla.
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
duc
27.05.2010 13:07:58 (muokattu 27.05.2010 13:08:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fox varmaan vastailee jos huomaa ketjun, mutta yleensähän 70-lukua ei pidetä mitenkään huippuna Lespojen suhteen. Tosin jos haluaa vaahterakaulaa ja volutea, niin voi olla ihan kokeilemisen arvoinen valinta, varsinkaan jos ei korkea paino ole pelote. Itsellä oli jonkin aikaa 70-luvun lopun Custom vaahterakaulalla, volutella ja eebaniotelaudalla, ja olihan se kyllä painavampi ja huonompi soundiltaan kuin oma 2004-standardi.
niilopi
27.05.2010 13:33:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo Deluxe mallia en aio ostaa ellei siihen oo kaiverrettu normaalimikkien reiät valmiiksi. Täytyy varmaan tosiaan käydä kokeilemassa ja vertailla uudempiin gibsoneihin. Mistä vuodesta alkaen puulaadut ja muutenkin valmistuslaatu paranee 70lukulaisten jälkeen? Onko tämän hetken les paulit tehty taas täysin mahongista? Haluaisin kuitenkin soitettavuudeltaan ja saundiltaan todella hyvän kitaran.. mutta olis mahtava omistaa vanhempi sellainen. vinkkejä vinkkejä jos tulee mieleen
 
Numb
27.05.2010 13:44:52 (muokattu 27.05.2010 13:46:52)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-70 -luvulla soitinrakennus ei oikeastaan millään vapriikilla ollut yhtä tasalaatuista kuin nykyisin, joten se soitin täytyy päästä testaamaan kunnolla - mieluiten vielä siten, että ottaa rinnalle jonkun sellaisen kitaran, jota pitää pätevänä.
 
Pääkriteeri on tietysti se, että jos itse tykkää niin hyvä on.
 
Kyllä mullekin kelpais -70-luvun suburst custom, muttei niin suurta halua/tarvetta, että ettimään rupeaisin :)
 
70-lukulaisista Les Pauleista näyttäisi näillä leveysasteilla törmäävän useimmiten Deluxeihin, joiden pitäisi tuossa 2500 hintaluokassa pysyä.
 
Pitäis tulla allekin selvästi, ainakin jos ei tartte kaupasta ostaa.
 
Miksi muuten juuri -70-luku?
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Artist
27.05.2010 13:50:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb:
 
Pitäis tulla allekin selvästi, ainakin jos ei tartte kaupasta ostaa.

 

 
Pitäis ja pitäis, vaan yhä harvemmin noihin törmää mitenkään reilusti tuota halvemmalla, tai ainakin siltä tuntuu (en seuraa näitä tarkasti). Eri asia sitten, mitä kenenkin mielestä noista kannattaa maksaa.
 
"They tell me, but I tell them, I do it my way and I always will"
Numb
27.05.2010 13:52:58 (muokattu 27.05.2010 14:00:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Artist: Pitäis ja pitäis, vaan yhä harvemmin noihin törmää mitenkään reilusti tuota halvemmalla, tai ainakin siltä tuntuu (en seuraa näitä tarkasti).
 
Kyl se hintapyyntö luultavasti kakkosella alkaa kuitenkin, eikä noita -70-lukuisia niin valtavasti pyöri markkinoilla.
 
Yhdessä vaiheessa -70-luvun customeja tuntui olevan torilla melkein solkenaan, ja halvimmat taisivat olla pyynneiltään alle 1700. Vaan eipä ole näkynyt enää kuin se yksi modattu yli 2000 pyynnillä.
 
Ja jos nyt jotain ulkomaankauppoja haluaa kaivella, niin Max Guitar Storella on välillä noita pyörinyt, samoin kuin Coda Musicilla.
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
fox
27.05.2010 14:20:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niilopi: Tuli itselleni vastaan K.M. mallikin niin mitä siihen on kommentoitavaa? Kaikenlainen info auttaa kun ei viittis mitään ihan turhaa kaarnanpalasta ostaa.. kiitos jo etukäteen
 
Mitä siihen sitten olis kommentoitavaa? 1052 kpl tehty vuonna 1979, osassa on "Custom Made" -lätkä kannessa peräkappaleen takana. Viimeinen Les Paul-tuotantosarja Parsons Streetin tehtaalta Kalamazoosta.. (KM = Kalamazoo, Michigan)
Voi olla, ettei ehkä ihan tuohon 2500 euroon lähde.. Mitään muuta ratkaisevaa eroa tavalliseen LP -kitaraanhan noissa ei ole.
 
Kysymys "mitkä mallit & vuodet ovat "laadukkaita"" onkin sitten jo sellanen, että siihen lie melko mahdotonta vastata. Ei niillä ollut todellakaan minään vuonna suunnitelmissa tehdä laaduttomia soittimia..
 
Tuohon itse ostotapahtumaan kyllä erittäin vahvasti suosittelisin että menet sinne Kitarapajalle, totta kai on aivan sinun omassa valinnassasi, mutta ajattelin, että ilman pohjatietoja saattaa tulla tehtyä jollain tasolla epäonnistunut kauppa. Nimittäin tuossa vintagebisneksessä pyörii, paitsi rahaa melko paljon, myös sellaisia toimijoita, joitten markkinointi perustuu lahjakkaaseen huiputukseen, sen suuremmalla syyllä, jos vastapuoli ei oikein tiedä, mitä on ostamassa. Puhumattakaan sitten runsastuneesta (pääosiltaan kiinalaisten pyörittämästä) väärennösbisneksestä.
 
70-luku sinällään ei ole minkään mallin osalta "ongelmallinen", se kaikkein ongelmallisin laaduntarkkailun pimeä ajanjakso näet sattuu siihen vuosikymmenen vaihteen nurkille, ja painottui sekin etupäässä halvempiin, suurissa sarjoissa valmistettuihin malleihin, niinkuin "numero" SG-malleihin.
70-luvun alkupuolen Les Paulit on noita sandwich-rungollisia 69-73 (noin), ja 1974 kaulamateriaali Les Pauleissakin vaihtui 3-palavaahtera-rakenteeseen, joka niissä sitten oli koko 70-luvun. Joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Eipä siinäkään sinällään mitään vikaa ole, jotkut vain "vähän vierastavat" sitä vaahterakaulaa. ;)
 
Mikä sitten tulisi välipäätökseksi tässä - se Kitarapaja ja niitten kaverien ammattitaito on kyllä se, johon sinun asemassas luottaisin. Toki Se KM kyllä, vallankin jos sen tuohon hintahaarukkaasi saat, on enemmän kuin varteenotettava vaihtoehto.
 
Kyselit tuolla, että onko puulajeissa tapahtunut muutoksia, tavallaan on, koska mahonki vaihtui afrikkalaiseen 70-luvun alkupuolella, ja se taas on painavampaa kuin honduras-mahonki. Ja sitä painavampaa, mitä enemmän se on kasvupaikallaan imenyt mm. piitä ym. mineraaleja itseensä. Pitkälti noitten asiakkaitten painovalitusten vuoksihan ne koitti ensin valkata kevyempiä lankkuja, ja sitten tuossa 83 nurkilla Nashvillessa ryhdyttiin LP-rungot kevennysporailemaan.
(Nashvillen tehdashan valtaosan noista LP-kitaroista valmisti aloitettuaan toiminnan 1975) Rakenteessa itsessään ei vuosien mittaan ole tapahtunut muutoksia, se on se vaahterakansi (täysvaahteraa) mahonkirungon päällä. Toki täysmahonkisiakin LP-kitaroita on.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
niilopi
27.05.2010 14:21:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

henkilökohtaisesti oon vaan todella huono testaamaan noita kitaroiden ominaisuuksia jos oon innoissani tietystä kepistä niin se soi niinku pitääki vaikka olis mikä tahansa hammastikku. Osaan vertailla uutta kitaraa vanhaani vasta ku oon soitellu sitä jonku kuukauden verran. Pelottaa laittaa tommonen raha menemään jos petynki pahasti kun huomaan minkälainen se on.. No en mä välttämättä oo tota 70-lukua just tarkalleen pistäny vielä lukkoon.. se vaan kuulostaa hyvältä mun korvalle. 50 tai 60 lukua on turha ajatellakkaan finanssipuolelta ja 80luku kuulostaa jo nykyajalta. En haluis mitään uutta kiiltävää vaan oikean kitaran näköisen ja tuntuisen vehkeen :)
 
fox
27.05.2010 14:27:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niilopi: henkilökohtaisesti oon vaan todella huono testaamaan noita kitaroiden ominaisuuksia jos oon innoissani tietystä kepistä niin se soi niinku pitääki vaikka olis mikä tahansa hammastikku. En haluis mitään uutta kiiltävää vaan oikean kitaran näköisen ja tuntuisen vehkeen :)
 
Kyllä niitä 80-lukulaisitakin löytyy.. ;)
Mutta katsele Kitarapaja, ja vaikka tuo Max's Guitar, itse uskallan kyllä sitä(kin) kehua ja suositella. Siellä on usein sitä valikoimaakin Suomen kauppoja enemmän. Tukholmassa on myös parikin oikein hyvää liikettä, löytyy kyllä nimetkin täältä kitarapalstalta, jos käyttelet hakua.
Ja niinkuin tuossa aiemmin tuli jo ilmi, ei niitten hinnat ainakaan ole halpenemassa..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Numb
27.05.2010 14:43:06 (muokattu 27.05.2010 14:43:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiptopilla näyttäis olevan tommoinen -79 Stankku: http://www.tiptop.se/cgi-bin/multipage.cgi?id=2977
 
Siistille näyttää ainakin, ja jos loimusta tykkää niin sitäkin on :)
 
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Jii-Gee
27.05.2010 15:13:33
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tukholmassa on myös parikin oikein hyvää liikettä, löytyy kyllä nimetkin täältä kitarapalstalta, jos käyttelet hakua.
 
Tossa mun linkki-kolleksööniä,en ole varma et onks kaikki viel toiminnassa;
 
http://www.musikborsen.se/
 
http://www.twang.se/
 
http://www.dlxmusic.se/
 
http://www.halkans.com/
 
http://www.jam.se
 
http://www.nysse.com/index.html
 
http://www.instrument-online.nu/extern/koposalj.html
 
http://www.secondhandmusic.se/
 
http://www.tiptop.se/
 
http://www.vintage-guitars.se/
 
www.hellstonemusic.se
 
http://www.limeway.se/260466/Hellstone_Music_Sven_Hellsten.aspx
 
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
pekip
27.05.2010 15:42:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osta VOS, parempi kuin 70's gibsonit,olen omistanut 3klp 70 luvun alun lp:tä eikä yksikään ole ollut parempi kuin vos lp:t.
 
you don´t have to be the best one,just be a good´un (McKinley Morganfield)
baba o riley
27.05.2010 16:16:17 (muokattu 27.05.2010 16:16:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähde stogikseen tosiaan kiertämään, en ole itse enään vuosiin suomesta juuri mitään ostanut, vintage vahvistimet, kitarat, efektitm kaikki ruotsista tai englannista tullut hankittua. Ruotsissa se hyvä puoli että pääse helposti testailemaan. Siellä valikoimat in ihan eri luokkaa kun suomessa, hinnat eivät enää paljoa eroa suomesta.
 
fox
27.05.2010 16:30:42
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Tiptopilla näyttäis olevan tommoinen -79 Stankku: http://www.tiptop.se/cgi-bin/multipage.cgi?id=2977
 
Siistille näyttää ainakin, ja jos loimusta tykkää niin sitäkin on :)

 
On tosiaan.. Tuli mieleen, että kun tuossa oli KM-mallista puhetta, niin ne, mitä minä oon nähny, on myös olleet komealla loimukannella. Ja niissä on vielä se juttu, että ne on todennäkösesti niitten "vanhojen mestarien" jotka teki 60's Stankut, tekemiä.
 
Tuohon en malta olla puuttumatta, että saattaa hyvin olla parempia, mutta voipa olla myös huonompia Gibson Les Pauleja, mutta ei tainnu olla nyt siitä kyse, jos noissa 70-lukulaisissa pitäs pysytellä. 70-luvun alkupuolella oli vaan kovin pienehköt mallivalikoimat, melkein Deluxee tai Customia mistä oli valittava. ;) Deluxehan taas ei sitten ollu ollenkaan niin "suosittu", kun siinä oli minit humppareina.. ja nykypäivän soittajille toinen "vika" usein on se, että jos se on läpinäyttävä bursti väriltään, niin aika plain-toppejahan ne oli. Se kuviollinen kansi ei ollu juurikaan suosiossa.
 
Ja kun kumminkin joku kysyy, niin sunbursti Standardi (tai yleensäkin Standard) tuli takas mallistoon vasta 75-76, poislukien pari erikoissarjaa Jenkkilän kaupoille -74 (tai -75)
 
Josta sitten tuli mieleen se eräs britti, joka osti -66 Gibson LP Standardin loimukannella melko isolla rahalla... ei sellasta kitaraa ole.. :( Niinkuin ei mitään LP-mallista tuolle vuodelle muutenkaan..)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
27.05.2010 16:34:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baba o riley: Siellä valikoimat in ihan eri luokkaa kun suomessa, hinnat eivät enää paljoa eroa suomesta.
 
Samahan tuo juttu on esmerkiks muunkin Euroopan kauppojen suhteen, kyllä se hintataso nois vintage-kamoissa on melko yleismaailmallinen.. osittain kiitos tään intter-netin. Tietty jostain Jenkkilästä, jossa on enemmän tarjontaa, voi saada "kotimaassa tehdyn" vintage-kepin hieman huokeemmalla, mutta jos ajattelee täältä Suomesta käsin sen ostaa, niin koko hintahyöty hukkuu takuuvarmasti lähetyskuluihin ja tulleihin ym.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jii-Gee
27.05.2010 16:45:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: 70-luvun alkupuolella oli vaan kovin pienehköt mallivalikoimat, melkein Deluxee tai Customia mistä oli valittava. ;) ... ja nykypäivän soittajille toinen "vika" usein on se, että jos se on läpinäyttävä bursti väriltään, niin aika plain-toppejahan ne oli. Se kuviollinen kansi ei ollu juurikaan suosiossa.
 
Ja kun kumminkin joku kysyy, niin sunbursti Standardi (tai yleensäkin Standard) tuli takas mallistoon vasta 75-76, poislukien pari erikoissarjaa Jenkkilän kaupoille -74 (tai -75)

 
Mun kaverilla on Gibson Les Paul Standard Special Order 1974 Plaintop Sunburst,uitettu jenkeistä privaatisti.
Lienee melko harvinainen malli (??).
 
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
fox
27.05.2010 17:02:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jii-Gee: Mun kaverilla on Gibson Les Paul Standard Special Order 1974 Plaintop Sunburst,uitettu jenkeistä privaatisti.
Lienee melko harvinainen malli (??).

 
On kyl, onko vielä 50-luvun orkkis-PAFfeilla? Nimittäin niitä on.. en ihan 100-varmasti muista, mutta ainakin Strings & Things -musakauppa Memphisissä tilasi 1974 "pienen satsin" LP Standardeja, ja huhut edelleen kertovat, että ne oli itse asiassa 1960 Stankkuja, tai ainakin likempänä niitä kuin mitkään reissuet.. Saattaa siis hyvinkin olla, että Kalamazoon poijjaat laittoi vanhan varaston kiertoon, jos jotain oli jäänyt nurkkiin.
Ja totta kai tuossa 1970-luvun alkupuolella sai nimimiehet tilattua "customshoppi"-kamana Standardeja..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
p130
27.05.2010 17:32:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: On kyl, onko vielä 50-luvun orkkis-PAFfeilla? Nimittäin niitä on.. en ihan 100-varmasti muista, mutta ainakin Strings & Things -musakauppa Memphisissä tilasi 1974 "pienen satsin" LP Standardeja, ja huhut edelleen kertovat, että ne oli itse asiassa 1960 Stankkuja, tai ainakin likempänä niitä kuin mitkään reissuet.. Saattaa siis hyvinkin olla, että Kalamazoon poijjaat laittoi vanhan varaston kiertoon, jos jotain oli jäänyt nurkkiin.
Ja totta kai tuossa 1970-luvun alkupuolella sai nimimiehet tilattua "customshoppi"-kamana Standardeja..

 
Tuon väitteen olen kuullut ennenkin. Onko sulla tuohon mitään kunnollista lähdettä? Helkkarin hankala olisi uskoa, että vanhoja mikkejä tai varsinkaan kitaran aihioita olisi säilynyt yli kymmenen vuotta. Mitään spesiaalikamaahan ne eivät 60-luvun alussa olleet. Mitään muuta oikeaa eroahan viimeisissä PAFfeissa ja ensimmäisissä patenttinumeromikeissä ei olekaan kuin tarra, sekin saa väitteen että PAF-mikkejä olisi säästetty kuulostamaan oudolta.
 
Tuon Jii-Geen kaverin vehkeen tiedän, sen mikeistä on ollut puhetta. Ihan tavalliset t-topit stanssatulla patenttinumerolla. Valitettavasti...
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «