Joutaisiko joku ääniexpertti kuulostelemaan demobiisejä osoitteesta http://6pac.iwn.fi/dedicate Nämä on äänitetty treenikämpällä soitin kerrallaan tietzikalle Cubase SX-ohjelmaan. Kokeilu on ensimmäinen laatuaan meillä, lähinnä ollaan koitettu opetella juttuja. Kovasti on kokeiluja tehty mutta lopullinen soundi ei ihan miellytä, olisiko hyviä vinkkejä mitä näille kannattaisi tehdä että se lopullinen potku löytyisi..? Yksi rajoittava tekijä oli SB-äänikortti jonka kautta saatiin vain yksi raita kerrallaan sisään, eli rummut kyllä mikitettiin 5-6 mikillä ja ajettiin mikserin läpi yhdelle raidalle mutta treenikämppäolosuhteissa balanssien hakeminen oli aika mahdotonta joten rumpumatskua piti aikalailla säädellä jälkeenpäin ja varsinkaan basaripuoli ei oikein potki, pellit vähän liikaakin.. Laulujen äänitys varsinkin meni aika lailla perseelleen, niistä ei varmaan hyvää saakaan mutta jos edes soitot saisi kuosiin niin laulut voisi vaikka vetää uusix.. Eli kaikki hyvät neuvot olisivat tarpeen, kokonaisvaltaiset varsinkin. Myö rok! |
Antti1 14.03.2004 11:57:07 (muokattu 14.03.2004 12:01:20) | |
---|
Selkeyttä saisi ainakin lisää, kun ottaisi kitaroista säröä pois ja tuplaisi ne ihan nauhoittamalla. Millä mikillä te muuten äänititte ton basarin? Siinä on varsin hassu soundi. Lead-kitaralla on aika paljon kaikkea kamaa kokoajan, ehkä turhankin paljon mun mielestä. Mä ehkä karsisin niitä hiukan tuolta laulun alta, jolloin miksaaminen saattaisi helpottua jonkin verran. Jos noi rummut kuulostaisi paremmalta, tän demon kokonaissoundi olisi varmasti paljonkin paremman kuuloinen. Eikö teillä ole mahdollista lainata mitään moniraitanauhoitussysteemiä rumpujen äänitystä varten? EDIT: Onko nää demot muuten ihan omaan käyttöön ja kavereiden iloksi, vai meinaatteko tehdä näistä demolevyn vaikkapa levylafkoja varten? Virallisempiin tarkoituksiin kannattaisi käydä ehkä jossain studiossa nauhoittamassa pari biisiä, mutta kyllä kavereille kehtaa kyllä muutamalla eurolla myydä tämän kuuloista materiaalia. "Sun täytyy varoo mitä sä haluut, sillä sä saat sen." -A. McCoy |
Vilhelmus 14.03.2004 12:11:06 (muokattu 14.03.2004 13:00:51) | |
---|
Tota... täähän on nyt pelkkää keskialuetta koko homma, ainakin tän DD-biisin perusteella. Eli tässä vaiheessa lähinnä master-EQ:ta kehiin ja leikkaamaan tai sitten monialuekompuraa jos sitä osaa käyttää (minä en). Mutta.. rumpusoundit on tosi vaisut ja pienet tosiaan nyt. Mites.. kun stereokortti on se sb:kin niin jospa vetäisit basarin toiselle raidalle ja muut härpäkkeet toiselle noista rummuista ensi kerralla? Hevissä kun basari on aika olennainen juttu kuitenkin. Hyvää on se että kitarat (vaikka aikas terävät ovatkin) eivät ole ainakaan täyttä bassomössöä, kuten monissa kotiäänityksissä. Nyt vaan bassosta tai bassarista tukeva tasainen alapää sinne, hiukan leikkauksia ylämiddleen useammassakin soittimessa ja tilalle kenties yläsävelsarjaa vähän korkeempaa. Olihan tämä nytkin ihan kuunneltavissa, mutta toi keskialuepainotteisuus on aika korviinpistävää. |
askomiko 14.03.2004 12:23:19 | |
---|
Juu, vähän niinkuin huonojen kajareiden keskialuetta olisi kompensoitu äärimmäisen rajulla eq:lla. Mie tykkään miksaamisesta, saanko kokeilla? |
KaljaMaha 14.03.2004 12:49:07 | |
---|
Parempaahan tämä on mitä minä tein silloin alkuaikoina. Paljon parempaa. Hieman keskialuepainoitteinen sävy. Kannattaa hommata vaikka hyvät luurit mieluummin kuin miksata huonoilla kaiuttimilla. Hyvä laulaja teillä! Eikä muutkaan mitään kelvottomia ole. Siis teknisesti :) Näihin kuviin |
youzzie 14.03.2004 16:00:23 | |
---|
Kiitoksia hyödyllisistä neuvoista! Niinkuin mainitsin, nämä ovat lähinnä äänityskokeiluja, ensi kerralla ollaan varmasti jo viisaampia. Tosin seuraava demo vedetään tod.näk. kunnon stuudiossa... Vähän hankalaahan tuo miksaaminen on kun ei ole kunnon monitorikajareita, vain tietokoneen kajauttimet ja keskinkertaiset kuulokkeet. Sitten kun saa soundit kuulostamaan niillä suht hyvältä ja polttaa levylle ja menee autoon kuuntelemaan niin hohhoijjaa, eikun takas säätämään... Myö rok! |
AoA 14.03.2004 18:43:04 | |
---|
Itse olen vähän viimeistellyt tarvittaessa aina tuolla Wavelab 4-0 -ohjelmalla. Siinä on semmonen plugari kuin Akai QuadComp. Masterointiin ilmeisimmin tarkoitettu. -Anssi |
Timo JM 14.03.2004 20:33:44 | |
---|
Itse olen vähän viimeistellyt tarvittaessa aina tuolla Wavelab 4-0 -ohjelmalla. Siinä on semmonen plugari kuin Akai QuadComp. Masterointiin ilmeisimmin tarkoitettu. Mistäs versioista täällä oikein puhutaan. WaveLabiin ei kuulu kyseistä pluggaria! "Pelasta päiväsi ja jymäytä pitkätukkaa." |
AoA 14.03.2004 21:19:10 | |
---|
Mistäs versioista täällä oikein puhutaan. WaveLabiin ei kuulu kyseistä pluggaria! Kyllä minä kasan Akai-plugareita Wavelabiin asensin ja siinä tuli semmoinen kuin QuadComp, että en kyllä nyt valehtelekaan. -Anssi |
jhatunen 14.03.2004 21:41:07 | |
---|
Kiitoksia hyödyllisistä neuvoista! Niinkuin mainitsin, nämä ovat lähinnä äänityskokeiluja, ensi kerralla ollaan varmasti jo viisaampia. Tosin seuraava demo vedetään tod.näk. kunnon stuudiossa... Vähän hankalaahan tuo miksaaminen on kun ei ole kunnon monitorikajareita, vain tietokoneen kajauttimet ja keskinkertaiset kuulokkeet. Sitten kun saa soundit kuulostamaan niillä suht hyvältä ja polttaa levylle ja menee autoon kuuntelemaan niin hohhoijjaa, eikun takas säätämään... Anna Askomikon kokeilla säätämistä.. |
Ylläri 14.03.2004 22:23:55 | |
---|
Ei tuo minusta toivottomalta kuulostanut, varsinkaan kun ottaa huomioon äänitysmetodin. Lähinnä alapään puute häiritsi; lisää botnea ja volyymia bassoon niin homma paranee reilusti. Lauludelay on vähän hassu, sitä voisi vähän rukata. Rummut eivät ole sinänsä huonot (basari tosin on aika epämääräinen), mutta tämän tyylinen musa kaipaisi jykevämpiä ja mahtipontisempia soundeja. Kitarat ovat OK, tuplausta voisi tosiaan yrittää. Pientä yleiskaikua voisi ehkä heittää lauluun, rumpuihin ja skebaan, jotta bändi kuulostaisi yhtenäisemmältä. Mutta kaiken kaikkiaan ihan hyvä suoritus ja ennen muuta soitto ja laulu toimii. Kunnon studioon meneminen on ihan hyvä idea, teissä on potentiaalia! Montako basistia tarvitaan vaihtamaan hehkulamppu? Ei yhtään, koska kosketinsoittaja hoitaa sen vasemmalla kädellä. |
eetuss 15.03.2004 16:02:42 | |
---|
Onko mun masiinassa joku vialla, vai oliko nuo mp3:t monoja? Rumpusaudit kuulosti haustkasti vähän samalta kuin Slayerin Diabulus in Musicassa. |
youzzie 15.03.2004 17:51:41 | |
---|
Kyllä pitäis olla stereo... Ei siinä tosin juurikaan ole ääniä panoroitu keskeltä sivuille eli kyllähän se kuulostaa aika monolta. Myö rok! |
eetuss 16.03.2004 08:51:01 | |
---|
No vittiläinen. Miehä pelästyin. Ainakin kuulosti siltä, että raidi basari ja virveli on kaikki ihan samassa linjassa. Jos olisin minä, levittäisin runpuja sillai, että keskellä olisi pelkästään basari. Näin laulun ja basarin+basson 'välimatkan' pitäisi tuoda vähän kolmiulottelisuutta.. Tämä (tietenkin) pelkkää spekulointia. Olisiko mitenkään mahdollista saada raitoja? Haluaisin kovasti harjoitella miksaamista.. |
youzzie 16.03.2004 10:32:00 | |
---|
Juu, rummut kun jouduttiin äänikortin rajoittamana äänittämään suoraan yhdelle stereoraidalle niin niitä ei enää oikein voi panoroida. Olihan meillä 5-6 mikkiä vedetty rummuista mikseriin mutta ei uskallettu siinä levittää kuin tomeja vähän sivuille. Mutta täällähän on paljon miksausintoisia tyyppejä! Askomiko halusi myös raidat miksattavaksi, ja voin toki laittaa muillekin kunhan ette laskua laita tulemaan... Jos hyvää jälkeä tulee niin palkitsemme kyllä jotenkin, ainakin kehuskelemalla kaikille vastaantulijoille! Teknisessä mielessä homma pitänee hoitaa niin, että teen raidoista wav-tiedostot joissa alut ovat samassa pisteessä, eli esim. lauluraidalla tyhjää tarvittava määrä jotta synkkautuvat keskenään oikein. Ja kaikki rompulle ja postiin, linjoja pitkin en ala yrittämään... Kontaktitietoja ja teknisiä lisätoiveita osoitteeseen: youzzie@6pac.iwn.fi Myö rok! |
samic 17.03.2004 05:33:36 | |
---|
Jep mä voisin kans kokeilla... www.morian.tk |