Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Musiikinteorian opettaja:
1
minävaan2
10.05.2010 19:30:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole lyötänyt tähän asiaan vastausta mistään, eli sattuuko kukaan tietämään voiko musiikkitiedettä yliopistossa opiskellut toimia musiikin teorian opettajana??
 
John Titor
11.05.2010 02:02:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

minävaan2: En ole lyötänyt tähän asiaan vastausta mistään, eli sattuuko kukaan tietämään voiko musiikkitiedettä yliopistossa opiskellut toimia musiikin teorian opettajana??
 
Lähtökohtaisesti joo. Pitää vaan hallita se teoria, muodollisesti on pätevä kyllä.
 
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Mare552
11.05.2010 23:06:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitten on kyllä toinen tärkeä tekijä sen lisäksi että osaa itse sen teorian.
 
Nollatasosta lähtevän oppilaan ja kaikki teorian hienoudet hallitsevan opettajan välillä on valtava kuilu.
 
Se mikä opettajalle on päivänselvää, ei oppilaalle ole sitä, ei vaikka olisi ihan välkky ja älykäskin.
 
Eli kyllä tärkeää olisi että opettajalla olisi myös pedagokisia opintojakin takanaan, tai sitten muuten hyvä kyky asettua opettajan tasolle.
 
Mielestäni musiikin teorian alkeita pystyy ehkä käytännön läheisimmin opettamaan sellainen, joka itse on hiljattain oppinut teorian alkeita nollatasosta.
Toki tällöin on vaarassa saada väärääkin oppia.
 
Kuitenkin musiikin teoriassa perusasiat pitää tajuta todella selkeästi, sen päälle vasta voi opetella hienouksia.
 
Itse kyllä vasta halitsen näitä perusasioita jotenkin.
 
Ai tähänks riville?
Sävis
12.05.2010 11:40:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: Mielestäni musiikin teorian alkeita pystyy ehkä käytännön läheisimmin opettamaan sellainen, joka itse on hiljattain oppinut teorian alkeita nollatasosta.
 
Ihan niinkuin lukemaankin oppii parhaiten sellaisen opastuksella, joka on itse vasta hiljattain oppinut lukemaan?
 
Eiköhän musiikinteorian opettamiseen päde samat asiat kuin minkä tahansa muun asian opettamiseen. Parhaita opettajia ovat ne, joilla on pedägogisia valmiuksia sekä mahdollisimman laaja tuntemus opetettavasta asiasta. Ihan alkeitakin opettaessa pitää opettajan pystyä hahmottamaan, mitä pientä osaa kokonaisuudesta nyt opiskellaan.
 
LIP MY STOCKINGS! LIP TEM!!!
Zpochen
12.05.2010 11:58:52 (muokattu 12.05.2010 12:09:41)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan alkeitakin opettaessa pitää opettajan pystyä hahmottamaan, mitä pientä osaa kokonaisuudesta nyt opiskellaan.
 
Tähän väliin tarina matemaatikko John Von Neumannista:
 
Opiskelija tuli kysymään häneltä neuvoa taululla olleeseen ongelmaan luennon jälkeen. Von Neumann katsoi ongelmaa noin minuutin ajan ja vastasi "e potenssiin x". Opiskelija ajatteli olleensa epäselvä ja kertoi tietävänsä, että se on vastaus muttei tiennyt miten se saavutettiin. Von Neumann tuijotti oppilasta minuutin ja totesi taas "e potenssiin x". Opiskelija alkoi turhautua ja tivasi miten hän saa tuon vastauksen. Von Neumann tuhahti "Kuules nyt, mitä oikein haluat? Juurihan minä sain sen tuloksen kahdella eri tavalla!"
 
Ehkä se on ihan olemassaoleva vaara, että alansa huippuosaajat saattavat joskus hallita teorian niin edestakaisin että tuskin muistavat enää aikaa jolloin itse opiskelivat sitä. Tämä lieneekin yksi oleellinen seikka joka erottaa hyvät opettajat huonoista.
 
E: Siis ymmärtääkö vielä vuosien jälkeenkin minkälaisten ongelmien kanssa oppilas painii. En toki tarkoita, että läpikotainen teoriantuntemus tekisi kenestäkään huonompaa opettajaa.
 
"Matti-san looks like a pervert. Is he okay?"
Mare552
12.05.2010 13:05:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävis: Ihan niinkuin lukemaankin oppii parhaiten sellaisen opastuksella, joka on itse vasta hiljattain oppinut lukemaan?
 
Eiköhän musiikinteorian opettamiseen päde samat asiat kuin minkä tahansa muun asian opettamiseen. Parhaita opettajia ovat ne, joilla on pedägogisia valmiuksia sekä mahdollisimman laaja tuntemus opetettavasta asiasta. Ihan alkeitakin opettaessa pitää opettajan pystyä hahmottamaan, mitä pientä osaa kokonaisuudesta nyt opiskellaan.

 
Tarkoitin teorian alkeiden opetusta.
 
Itse opetin joskus 60- luvulla pikkuveljeni lukemaan kun hän oli viisivuotias.
 
Mielestäni käytin menetelmää joka on looginen lukemiselle. Eli ei mitään tavaamista alkuun, vaan joka kirjaimesta vaan se osa joka kuuluu sanassakin.
 
Oppiminen kävi todella helposti. Veljeni sitten opetti siskonpoikamme samalla menetelmällä, mutta kehitti motiiviksi vielä rumat sanat jotka ovat pienelle pojalle hyvin motivoivia.
 
Eli tässä mielessä ajatellen paneutuminen itse asiaan, ei heti liian kauaksi kielioppiin, vain siihen mikä sillä hetkellä on olennaisin.
 
Zpochen: Ehkä se on ihan olemassaoleva vaara, että alansa huippuosaajat saattavat joskus hallita teorian niin edestakaisin että tuskin muistavat enää aikaa jolloin itse opiskelivat sitä. Tämä lieneekin yksi oleellinen seikka joka erottaa hyvät opettajat huonoista.
 
Tätä juuri tarkoitin. Varsinkin joku musiikkitieteilijä, jolla ei ole opetuskokemusta, voi olla vaikeuksissa saman sävelen löytämisessä aivan teoriasta tyhjän oppilaan kanssa.
 
Ai tähänks riville?
Zeeboo
14.05.2010 17:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sävis: Ihan niinkuin lukemaankin oppii parhaiten sellaisen opastuksella, joka on itse vasta hiljattain oppinut lukemaan?
 
Eiköhän musiikinteorian opettamiseen päde samat asiat kuin minkä tahansa muun asian opettamiseen. Parhaita opettajia ovat ne, joilla on pedägogisia valmiuksia sekä mahdollisimman laaja tuntemus opetettavasta asiasta. Ihan alkeitakin opettaessa pitää opettajan pystyä hahmottamaan, mitä pientä osaa kokonaisuudesta nyt opiskellaan.

 
Just. Vast'ikään teorian alkeet tai soittamisen alkeet oppinut siirtää tavattoman helposti kaikki väärät käsityksensä ja tiedoksi luulemansa oletukset eteenpäin. Tällaisessa ketjussa ei aivan varmasti tapahdu minkäänlaista tiedon, saatikka osaamisen jalostumista.
 
Perseelleenmenemisen riskit sensijaan ovat melkoiset. Ei tarvitse kovin kummoista kysymystä tulla opetettavalta, kun "opettaja" ravistelee lepikkoa pintatietonsa kanssa. Kyllähän ne laaja-alaiset tiedot ja vankka kokemus ovat opettajana toimimisen kulmakiviä. Itse olen opettajuuden perusteiksi mieltänyt kaksi P:tä, eli opettajan oma Persoona ja vankka Perstuntuma opetettavaan alaan. Ei opettaminen ole pelkkää opitun toistamista. Iso osa opettajuutta on myötäsyntyistä, eikä sitä saa miltään luennolta, mutta se taas on ihan eri juttu...
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
baron
14.05.2010 21:55:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On se aika eksoottinen käsitys että mitä tyhmempi/tietämättömämpi opettaja sitä parempi.
Kun joutuu opettamaan eri tasoisia oppilaita niin minimi on pistää opetuksen taso oppilaan tason mukaan.
Nimimerkki "Opettamisellakin leipänsä ansainnut"
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Mare552
15.05.2010 10:51:28 (muokattu 15.05.2010 12:10:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: On se aika eksoottinen käsitys että mitä tyhmempi/tietämättömämpi opettaja sitä parempi.
Kun joutuu opettamaan eri tasoisia oppilaita niin minimi on pistää opetuksen taso oppilaan tason mukaan.
Nimimerkki "Opettamisellakin leipänsä ansainnut"

 
No eihän pakko ole olla tyhmä, vaikka ei kaikkea musiikista tiedäkään. Se vaara helposti kyllä piilee että jos luulee osaansa, opettaa väärin.
 
Koko asialla torkoitinkin vain musiikin alkeita. Ellei osaa alkeita, ei ole mahdollista oppia muutakaan niin että se oppi on tietoa eikä muistamista.
 
ja toiseksi tarkoitin sitä, että kaiken jo osaavan, jolla tieto on ollut päässä jo vuosikymmeniä, on vaikea laskeutua sen oppilaan tasolle.
 
Myös tarkoitin, oletin jotenkin että ketjun aloittaja tarkoitti yksityisopetusta.
 
Edit: Joutuupa nyt selittelemään :) Mukavaahan tämä.
Ehkä vain aikoinaan ammattikoulusta jäi trauma matematiikasta, jota vain kaksi oppilasta oppi, me muut lunttasimme.
Opettajan käsi piirsi kaikki tunnit taululle kaavoja ja toinen käsi pyyhki niitä pois.
Kävellessään taas taulun alkuun lausui "onko kysyttävää". Kellään ei ollut.
 
Sitten eräänä iltana, ollessamme kännissä työreissulla yksi työteknikoksi opiskeleva kaveri opetti yhtälöoppia. Sinä iltana, parissa tunnissa opin moninverroin enemmän kuin kolmessa vuodessa ammattikoulussa. Koulussa opin vain että A nollanteen on aina yksi. En kyllä vieläkään tiedä mitä se tarkoittaa.
Open lempinimi muuten oli A nollanteen.
 
Ai tähänks riville?
Zeeboo
15.05.2010 17:40:16 (muokattu 15.05.2010 17:47:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552:...Koulussa opin vain että A nollanteen on aina yksi. En kyllä vieläkään tiedä mitä se tarkoittaa...
 
Tämähän vain alleviivaa sitä, että alkeisopetuksessa opettajalla pitäisi olla valmiuksia hemmetin paljon. Se, että on enemmän intoa kuin ymmärrystä ei vaan piisaa.
 
Se, että jollakin opettamaansa aiheeseen, oppilaisiin, opettamiseen ja vissiin pitkälti elämäänsäkin vittuuntuneella kunnallisella palkannostajalla ei ole ollut keinoja ja/ tai halua tehdä asiaansa ymmärrettäväksi ja vastaanotettavaksi paketiksi, ei vielä pitäisi antaa aihetta kovin pitkälle meneviin yleistyksiin. Hyvän opettajan yksi tunnusmerkki on se, ettei hänen erikseen tarvitse laskeutua oppilaansa tasolle.
 
On kyllä totta, että opettajissa kaikilla kouluasteilla on leipäpappeja, joita ei voisi vähempää kiinnostaa työnsä jälki. Mutta se, että "tietää kaikki" tasolle päätyminen vieraannuttaisi alkeista on aivan täydellistä hölynpölyä. Tietää Kaikki tietää myös alkeiden & perusteiden merkityksen aivan toisella tavalla Eitiedävielä Paljonmitään. Alkeista alkeiden tuntemisella ei vielä pystytä kunnolla edes arvailemaan mihin niitä alkeita tarvitaan. Perille ei pysty neuvomaan muu kuin sellainen, joka on jo käynyt siellä. Itse ainakin kuuntelisin reittiohjeita mieluummin sellaiselta joka on itse tehnyt koko kilometrin matkan, kuin sellaiselta, joka on käynyt vain vasta metrin päässä.
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Mare552
16.05.2010 11:54:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Tämähän vain alleviivaa sitä, että alkeisopetuksessa opettajalla pitäisi olla valmiuksia hemmetin paljon. Se, että on enemmän intoa kuin ymmärrystä ei vaan piisaa.
 
Opettaminen ja asioista itse tietäminen ovet kaksi aivan eri asiaa.
 
Tämä kaveri mistä mainitsin, osasi kertoa matematiikasta hyvin selkeästi, vaikka itse on ko. alueella hyvin lahjakas.
Toinen samanlainen kaveri opasti minua joskus maanmitaustekniikassa, häntäkin pidän älykkäänä, ainakin hän työn ohella suoritti teknikon, myöhemmin insinöörin tutkinnon ja on nyt hyvässä virassa.
 
Silti näillä kavereilla on ollut kyky, minua neuvoessaan, vääntää asia niin rautalangasta, että se oli helppo ymmärtää. toki kommunikaatio auttaa, myös, mikä oppitunnilla tahtoo jäädä vähiin, jos ei opettaja ole rento ja helposti lähestyttävä.
Ehkä itsellänikin on tuo sama kyky, siksi olen asiasta puhunut, eihän sen toki ole pakko johtua siitä että itse tietää vain vähän ko. asiasta.
 
Baron: On se aika eksoottinen käsitys että mitä tyhmempi/tietämättömämpi opettaja sitä parempi.
Kun joutuu opettamaan eri tasoisia oppilaita niin minimi on pistää opetuksen taso oppilaan tason mukaan.
Nimimerkki "Opettamisellakin leipänsä ansainnut"

 
Olen kyllä ajatellut että sinä tiedät musiikista hyvin paljon.
Näillä palstoilla olet kuitenkin monesti opettamisen sijaan enemmän ylimielinen heitoillasi, saa toki ollakin, sana on vapaa :)
 
Tieto ei missään nimesä ole pahasta, mutta se "alentuminen" oppilaan tasolle vaati eläytymistä, sitä vain nämä kaksi mainitsemaani kaveria ovat osoittaneet, ja minä voin olla se kolmas. Ehkä sinä neljäs kun teet hommaa leivän eteen.
No tuo sinun terssipinojuttu on ollut minulle hyvin havainnollinen.
 
Pyydän anteeksi kun koen menneeksi henkilökohtaisuuksiin, mutta niin on tehty minuakin arvosteltaessa.
 
Ai tähänks riville?
baron
17.05.2010 13:15:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552: Olen kyllä ajatellut että sinä tiedät musiikista hyvin paljon.
Näillä palstoilla olet kuitenkin monesti opettamisen sijaan enemmän ylimielinen heitoillasi, saa toki ollakin, sana on vapaa :)

 
1. Ettei tulisi väärinymmärryksiä niin olen toiminut opettajana ihan muulla alalla kuin musiikin, siinä olen itse vielä alkeisopiskelija.
2. Jos olen johonkin kysymykseen kuvitellut tietäväni vastauksen olen kyllä yrittänyt sen ymmärrettävällä tavalla antaa, sorry jos mennyt pieleen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Mare552
17.05.2010 13:47:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: 1. Ettei tulisi väärinymmärryksiä niin olen toiminut opettajana ihan muulla alalla kuin musiikin, siinä olen itse vielä alkeisopiskelija.
2. Jos olen johonkin kysymykseen kuvitellut tietäväni vastauksen olen kyllä yrittänyt sen ymmärrettävällä tavalla antaa, sorry jos mennyt pieleen.

 
No joo. Etköhän musiikistakin aika paljon tiedä. Enemmän kuin me keskivertomaallikot. Noo joskus tuntuu että vastaus on enemmän heitetty kysymys.
ja mulla naputtaa vaan sormet, ei järki, siksi ei piä ottaa kovin vakavasti.
 
Edelleen olen sitä mieltä että se tiedon siirtäminen toiselle on vaikeaa, ja voi olla vaikeampaa mitä isompi on tiedon ero , ja mitä enemmän opettajan omasta opista on vuosissa.
 
Sen takia se pedagokin tehtävä on paljon muutakin kuin tietämistä.
 
Ai tähänks riville?
BobHope
18.05.2010 12:38:26 (muokattu 18.05.2010 12:38:36)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552:...Koulussa opin vain että A nollanteen on aina yksi. En kyllä vieläkään tiedä mitä se tarkoittaa...
 
a^0 = a^(1-1) = a^1/a^1 = a/a = 1
 
VITUTTAAKO? NAMINAMI
Zeeboo
18.05.2010 19:45:47 (muokattu 18.05.2010 19:46:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BobHope: a^0 = a^(1-1) = a^1/a^1 = a/a = 1
 
Näinhän se. ;D
 
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Mare552
19.05.2010 10:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BobHope: a^0 = a^(1-1) = a^1/a^1 = a/a = 1
 
Matematiikka ei ole vahvinta alaani. No jaa, yksi miinus yksi on kyllä mielestäni
nolla.
 
Ja A jaetttuna itsellään on yksi. Silti ei vielä kristallisoitunut miksi se noin menee.
 
Miksi nolla on (1-1), vaikka onkin.
 
Pitääköhän tässä vanhoilla päivillään vielä tuota matikkaakin alkaa pänttäämään.
 
Ai tähänks riville?
Klezberg
19.05.2010 11:18:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mare552:
Silti ei vielä kristallisoitunut miksi se noin menee.

 
Tämähän kuvaa aika hyvin tämän aloittelijan oppimis/opettamiskysymyksen. Oppiminen toimii, kun uusi tieto on sellaista että oppilas jo tietää ja ymmärtää kaikki esitiedot mitä uuden asian ymmärtämiseen tarvitaan. Siksi opettaminen on vaikeaa, noin yleisessä tapauksessa. Siksi myös oppikirjat pitäisi käydä läpi alusta asti eikä vain etsiä pikaisia vastauksia.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta
baron
19.05.2010 11:35:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tämähän kuvaa aika hyvin tämän aloittelijan oppimis/opettamiskysymyksen. Oppiminen toimii, kun uusi tieto on sellaista että oppilas jo tietää ja ymmärtää kaikki esitiedot mitä uuden asian ymmärtämiseen tarvitaan.
 
Mun oma teorianopiskelun historia sopii hyvin tähän:
Mä oon ollut pääasiassa itseopiskelija ja eka kirja jonka luin oli Backlundin Improvisaatio pop/jazzmusiikissa ja meni täysin yli hilseen.
Kun olin lukenut Tohtori Toonikan niin Backlundkin alkoi avautua ja tajusin kuinka hyvä kirja se on. Sen jälkeen Levineittenkin ymmärtäminen alkoi onnistua.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «