Aihe: vibrola ja tremolo | |
---|
|
vähän tyhmä kysymys mutta..mitä eroa on vibralla ja tremololla gibson sg=angus young=ac/dc=rock band |
|
Vibrato muuttaa äänen korkeutta, tremolo äänen voimakkuutta. Termejä on käytetty ristiinrastiin vuosikymmenet. |
|
SirElwood: Vibrato muuttaa äänen korkeutta, tremolo äänen voimakkuutta. Termejä on käytetty ristiinrastiin vuosikymmenet. Kiitos Leo Fenderin "Itse aloin harjoittaa heti kävelyikään päästyäni
muinaista kungfu-tekniikkaa, jossa luustoa vahvistetaan vahingoittamalla, ja iskinkin toistuvasti päätäni
erinäisiin koviin esineisiin ensimmäisten elinvuosieni aikana." |
Antti1 23.05.2010 18:30:49 (muokattu 23.05.2010 18:31:13) | |
|
Niin onko tässä nyt kysymys vibratosta, vibrolasta, vibrasta, tremolosta, soittotekniikoista, efektipolkimista, vai kitaran osista? Vähän kaikenlaista romua/juttua menee samoilla nimillä ja jokainen niistä voi tarkoittaa toisistaan radikaalisti eri asioita. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel |
|
Tremololla saatetaan tarkoittaa myös kitaran vibrakampisysteemiä. Jos puhut otsikossa tarkoitetusta laitteesta "vibrola" niin se on eräs vibrakampikoneisto-tyyppi. SG:stä saatat tällaisen löytää. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Ziggy Bubba 23.05.2010 20:52:04 (muokattu 23.05.2010 20:52:51) | |
|
zuppermuhle: Kiitos Leo Fenderin Jep. Fenderin vahvarien tremolo on siis nimetty vibratoksi, olikohan kyse jostain väärinkäsityksestä? (Kertokaas joku tarkka stoori jos tiiätte)... Anyhoo, yhä ovat reissuiessa vibrato nimellä nuo tremolot. Tremolo siis pätkii volumea, kun taas vibrato fjongaa nuottia ylös & alas. E: tremolo viittaa myös tremolopikkaukseen, eli semmoiseen mahd.nopeaan nuotin sahaukseen.. :) Tuoretta sludgea/post-metallia: Burweed |
|
sikki-six: Jep. Fenderin vahvarien tremolo on siis nimetty vibratoksi, olikohan kyse jostain väärinkäsityksestä? (Kertokaas joku tarkka stoori jos tiiätte)... Anyhoo, yhä ovat reissuiessa vibrato nimellä nuo tremolot. No ei se varsinaisesti väärinkäsityksestä. Aikoinaan noita "vibratoja" mainostettiin nimella harmonic vibrato. Joskus ihan 50-luvun lopussa ja 60-luvun alussa. Niissä laitteissa (mm. vibrasonic) oli silloin ns. "style 2." tremolokytkentä. Sinällään monimutkainen viritelmä joka muljuttaa signaalin molempia vaiheita ja sekä basso- että diskanttipäätä erillään "toisiaan vasten" ja nämä sitten summattiin vielä lopuksi. Todella monimutkainen soundi, enkä esim. minä voi mitenkään väittää ymmärtäväni mitä kaikkea siellä tapahtuu. Mutta siis ihan erilainen kuin myöhäisemmät tremolot joista fender on tunnetumpi. Myös vox on aikoinaan käyttänyt vastaavaa (ja vielä mutkikkaampaa) kytkentää ainakin AC15 vahvistimessa. Ei tuota kytkentää kyllä pirullakaan osaa selittää... Mutta tuolta se nimitys juontaa juuriaan. |
|
varakeef: Tremololla saatetaan tarkoittaa myös kitaran vibrakampisysteemiä. Jos puhut otsikossa tarkoitetusta laitteesta "vibrola" niin se on eräs vibrakampikoneisto-tyyppi. SG:stä saatat tällaisen löytää. joo tota hain,kiitos=) gibson sg=angus young=ac/dc=rock band |
|
gibson faded worn brown boy: joo tota hain,kiitos=) toi giban vibrola kampi tsydeemi on kyllä paskinta touhua mitä olen koskaan joutunut räpeltämään. olen omista sgeistäni repiny ne hittoon ja korvannut bad assillä. vibrolalla ei vire pysy lainkaan ja elää ihan omaa elämää. jollain 9 setillä voi olla että viel onnistuu, mutta 12+ ei. |
fox 24.05.2010 10:45:30 | |
|
baba o riley: toi giban vibrola kampi tsydeemi on kyllä paskinta touhua mitä olen koskaan joutunut räpeltämään. olen omista sgeistäni repiny ne hittoon ja korvannut bad assillä. vibrolalla ei vire pysy lainkaan ja elää ihan omaa elämää. jollain 9 setillä voi olla että viel onnistuu, mutta 12+ ei. Kyllähän badassi siin tapauksessa on parempi juu.. Sehän on aika tuhoon tuomittua touhua koittaa edes jotain "vaijjereita" tuollasen tallan kanssa jota ei missään nimessä oo edes tarkoitettu mihinkään paksuilla kielillä alaviremättöön. =) Kas ku Vibrolan toiminta perustuu vaan ja ainoastaan siihen teräksen vääntö- eli torsiovoimaan, niin eihän tuollanen alkuaankin ohuille kielille suunniteltu, eikä mitään jäykkyys- ym. säätöjä sisältävä talla sentäs ihan mistä vaan suoriudu. Ei se sinänsä oo "paskinta touhua" vaan käyttäjän virhe valinnassa. 8) 12+ -kielitykselle on sitte ihan omat tallasysteemit. Vibrola on enempi perinnehenkinen "herrasmiesvibra".. |
|
fox: Vibrola on enempi perinnehenkinen "herrasmiesvibra".. Näin on. Mutta jotenkin SG:issäkin paremmin toimii herrasmiesvibrana hevosenkenkä Bigsby... vibrolassa voittaa toisaalta hulppea ulkonäkö. Herrasmies valitsee toki hulppean ulkonäön. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
fox 24.05.2010 11:05:55 | |
|
varakeef: Näin on. Mutta jotenkin SG:issäkin paremmin toimii herrasmiesvibrana hevosenkenkä Bigsby... vibrolassa voittaa toisaalta hulppea ulkonäkö. Herrasmies valitsee toki hulppean ulkonäön. =) Jossain mitassa ehken näin.. Ja Baba O'Rileyllekin olis voinu se Bigsby olla parempi, koska se pelaa jousivoimalla, ja sitä jousta voi jossain määrin säätää, tai vaihtaa jäykemmän jousen.. Vibrola on "aikansa tuote" valitettavasti.. Tulipa vielä mieleen sekin seikka, että kovin suurella kielten vetovastuksella saattaa käydä niin, että se ruppee kovakin teräs väsymään.. eli saattaa aikaa myöten tulla jopa murtumia tuohon jousiteräkseen. |
|
Mites sitten vintage-kitaroiden Vibrolat on kestäneet vai onko kestäneet ollenkaan? Kun käsittääkseni 60-luvun alkupuolella kuitenkin se perus-kielisetti on ollut jotain 12? |
|
fox: =) Jossain mitassa ehken näin.. Ja Baba O'Rileyllekin olis voinu se Bigsby olla parempi, koska se pelaa jousivoimalla, ja sitä jousta voi jossain määrin säätää, tai vaihtaa jäykemmän jousen.. Vibrola on "aikansa tuote" valitettavasti.. Tulipa vielä mieleen sekin seikka, että kovin suurella kielten vetovastuksella saattaa käydä niin, että se ruppee kovakin teräs väsymään.. eli saattaa aikaa myöten tulla jopa murtumia tuohon jousiteräkseen. Mulla tosin ei ole koskaan mikään kampi toiminut joten olen jättänyt ne sikseen ja soitan kiinteillä talloilla. Johtuu yliraskaasta kädestä ja kieliä repivästä soittotyylistä. Tuppaa toi kaulan leveys loppua välillä kesken kieltentaivutuksissa :))) Alavireitä en tosin harrasta :) Samaa olen joskus pohtinut mitä tossa edellinenkin että keskiverto kielipaksuus ollut aikasemmin paksumpi kuin tänään, mutta toisaalta noita "kolmireikä sgeitä" (vibrolan tai muiden kampien jättämät kolot) on aika yleinen näky. |
fox 24.05.2010 20:35:20 | |
|
baba o riley: Mulla tosin ei ole koskaan mikään kampi toiminut joten olen jättänyt ne sikseen ja soitan kiinteillä talloilla. Johtuu yliraskaasta kädestä ja kieliä repivästä soittotyylistä. Tuppaa toi kaulan leveys loppua välillä kesken kieltentaivutuksissa :))) Alavireitä en tosin harrasta :) Jotenkin hämärästi muistelin.. siis ettet sä noita alhaisia virityksiä isommin harrastanut, mutta varma ollut: en. ;) Samaa olen joskus pohtinut mitä tossa edellinenkin että keskiverto kielipaksuus ollut aikasemmin paksumpi kuin tänään, mutta toisaalta noita "kolmireikä sgeitä" (vibrolan tai muiden kampien jättämät kolot) on aika yleinen näky. Perus kymppi- (ysikin) setillä tuppas tehtaalta tulemaan, ainakin 70-luvun puolvälissä, nuo perussähkikset. Ja melko usein niihin sitte jopa kaseja vaihdeltiin.. Toki sitten nuo jatsilootat tuli paksuilla kielillä - eihän ne ees soi kunnolla ohuilla... Kyllähän tietty noita Vibrola-veivitalloja meni särki, mutta ei se sinänsä mikään "tyyppivika" ollut. Ihan luonnollista metallin väsymisestä johtuvaa murtumaa. Muistaakseni lyhkösissä Vibrola-talloissa se flat-malli oli herkempi väsymismurtumille kuin raised-malli. Toisaalta taas, kyllähän Bigsbyissakin omat juttunsa oli.. vallankin jos oli jousen tilalle vaihdettu Simca tonnin venttiilinjousi.. =) Mutta joo, näkisin tosiaan tuon Vibrolan enempi ns. herrasmiesvibrana, kuten jo useammankin henkilön toimesta on tullu todettua.. Oikeita kampelointeja sitte Kahlerilla vaikka.. =) |
|
Vibrola on kyllä NÄTEIN vibrakampela minkä Gibson osasi SG-malliseen luuttuun laittaa. Nimenomaan se sideways Vibrola :) Olen sanonut tämän ennenkin, mutta kertaus on opintojen isoisoäiti! A N T I - C O S M I C M E T A L o f D E A T H |
|
padaa@dadaa!: Mites sitten vintage-kitaroiden Vibrolat on kestäneet vai onko kestäneet ollenkaan? Kun käsittääkseni 60-luvun alkupuolella kuitenkin se perus-kielisetti on ollut jotain 12? eikä millään naurettavilla alavireillä, 13 eb ssä on kuin 11 normaalivireessä 70 luvulla alkoi tulemaan mutta ei 60 luvulla niitä harrastettu yleisesti ennen 60 luvun loppua. |
|
padaa@dadaa!: Mites sitten vintage-kitaroiden Vibrolat on kestäneet vai onko kestäneet ollenkaan? Kun käsittääkseni 60-luvun alkupuolella kuitenkin se perus-kielisetti on ollut jotain 12? Ööö... mistähän lähteestä tämä tieto on peräisin? Kyllä ne 9-setit tunnettiin jo silloinkin. Katsos kun .008 ja .009 olivat ihan yleisesti tunnettuja "mandoliinikieliä" ja valmistusmetodi sama kuin muillakin punomattomilla kielillä. Suosittelen lukemaan R.H. Siminoffin kirjallisuutta aiheesta. A N T I - C O S M I C M E T A L o f D E A T H |
|
McNulty: Ööö... mistähän lähteestä tämä tieto on peräisin? Kyllä ne 9-setit tunnettiin jo silloinkin. Katsos kun .008 ja .009 olivat ihan yleisesti tunnettuja "mandoliinikieliä" ja valmistusmetodi sama kuin muillakin punomattomilla kielillä. Suosittelen lukemaan R.H. Siminoffin kirjallisuutta aiheesta. suosittelen juttelemaan ihmisten kanssa ketkä eli silloin ja soittivat, kyllä ne soitti 12 setillä normaalisti. |
McNulty 24.05.2010 23:48:36 (muokattu 25.05.2010 00:07:37) | |
|
aristoteles666: suosittelen juttelemaan ihmisten kanssa ketkä eli silloin ja soittivat, kyllä ne soitti 12 setillä normaalisti. Ahh... ok. Tuo on se paras kaikista perusteluista ja referensseistä. "Etti vittu itte!" PS. Voisin ihan huvikseni tässä mainita eräästä Roland S. Ball -nimisestä henkilöstä, jonka Super Slinky-kielet olivat erään Leo Fenderin mieleen jo 50-luvun lopulla. Tosin, taisi olla 60-luvun alkua kun herra Roland "Ernie" Ball tarjosi asiakkailleen myös Custom-kielisatseja. Vaan taitaapi olla turhaa jäsen aristoteles666:n kohdalla. On sitä päätä hakattu kotimaisiin mäntyihin ennenkin. Vähälahjakasta kansaahan nämä suomalaiset... PPS. 1966-1967 Jimi Hendrix, unknown in the US at the time, heads to England to form a rock group. Among many others, Jimi meets Pete Townshend, Eric Clapton and Keith Richards while he is in the UK. Jimi hears of Ernie Ball lighter gauge strings and subsequently seeks them out on his trips back to the US. tai vaikka... 1962 Ernie Ball pioneers custom string gauges for worldwide touring musicians and the Slinky line is officially born. Esim. Super Slinkyt (eli kuuluisa 9-42) oli markkinoilla jo 60-luvun alussa, ennen vuotta 1962. A N T I - C O S M I C M E T A L o f D E A T H |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|