Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Schaller M6 2000 koneisto.
1
lindo
16.05.2010 10:43:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko kokemuksia?
http://guitar-machine-heads.com/hp14323/M6C-I-Locking.htm
 
Onko noi parempia pitämään virettä kuin ns. tavalliset? Entä kun mulla on kitarassa tuo "Pin lock" .. meneeköhän Schallerin ja Gibsonin reijät yksiin?
 
Entäs tuo virittäminen .. MelodyMakerissa on aika ärhäkkä koneisto, eli aika hankala saada vireeseen. Onko tuo 1:16 ratio hyvä, eli tarkempi kuin nuo mikä lie koneisto mikä MMssä on?
 
Rok rok
Y@ri
16.05.2010 11:18:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä kiinnostaa minuakin, jos jollain löytyisi kokemuksia näistä lukittuvista virityskoneistoista.
Katselin Millbrookilta ja löytyi hieman eri malli, jossa lukitus ilmeisesti eri tavalla? Tässä ratio on 1:14. Ainakin on hintaa! :)
http://millbrook.fi/tuotteet.php?k= … i=7505&tuoteryhma_id=251&offset=120
 
lindo
16.05.2010 11:39:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Y@ri: Tämä kiinnostaa minuakin, jos jollain löytyisi kokemuksia näistä lukittuvista virityskoneistoista.
Katselin Millbrookilta ja löytyi hieman eri malli, jossa lukitus ilmeisesti eri tavalla? Tässä ratio on 1:14. Ainakin on hintaa! :)
http://millbrook.fi/tuotteet.php?k= … i=7505&tuoteryhma_id=251&offset=120

 
150!!! WTF?
T-kaupassa (ei kullitettu) 88€
http://www.thomann.de/fi/schaller_7502.htm
 
Onko tuo ratio niin että mitä suurempi numero, sen enemmän saa kääntää, eli sen tarkempi? Mä olen ihan pihalla tässä asiassa.
 
Rok rok
Decadetroll
16.05.2010 11:50:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tuo ratio niin että mitä suurempi numero, sen enemmän saa kääntää, eli sen tarkempi? Mä olen ihan pihalla tässä asiassa.
 
Kyllä vaan. Esim. 16:1 ratio on että 16 kertaa saa kieräyttää nupikkaa jotta se itse viritinosa pyörähtää kerran..
 
I'll be back again next week. Bring your friends, we'll have an ice cream treat Mom don't like it, but he don't give a fuck Kids come running for satan's ice cream truck.
mattim
16.05.2010 12:00:07 (muokattu 16.05.2010 12:01:05)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lindo: Onko kokemuksia?
http://guitar-machine-heads.com/hp14323/M6C-I-Locking.htm
 
Onko noi parempia pitämään virettä kuin ns. tavalliset? Entä kun mulla on kitarassa tuo "Pin lock" .. meneeköhän Schallerin ja Gibsonin reijät yksiin?
 
Entäs tuo virittäminen .. MelodyMakerissa on aika ärhäkkä koneisto, eli aika hankala saada vireeseen. Onko tuo 1:16 ratio hyvä, eli tarkempi kuin nuo mikä lie koneisto mikä MMssä on?

 
On vastaavista lukittavista virittimistä kokemusta. Lukttavat virittimet eivät mielestäni pidä virettä yhtään paremmin kuin oikein käytetyt tavalliset virittimet. Virittimet ovat todella harvoin viritysongelmien syynä, huonosti luistava satula useimmiten. Nopeuttavat toki kieltenvaihtoa.
 
Matti
 
Grugi
16.05.2010 12:05:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Nopeuttavat toki kieltenvaihtoa.
 
Matti

 
Ööö mites se lukittava viritin nopeuttaa kielten vaihtoa?
 
SDMF
thejmh
16.05.2010 12:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ööö mites se lukittava viritin nopeuttaa kielten vaihtoa?
 
Siten että kieltä ei tarvitse aluksi kiertää monta kierrosta tapin ympärille. Lukittavissa tapeissa kielen voi vain tökätä reikään, kiristää lukitusruuvin ja kielen.
 
Grugi
16.05.2010 12:19:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

thejmh: Siten että kieltä ei tarvitse aluksi kiertää monta kierrosta tapin ympärille. Lukittavissa tapeissa kielen voi vain tökätä reikään, kiristää lukitusruuvin ja kielen.
 
Toi nyt on ihan tuubaa, en ainakaan itse kierrä kieltä käsin tapin ympärille vaan normaalisti virittimestä veivaten. Käsittääkseni tuossa kyseisessä koneistossa ei ole kiristyvää tappia vaan se lukitaan koneiston pohjasta??
 
SDMF
thejmh
16.05.2010 12:27:52 (muokattu 16.05.2010 12:30:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi nyt on ihan tuubaa, en ainakaan itse kierrä kieltä käsin tapin ympärille vaan normaalisti virittimestä veivaten. Käsittääkseni tuossa kyseisessä koneistossa ei ole kiristyvää tappia vaan se lukitaan koneiston pohjasta??
 
Joo se lukitaan koneiston pohjasta. No jokatapauksessa tarvitsee kiristää kieltä vähemmän, omassakin kitarassani ei ole edes yhtä täyttä kierrosta kieltä tapin ympärillä koska kieli on lukittuna reiässä. Ja kieli pysyy täysin vireessä, suurimmalla osalla keikoista ei tarvitse virittää kitaraa kertaakaan.
 
Grugi
16.05.2010 12:34:19 (muokattu 16.05.2010 12:37:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

thejmh: Joo se lukitaan koneiston pohjasta. No jokatapauksessa tarvitsee kiristää kieltä vähemmän, omassakin kitarassani ei ole edes yhtä täyttä kierrosta kieltä tapin ympärillä koska kieli on lukittuna reiässä. Ja kieli pysyy täysin vireessä, suurimmalla osalla keikoista ei tarvitse virittää kitaraa kertaakaan.
 
Lukitaan juu mutta eikös tuossa mallissa ole ihan normaali tappi eikä sellainen puristava. ainakin mitä speksejä katoin niin ei se tapin reikä mihinkään kiristy. Toki tiedän nämä päältä lukittavat ja jopa ne itse katkovat virittimet mutta tässä mallissa homma ei ole niin.
 
http://guitar-machine-heads.com/upl … Y64d/1268681093292/21___Klemm01.jpg
 
SDMF
thejmh
16.05.2010 12:39:47 (muokattu 18.05.2010 23:49:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä sen kielen pitäisi pysyä siellä reiässä kun pohjassa oleva iso kiristysruuvi on kiristetty.
 
aristoteles666
16.05.2010 12:46:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Grugi: Lukitaan juu mutta eikös tuossa mallissa ole ihan normaali tappi eikä sellainen puristava. ainakin mitä speksejä katoin niin ei se tapin reikä mihinkään kiristy. Toki tiedän nämä päältä lukittavat ja jopa ne itse katkovat virittimet mutta tässä mallissa homma ei ole niin.
 
http://guitar-machine-heads.com/upl … Y64d/1268681093292/21___Klemm01.jpg

 
kyllä se kiristyy, siellä tapissa on kuula joka kiristää sen kielen kun pohjasta kiristää,
siksi se nopeuttaa kielten vaihtoa koska ei tarvitse pyörittää yhtään kierrosta ja koska venyvää kieltä on vähemmän venymässä, ja ne myös pitää vireen paremmin kuin lukitsemattomat samasta syystä.
 
Grugi
16.05.2010 12:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä selvä kiitos nam.
 
SDMF
lindo
16.05.2010 13:04:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mattim: Lukttavat virittimet eivät mielestäni pidä virettä yhtään paremmin kuin oikein käytetyt tavalliset virittimet. Virittimet ovat todella harvoin viritysongelmien syynä, huonosti luistava satula useimmiten. Nopeuttavat toki kieltenvaihtoa.

thejmh: Ja kieli pysyy täysin vireessä, suurimmalla osalla keikoista ei tarvitse virittää kitaraa kertaakaan.
 
No niin, nyt on kahdenlaista mielipidettä :D
 
Soitin tuossa ekan keikan VUOSIIN ihan tavallisella kitaralla/koneistolla, ja ero "FloydRose" tyyliseen satulalukitukseen oli se että kitaraa piti virittää keikalla!!! About 20 vuotta satulalukkoisella kitaralla soittaneelle tuo oli ihan mahoton järkytys!!!
Eka ajatus oli laittaa pokkana satulalukko, ja hankkia sellanen fine tune tailpiece, mutta en tiedä...
 
Tästäkö syystä kitaristeilla on lavalla viritysmittari jolla ne voi laittaa kitaran mutelle, ja tarkistaa vireen joka biisin välissä?
 
Ai niin, ja tuo kyseinen kitara on juuri ollut ammattilaisen säädettävänä. Eli satula ei pitäisi olla syy.
 
Rok rok
Karvamammutti
16.05.2010 13:17:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lindo:
Soitin tuossa ekan keikan VUOSIIN ihan tavallisella kitaralla/koneistolla, ja ero "FloydRose" tyyliseen satulalukitukseen oli se että kitaraa piti virittää keikalla!!! About 20 vuotta satulalukkoisella kitaralla soittaneelle tuo oli ihan mahoton järkytys!!!
 
Tästäkö syystä kitaristeilla on lavalla viritysmittari jolla ne voi laittaa kitaran mutelle, ja tarkistaa vireen joka biisin välissä?

 
No juuri siitä syystä se mittari siellä on. Ja ne virittmet on siellä kitarassa myöskin tätä "virittämistä" varten.
 
Common sense- So goddamn rare it's a superpower.
Y@ri
16.05.2010 13:42:04 (muokattu 16.05.2010 13:43:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lindo: 150!!! WTF?
T-kaupassa (ei kullitettu) 88€
http://www.thomann.de/fi/schaller_7502.htm

 
Niinpä. Mutta kullitettuna pitäisi olla 6:n rivi http://guitar-machine-heads.com/hp14319/M6GL-I-Locking.htm ... tai em. ylhäältä lukittava malli.
Musamaailmassakin 120€. Tompalta enkä muualtakaan ole vielä löytänyt.
 
lindo
16.05.2010 13:51:49 (muokattu 16.05.2010 13:53:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Karvamammutti: Ja ne virittmet on siellä kitarassa myöskin tätä "virittämistä" varten.
 
Oikeestiko? Mä olen luullut että ne estää kielten sinkoutumisen maatakiertävälle radalle. :P
 

 
Decadetroll: Kyllä vaan. Esim. 16:1 ratio on että 16 kertaa saa kieräyttää nupikkaa jotta se itse viritinosa pyörähtää kerran..
 
Kiitos +. Tätä juuri hain.
 
Rok rok
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «