Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaularauta ja ropeli
1 2
aalataur
20.05.2010 00:51:55 (muokattu 20.05.2010 00:55:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaularautaahan kun voidaan vain joko löysätä / kiristää, mä en ole vielä hahmottanut että miten korjataan tilanne jos kaula on ns. propelilla? Tossa säätämis-FAQ:issa ei ollut..
 
Entäs montako kierrosta tota rautaa nyt ylipäänsä voi vääntää, ennen kun kaula sanoo räks? 1/8 kierros kerrallaan ja sen jälkeen antaa pari päivää asettua joo, mutta nytten olen löysännyt rautaa jo kahdesti ton verran, odotellut viikon ja mitään apua ongelmaan ei ole tullut, alanauhat särisee ohuiden kielien puolelta. Noin vuosi sitten soitinkorjaaja laittoi ton tip top kuntoon ja sääti raudan, se pysyi kuosissaan melkein koko vuoden. Koko ajan käyttänyt samaa kielimerkkiä ja gaugea, sekä virettä. Kitara on ollut laukussa lähestulkoon aina kun sillä ei ole soitettu. Talvi oli ankara, mutta en niillä pakkasilla tuota kitaraa ulkona kuljetellut.
 
Kyseessä siis USA Jackson, ei uskalla vääntää enempää tota rautaa kun ei tiedä mitä on tekemässä, tai että olenko mä löysännyt sitä vielä käytännössä yhtään? Eikö se kaulan hajoamisen riski ole juuri löysätessä, kun metallitanko ei enää tue puuta? Vai voiko kiristämälläkin katkasta sen? Mun mielestä toi kaula ei ole propelilla, mutta mistäs tiedän, tuntuu oudolta että vaan ohuet kielet särisee ja paksuissa ei mitään ongelmaa, kun kuitenkin ammattimies viime keväänä säätänyt kielen korkeudet, tallan yms. vimpan päälle..
 
Sorry nyt vitusti turha säie ja nobokysymykset, mä olen vähän tämmönen kama-newbie. Soitto sujuu astetta paremmin kun nää korjailu/säätöhommat.
trih
20.05.2010 02:17:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun kokemuksien mukaan kaula ei voi hajota jollei se ole jo alunperin viallinen eli väärää ja kieroutuvaa puuta. Mulla on ollut halpiksia osina ja ilman kieliä kuukausikaupalla ja aina ne on toiminu kun on taas kasaan laitettu. Ilman kaularautaan koskemista. Outoa olisi jos jenkkijaskan tasoinen kitara olisi todella ala-arvoisista materiaaleista rakennettu. Voisikohan vika olla jossain muussa kohdassa?
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
Metalrock
20.05.2010 08:01:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla että joku nauha on nousut vähän ylöspäin!
 
koponen
20.05.2010 09:10:22 (muokattu 20.05.2010 09:11:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuulostaisi että vieläkin vähän liian kireällä kaula. Paremmissa Jacksoneissa on kuitenkin quartersawn -kaulat ja omien kokemusten perusteella kestävät kuosissa harvinaisen hyvin. Löysää nyt vaikka puoli kierrosta sitä rautaa ja tsekkaa sitten miten kaula käyttäytyy. Mitään vahinkoa et kitarallesi tuolla toimenpiteellä tee. Ei se kaula hajoa vaikka kiertäisit miten löysälle. Hampaat irvessä kiristäminen sensijaan saattaa rikkoa.
 
I'm endorsed by Marshall
Rämppy
20.05.2010 09:31:34 (muokattu 20.05.2010 09:36:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos tuossa jaskassa lapa ja kaula eri lankkua, ja liitos ekojen nauhojen kohdalla?
Tämän tyyppiset kitarat kehittävät helposti kaulaan pienen kumpareen 1-3. nauhojen kohdalle. Esim. Ibanezin litteäkaulaisissa vauhtikepeissä varsin yleistä tuo. Yleensä tuo kumpare on niin pieni, että sen olemassaolo ei edes häiritse kaikkia. Useimmiten ongelma korjaantuu alanauhojen kevyellä hionnalla, jolla kompensoidaan otelaudan kumpare. Nauhojenvaihdon yhteydessä otelaudan voi sitten hioa tasaiseksi.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
aristoteles666
20.05.2010 09:46:24 (muokattu 20.05.2010 09:46:46)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Onkos tuossa jaskassa lapa ja kaula eri lankkua, ja liitos ekojen nauhojen kohdalla?
Tämän tyyppiset kitarat kehittävät helposti kaulaan pienen kumpareen 1-3. nauhojen kohdalle. Esim. Ibanezin litteäkaulaisissa vauhtikepeissä varsin yleistä tuo. Yleensä tuo kumpare on niin pieni, että sen olemassaolo ei edes häiritse kaikkia. Useimmiten ongelma korjaantuu alanauhojen kevyellä hionnalla, jolla kompensoidaan otelaudan kumpare. Nauhojenvaihdon yhteydessä otelaudan voi sitten hioa tasaiseksi.

 
ehdit ensin, olin sanomassa samaa, hienoa.
 
Vetehinen
20.05.2010 10:35:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla tyhmä kysymys tuon tasoisen kitaran kohdalla, mutta kaularautaa säädettäessä kannattaa ottaa selville, onko se yhteen vai kahteen suuntaan toimiva kaularauta?
Löysätessä tarvitsee kiertää enemmän jotta tulee tuloksia. Tuommoisen 1/4 kierroksen uskaltaa löysätä kerralla, ja se asettuu 12 tunnissa aika hyvin eli jos aamulla kierrät ja illalla ei ole vaikutusta havaittavissa, kierrä lisää. Tolkun rajoissa toki.
 
"Mankind is known to be narrowminded" - Gaahl
kimurantti1
20.05.2010 12:08:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaularautaa voi säätä vallan hyvin enemmänkin kerralla, jos kitara ei ole täysi susi niin kaularautaa säätämällä ei kitara mene rikki, vaikka sitä säätäisi enemmänkin. Eikä siinä tarvi mitään tunteja odottaa, vaan se asettuu kyllä todella nopeasti, useimmissa kitaroissa ihan minuuteissa. En ymmärrä mistä toi 1/8 -kierroksen sääntö on tullut. Sellainen muutos kantsii tehdä kerralla ja sitten tarkistaa parin minuutin päästä että missä mennään. Toki jos pitää korjailla ilmaston kosteuden ja lämpötilan jäljiltä kitaran säätöjä, niin saattaa mennä päivän parin verran että ne asettuvat kunnolla, mutta kaularaudan säädöstä on jostain käsittämättömästä syystä tehty aivan hirveä peikko.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
aristoteles666
20.05.2010 12:19:22 (muokattu 20.05.2010 12:20:45)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kimurantti1: Kaularautaa voi säätä vallan hyvin enemmänkin kerralla, jos kitara ei ole täysi susi niin kaularautaa säätämällä ei kitara mene rikki, vaikka sitä säätäisi enemmänkin. Eikä siinä tarvi mitään tunteja odottaa, vaan se asettuu kyllä todella nopeasti, useimmissa kitaroissa ihan minuuteissa. En ymmärrä mistä toi 1/8 -kierroksen sääntö on tullut. Sellainen muutos kantsii tehdä kerralla ja sitten tarkistaa parin minuutin päästä että missä mennään. Toki jos pitää korjailla ilmaston kosteuden ja lämpötilan jäljiltä kitaran säätöjä, niin saattaa mennä päivän parin verran että ne asettuvat kunnolla, mutta kaularaudan säädöstä on jostain käsittämättömästä syystä tehty aivan hirveä peikko.
 
yleensä neuvoin säätämään 1/4 osa kierrosta ja siihen on se syy että harvemmin joutuu kääntämään enemmän jos kaula on edes jonkun verran säädetty joskus, ei ne yleensä niiiin paljon elä.
 
edit. tietysti tämä ei pidä paikkaansa jos vaihtaa 8-setistä 13:ta
 
jussi1976
20.05.2010 12:36:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Allekirjoittanut ei muuten parhaalla tahdollakaan ymmärrä, miksi ihmeessä joissain kitaroissa kaularauta onasennettu niin, että sitä ei voi säätää suoraan, vaan esim. kaula pitää irrottaa, ennenkuin säädön voi tehdä? Homma on sikäli vaikea, että koska ne kielet kuitenkin vähän sitä kaulaa vetää kaarelle, niin säätöä on työläämpi ja hitaampi tehdä, kun pitää arvioida sitä kielten vetolujuutta ja sitä, miten se sitten lopuksi kaulan kaarevuuteen vaikuttaa?
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
kimurantti1
20.05.2010 13:04:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: yleensä neuvoin säätämään 1/4 osa kierrosta ja siihen on se syy että harvemmin joutuu kääntämään enemmän jos kaula on edes jonkun verran säädetty joskus, ei ne yleensä niiiin paljon elä.
 
Jep, nimenomaan näin. Yleensä ei ole tarvetta säätää enempää kuin 1/8 ta 1/4 -kierros, mutta mitään syytä siihen ei ole miksei niin voisi tehdä, tai ettäkö säätöjen asettumista pitäisi odottaa päivä pari, tai edes tunteja. Tietysti tervettä järkeä pitää käyttää, puoli kierrosta yhdellä väännöllä on aika överiä eikä yleensä palvele mitään järkevää tarkoitusta.
 
http://www.piecemakerband.com
"Practice cures most tone issues." -John Suhr
nannne
20.05.2010 13:09:14
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Harvoinkos kitaroissa on joku asia toteutettu erillailla. Ainakin tuo kaularuuvi bodynpäässä on helpompi tehdä. Siis vähemmän työvaiheita. Onhan siinä tietty säätöä säätäessä mutta missäkäs säädössä nyt ei ois.
 
jussi1976: Allekirjoittanut ei muuten parhaalla tahdollakaan ymmärrä, miksi ihmeessä joissain kitaroissa kaularauta onasennettu niin, että sitä ei voi säätää suoraan, vaan esim. kaula pitää irrottaa, ennenkuin säädön voi tehdä? Homma on sikäli vaikea, että koska ne kielet kuitenkin vähän sitä kaulaa vetää kaarelle, niin säätöä on työläämpi ja hitaampi tehdä, kun pitää arvioida sitä kielten vetolujuutta ja sitä, miten se sitten lopuksi kaulan kaarevuuteen vaikuttaa?
 
aristoteles666
20.05.2010 13:13:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Allekirjoittanut ei muuten parhaalla tahdollakaan ymmärrä, miksi ihmeessä joissain kitaroissa kaularauta onasennettu niin, että sitä ei voi säätää suoraan, vaan esim. kaula pitää irrottaa, ennenkuin säädön voi tehdä? Homma on sikäli vaikea, että koska ne kielet kuitenkin vähän sitä kaulaa vetää kaarelle, niin säätöä on työläämpi ja hitaampi tehdä, kun pitää arvioida sitä kielten vetolujuutta ja sitä, miten se sitten lopuksi kaulan kaarevuuteen vaikuttaa?
 
kaularauta toimii pulttikaulaisissa paremmin kun se on tehty body päästä säädettäväksi, estää otelaudan pään nousemista liittymäkohdassa, koska vääntö on siellä suurempi kuin lavan puolelta säädettävässä pystyy säätämään koska kaularauta ei ole tehty loppuun saakka kaulaa..
 
Tinippa84
20.05.2010 14:10:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kitara on muuten ok ja tuntuma kunnossa, niin koitappas näin; Paina kieli ensimmäisen ja viimeisen nauhan kohdilta kiinni. Kun kielet on painettu, tarkastele nauhavälejä 7-10. Nauhan ja kielen alapinnan väliin pitäis jäädä pieni väli, noin 1-2mm. Jos kielet ottaa kiinni nauhoihin, löysää kaularautaa tai jos toi väli on isompi kun toi 1-2mm kiristä rautaa.
Kaularaudan säätämisellä et saa kitaraa rikki, mutta jos säätömutteri on tapissaan tai ei muutenvaan liiku, niin väkisin EI kannata vääntää...
 
Retaliation Syndicate - Thrash/Death
jussi1976
20.05.2010 14:19:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: kaularauta toimii pulttikaulaisissa paremmin kun se on tehty body päästä säädettäväksi, estää otelaudan pään nousemista liittymäkohdassa, koska vääntö on siellä suurempi kuin lavan puolelta säädettävässä pystyy säätämään koska kaularauta ei ole tehty loppuun saakka kaulaa..
 
Ok. Kiitos selvityksestä! Mut siis mitä esim. Washburn N4:een tulee, niin siinähän se kaula on kiinni sillä Stephensin systeemillä, eli viidellä ruuvilla. Se kaula pitää irrottaa kokonaan irti ja säätää. Sitten, kun sen taas ruuvaa kiinni ja virittää, pitää taas katsoa, onko se kaula omaa soittoa miellyttävässä kuosissa, ja ellei ole, niin taas ne kielet löysäksi, kaula irti, ja säädetään, ja sama ruljanssi jne. Ei sinänsä, koska asia on noin kuin selitit, systeemi on hyvä, joskin hitain mahdollinen... No. Eipä noita sitten tartte säädellä, ellei kielisettiä vaihda erivahvuiseen...
 
Mm. Peaveyn EVH:ssa ja monessa muussa kitarassa kaulaahan voi säätää kaulamikin kohdalta.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
LaMotta
20.05.2010 21:20:03 (muokattu 20.05.2010 21:24:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aalataur: Kaularautaahan kun voidaan vain joko löysätä / kiristää, mä en ole vielä hahmottanut että miten korjataan tilanne jos kaula on ns. propelilla? Tossa säätämis-FAQ:issa ei ollut..
 
Tämä on oikea vika. Eipä korjaannu kaularautaa säätämällä.
 
Itse kokeilin kerran soitinkorjaajan neuvoa. Laitoin kaulan melko voimakkaaseen vastakiertoon. Tämä vaatii puristimien ja pönkien käyttöä. Sitten käärin kaulan ympäri kuumia rättejä ja pidin kaulaa vedossa yön yli.
 
Korjaantui hiukan ja myöhemmin palautui ennalleen.
 
Jotkut on pitäneet kaulaa vastavedossa lämpimässä saunassa.
 
Joskus sen saa kuntoon näin, joskus ei.
 
Kuumentamisen kanssa pitää olla järki päässä ettei liimat sula.
 
Luultavasti joutuu viemään soitinkorjaajasedälle/tätille höylättäväksi.
 
Just Vox It.
jussi1976
20.05.2010 21:34:25 (muokattu 20.05.2010 21:37:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tota noin. Kysynpä nyt kun tässä sivuttiin: Voisko joku kertoa, miksi yleensä käytetään hieman koveraa kaulasäätöä? Onko siihen olemassa jotain muutakin syytä kuin pelkkä tottumus? Joku tekninen juttu?
Mä olen aina käyttänyt ihan luotisuoraa; Se on jotenkin helpompi soittaa. Usein myös olen tehnyt niin, että laitan jonkun 0.1-0.2mm metallisuikaleen kielilukon alle, koska se nostaa kieliä kaulan päästä, ja antaa hieman lisätilaa myös toiseen päähän. Näin ollen sama tuntuma säilyy tasapainoisena läpi otelaudan.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
oiva tumpeloinen
20.05.2010 21:36:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Tota noin. Kysynpä nyt kun tässä sivuttiin: Voisko joku kertoa, miksi yleensä käytetään hieman koveraa kaulasäätöä? Mä olen aina käyttänyt ihan luotisuoraa. Se on jotenkin helpompi soittaa.
 
Pinellä koveruudella saa kovin usein paremmat säädöt monen makuun? Ei kait sen tartte sen kummoisempi salaisuus olla.
 
jussi1976
20.05.2010 21:46:46 (muokattu 20.05.2010 21:57:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok! Kiitän! Mutta mulla tulee taas toi ongelma, että ne kielet alkaa olla... ainakin mulle liian korkealla yllärekisterissä. Mulla on sääntönä se, että ylimmällä nauhalla - onpa se 21, 22, tai 24´s - ylä-E ei saa olla n. 1.3 milliä alempana, tai 1.7 milliä ylempänä takimmaisen nauhan yläpuolella. Ala-E taas on n. 1.9-2.3, koska ala-E on löysempi ja värisee enemmän. Näin kun säädän, niin aina on mulle tätsi oikea. Jos se menee matalammaksi tai korkeammaksi, niin joutuu säätämään. Myös kammella on tietysti tehtävänsä. Yleensä sitä pidetään suorassa suhteessa kitaran runkoon nähden, mä pidän sitä aina vähän etukenossa. Tähän on kaksi syytä: Ensinnäkin kun kampea käyttää, niin sen takaosa ei osu kitaran runkoon raskaassa vibratossa. Toisekseen teknisissa kohdissa on kädelle eduksi, että kampi on hieman matalammalla - sen tavallaan sieppaa huomaamattaan.
Kielisetti on aina joko Elixir 9-42 tai Dean Markley Blue Steel, koska ne A/ Ovat kestäviä ja laadukkaita B/ Hyvin soivia, selkeästi omaperäisiä.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
oiva tumpeloinen
20.05.2010 21:49:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Ok! Kiitän! Mutta mulla tulee taas toi ongelma, että ne kielet alkaa olla... ainakin mulle liian korkealla yllärekisterissä. Mulla on sääntönä se, että ylimmällä nauhalla - onpa se 21, 22, tai 24´s - ylä-E ei saa olla n. 1.3 milliä alempana, tai 1.7 milliä ylempänä takimmaisen nauhan yläpuolella. Ala-E taas on n. 1.9-2.3, koska ala-E on löysempi ja värisee enemmän.
kielisetti on aina joko Elixir 9-42 tai Blue Steel.

 
Pienellä notkolla saa kielet alemmaksi just sieltä yläpäästä. Kun piirrät paperillekin kuvan tuosta, niin se selviää aika helposti.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «