Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: tone nuppien säädöt
1 2 3
nauha
18.05.2010 23:13:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eli mielenkiinnosta kyselen missä asennossa pidätte tone nappuloita
 
Jannipaali
18.05.2010 23:16:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kolvaan tonet pois.
 
Painoin varoitusta. "Kiitos 24.12.2009 - 21.01.2010"
Antti1
18.05.2010 23:18:40 (muokattu 18.05.2010 23:19:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan hyvä lähtökohta on pitää sitä siinä kohtaa, kuin parhaalta kuulostaa. Mä ainakin käytän useita eri kitaroita ja erilaisia soundeja, jopa eri vahvistuskalustojakin. Niistä kaikista riippuen potikka on jotain minimistä maksimiin, tai sitten sitä ei ole kitarassa lainkaan.
 
Oliko tällä kyselyllä joku pointtikin? Vai kiinnostaako sua oikeasti, että osoittaako jonkun potikka pohjoiseen tai itään?
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
jussi1976
18.05.2010 23:32:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu kitaran saundista. Jos se on turhan bassoinen, niin kolvaan tai pätkäisen sen tonen piuhan kokonaan veke. Tosin ei ole tarttenu muistaakseni kuin kerran pitäny em. operaario tehdä. Muuten tone kokonaan nollissa. En oikeastaan ymmärrä, mitä sillä potikalla oikeastaan edes tehdään, kun sitä kitaran saundin sävyä voi ihan riittävästi säätää mikkivalitsimella...
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Sakmongkol
19.05.2010 00:25:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on yhdestä kitarasta tonet kokonaan poistettu, toisessa on tone tallella mutta yleensä aina täysillä. Molemmat on stratomallisia ja aika kirkassoundisia. Tykkään kirkkaasta. =)
 
jussi1976: En oikeastaan ymmärrä, mitä sillä potikalla oikeastaan edes tehdään, kun sitä kitaran saundin sävyä voi ihan riittävästi säätää mikkivalitsimella...
 
Ei kai se ihan noin yksinkertasta ole. Mites jos on vaan yksi mikki? Tai jos on kaks mutta kaulamikistä ei saa tonet täysillä tarpeeks tummaa, eikä viitti alkaa ruuvata vahvaria? No itselleni on kyllä aika turhia potikoita, mutta se on ihan että mistä tykkää.
 
GrooverMan
19.05.2010 07:05:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Mulla on yhdestä kitarasta tonet kokonaan poistettu, toisessa on tone tallella mutta yleensä aina täysillä. Molemmat on stratomallisia ja aika kirkassoundisia. Tykkään kirkkaasta. =)
 

 
Ei kai se ihan noin yksinkertasta ole. Mites jos on vaan yksi mikki? Tai jos on kaks mutta kaulamikistä ei saa tonet täysillä tarpeeks tummaa, eikä viitti alkaa ruuvata vahvaria? No itselleni on kyllä aika turhia potikoita, mutta se on ihan että mistä tykkää.

 
Ei tietenkään olekaan, mutta sä puhutkin nyt sapattivapaalta palanneen J-76:n kanssa. Varmaan paussi tehnyt hyvää.
 
Tulevaisuutta odotellessa.
Ptlepha
19.05.2010 08:14:21 (muokattu 19.05.2010 08:19:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Riippuu kitaran saundista. Jos se on turhan bassoinen, niin kolvaan tai pätkäisen sen tonen piuhan kokonaan veke. Tosin ei ole tarttenu muistaakseni kuin kerran pitäny em. operaario tehdä. Muuten tone kokonaan nollissa. En oikeastaan ymmärrä, mitä sillä potikalla oikeastaan edes tehdään, kun sitä kitaran saundin sävyä voi ihan riittävästi säätää mikkivalitsimella...
 
Mulla on justiinsa toisinpäin yleensä, ainakaan näin halvemmilla kamoilla saa kyllä sitä kirkkautta kyllä vähennettyä vahvistimen potikoilla, muttei oikein toisinpäin, eli tumpulta kuulostavaa soundia ei kyllä kirkkaaksi saa. Vai tarkoitatko että potikka on "nollissa" niin ettei se oikeasti leikkaa yhtään taajuuksia eli on sen potikan numeroasteikon mukaan täysillä? Ja mun mielestä se mikinvalitsin muuttaa soundia huomattavasti enemmän (yllätys =)) ja tonella sitten tarvittaessa hienosäädetään.
 
Ainut missä olen huomannut että sitä tonea tarvitaan kunnolla on tuo mun squierin stratoritsa jonka mikit on yltiökirkkaat, vaikka potikoiksikin on vaihdettu 500set.
 
Tonski: No itse asiassa monien huippukitaristien pimittämä salaisuus on, että se liike lähtee olkapäästä! Vaivattominta, nopeinta ja tarkinta!
jyrkalt
19.05.2010 08:46:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: En oikeastaan ymmärrä, mitä sillä potikalla oikeastaan edes tehdään, kun sitä kitaran saundin sävyä voi ihan riittävästi säätää mikkivalitsimella...
 
Ei kaikkien elämä oo noin musta/valkoista...
 
"Huuhdon kultaa", sanoi lapin-ukko, kun eukkoaan hukutti.
svilo
19.05.2010 08:53:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976:En oikeastaan ymmärrä, mitä sillä potikalla oikeastaan edes tehdään, kun sitä kitaran saundin sävyä voi ihan riittävästi säätää mikkivalitsimella...
 
Yksi tärkeimmistä potikoista volapotikan ohella on *tone* ;)
 
/sv
 
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
jumara
19.05.2010 09:17:23 (muokattu 19.05.2010 09:21:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

svilo: Yksi tärkeimmistä potikoista volapotikan ohella on *tone* ;)
 
/sv

 
Nimenomaan. Kaikille sadoilletuhansille netin kamarunkkaajille, jotka etsivät intohimoisesti tonea: siinä se on ihan volumen vieressä!
 
Mut tosissaan, tone-potikka on hemmetin tärkeä osa soundin hienosäätöä. Ei tone yksinään eikä vahvarin treble/presence-säädöt yksinään, vaan kaikki yhdessä luovat työkalut kitarasoundin yläpään tehokkaaseen määrittämiseen. Piste.
 
Etenkin tallamikin kohdalla pelkästään tonella pystyy säätämään kivasti soundin "kireyttä" biisien välissä/sisällä. Omien kitaroiden tallamikkien tone liikkuukin yleensä 4-8 välissä, kaulamikki on pääsääntöisesti täysillä (pl. woman tone -fiilistelyt).
 
En käytä rahojani amerikkalaisiin kitaroihin, kun japanilaisiakin saa.
0101978
19.05.2010 10:42:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin... olisihan ilman tone jäänyt muutamat legendaariset soundit syntymättä. Just Cläbän woman tone, Santana, Slash...
 
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
jussi1976
19.05.2010 12:16:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sakmongkol: Mulla on yhdestä kitarasta tonet kokonaan poistettu, toisessa on tone tallella mutta yleensä aina täysillä. Molemmat on stratomallisia ja aika kirkassoundisia. Tykkään kirkkaasta. =)
 

 
Ei kai se ihan noin yksinkertasta ole. Mites jos on vaan yksi mikki? Tai jos on kaks mutta kaulamikistä ei saa tonet täysillä tarpeeks tummaa, eikä viitti alkaa ruuvata vahvaria? No itselleni on kyllä aika turhia potikoita, mutta se on ihan että mistä tykkää.

 
No jos on vain yksi mikki, niin sitten tietys tone kannattaa olla. Oletuslähtökohtana pidin, että niitä on se kaksi tai kolme.
 
En mä ainakaan ole tonea kaivannut koskaan. Stratocastereissa se on ollut jees, jos saundi on ollut kovin kirkas, mutta muuten ei.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
jyrkalt
19.05.2010 12:22:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: No jos on vain yksi mikki, niin sitten tietys tone kannattaa olla. Oletuslähtökohtana pidin, että niitä on se kaksi tai kolme.
 
En mä ainakaan ole tonea kaivannut koskaan. Stratocastereissa se on ollut jees, jos saundi on ollut kovin kirkas, mutta muuten ei.

 
Näinhän se on. Ei kaikki tahdo aamumuroihinsa maitoa...
 
"Huuhdon kultaa", sanoi lapin-ukko, kun eukkoaan hukutti.
GrooverMan
19.05.2010 17:14:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Näinhän se on. Ei kaikki tahdo aamumuroihinsa maitoa...
 
Ja jotku ei halua aamumuroihinsa niitä muroja. Jokaiseen junaan etc.
 
Tulevaisuutta odotellessa.
JIRPPI
19.05.2010 18:27:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täysillä. Ihan aina.
 
jussi1976
19.05.2010 18:35:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Näinhän se on. Ei kaikki tahdo aamumuroihinsa maitoa...
 
Kuules, minä EN halua tonea, koska en halua aamumaitooni muroja!
 
Vaihtelen mikit sitten jos pitää ruveta ääripäässä saundin kanssa vääntämään, mutta Tonelle sanon ei.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
ReBeat
19.05.2010 18:43:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Vaihtelen mikit sitten jos pitää ruveta ääripäässä saundin kanssa vääntämään, mutta Tonelle sanon ei.
 
Etkös sä tilannut ne jotkut superkuumat mikit Sheptonelta vai mistä? Tuliko halutunlaiset?
 
lavaamo
19.05.2010 18:45:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Missä asennossa jussikuusmiltsiä pitää viritystappeja?
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
Ziggy Bubba
19.05.2010 19:32:52
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eihän tossa edes sanota, että kysyttäs just kitaran tone-potikoista. Onhan ne tone-potikat vahvareissakin.
 
Voin kertoa omat:
treble: 7
mid: 8
bass: 4
 
Ja kitarassa täysillä...
 
;)
 
Tuoretta sludgea/post-metallia: Burweed
Fisher
19.05.2010 19:42:29 (muokattu 19.05.2010 19:43:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tone potikat helvettihin mun kitaroista.
Turhia napukoita mielestäni.
Volume potikka on hyvä olla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «