Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: xylofoni, vibrafoni, marimba etc.
1
jvlahti
31.07.2005 13:35:16 (muokattu 31.07.2005 13:39:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

noista kolmesta xylofoni lienee yksinkertaisin? itseäni kosketinsoittajana on ruvennut kiinnostamaan akustiset lyömäsoittimet. kunnon marimba/vibrafoni maksaa toisin liikaa, mutta pieniä (lasten?) puisia xylofoneja saa suht' halvalla (esim. Sonorin: http://tinyurl.com/c9pz2). Onko niissä mitään järkeä (rock)bändisoitossa? Muita ideoita?
-jussi
 
Roberto
01.08.2005 21:13:54
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aika monet bändiympäristössä soittavat käyttää miditettyä vibrafonia ja sampleria.
 
isojussi
01.08.2005 22:37:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinsiis eihän ne eroo vaikeudeltaan toisistaan mitenkään.
 
Saundiltaan sensijaan kyllä.
 
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
jvlahti
03.08.2005 15:19:33 (muokattu 03.08.2005 15:37:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmmm, mua erityisesti kiinnostaa akustiset versiot. Toisaalta saattaa mennä vähän liian hankalaksi, jos pitää ruveta mikittämään.
 
Alkuperäinen linkki ekassa postissa ei mennyt sinne minne halusin (näyttää siltä, että Sonorin sivuille ei oikein pysty linkittämään järkevästi). Esimerkkinä kuitenkin käy vaikka tämä Thomannilla myynnissä oleva:
http://www.thomann.de/thoiw3_sonor_pax_alt_xylophon_prodinfo.html
 
Roberto
04.08.2005 12:55:57
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Metallinen ksylofoni kuuluu kyllä tamburiinin lailla läpi vaikka mistä. Isommissa bassopuoli on ongelmallinen, ellei lähde johonkin kontaktimikkihommaan.
 
Epämuusikko
08.08.2005 20:14:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niinsiis eihän ne eroo vaikeudeltaan toisistaan mitenkään.
 
Saundiltaan sensijaan kyllä.

 
Top top. Kyllä siinä on melkoinen totutteleminen esim. ksylofonin ääreen siirryttäessä marimbaa hyvän tovin hakattuaan. Vibrafonin pedaalinkäyttöäkään ei syntymälahjana jaeta. Nuijatkin ovat eri kokoisia ksylolla kuin marimballa/vibraphoonilla. Eikä niihin xylon kieliin osu millään. Traumoja on.
 
Virallisesti ur-po ÄrLä #009
Modest Murskaaja
10.08.2005 15:50:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No meidän rockbändisoitossa käytetään mm.keksipurkkia, munniharppua sekä putkea, jossa on tötterö, joten eiköhän xylofonikin käyne:D
 
Olin, elin: Olin elin
jyrildo
02.05.2010 13:14:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Herätänpä henkiin tämmöisen vanhan reliikin.
 
Oon itse 11 vuotta rumpalina työskennellyt ja nyt alkoi kovasti muutaman testikerran jälkeen tehdä mieli hankkia ksylofoni/vibrafoni. Katselin hieman Thomannilta hintoja, niin kyllä näyttäisi että oikea vibrafoni on aika rajusti ulkona budjetista. Mutta, mutta...
 
Minkälainen peli kannattaisi näin aloittelijana hankkia? Akustinen vai sähköinen? Tarkoitus olisi sitä bänditoiminnassa käyttää sitten, kun oppii vähän soittamaan.
Eli miten kannattaisi lähteä liikkeelle soittimen hankinnassa? Niin ja mitään pientä ksylofonia en halua, vaan kunnon mötkäleen.
 
Music can be so much more than a cool drumbeat and someone "talking" over it, or a "fashion & dance show" on MTV. -Roine Stolt
solmo
19.05.2010 16:48:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrildo: Herätänpä henkiin tämmöisen vanhan reliikin.
 
Oon itse 11 vuotta rumpalina työskennellyt ja nyt alkoi kovasti muutaman testikerran jälkeen tehdä mieli hankkia ksylofoni/vibrafoni. Katselin hieman Thomannilta hintoja, niin kyllä näyttäisi että oikea vibrafoni on aika rajusti ulkona budjetista. Mutta, mutta...
 
Minkälainen peli kannattaisi näin aloittelijana hankkia? Akustinen vai sähköinen? Tarkoitus olisi sitä bänditoiminnassa käyttää sitten, kun oppii vähän soittamaan.
Eli miten kannattaisi lähteä liikkeelle soittimen hankinnassa? Niin ja mitään pientä ksylofonia en halua, vaan kunnon mötkäleen.

 
http://galerie-herrmann.com/arts/art6/ImAuftrag/Balafon01.jpg
 
Olisiko tuossa riittävän suuri mötkäle?
 
Itse olen menettänyt sydämmeni länsi-afrikkalaisille ksylofoneille, eli balafoneille. Ostin pienen 12-kielisen pentatonisen vehkeen ihan mielenkiinnosta, hetken mielijohteesta, kun halvalla sain. Siitä se sitten lähti liikkeelle lyhyin askelin ja aktiivinen harjoittelu alkaa tuottamaan pikkuhiljaa tulosta. Vaikkakaan kertomukseni ei sinällään liity länsimaisiin ksylofoneihin tai vibraattoreihin, niin kokemuksesta tiedän kertoa, että kannattaa ostaa heti alussa riittävän suuri mötkäle, ettei ihan heti tule hinkua ostaa suurempaa. Laajemmasta sävelalasta riittää pidemmäksi aikaa. Itse olen nimittäin hankkimassa 21-kielistä balafonia, jonka jälkeen olen seuraavat vuoden soittimien ostokiellossa. Länsimaisissa ksylofoneissa taitaa olla vaan aika lailla vaihtoehtoja sopraanoklysofoneista tenori-altto-basso klysofobeihin.
 
Eukka
21.07.2010 05:18:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jvlahti: noista kolmesta xylofoni lienee yksinkertaisin? itseäni kosketinsoittajana on ruvennut kiinnostamaan akustiset lyömäsoittimet. kunnon marimba/vibrafoni maksaa toisin liikaa, mutta pieniä (lasten?) puisia xylofoneja saa suht' halvalla (esim. Sonorin: http://tinyurl.com/c9pz2). Onko niissä mitään järkeä (rock)bändisoitossa? Muita ideoita?
-jussi

 
Mikään noista ei ole "yksinkertainen". Jokaiseen soittimeen on sama soittotekniikka. Ainoat erot soittimilla ovat marimbaan nähden: xylofonissa on kapeammat kielet ja vibraphonissa "mustat" koskettimet ovat samalla tasolla "valkoisten" kanssa. Muuten sama soittotekniikka pätee kaikkiin kolmeen. Eläkä Sonoria osta. Adams se olla pitää.
 
Akatax for you!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «