Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: EMG 81&60 vaihto SD Passiivi mikkeihin?
1 2 3
vesas78
18.05.2010 18:03:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritin googlettaa.
Kolvi pysyy kädessä kyllä.
 
On alkanut tympimään tuo emg mikkien cleani saundi ja nyt sitten olisi tarkoitus vaihtaa ne molemmat Seymour Duncanin trembuckereihin tai vastaavaan..
 
Särö tuossa emg81(talla) on hyvä mutta kun sekin on vaihdettava pois koska jos on
emg ja passiivimikit niin tulee suuri vola ero,keikoilla ei hyvä.
 
Toki mulle saa myös ehdottaa/myydä hyviä mikkejä!
Miel. pk-seutu,mutta onhan postikin jo keksitty..
 
-Kysymys kuuluukin että onko tuo kovin hankala homma alkaa itte noita vaihtaa?
-Pitääkö ostaa uudet potikat yms?-Vai meneekö heittämällä passiivimikit Emg mikkien piuhoihin?
-Mitä muuta pitää ottaa huomioon?
 
-Kitara on esp/ltd ec-1000 ja vahvari on mesa dual rectifier solo.
-Myöskin erilaisia bossin pedaaleita löytyy laudasta millä haettu kliiniä mutta..
Selkeyttä,kirkkautta kaipaillaan.
 
-Vesa-
 
jussi1976
18.05.2010 18:34:04 (muokattu 18.05.2010 18:37:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SD:llä on moniakin hyviä mikkejä, mm. Pearly Gatesit sun muut. Itselläni on SD:n 59´ etumikkinä ja tykkään kovasti. Kun sulla on Mesan vahvari, niin et varmaan tartte mitään tolkuttoman suuritehoista humpparia.
 
Jos sä haluat selkeä saundin, niin mustana hevosena ehdotan Bill Lawrencen 500-sarjan mikkiä taakse. Siinä on erittäin hyvä erottelukyky. Jos taas kirkkaus painaa, niin äärikirkas - ja diskanttinen - on mm. DiMarzion Humbucker from Hell, mutta se sitten kirkuu...
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Krice
18.05.2010 20:04:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vesas78: Selkeyttä,kirkkautta kaipaillaan.
 
Jos emg:stä ei saa selkeää kirkasta soundia niin ei sitten mistään. Ongelmana aktiivimikissä on lähinnä dynamiikan puute. 18V-modausta voisi kokeilla, minusta se vähentää jonkin verran emg:n nasaalisuutta ja tekee soundista tukevamman.
 
vesas78
18.05.2010 20:08:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos asiallisesta vastauksesta.
 
Olen harkinnut juurikin tuota SD:n '59 kaulamikiksi, mietin mitä tallaan laittais...
Ehdotukset ovat hyvät,enköhän mä jonkun noista ota.
 
-Mites se juotospuoli?Onko hankala homma,meneekö kitaran omille potikoille tuosta vaan? kaulavolume,tallavolume ja tone +toggle switch.
 
-Vesa-
 
vesas78
18.05.2010 20:13:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

...vielä että onko merkitystä jos vaihtaa muoviset mikkien kuoret metallisiin?
Mitähän tuommoinen modaus maksaa suurinpiirtein ja onko tietoa missä tekevät(Hki)?
 
munkero
18.05.2010 20:28:52 (muokattu 18.05.2010 20:30:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös isot pojat oo suositellu EMG aktiiveille 18v modia jos cleanit on tylsät?
 
Haku ja google varmaan tietää lisää...
 
E: Krice kirjotellu joskus järkeviäkin: http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=8945693
 
Kiitos 24.12.2009 - 21.01.2010 "Mukavaahan se on asua suomessa kun tollainen tyyppi hoitaa olkiluotoa ja kattoo samalla korealaisia koulutyttöjä." - Traditional
Shredator
18.05.2010 20:29:16 (muokattu 18.05.2010 20:30:10)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Jos emg:stä ei saa selkeää kirkasta soundia niin ei sitten mistään.
 
Olen toista mieltä. Mun mielestä Emg:t tuottaa kauheeta muhjua, joka on syy miksi en enää koskaan aio moisia hankkia. Sitä mutaisuutta ja pörinää ei niistä vain saa pois. Varsinkaan Mesan kanssa ne ei toimineet.
 
Mesojen kanssa Dimarziot on vaan jotenkin maagisia. Mutta se on toki vain mun mielipide.
 
E: Ja Vesalle; jos siis laitat aktiivit, on koko kitaran elektroniikka vaihdettava uusiksi.
 
Nomen est omen.
jussi1976
18.05.2010 23:36:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vesa, kokeiles tätä kombinaatiota; Laita etumikiksi SD 59´ ja taakse Bill Lawrencen 500:nen. Mm. Bettencourt käyttää tätä settiä, ja on muuten aikas makee ja hyvin erottelukykyinen. Ne on myös tosi hyvin balanssissa volansa suhteen ja sopivan erisävyisiä, että kitarasta saa kyllä hyvinkin monipuoliset saundit ulos.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Mr. Speed
19.05.2010 10:33:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bill Lawrence voisi olla ihan hyvä korvaaja EMG 81:selle, mutta jos tallamikistä pitäisi saada kunnollista cleania, niin en näkisi, että kuuma passiivi paljon sen parempi olisi kuin aktiivikaan. Aika elottomia noi hi-output passiivit on myös. '59 on varmasti oikein hyvä kaulamikki, samoin Jazz, tai vaikka DiMarzion PAF. Noista ei paljon tarvi maksaa, ja toimivat hyvin. Itse ottaisin jonkun vähän miedomman tallamikin, tai sitten sellasen minkä saa puolitettua. Kokeiles muuten Lundgren-kimppaa? Itellä Sucker Bocker kitarassa kiinni, ja säröt on kyllä jees! Cleanit yllättävänkin kauniit mikin tehoihin nähden, ja aina vain paranee, kun ottaa toisen kelan pois käytöstä.
 
Telecaster on kaunis kuin Johanna Tukiainen.
jussi1976
19.05.2010 12:09:33 (muokattu 19.05.2010 12:11:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voipi olla. Ainakin mun testien mukaan Bill Lawrence on huomattavasti parempi puhtaille tallamikkinä kuin mm. DiMarzio Super Distortion, ja se puhdas ääni, joka siitä 500:sta irtoaa, on yllättävän äänekäs ja vahva. Kovasti pidän.
Toi 59´ on taas kaulamikkinä sopiva BL 500:een just sen erikoisen yhteensopivuuden kanssa; Ottaapa tallamikillä, yhdistettynä tai etumikillä, ja aina vain soi nätisti ja ihan omalla tavallaan.
Riippuu vähän saundimaailmasta, mitä hakee, mutta sen kyllä allekirjoitan, että SD 59´ ja BL 500 on hyvä, tasapainoinen, mahdollisuuksia antava ja omaperäinen yhdistelmä. Samoin DiMarzion Tone Zone / Air Norton, mutta tässä oli kyse keskeisesti SD:stä.
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
oiva tumpeloinen
19.05.2010 12:44:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Olen toista mieltä. Mun mielestä Emg:t tuottaa kauheeta muhjua, joka on syy miksi en enää koskaan aio moisia hankkia. Sitä mutaisuutta ja pörinää ei niistä vain saa pois. Varsinkaan Mesan kanssa ne ei toimineet.
 
Ei kyllä jotenkin vastaa omaa mielikuvaa esim. 81:stä tallassa. Noh, se siitä.
 
Itse aiheesta. Vanhoja potikoita ei käytetä, vaan passiivibukkereiden kanssa käytetään yleensä 500k ohmin potikoita. Aktiivimikeissä taitaapi olla potikat 25k ohm. Maadoitus hoidetaan myös eri tapaan passiiveilla. Kannattaa katsoa etukäteen, miten se menee omassa kitarassa. Passiivien kanssa pitäisi saada maadoitus tallalle. Jossain EC:ssä on tullut vastaan, että tallalta tulee jo valmiiksi piuha elektroniikkapoteroon, mutta kuuleman mukaan joissain kitaroissa ei ole edes routtausta tehty.
 
McNulty
19.05.2010 13:00:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mummiälestä hyvä vaihtoehto Duncanilta voisi olla Distortion tallaan ja '59 kaulalle.
Perustelut:
Duncan Distortion (SH-6/TB-6) on kuuma ja suht kirkassoundinen mikki. Se pysyy erottelevana vaikka olis millainen übergainmättösuperultradistortion soundina. Se toimii puolitettuna varsin hyvin, hukkaamatta kuitenkaan volumea (ei jää siis puolitettuna jalkoihin). Duncan Distortion on just siinä rajoilla, meneekö puhdas soundi ruvelle vai ei. Omalla pikkauksella voi ko. asiaan vaikuttaa huomattavasti. Tallamikkinä, vieläpä mahdollisen puolituksen kanssa, Duncan Distortion on varsin monipuolinen.
 
'59-model (SH-1) on perusvarma valinta kaulamikiksi, sen ollessa perinteistä PAF-tyyliä. Kevyemmällä ulostulolla ja lämpimällä soundilla varustettu mikki, joka ei jäänyt ainakaan itsellä Les Paulissa Duncan Distortionin varjoon ulostulonsa puolesta... ei siis tullut liian jyrkkää/isoa volume-eroa kun vaihtoi tallamikiltä kaulamikille. '59 toimii myös puolitettuna, mikäli haluaa enemmän terävyyttä ja "yksikelaisen soundia" ulos kaulapositiosta. Nuo puolitukset on kuitenkin niin helppo rakentaa esim. nostopotikalla huomaamattomasti, että suosittelen kyseistä operaatiota mikäli havittelee monipuolisuutta.
 
Asentajalle tiedoksi:
Passiivimikit vaativat erilaiset potentiometrit toimiakseen kunnolla, kuin aktiivimikit. Aktiivimikit toimivat yleensä 25K tai 50K potikoilla, kun passiivimikit 250K, 500K tai jopa 1000K eli 1M. Myös jakki on monesti aktiiveissa stereo (tai kytkimellinen mono), kun passiivien kanssa riittää perinteinen monojakki. Stereojakkia voi toki käyttää passiivienkin kanssa, muistaa vain kolvata kärjen kuumaksi ja varren maaksi. Voidaan kai yleistää että käytännössä koko elektroniikka, mikkikytkintä lukuunottamatta, menee uusiksi. Sitä ei kuitenkaan kannata pelätä jos kolvi pysyy vähänkään kourassa. Duncanin sivuilta löytyy todella hyvät ja kattavat "wiring diagrams"-kuvat, joiden kanssa ei voi mennä vikaan. Kolvaa johdin kerrallaan ja tuplatsekkaa mielummin ennen kolvailua kuin vasta kolvailun jälkeen :)
 
A N T I - C O S M I C   M E T A L   o f   D E A T H
jussi1976
19.05.2010 14:03:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten sä muuten vertailisit Duncan Distortionia ja Bill Lawrencea keskenään? Osaatko sanoa? Mä en tosta Duncanin distortionista tiedä mitään...
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
Raist
19.05.2010 14:21:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa eka kokeilla tota 18-volttiseks systeemin modausta ennenku vaihtaa.. Aikamoinen ero saundiin. Yheksällä voltilla se dynamiikka on, no, perseestä. Tulee paljon täyteläisemmän kuuloset niistä kun laittaa vaan pariston sarjaan sinne.
 
McNulty
19.05.2010 15:04:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jussi1976: Miten sä muuten vertailisit Duncan Distortionia ja Bill Lawrencea keskenään?
Siis puhutaanko me nyt Bill Lawrencen L-500XL:stä? Vai L-500L:stä? Ovatten kaksi eri mikkiä. L-500XL on näistä se kuumin, samainen jota Dimebag käytti suurimmassa osassa skebojaan kuolemaansa saakka.
 
Tulinen, kireä, aikas häiriöaltis... näin mie ainakin kuvailisin tuota. Todella hyvä, silloin kun halutaan äärimmäiseen metallimusiikkiin särmä mikki, joka iskee kuin teräskärkinen maihari munaskuukkeleille. Duncan Distortion on aavistuksen sivistyneempi. Vähän kuin PAF keraamisella magneetilla ja steroideilla.
 
Jos chilitermein kuvailisi, niin tuo BL L-500XL on kastike joka polttaa välittömästi suussa, kielellä ja kitalaessa, pistää takuuvarmasti vatsan sekaisin. Duncan Distortion on tulinen kastike myös, mutta ei hyökkää niin äkäisesti kielelle ja kovempi vatsa kestää sen hyökkäyksen. Sen kanssa vielä maistuu hivenen se alkuperäinen sapuskakin.
 
Tuo L-500L on sitten astetta miedompi, mitä L-500XL ja Duncan Distortion. Muistaakseni Nuno käytti juurikin tuota 500L-mallia (joku paremmin tietävä voipi varmistaa). Se on oikeastaan hyvin lähellä Duncan Customia (SH-5). PAF on steroids, kuten sanovat.
 
Osaatko sanoa? Mä en tosta Duncanin distortionista tiedä mitään...
Emmä tiedä. Nuo mikit ovat paljolti myös riippuvaisia alustasta mihin ne laitetaan, millaisen styrkkarin kanssa käytetään jne jne.
 
A N T I - C O S M I C   M E T A L   o f   D E A T H
Antti1
19.05.2010 17:20:59 (muokattu 19.05.2010 17:21:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Tuo L-500L on sitten astetta miedompi, mitä L-500XL ja Duncan Distortion. Muistaakseni Nuno käytti juurikin tuota 500L-mallia (joku paremmin tietävä voipi varmistaa). Se on oikeastaan hyvin lähellä Duncan Customia (SH-5). PAF on steroids, kuten sanovat.
 
Hän varmistaa: Nuno käytti/käyttää osassa kepakoitaan tota tallamikkinä. Siitä mä oon kuitenkin eri mieltä, että SH-5 ja L-500L olisivat saman soundisia. Ne menevät kyllä helposti samalle leikkikentälle, mutta mun mielestä nissä on aika ratkaisevasti erilainen ylämiddlen ja diskanttien toisto, 500L:n ollessa se paljon rajumman kuuloinen kapistus. SH-5 on scoopatumpi ja smoothimpi, ulostulo lienee aika samoissa.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
vesas78
19.05.2010 18:16:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-Kirjoituksen aloittaja-
 
Hyviä kommentteja tullut,kiitos!
 
Kyllä näillä puheilla taidan kallistua tähän yhdistelmään:
Kaulamikki SD '59 ja Tallamikki BL 500.
Työkiireiden takia voipi olla että vien kitaran ja mikit ammattilaiselle laitettavaksi.
 
Epäilen että tuo on SE soundi mitä haen, kun soitan rock / balladi biisejä
bändissä.
 
-Vesa-
www.rockmoreband.com
 
jussi1976
19.05.2010 18:51:29 (muokattu 19.05.2010 19:24:01)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No se alusta on tällä kertaa vakio Washburn N4, jonka just hain ja josta tolkuttomasti pidän. On loistavasti viimeistelty ja huolellisesti koottu laite kaikkineen. Ei tälläaisia enää nykyään voi odottaa liukuhihnalta. Vai voiko? Olen kokeillut useampia settejä kaikkialle, mutta tää tosiaan on se oikea tähän rakenteeseen. Kaulahan tässä puutyön uskomattomassa taidonnäytteessä on viidellä ruuvilla kiinni Stephensin patentin mukaan, ja ylärekisteri on kyllä ns. sormien ulottuvilla... :o)
 
Joo, Toi BL500xl on suuritehoisempi, mutta riittää erittäin hyvin oikeastaan mihin tahansa (Dime nyt meni yli tässäkin... ;o)
Ja setti on kyllä tosihyvä; Tasapainoinen ja persoonallinen. Jotenkin tuntuu siltä, että jos, niissä Air Norton / Tone Zone on ärhäkämmän jämäkämpi ja "enemmän läsnä" tai "kiinni hetkessä" - saundi - niin tämä SD 59´ / BL500 on jotenkin ilmavampi ja kevyempi, herkempi. Jälkimmäinen myös ainakin minulla tottelee otetta tarkemmin.
 
Tämä mikkisävyjuttu on tietysti ihan täysin kiinni kitaran rakenteesta, onko se sitten pultilla se kaula vai liimalla jne. Myös sormista. Mulla on 20 vuoden soittamisen aikana ollut tasan 3 kitaraa, jotka on ollut ehdotonta huippuluokkaa. Ensimmäinen on Jussi Ala-Kuhan rakentama viininpunainen, kaksikaulainen SG, jossa on kullatut mikit ja kuuluu nykyään JAK-näyttelyyn. Ylempi kaula on muistaakseni vaahteraa, alempi mahonkia. Kaulassa salmiakkikuviot. Saundi oli kuuskielisessä paras, mitä koskaan IKINÄ olen tavannut. Toinen on Musarin EVH - malli. Kolmas on tämä uusin hankinta, N4. Kaikki hyvin erilaisia, mutta kaikki myös hyvin poikkeuksellisia, loistavia soittimia.
 
(Tämän alla on kaksi muuta, yksi loistelias, hyvin voimakassaundinen ja tasapainoinen Ibanez Jem 7VWH vuodelta 1997, sekä JAK:n rakentama Brian May - malli, joka lienee tällä hetkellä jossain Hesassa...)
 
Sormiin ja kamakokonaisuuteen nykyään kyllä toi SD 59` ja BL 500 on 10+
Erottelu ja äänensävyn ainutkertaisuus pysyy yllä tosi hienolla tavalla.
 
Uskon silti, että olet tyytyväinen, Vesa, noihin mikkeihin :o)
Kerro ihmeessä,mitä pidät niistä?
 
"Rautalankasoittajat soittaa Fenderillä, rautakankimiehet Marshallilla!"
McNulty
20.05.2010 10:08:33 (muokattu 20.05.2010 10:10:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bill Lawrencesta ja varsinkin kyseisellä nimellä varustetuista mikeisttä puhuessa, kannattaa olla tarkkana.
http://www.billlawrence.com/
http://www.billlawrenceusa.com/
 
Näistä ensimmäinen sivusto on nimenomaan SE OIKEA Bill Lawrence joka on kääminyt mikkejä niin Fenderille kuin Gibsonillekin... niitä alkuperäisiä Bill Lawrence-mikkejä!
 
Tuo jälkimmäinen sivusto... joo, on toki Bill Lawrence-nimellä ja identtisillä tuotenimilläkin vielä, mutta ei ole ns. "aito asia". Annettakoon sivuston itsessään kertoa:
"In 1984 Third National Bank sold to Wajcman's company Degalim inc. all the assets covered by lenders lien including and without limitation all copyrights, trademarks and trade names including the trademark and trade name Bill Lawrence and Lawrence Products, and any derivation thereof.
 
In 1985 Degalim and Bank assigned the BILL "LAWRENCE" Trademark and trade name to Jzchak Wajcman.
 
Disclaimer: Jzchak Wajcman dba *Bill Lawrence USA, is not associated with the designer *Bill Lawrence since 1984.
"
 
Kun onpi ostamassa niitä Bill Lawrencejä, niin kannattanee olla tarkkana. Ostaako siis Wajcmania vaiko Lawrencea :)
 
PS. Ja nykyään aitoa Lawrencea taitaa saada enää WildePickupsien ja KeystonePickupsien muodossa.
 
Esim. L-500 sarja löytyy WildeBill Twin Blade-sarjasta:
http://wildepickups.com/Wilde_Bill_s_Twin_Blades.html
 
A N T I - C O S M I C   M E T A L   o f   D E A T H
Marzi
20.05.2010 17:35:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Shredator: Olen toista mieltä. Mun mielestä Emg:t tuottaa kauheeta muhjua, joka on syy miksi en enää koskaan aio moisia hankkia. Sitä mutaisuutta ja pörinää ei niistä vain saa pois. Varsinkaan Mesan kanssa ne ei toimineet.
 
Kuulostaa erikoiselta. Taitaa olla kyse muusta kun mikeistä. Oman styrkkarin kanssa EMG:t on todella tiukat ja pörinättömät, Dimarziot on siihen tiukkuuteen nähden aika löysät. Olihan patteri kunnossa? :) Oon mutenkin käytellyt EMGejä sillon kun tarvii todella tiukkoja komppisäröjä. Passiiveja sit muihin juttuihin.
 
Tarpeeksi on liian vähän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «