Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol IV
1 2 3 4 582 83 84 85 86121 122 123 124 125
Tuomo_
19.05.2010 12:00:33
Täähän oli oikein asiallinen puheenvuoro ja toi kaikenlaista mielenkiintoista pohdittavaa tähän kuumana vellovaan keskusteluun, jonka eräs aiheuttajista tuossa edellisessä puheenvuorossa ei taas saanut mitään rakentavaa sanottua.

Löytyhän se syyllinen, kun oikein kovasti kaivettiin....
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
Teijo K.
19.05.2010 12:05:49

tahtah: Löytyhän se syyllinen, kun oikein kovasti kaivettiin....

Mä voin ottaa syyn niskoilleni, mä kestän sen kyllä. Mun vika. Sori hei.

Ja homma jatkuu.
WanhaWetäjä
19.05.2010 12:06:45

sickboy: Se olisi kyllä ihan hyvä lisäys sääntöihin, että pitää edes vähän kommentoida vetoja jos aikoo äänestää. Menee kyllä pisteet niille totutuille hahmoille varmaan liian helposti ilman, että edes kuuntelee oidoimpia nimiä.
Tästähän on väännetty aiemmin, ei saanut kannatusta. Varsin tod.näk. moni/joku äänestää juuri näin, kuunnellaan vaan osa vedoista eli otetaan ne varmat pois, ite olen koettanut aina kommentoida vetoja, jopa sellasia skaboja joissa en ole ollut ite mukana on tullut kuunneltua.

Onhan se nyt vaan niin, että kun äänestää ja on +10 osallistujaa niin ei niitä 2min sooloja kuunnella/oikeasti mietitä kunnolla ihan puolessakaan tunnissa.
Niin, jotkuthan alkaa kuunnella noita skabavetoja heti kun niitä ilmaantuu, mulle riittää yks/kaks kertaa ajatuksen kanssa, siinä pystyy kyllä kuuleen vedosta ne oleellisimmat asiat. Ja jos vetoja on 20-25 niin kyllä ne viimeset soolot saavat olla aika kovia että ne jaksaa innostaa JOS taustat on 2 minuuttia pitkä ja siinä on ne kolme duurisointua. En väitä että taustat olisivat aina tylsiä,
mun korvaan harmoniaköyhiä kylläkin aika usein, makuasia joka liittynee bluesin olemukseen, siinähän pelataan usein muilla asioilla kuin harmonioilla.
Itse tykkään soittaa hitaita bluesjuttuja sointupohjasta riippumatta, mutta molli toimii mulle paremmin, sen verran olen kaihomielinen sielu ;-)

Semmoset juosten kustut äänestykset on kyllä yhtä tyhjän kanssa. Se on jotenkin tylsä tapa pisteyttää, että muutamille (toki selkeästi parhaalle) annetaan täydet pisteet. Siitä jää vähän sellainen fiilis, että onkohan toi kuunnellut sooloista puoliakaan.
No joo, joskus harvoin on käynyt noin että on 3 ns kuningasvetoa joita on ollut pakko palkita ja muille ei ole jäänyt mitään. Sillonhan se on ihan perseetä jos ei
kommentoi edes noita vetoja. Jossain skabassa taas voi olla niin paljon hyviä vetoja että pisteitä ei riitä kaikille mutta sen voi hyvin korvata kommentoimalla ja antamalla positiivista palutetta sillon kuin sen paikka on.

Ehkä näitä skaboja ei pitäs ottaa niin kovin tosissaan, mä soitan aina ihan omasta elämästä, jos tulee "paskajatsia" niin sitten tulee.
Skaban vieminen huoneisiin on ajatuksenakin kuollut, niinkun Baron totesi, näitä seuraa varmasti muutkin kuin osallistujat. Pienten piiriksihän se menisi, jos se on tarkoitus niin sopii mulle, onhan noita skaboja jo tullut soiteltua.

Voishan sinne huoneisiin tosiaankin laittaa ihan kokeilumielessä sellasen uskottavien ja oikeitten blues/rokkenroll/roots-miesten hiekkalaatikon jonne humppaheikit ja muu roskaväki eivät pääsisi.
Anomukset täytyisi lähettää videon muodossa, kriteerit huoneeseen pääsyyn vois olla jotain tähän suuntaan http://www.youtube.com/watch?v=WsaNgsQ5CP0
Tämä loppukevennyksenä ;-)
velsa
19.05.2010 13:02:55

Voishan sinne huoneisiin tosiaankin laittaa ihan kokeilumielessä sellasen uskottavien ja oikeitten blues/rokkenroll/roots-miesten hiekkalaatikon jonne humppaheikit ja muu roskaväki eivät pääsisi.

Niin,eikä urpot!
Kauas on pitkä matka........
velsa
19.05.2010 13:07:41 (muokattu 19.05.2010 13:07:56)

Milläs perusteella sieltä sitten jätetään jengiä pois? Eikös sinne kuitenkin hae kaikki nytkin enemmän tai vähemmän vakiona roots-osastolla sooloilevat?

Ihan vaan ylläolevan kriiteerin perusteella,eli....

Ei urpoille eikä kitisijöille!!!
BigPapa
19.05.2010 13:08:00 (muokattu 19.05.2010 13:16:55)

WanhaWetäjä:mä soitan aina ihan omasta elämästä

Et ole tässä asiassa mikään poikkeus vaikka niin kuvittelet. Sanoisin että kaikki täällä soittaa ihan omasta elämästä, toiset vaan tekee sen tyylinmukasemmin kuin toiset.
Wink wink, nudge nudge, say no more!!

http://www.youtube.com/watch?v=ona-RhLfRfc
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
BigPapa
19.05.2010 13:49:48 (muokattu 19.05.2010 13:50:07)

Tän kertanen taustakin on ihan hemmetin hyvä, tekis melkein mieli osallistuu, mut.....vähän on lack of motivation...
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
J.Hollström
19.05.2010 13:58:08 (muokattu 19.05.2010 13:58:52)
velsa: Ihan vaan ylläolevan kriiteerin perusteella,eli....

Ei urpoille eikä kitisijöille!!!

Kukas se päättää kekä on urpo tai kitisijä? Äänestetäänkö tästäkin vai onko joku raati joka laittelee nimimerkit järjestykseen? Mä oon varmaan noita molempia, joten ei tartte ko. huoneisiin pyrkiä, eikä tosin edes kiinnosta moinen omissa huoneissa neppailu, missään muussakaan aiheessa.
velsa
19.05.2010 14:38:51 (muokattu 19.05.2010 14:40:44)

J.Hollström: Kukas se päättää kekä on urpo tai kitisijä? Äänestetäänkö tästäkin vai onko joku raati joka laittelee nimimerkit järjestykseen? Mä oon varmaan noita molempia, joten ei tartte ko. huoneisiin pyrkiä, eikä tosin edes kiinnosta moinen omissa huoneissa neppailu, missään muussakaan aiheessa.

Kyl täs muutaman vuoden aikana on varmaan aika monelle käynyt selväksi keitä ne on......Aika monet pelimiehet on jättäytynyt pois ihan tän spedeilyn takia mikä täällä on vallalla.....tää skaba pantiin mun ymmärtääkseni pystyyn ihan sen takia ettei tarvinnut vääntää jatkuvasti peistä noitten metallimiesten kanssa blues tyylisen musan paskuudesta.....se onnistui ja nythän metallimiehillä on jo jonkun aikaa ollut oma asiallinen skabansa enkä mä mene sinne huutelemaan että hevi on paskaa ku en sitä osaa soittaa......

Eli pointti on tämä.......ei oikeesti jaksa katella kun aikuiset miehet jotka ei diggaa,ei halua digata,ei osaa,ei halua osata , ei ymmärrä eikä halua ymmärtää muutaman soinnun perusmusaa ja kuitenkin on jostain vidun ihmeellisestä syystä pakko joka skabaan kirjoitella ne omat noin 100 kertaa kuullut "tosiasiat" perusmusan harmonia köyhyydestä tai kitistä jostain kommenttien antamisesta.......viddu,mä kun olen pari kertaa kommentoinut kaikki soolot ni mun pikaviestilaatikko on yhtäkkiä täynnä jotain ihme kyselyjä et minkä vitun takia mä en diggaa jonku soitosta......ja sit täällä selitellään et ei ne pisteet vaan ne kommentit......."give me a fucking break"......Jos te niitä kommentteja haluatte ni ettekai te luule et mä alan kirjottelemaan jotain satuja sinne.......

Älkää panko niitä soittojanne tonne jos ette sitten kestä niitten arvostelua!

Nää muutamat todella miehekkäät joka palstan riidankylväjät varmaan ite tietää kenestä puhutaan!!!

Mä voin ihan vitun hyvin ruveta dumariksi tässä asiassa jos kukaan muu ei rupee!!!
latuska90
19.05.2010 14:52:51

BigPapa: Tän kertanen taustakin on ihan hemmetin hyvä, tekis melkein mieli osallistuu, mut.....vähän on lack of motivation...

Ei muuta kun reippaasti mukaan vaan, niin johan alkaa rökkänröllit raikaamaan. 8D
"Ihminen on sekin akustinen instrumentti, kun sen virittää niin se soi kuin enkeli." - Albert Järvinen
J.Hollström
19.05.2010 15:35:22
velsa: Kyl täs muutaman vuoden aikana on varmaan aika monelle käynyt selväksi keitä ne on.

Eipä näitä taida kovin montaa olla. WW tosta harmoniaköyhyydestä on tainnut pari...kuustoista kertaa mainita, mutta onko juuri muita?

Mutta jos dumarointi kiinnostaa niin pistä listaa pöytään.
liljam
19.05.2010 17:19:24
En itse ymmärrä sitä miksi aina jonkun pitää jatkuvasti kyseenalaistaa tai jokseenkin mitätöidä muutaman soinnun "vähäharmoninen" musiikki. Minun mielestäni asia on pitkälti tykkäämis- / mieltymyskysymys ja toisena se että eihän näihin skaboihin ole pakko osallistua jos tausta ei satu natsaamaan. Minun mielestäni on ollut hyvä systeemi että pääsääntöisesti skaban voittaja saa valita mieleisensä "Roots-Taustan".

Maailmassa on valtava määrä esim. Blues-pohjaista musiikkia jotka kuullostaa todelta hyvältä samoilla eli 3-4 soinnin biisejä löytyy perkuleesti.

Toi harmoniaköyhyysjuttu on kyllä soittajasta kiinni!!!

Eipä ole viitsinyt pitkään aikaan kirjoitella mitään tähän palstalle sen verran naurettavaa vääntämistä on ollut ja joiltain jonkunlaista nars.. eiku huomionhakuisuutta !!!
ei muuta ku eteenpäin
BigPapa
19.05.2010 17:57:02 (muokattu 19.05.2010 18:34:54)

Velsa:mä kun olen pari kertaa kommentoinut kaikki soolot ni mun pikaviestilaatikko on yhtäkkiä täynnä jotain ihme kyselyjä et minkä vitun takia mä en diggaa jonku soitosta......ja sit täällä selitellään et ei ne pisteet vaan ne kommentit......."give me a fucking break"......Jos te niitä kommentteja haluatte ni ettekai te luule et mä alan kirjottelemaan jotain satuja sinne.......

Kyllähän tää hyvin pitkästi on just näin ja mitä tulee tohon harmonia keskusteluun niin roots ei ainakaan ole hanurista.
Illu
19.05.2010 18:39:15 (muokattu 19.05.2010 23:42:34)
Rootsskaba FAQ

Lue nämä, ennen nillittämistä keskustelupalstalla.

1. Miksi en saa pisteitä?

En todennäköisesti saa pisteitä, koska muut soittavat sinua paremmin. Asiaan tuskin liittyy mitään henkilökohtaista, vaan muilla nyt vaan on hommat paremmin hanskassa.

2. Miksi samat henkilöt voittavat aina?

Samat ns. pallinaamat harjaavat skabat hyvin usein, koska heillä on keskimääräistä parempi tyylitaju, tatsi, vireisyys ja taimi soitossaan.

3. Miten voin kehittyä pallinaama tasolle?

Kuuntele paljon musiikkia. Kiinnitä huomiota mikä tekee soolosta mielenkiintoisen. Kuuntele kaikki skabavedot huolella, opit pian huomaamaan miksi tietyt soolot vievät pisteet. Harjoittele soittamistasta ja kiinnitä erityistä huomiota esittämiseen ja kokonaisuuteen. Vireeseen ja taimiin on syytä kiinnittää myös huomiota.

4. Mikä tekee skabavedosta hyvän?

Hyvä skabaveto on kokonaisuus. Irralliset peräkkäin liimatut likit eivät kärkisijoja vie, olkoonkin vaikka taitavasti soitettujakin. Kiinnitä huomiota vireeseen (viritä taustan mukaan) ja taimiin (haitsu kertoo totuuden).

5. Miksi aina vain kolmea sointua?

Se on normaali blues/blues pohjaisen rock biisin standardi rakenne. Voi tuntua tylsältä, mutta siinäpä se juttu onkin, sinun tehtäväsi on tehdä kokonaisuudesta mielenkiintoinen.

6. Miksei jatsia?

Jatsimiehille oma skabansa keskustelupalstan jazz-osiossa. Samoin hevi ja jokapaikanhöylille on omat skabansa kitarat: soittaminen -osastolla. Täällä soitetaan roots-musaa kulloisenkin skabapohjan puitteissa. Voit toki yrittää soittaa em. tyylilajeja näissäkin skaboissa, mutta ei kannata hämmästyä, jos pisteitä ei heru ja kommentit ovat happamia.

7. Tausta ei miellytä.

Edellisen kisan voittaja valitsee taustan. Voit vaikuttaa taustaan voittamalla kisan tai ehdottamalla voittajalle taustaa, jos hänellä on vaikeuksia löytää sellaista.

8. Kukaan ei ymmärrä minua.

Voiko omassa ymmärryksessäsi olla mahdollisesti vikaa?
Teijo K.
19.05.2010 19:48:06 (muokattu 19.05.2010 19:51:20)

Illu: Rootsskaba FAQ

Lue nämä, ennen nillittämistä keskustelupalstalla.

1. Miksi en saa pisteitä?

En todennäköisesti saa pisteitä, koska muut soittavat sinua paremmin. Asiaan tuskin liittyy mitään henkilökohtaista, vaan muilla nyt vaan on hommat paremmin hanskassa.

2. Miksi samat henkilöt voittavat aina?

Samat ns. pallinaamat harjaavat skabat hyvin usein, koska heillä on keskimääräistä parempi tyylitaju, tatsi, vireisyys ja taimi soitossaan.

3. Miten voin kehittyä pallinaama tasolle?

Kuuntele paljon musiikkia. Kiinnitä huomiota mikä tekee soolosta mielenkiintoisen. Kuuntele kaikki skabavedot huolella, opit pian huomaamaan miksi tietyt soolot vievät pisteet. Harjoittele soittamistasta ja kiinnitä erityistä huomiota esittämiseen ja kokonaisuuteen. Vireeseen ja taimiin on syytä kiinnittää myös huomiota.

4. Mikä tekee skabavedosta hyvän?

Hyvä skabaveto on kokonaisuus. Irralliset peräkkäin liimatut likit eivät kärkisijoja vie, olkoonkin vaikka taitavasti soitettujakin. Kiinnitä huomiota vireeseen (viritä taustan mukaan) ja taimiin (haitsu kertoo totuuden).

5. Miksi aina vain kolmea sointua?

Se on normaali blues/blues pohjaisen rock biisin standardi rakenne. Voi tuntua tylsältä, mutta siinäpä se juttu onkin, sinun tehtäväsi on tehdä kokonaisuudesta mielenkiintoinen.

6. Miksei jatsia?

Jatsimiehille omat oma skabansa keskustelupalstan jazz-osiossa. Samoin hevi ja jokapaikanhöylille on omat skabansa kitarat: soittaminen -osastolla. Täällä soitetaan roots-musaa kulloisenkin skabapohjan puitteissa. Voit toki yrittää soittaa em. tyylilajeja näissäkin skaboissa, mutta ei kannata hämmästyä, jos pisteitä ei heru ja kommentit ovat happamia.

7. Tausta ei miellytä.

Edellisen kisan voittaja valitsee taustan. Voit vaikuttaa taustaan voittamalla kisan tai ehdottamalla voittajalle taustaa, jos hänellä on vaikeuksia löytää sellaista.

8. Kukaan ei ymmärrä minua.

Voiko omassa ymmärryksessäsi olla mahdollisesti vikaa?

+++++++++++++++++

Tämmöset säännöt oli jo varmaan niissä maailman ekoissa rootsskaboissa 1736. Paitsi toi jatsklausuuli kun jatsii ei oltu viel keksitty. :) (Humour)
velsa
19.05.2010 20:03:20 (muokattu 19.05.2010 20:04:08)

J.Hollström: Eipä näitä taida kovin montaa olla. WW tosta harmoniaköyhyydestä on tainnut pari...kuustoista kertaa mainita, mutta onko juuri muita?

Mutta jos dumarointi kiinnostaa niin pistä listaa pöytään.

Ole huoleti,et sä oo sillä listalla,suorapuheisuus ei ole kitinää paitsi silloin kun aihe on koko ajan sama.

Tässä nyt varmaan suurin osa meistä haluaisi vain soitella näihin taustoihin niitä-näitä , silloin-tällöin kun aikaa on tai haluja,ei sen kummempaa.
Mutta järjetöntä kitinää aina samoista asioista ,millon blues on paskaa ja harmoniat perseestä,millon pallinaamat tekee sitä tai tätä ja jos ei muuta niin ainakin äänestävät toisiaan,ja miksi mä en saa pisteitä ja miks tääl on vaan sitä tai tätä mut ei tota....

Se oikeesti kuulostaa siltä että ikäänkuin näihin skaboihin olisi jotenkin pakko osallistua.

Ja eihän siinä mitään jos joku pitää omaa harmonian-tajuaan täysin ylivertaisena näihin karkeloihin , mutta miksi ihmeessä hän itseään täällä harmoniaköyhällistön karkeloissa kiduttaa ja jankuttaa aina samaa asiaa.
Tai jos pisteet aina menevät muualle kuin itselle niin onko se itse skaban tai pallinaamojen vika???

Tilanne kun nyt vaan on se, että jotkut osallistujat yksinkertaisesti soittavat paremmin kuin toiset.

Mutta mitä jos jokatapauksessa yritettäis kaikki vaan keskittyä siihen soittopuoleen ja jätetään se turhä lässytys pois,veikkaanpa että kaikilla olis kivempaa.

Amen!!!
Zeeboo
19.05.2010 22:29:43 (muokattu 19.05.2010 22:37:41)
velsa: ...Mutta mitä jos jokatapauksessa yritettäis kaikki vaan keskittyä siihen soittopuoleen ja jätetään se turhä lässytys pois,veikkaanpa että kaikilla olis kivempaa.

Amen!!!

Tähän on aikalailla helppo yhtyä.

--------------------------------------

En voi muuta kuin ihmetellä, miten ihan aikuisten kirjoissa olevat, ja monessa liemessä marinoituneet äijät on semmoisia helvetin dramaqueeneja, että ihan puistattaa. Itse kävin muutaman kerran tarjoamassa omia vetoja näihin kinkereihin, ja mulle nämä satunnaiset pisteet ja niiden perustelut olivat... ihan mielenkiintoista luettavaa. Jos joku ei tykännyt ja arvioinnissaan mainitsi siitä, niin ei mulla käynyt suoni tykyttämään ohimolla. Nämä kun tuppaavat olemaan myös niitä makuasioita. Jos joku soitti mun mielestä hyvin, niin ilman muuta siitä bojot täytyi antaa, eikä siinä sen kummempaa ole. Sitä mä vaan jaksan ihmetellä, että onko jonkun melestä toinen toisilleen annettujen pisteiden peusteella syntynyt vetojen järjestys oikea ja objektiivinen paremmuusjärjestys... Ja onko sillä järjestyksellä loppupelissä mitään muuta merkitystä, kuin se että seuraavalle skaballe saa vetäjän

Täytyy kyllä sanoa, että näitä juupas-eipästelyitä ja salaliittoteorioita lukiessa on kyllä haihtunut hinku osallistua. Farmisarjan pelimannina mun on turha mitään dramaattista vetäytymisilmoitusta julistaa, koska varmaan jossain vaiheessa saattaa tehdä mieli pistää veto arvuuteltavaksi.

Harmi, jos näillä ajatuksilla joutuu jollekin mustalle listalle, sillä tämä skabaaminen on välillä ollut ihan hauskaa.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
BigPapa
19.05.2010 23:02:50

Zeeboo:Farmisarjan pelimannina

Tästä mä oon vähän toista mieltä, hyviä vetoja on sulla ollu.
BigPapa
19.05.2010 23:13:39

J.Hollström: Monimutkaisen miehen mormoonirikasta kebattia:http://maihinnousu.net/s/7780

Ootsä ottanu jotain?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)