Aihe: Raskaan musiikin sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 546 47 48 49 50112 113 114 115 116
hevikukko
12.05.2010 20:30:18 (muokattu 12.05.2010 20:34:54)
Noin niinku periaatteessa tilaefektejä ei pitäis ikinä soittaa nauhalle, vaan lisätä aina vasta miksausvaiheessa.

Ei niin offtopic mutta, Joka kerta kun kuulen tämän Best of time soolon Petruccilta meinaa tulla itku se on niin kaunis ja magee shreddaus ja siinä on kunnolla efektiä valmiiksi mikitettynä vaan. Jotkut vetää kyllä kovilla efekteillä raidalle, näin ymmärsin ainakin. Jos nää soolot ei ole vedetty märkänä raidalle, niin hyvät on lisälaitteet joilla jälkeenpäin laitettu delaytä. :D
Siis kaikki soolot on sika siistejä!

http://www.youtube.com/watch?v=UAeq2WKT_5M
Niin tai näin & aina väärinpäin!
cr4b
12.05.2010 21:02:35 (muokattu 12.05.2010 21:04:18)
Tonski:Olen kyllä ton Pod Farmin kanssa kaiun/dilsan lisäämisen suhteen vastahankaan kun tuntuu että sillä sitten verhotaan ne virheet tai jotain..

No samalla periaatteellahan kannattaisi ottaa myös säröt pois, että kaikki virheet kuuluisi mahdollisimman selvästi. Ei vaan, kyllä se delay vaan tekee puhtaankin soiton hitosti paremman kuuloiseksi omasta mielestäni ainakin. Virheet kuuluvat sieltä taustalta kyllä, jos niitä on....
If I played that any faster, your minds would blow up, 'cos I'm so amazing. I'm the best.
John Titor
12.05.2010 22:27:56 (muokattu 12.05.2010 22:43:30)

Tonski: Meni nyt kyllä sun ja Titorin viestit ihan täysin ohi.. Mistä DAW:sta? Olen kyllä ton Pod Farmin kanssa kaiun/dilsan lisäämisen suhteen vastahankaan kun tuntuu että sillä sitten verhotaan ne virheet tai jotain.. En tiedä, oon noiden tonejuttujen kanssa niin käsi kun vaan voi ihminen olla, joka sinänsä vituttaakin koska sen vähemmän rososen soundin saamisesta ei ole tietoakaan:D

Höpönlöpön. Totta kai monet käyttää kaikua peittämään virheitä, mutta onhan se nyt myös ihan fakta että lopputulos kuulostaa kaiun kanssa erilaiselta. Eikö? Se erilainen saundi on monen mielestä miellyttävämpi. Useimpia kuuntelijoita ei kuitenkaan lopulta vittuakaan kiinnosta lähteekö joku tilu uskomattoman skarpisti, pääasia on se ettei soitossa erityisesti häiritse mikään = kuulostaa hyvältä.
Tossahan se Cr4b sen hyvin totesi: "No samalla periaatteellahan kannattaisi ottaa myös säröt pois, että kaikki virheet kuuluisi mahdollisimman selvästi."

Eli, kuiva särösignaali äänitysohjelmaan, sen jälkeen kaiut äänitysohjelmasta.

Ei niin offtopic mutta, Joka kerta kun kuulen tämän Best of time soolon Petruccilta meinaa tulla itku se on niin kaunis ja magee shreddaus ja siinä on kunnolla efektiä valmiiksi mikitettynä vaan. Jotkut vetää kyllä kovilla efekteillä raidalle, näin ymmärsin ainakin. Jos nää soolot ei ole vedetty märkänä raidalle, niin hyvät on lisälaitteet joilla jälkeenpäin laitettu delaytä. :D
Siis kaikki soolot on sika siistejä!

...signaaliahan EI ole mahdollista esmes kierrättää niiden samojen kaikumuljuttimien läpi jälkeenpäin, eihän? :D
Lisäksi todettakoon, että plugareilla tehdään nykysellään varmaan vähintään 99,999% kaiuista studiossa. Kaikulaitteet ei pysy softakehityksen perässä, nykysin kaikki konvoluutiot yms. mahdollistaa ihan vitun hyvän kuuloset kajeet ilman yhtään ulkoista laatikkoa.

Märkänä äänittäminen on sen takia hyvin huono tekniikka, että jos visio lopullisesta saundimaailmasta muuttuu prosessin kuluessa, asialle ei voi enää tehdä mitään ja miksaajaa vituttaa. Lisäksi, soittaja itsekin on todennäköisesti eri mieltä lopullisesta saundistaan siinä vaiheessa kun kaikki muu kuulostaa erilaiselta ympärillä. Harvoinpa niitä kitarasooloja soitetaan miksattua materiaalia vasten ;)

P.S. Sitä paitti noissa DT-vedoissa kuuluu ku otot vaihtuu :D
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
hevikukko
12.05.2010 23:14:56 (muokattu 13.05.2010 01:35:48)
JT: Märkänä äänittäminen on sen takia hyvin huono tekniikka, että jos visio lopullisesta saundimaailmasta muuttuu prosessin kuluessa, asialle ei voi enää tehdä mitään ja miksaajaa vituttaa. Lisäksi, soittaja itsekin on todennäköisesti eri mieltä lopullisesta saundistaan siinä vaiheessa kun kaikki muu kuulostaa erilaiselta ympärillä. Harvoinpa niitä kitarasooloja soitetaan miksattua materiaalia vasten ;)

Totta! Sir JT on oikeassa.

En ole tosiaan perehtynyt mixauksen lopullisiin puoliin, mutta tässä selviää monia asioita kerralla, ainakin mulle/+ muille? Kiitos tästä infosta jälleen!
arppah8
13.05.2010 09:50:40

Joskohan sitä tänään ehtis itekin rykäistä tohon jotain. On flunssa vetänyt sen verran maihin ettei oo jaksanut kitaraan koskea.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Tonski
13.05.2010 16:03:49 (muokattu 13.05.2010 22:36:20)

Nonniin viimeinen osallistumispäivä! Yli viidentoista osallistujan on päästävä!
E:
ohohhöhöh.. Oli jo
ihku
arppah8
13.05.2010 22:34:51

Enhän mä nyt sitten ehtinytkään saada tohon mitn aikaan. Vihelletääs peli poikki anyway.
aalataur
14.05.2010 17:13:10 (muokattu 17.05.2010 15:15:48)

Tonski: Meni nyt kyllä sun ja Titorin viestit ihan täysin ohi.. Mistä DAW:sta? Olen kyllä ton Pod Farmin kanssa kaiun/dilsan lisäämisen suhteen vastahankaan kun tuntuu että sillä sitten verhotaan ne virheet tai jotain.. En tiedä, oon noiden tonejuttujen kanssa niin käsi kun vaan voi ihminen olla, joka sinänsä vituttaakin koska sen vähemmän rososen soundin saamisesta ei ole tietoakaan:D

Nyt nyt Toni perkele! :D Tottahan se on että kaiku ja dilsa saa kuulostamaan soiton hienommalta kuin onkaan, delaylla saa sellasta sävelryöppyä aikaan kun tiluttaa ja sitten ne tilut kertautuu. MUTTA se on olennainen osa hyvää leadisoundia, ei yhtään saa arkailla sen käyttöä. Varsinkin hitaassa slowarissa missä rummuissakin on tautiset kaiutukset, kuulostaisi aivan vitun tyhmältä jos leadissa ei ole paksusti reverbiä tai silsaa. Luo mahtipontisuutta, ei sitä voi saavuttaa mitenkään soittoteknisesti sormilla vaikka olis mikä Shawn Lane. Ehkäpä jos väännät metronomin kanssa swooppiharjotuksia tms. voi vetää kuivalla soundilla, että kuulee paremmin virheet. Mutta sillon kun vedetään sooloa nauhalle, niin totta munassa sun pitää käyttää noita! Tää on sama kun yrität vetää nylonkielisellä akustisella thrash-komppia ja power chordeja, ei kuulosta kauheen munakkaalta vaikka olisit Hetfield potenssiin 900.

Farmissa hyvän kuulosia kaikuja on mun mielestä esim. Cavernous ja Large hall. Delayista digital delay tai stereo delay. Molemmat vaikka samaan. Mut Reaperin efektivalikosta löytyy semmoset kun ReaVerb ja ReaDelay joilla voi lisätä ja säätää noi soittamisen jälkeen. ReaDelaysta saa sen temponkin säädettyä kätevästi, eli jos sulla on projektin tempoksi asetettu vaikka 150 bpm, sä voit suoraan siitä valita että tuleeks kokonuotteja, puolinuotteja, 16-osaa vai mitä, kun pistät tasalukuja siihen. Delay menee siis synkkaan sen projektin tempon kanssa automaagisesti.

Niin, ja ei se delay ees peitä virheitä oikeestaan. Päinvastoin tavallaan, jos röydät jotain niin se röytöhän tulee vielä monta kertaa uudestaankin kun dilsa toistaa sen :P
arppah8
14.05.2010 17:46:23

Ärsyttää kun ei saanut omaan taustaansa mitään soitettua. Oishan mulla ollut periaatteessa toka puolisko jo valmiinakin orkkisviisusta, mutta ei vaan lähtenyt tohon alkujynkkyyn mitään järkevää. Oli vartin jälkeen pakko lopettaa kun alkoi v***ttaa :P Tiiä sit oliko sitä niin orientoitunut siihen että siihen ei tule sooloa. Anyway, hienoja vetoja tuli roppakaupalla!
aalataur
14.05.2010 18:37:13 (muokattu 14.05.2010 18:37:48)

arppah8: Ärsyttää kun ei saanut omaan taustaansa mitään soitettua. Oishan mulla ollut periaatteessa toka puolisko jo valmiinakin orkkisviisusta, mutta ei vaan lähtenyt tohon alkujynkkyyn mitään järkevää. Oli vartin jälkeen pakko lopettaa kun alkoi v***ttaa :P Tiiä sit oliko sitä niin orientoitunut siihen että siihen ei tule sooloa. Anyway, hienoja vetoja tuli roppakaupalla!

Omaan taustaan on aina vaikea sooloilla, jos siihen alunperin on säveltänyt sooloksi jotain ihan muuta. Tämä ongelma itselläni usein omissa taustoissa. Periaattessa miksei taustantekijä voisi käyttää sitä vanhaakin sooloaan, onhan sekin omaa matskua. Itse kuitenkin aina soittanut uusiksi kaiken, yleensä kyllä käy niin että alkuperäinen soolo on se parempi vaikka miten yrittää.
arppah8
14.05.2010 18:38:19 (muokattu 14.05.2010 18:38:52)

aalataur: Omaan taustaan on aina vaikea sooloilla, jos siihen alunperin on säveltänyt sooloksi jotain ihan muuta. Tämä ongelma itselläni usein omissa taustoissa. Periaattessa miksei taustantekijä voisi käyttää sitä vanhaakin sooloaan, onhan sekin omaa matskua. Itse kuitenkin aina soittanut uusiksi kaiken, yleensä kyllä niin että alkuperäinen soolo jää lopulta olemaan se parempi vaikka miten yrittää.

Noin mun pitikin tehdä (siis käyttää orkkissooloa) kun en keksinyt mitään uutta järkevää tohon, mutta se alkupuoli teki sitten tepposet. Kun ei aina lähde niin ei lähde.
F_Lame
14.05.2010 18:45:50
Ton taustan alkupuoli oli todella haastava. Meinas ittelläki jäädä vetämättä sen takia.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
aalataur
14.05.2010 18:50:36 (muokattu 14.05.2010 18:52:42)

Mulle toi alku oli just hyvä, tommosta S-X meininkiä ja dimittelyä. Sitten kun vaihtui osa, tuntui ettei se sopinut fiilikseltään alkuosaan, jotenkin "rokimpi/popimpi". Tai sellaset melodiat mulla alkoi soida päässä siinä kohtaa, ja ne ei yhtään istunut siihen alkuun. Näin mulla.. arpan omalla melodialla varmasti kuulostaa toi loppu hyvältä, mut mä en keksinyt siihen oikein mitään sanottavaa. Nyt ei pysty äänestään kun ei ole tässä koneessa kajareita, mut asappina..
arppah8
14.05.2010 19:04:07 (muokattu 14.05.2010 19:07:18)

aalataur: Mulle toi alku oli just hyvä, tommosta S-X meininkiä ja dimittelyä. Sitten kun vaihtui osa, tuntui ettei se sopinut fiilikseltään alkuosaan, jotenkin "rokimpi/popimpi". Tai sellaset melodiat mulla alkoi soida päässä siinä kohtaa, ja ne ei yhtään istunut siihen alkuun. Näin mulla.. arpan omalla melodialla varmasti kuulostaa toi loppu hyvältä, mut mä en keksinyt siihen oikein mitään sanottavaa. Nyt ei pysty äänestään kun ei ole tässä koneessa kajareita, mut asappina..

No toi biisi kokonaisena on enemmän melodista kamaa, alkuriffi on tossa siirtymävaiheena sooloon. Vielä kun saisi tekstin+laulut tohon valmiiksi niin voisi laittaa kokonaisena kuultavaksi.

Arvelinkin muuten että toi perussointutausta ei sulle uppoa ihan niin hyvin kun olen nuita sun pohjia aina kuulostellut :) Mä olen enemmän nakit ja muusi-säveltäjä tossa suhteessa. Kait se on se kasarihevitausta mikä puskee aina eniten pintaan vaikka tota modernimpaa kamaa tulee kuunneltua ihan yhtä lailla, nykyään ehkä enemmänkin. Ei sitä vaan juuristaan pääse.
Räkkipeli
15.05.2010 19:39:42
Tenderi insänity taisi unohtaa erään erittäin asiaankuuluvan vedon. :P
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
tender.insanity
16.05.2010 09:58:45
Räkkipeli: Tenderi insänity taisi unohtaa erään erittäin asiaankuuluvan vedon. :P

Se oli katos niin luokaton, etten viitsinyt edes arvostella... =)

No ei sentään. Mun kämmi. Käyn tupakilla, kaadan toisen kupin kahvia ja sitten kuuntelen tuon sun soolon.

Pahoittelen tapahtunutta =(
Räkkipeli
16.05.2010 13:05:02
tender.insanity: Se oli katos niin luokaton, etten viitsinyt edes arvostella... =)

No ei sentään. Mun kämmi. Käyn tupakilla, kaadan toisen kupin kahvia ja sitten kuuntelen tuon sun soolon.

Pahoittelen tapahtunutta =(

No ei sillä, toi veto on niin juosten kusten nauhotettu että en ihmettelis jos diskattaisiin. :D
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
tender.insanity
16.05.2010 15:56:38
Räkkipeli: No ei sillä, toi veto on niin juosten kusten nauhotettu että en ihmettelis jos diskattaisiin. :D

Kyllä sä multa yhden pisteen sait lopulta!
hevikukko
16.05.2010 20:29:59
Tosiaan tuli laitettua ilman syvällistä kaikuluotausta nuo arvostelut ja kun sanotaan että todella hyvä tai hyvä, se on jo oikeesti hyvän kuuloista soittoa. Ajattelin vaan kertoa. Tässä skabassa on tosiaan muutama aivan sairaan siisti kiskasu ja kaikilta osallistujilta irtos yllättävän hyvää matskua. Joitakin soittajia en ole kuullut paljoakaan, mutta tässä skabassa oli kiva ja ilo kuulla joka veto. Enemmän tai vähemmän suunniteltu veto, kaikki merkkaa jotain.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)