Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol IV
1 2 3 4 581 82 83 84 85121 122 123 124 125
Lennu
18.05.2010 23:26:38

Teijo K.: 1975 kieppeillä tais tulla vielä uusia juttuja. :)

No onhan se sentään noin 50 vuotta myöhemmin ku bluesissa :)
My life is like an Opel-highway.
padaa@dadaa!
18.05.2010 23:44:09

Täällä on hyvä meininki taas.
blaekie
18.05.2010 23:48:28

Veikko: Toteuttakaa kisat nimettöminä. Niin, että vain taustantekijä tietää oikeat henkilöllisyydet.

Kokeiltu on joskus, sooloskabassa tosin. Olihan se ihan hauskaa, mut ei se paljoo merkkaa kun täällä on kaikesta huolimatta jengillä omat helposti tunnistettavat tyylit.

Muuten tähän keskusteluun sen erikoisemmin osallistumatta, sanoisin että issekunkin kannattais käyttää sitä energiaa enemmän siihen soitteluun, eikä polemiikkiin täällä. Hauskaahan tän pitäis olla, eikä mitään hampaiden kiristelyä.
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ...
Gary Enfield
18.05.2010 23:54:42
blaekie:
Muuten tähän keskusteluun sen erikoisemmin osallistumatta, sanoisin että issekunkin kannattais käyttää sitä energiaa enemmän siihen soitteluun, eikä polemiikkiin täällä. Hauskaahan tän pitäis olla, eikä mitään hampaiden kiristelyä.

Mut ku ei siinäkään oo tullu mitään uusia juttuja sitten vuoden 75 :)
padaa@dadaa!
18.05.2010 23:58:05

blaekie: Kokeiltu on joskus, sooloskabassa tosin. Olihan se ihan hauskaa, mut ei se paljoo merkkaa kun täällä on kaikesta huolimatta jengillä omat helposti tunnistettavat tyylit.

Se saattas pari kertaa ehkä estää poliittisesti värittyneitä äänestyksiä, mut luonto löytäis omat keinonsa. Esim. joku huomaisi äänestäneensä väärin.
velsa
19.05.2010 08:25:38 (muokattu 19.05.2010 08:32:38)

------------------------
Kauas on pitkä matka........
velsa
19.05.2010 09:27:17

Jonkinlaisen suljetun soittopiirin luominen, jonne pääsee vain kutsusta lienee myös mahdollsita, tai skaba johon pääsee mukaan vain raadin valitsemat jäsenet? tms tms...

Tämähän ei ole ollenkaan huono idea.....skabat huoneisiin!!!!!

Kannatan vilpittömästi!!!!
Kauas on pitkä matka........
sickboy
19.05.2010 09:57:43 (muokattu 19.05.2010 09:58:48)

Milläs perusteella sieltä sitten jätetään jengiä pois? Eikös sinne kuitenkin hae kaikki nytkin enemmän tai vähemmän vakiona roots-osastolla sooloilevat? Toisaalta näitä skaboja myös seuraa sellaista jengiä jotka ei aio/uskalla vielä osallistua, mutta jotka kuuntelevat ja ehkä oppivat mielellään...
baron
19.05.2010 09:59:29 (muokattu 19.05.2010 10:01:20)

velsa: Tämähän ei ole ollenkaan huono idea.....skabat huoneisiin!!!!!

Kannatan vilpittömästi!!!!

Eli ulkopuoliset ei pääse edes kuuntelemaan?
No onhan se hyvä että syntyy keskinäisen kehun kerho.

Vaikka erilaisista syistä en ole skaboihin osallistunutkaan niin olen kuitenkin taustojen päälle jotain räpeltänyt ja sen jälkeen kuunnellut mitä tekijämiehet ovat saaneet aikaiseksi.
Usein aika opettavaista.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Tuomo_
19.05.2010 10:17:24
Huoneisiin vain halukkaat. Loppuisi tämä hyvä soittaja/huono soittaja veivaaminen. Onhan näitä kuppikuntia maailma täysi.
Eilinen meni jo, huomista en tunne, tänään on aika vetäistä yx blues.
BigPapa
19.05.2010 10:25:23 (muokattu 19.05.2010 10:35:39)

AiGee: Arvon roots veljet,

En ala hämmentämään tätä nettikeskustelun kauravelliä, mielipiteenäni ilmaisen vaan, että itse olen pyrkinyt vilpittömästi ja ilman mitään siteitä ( kaveri- tai muitakaan ) arvioimaan vedot sellaisina, miten ne ovat minua puhutelleet. Mieltymykseni eivät varmaan mene aina yksiin kaikkien kanssa ja niinhän sen pitääkin olla.

Kukaan ei voi täälläkään onneksi ( sellaiselle hallintamuodolle on ihan nimikin ja sitä on kokeiltu mm. euroopassa 30- luvun lopusta 40- luvun puoliväliin:) ) sanella muille miten pisteyttää tai mistä tykätä.
Tälaisen avoimen foorumin hyvä ja myös huono puoli on sen hallitsemattomuus. Kaikki kukat saavat kukkia ja jopa rikkaruohot rehottaa! Jonkinlaisen suljetun soittopiirin luominen, jonne pääsee vain kutsusta lienee myös mahdollsita, tai skaba johon pääsee mukaan vain raadin valitsemat jäsenet? tms tms...

Jos lähdetään miettimään skaban kehittämistä, niin voishan taustojen toimittaminenkin vaikka kiertää ilmoittautumisjärjetyksessä. Eikös se ole sama mistä tai keneltä se tausta tulee, kunhan tulee? ( Ihan vaan heittona?)

Minun mielestäni pisteet ja arvostelut ovat olleet mukanaoloaikanani sangen osuvia ja paikallaan. Tietysti pitemmistä kehityskaarista tai pinnan alla vellovista syvistä vesistä ja niiden seassa lymyilevistä saalistajista minulla ei ole hajuakaan.

Täähän oli oikein asiallinen puheenvuoro ja toi kaikenlaista mielenkiintoista pohdittavaa tähän kuumana vellovaan keskusteluun, jonka eräs aiheuttajista tuossa edellisessä puheenvuorossa ei taas saanut mitään rakentavaa sanottua.

sickboy:Milläs perusteella sieltä sitten jätetään jengiä pois? Eikös sinne kuitenkin hae kaikki nytkin enemmän tai vähemmän vakiona roots-osastolla sooloilevat? Toisaalta näitä skaboja myös seuraa sellaista jengiä jotka ei aio/uskalla vielä osallistua, mutta jotka kuuntelevat ja ehkä oppivat mielellään...

Samoin tässä muutama mietittävä juttu....toisaalta olishan se niin että sitten jäis nää turhat purkaukset siitä että onko se blues harmonista vai ei jne. pois, mikä olis ihan mukavaa sekin.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Teijo K.
19.05.2010 10:51:36 (muokattu 19.05.2010 10:51:54)

Joku bassopuolen skabailuissa ehdotti että jätetään koko pisteet pois kun ne herättää närää. Muutetaan skabaaminen yhteiseksi jammailuksi ja siirrytään kokonaan sanallisiin arvioihin. Minä kyllä tykkään jos mun soitosta sanotaan vaikka pari sanaa kehua tai haukkua, ihan sama. Kaikki sanominen kehittää. Niillä pisteillä mä en tee mitään. Tai no kai nekin jotain kertoo, mutta kyllä ne on aika vaikeita tulkita. Semmosia "ihan kiva" juttuja kai lähinnä.

Musiikki nyt ei mulle lähtökohtaisesti ole mikään kilpailu. Voisin vetää herneen nenään siitä, kun jotkut ei suostu sanomaan mun soittamisesta mitään. :) Mutta ei kai tän pitäisi olla niin vakavaa. Sanovat ketkä viitsivät tai jaksavat, ja olen niistä neuvoista ja kritiikeistä kiitollinen.
Gary Enfield
19.05.2010 11:03:28
Mä nään ne pisteet kanssa melko tarpeettomina ja pitemmän päälle jopa haitallisina. Ei pisteet oikein sovi yhteen musiikin kanssa kuin leikkimielellä. Kun leikkimieli loppuu loppuu pisteytyksenkin hauskuus.
Toiseksi on tuo osaamisen tasokin tässä skabassa kirjava. Ehkä pitäisi jakaa erikseen pisteet tekniikasta ja fiiliksestä, vähän niinku taitoluistelussa.
sickboy
19.05.2010 11:08:02

Se olisi kyllä ihan hyvä lisäys sääntöihin, että pitää edes vähän kommentoida vetoja jos aikoo äänestää. Menee kyllä pisteet niille totutuille hahmoille varmaan liian helposti ilman, että edes kuuntelee oidoimpia nimiä.

Onhan se nyt vaan niin, että kun äänestää ja on +10 osallistujaa niin ei niitä 2min sooloja kuunnella/oikeasti mietitä kunnolla ihan puolessakaan tunnissa. Semmoset juosten kustut äänestykset on kyllä yhtä tyhjän kanssa. Se on jotenkin tylsä tapa pisteyttää, että muutamille (toki selkeästi parhaalle) annetaan täydet pisteet. Siitä jää vähän sellainen fiilis, että onkohan toi kuunnellut sooloista puoliakaan.
sickboy
19.05.2010 11:10:30

gary field: Mä nään ne pisteet kanssa melko tarpeettomina ja pitemmän päälle jopa haitallisina. Ei pisteet oikein sovi yhteen musiikin kanssa kuin leikkimielellä. Kun leikkimieli loppuu loppuu pisteytyksenkin hauskuus.
Toiseksi on tuo osaamisen tasokin tässä skabassa kirjava. Ehkä pitäisi jakaa erikseen pisteet tekniikasta ja fiiliksestä, vähän niinku taitoluistelussa.

Kyllä täällä on mun mielestä fiiliksestä saanut pisteitä roimasti, jopa tekniikan kustannuksella.
Gary Enfield
19.05.2010 11:14:54
sickboy: Kyllä täällä on mun mielestä fiiliksestä saanut pisteitä roimasti, jopa tekniikan kustannuksella.

Juujuu, mutta silloin tietäis mistä hyvästä ne on annettu. Mutta ei se oikeasti varmaankaan toimis, liian monimutkaista. Mulle tää skaba kelpaa kyllä ihan tällasenaan, puutteineen kaikkineen.
Teijo K.
19.05.2010 11:25:06

gary field: Juujuu, mutta silloin tietäis mistä hyvästä ne on annettu. Mutta ei se oikeasti varmaankaan toimis, liian monimutkaista. Mulle tää skaba kelpaa kyllä ihan tällasenaan, puutteineen kaikkineen.

Mulle kelpaa kanssa. Heitin tuon kisasta jammailuun idean ihan vaan siksi, kun tyytymättömiäkin on.
BigPapa
19.05.2010 11:27:02 (muokattu 19.05.2010 11:27:29)

sickboy: Se olisi kyllä ihan hyvä lisäys sääntöihin, että pitää edes vähän kommentoida vetoja jos aikoo äänestää. Menee kyllä pisteet niille totutuille hahmoille varmaan liian helposti ilman, että edes kuuntelee oidoimpia nimiä.

Onhan se nyt vaan niin, että kun äänestää ja on +10 osallistujaa niin ei niitä 2min sooloja kuunnella/oikeasti mietitä kunnolla ihan puolessakaan tunnissa. Semmoset juosten kustut äänestykset on kyllä yhtä tyhjän kanssa. Se on jotenkin tylsä tapa pisteyttää, että muutamille (toki selkeästi parhaalle) annetaan täydet pisteet. Siitä jää vähän sellainen fiilis, että onkohan toi kuunnellut sooloista puoliakaan.

Ei se pakkokommentointikaan lisää fiilistä tähän tuo. Ihan mukava sellainen vapaa ilmapiiri jossa silloin saa kommentoida kun jaksaa ja kun ei irtoo niin ei oo pakko. Pisteissä eikä pisteytyksessä ole mitään ongelmaa, kunhan se sujuu jotenkin järjellisissä puitteissa, mitä tietyt mukanaolijat eivät tunnu käsittäneen, vaan roiskivat miten sattuu. Sekin on ihan selvä ettei aina voi voittaa, ei edes joka kerta, mut jotain järkeä tässä pitäis olla.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Gary Enfield
19.05.2010 11:41:46
Rootsskaba on vähän niinku toi demokratiakin, sitä haukutaan kun siinä on ilmiselviä puutteita, mutta tarjooppa sitten jotain parempaa tilalle. Ei taida onnistua, tulee pilkkuviidakko tai eliittiklubi. Ei oo mitään täydellistä tässä maailmassa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)