Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender '51 Precision RI, tallan vaihto
1
JuXu
13.05.2010 20:38:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Millaista tallaa modauksia otsikon mukaiseen soittimeen tehneet (tai muutkin) suosittelee? Studiota varten säätämisessä tuli tuon alkuperäisen tallan säätömahdollisuudet (tai pikemminkin niiden puute) pian vastaan. Sain hienovireen jonkilaiseen kondikseen, mutta lopulta vedin bassot nauhalle '73 jassolla (studiohemmo diggasi tuosta mun presarin alkukantaisesta soudista ja jassolle väänneltiinkin mahdollisimman samanlainen soundi).
 
Tuossa alkuperäisessä telemallin tallassa yhden sellaisen "säätöpalikan" yli menee kaksi kieltä (E&A, D&G), joten tarkoitus olisi vaihtaa tallaksi sellainen jossa jokaista kieltä voi säätää erikseen. Kielet menee rungon läpi ja haluan säilyttää tuon ominaisuuden uuden tallan kanssa. Peitän tallan tuhkiksella, joten alkuperäisestä poikkeavan malliset tallat käy myös (kunhan mahtuvat alkuperäisen mallisen tuhkiksen alle piiloon).
 
Toinen pienen modaamisen kohde voisi olla hurina, joka tuosta yksikelaisesta mikistä tulee. Millä konstein sitä voisi pienentää? Mikin vaihto esim. Lindy Fralinin '51 P-Bass Split Coiliin tietysti auttaisi, mutta tähän hätään haen jotain edullisempaa ratkaisua.
 
absqua
13.05.2010 20:47:06 (muokattu 13.05.2010 20:48:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve mieheen
 
Tuollainen talla käy suoraan vanhoihin ruuvinreikiin. Lisäbonuksena on bodyn läpi kielitysmahdollisuuden säilyminen.
 
http://www.guitar-parts.com/product … 851/Fender-Bridge-Deluxe-P-Bass.htm
 
PS. Mulla on joutilaana Duncanin telebassomikki, mallia vintage. Ei tosin auta hurinaongelmaan.
 
PS2. Mulla on itseasiassa about tuollainen tallakin jos kiinnostaa.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
JuXu
13.05.2010 21:13:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Terve mieheen
 
Tuollainen talla käy suoraan vanhoihin ruuvinreikiin. Lisäbonuksena on bodyn läpi kielitysmahdollisuuden säilyminen.
 
http://www.guitar-parts.com/product … 851/Fender-Bridge-Deluxe-P-Bass.htm
 
PS. Mulla on joutilaana Duncanin telebassomikki, mallia vintage. Ei tosin auta hurinaongelmaan.
 
PS2. Mulla on itseasiassa about tuollainen tallakin jos kiinnostaa.

 
Morjens
 
About tuollainen? Millainen talla siis ois tarjolla? Millainen toi Duncanin mikki on tuohon orkkikseen verrattuna? Tuoko se soundiin jotain uutta ja ihmeellistä?
 
Mulla on näköjään kyselyikä...
 
absqua
13.05.2010 21:47:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuXu: Morjens
 
About tuollainen? Millainen talla siis ois tarjolla? Millainen toi Duncanin mikki on tuohon orkkikseen verrattuna? Tuoko se soundiin jotain uutta ja ihmeellistä?
 
Mulla on näköjään kyselyikä...

 
Sikäli about että pohjalevy on 1:1 tuollainen, mutta tallapalat eivät. Tallapalat on 60's tyyppistä kierretankomallia.
Mikinvaihdolla saavutettavista soundimuutoksista en osaa sanoa kun ei ole hajuakaan miltä toi sun nyk. mikki soundaa.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
aho
13.05.2010 22:17:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä vaihdoin muinoin myös tallan samoista syistä omaan presariini. Reiät natsasi suorilta, eli simppeli juttu paitsi siihen mun tallaan piti tehdä 4 reikää, koska halusin pujottaa kielet rungon läpi edelleen. Muistaakseni se oli joku ei niin laadukas tarviketalla.
 
Suurempaa hurinaongelmaa minä en muista havainneeni. Vaihdoin siihen myös mikin, koska onnistuin jotenkin katkaisemaan käämilangan siitä alkuperäisestä.
 
Ahjo -yhtyeen debyytti "talvi vasta tekee tuloaan" ulkona nyt! AHJO
JuXu
14.05.2010 08:21:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aho: Mä vaihdoin muinoin myös tallan samoista syistä omaan presariini. Reiät natsasi suorilta, eli simppeli juttu paitsi siihen mun tallaan piti tehdä 4 reikää, koska halusin pujottaa kielet rungon läpi edelleen. Muistaakseni se oli joku ei niin laadukas tarviketalla.
 
Suurempaa hurinaongelmaa minä en muista havainneeni. Vaihdoin siihen myös mikin, koska onnistuin jotenkin katkaisemaan käämilangan siitä alkuperäisestä.

 
Studiossa se hurina erottui liian häiritsevänä, joten päädyttiin sit vetämään bassoraidat jazzilla. Treenisoloissa toi hurina ei haittaa, keikalla en oo vielä ehtinyt testaamaan. Enemmän tässä bassossa kuitenkin häiritsee toi talla.
 
hollstro
14.05.2010 08:42:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Telebassossa tuollainen talla: http://www.guitarpartsresource.com/BB3355001.jpg
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
okabass
14.05.2010 08:51:09 (muokattu 14.05.2010 08:56:06)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo. Tuo Wilkinsonin kääntyväpalainen talla on ok. Muistaakseni aika kallis. Mulla on toi talla tässä bassossa.
http://www.okabass.suntuubi.com/datafiles/gallery/1/s/HPIM2122.JPG
 
Hurinaan auttaa ainakin jonkin verran sähköinen suojaus. Sen voi tehdä itse, tai kiikuttaa korjaajalle.
http://www.google.fi/images?client= … p&ct=title&resnum=4&ved=0CDgQsAQwAw
 
http://www.google.fi/imgres?imgurl= … %3Disch:1&ei=eOXsS_OPJcSY_Qa0xOHmBg
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
JuXu
14.05.2010 08:54:02 (muokattu 14.05.2010 08:56:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hollstro: Mulla on Telebassossa tuollainen talla: http://www.guitarpartsresource.com/BB3355001.jpg
 
Juurikin tuollanen on tällä hetkellä kiinni tuossa telessä. Tarkoitus ois vaihtaa siihen joku tuollainen absquan linkittämän tyyppinen, eli jokaiselle kielelle löytis oma säätö.
 
E: eiku katoin ensin väärin tuon kuvan. Ei mulla tuollaista löydykään.
 
hollstro
14.05.2010 08:56:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuXu: Juurikin tuollanen on tällä hetkellä kiinni tuossa telessä. Tarkoitus ois vaihtaa siihen joku tuollainen absquan linkittämän tyyppinen, eli jokaiselle kielelle löytis oma säätö.
 
Tuossa voi tuota tallapalan kulmaa säätää, joten sillä saa jokaisen kielen intonaation kohdalleen.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
aho
14.05.2010 09:37:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile tehdä itse häiriönsuojausta Okabassin linkittämien ohjeiden mukaan. Soittelin presarilla useammissakin studiosessioissa ja mitään suurempaa hurinaa ei koskaan ilmennyt.
 
Ahjo -yhtyeen debyytti "talvi vasta tekee tuloaan" ulkona nyt! AHJO
hollstro
14.05.2010 10:22:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aho: Kokeile tehdä itse häiriönsuojausta Okabassin linkittämien ohjeiden mukaan. Soittelin presarilla useammissakin studiosessioissa ja mitään suurempaa hurinaa ei koskaan ilmennyt.
 
Vuoden 56 jälkeisissä Presareissa on Split Humbucker, joka vähentää hurinaa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
JuXu
14.05.2010 11:15:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aho: Kokeile tehdä itse häiriönsuojausta Okabassin linkittämien ohjeiden mukaan. Soittelin presarilla useammissakin studiosessioissa ja mitään suurempaa hurinaa ei koskaan ilmennyt.
 
Täytyy tässä kesän aikana vähän tuunailla tuota bassoo (häiriösuojaus ja talla). Ois basso sit tikissä jos vaikka syssymällä tuppais keikkojakin. Olis kai se hurina saatu jotenkin aisoihin nauhoitellessa, mut nyt päädyttiin tuohon jazz bass-ratkaisuun.
 
Lindy Fralinilta löytyis tuollaisen '51 mallisen presarimikin split-coil versiokin, mut kokeilen häiriösuojausta Okabassin linkittämien ohjeiden mukaan.
 
absqua
14.05.2010 11:21:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuXu: Täytyy tässä kesän aikana vähän tuunailla tuota bassoo (häiriösuojaus ja talla). Ois basso sit tikissä jos vaikka syssymällä tuppais keikkojakin. Olis kai se hurina saatu jotenkin aisoihin nauhoitellessa, mut nyt päädyttiin tuohon jazz bass-ratkaisuun.
 
Lindy Fralinilta löytyis tuollaisen '51 mallisen presarimikin split-coil versiokin, mut kokeilen häiriösuojausta Okabassin linkittämien ohjeiden mukaan.

 
Tossa bassossa mikin yksikelaisuus on minusta oleellinen osa ominaissoundia. Häiriöt on sitten sen homman kääntöpuoli, mutta kyllä niiden kanssa yleensä elää.
 
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
JuXu
14.05.2010 11:33:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Tossa bassossa mikin yksikelaisuus on minusta oleellinen osa ominaissoundia. Häiriöt on sitten sen homman kääntöpuoli, mutta kyllä niiden kanssa yleensä elää.
 
Tuon basson soundi kyllä istuu tuohon meidän coverkantrirokkiin todella hyvin. Siksi en ensimmäisenä ehkä alkaisi mikkiä vaihtamaankaan. Häiriöitä jos vähän sais suitsittua niin hyvä.
 
okabass
14.05.2010 11:47:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

absqua: Tossa bassossa mikin yksikelaisuus on minusta oleellinen osa ominaissoundia. Häiriöt on sitten sen homman kääntöpuoli, mutta kyllä niiden kanssa yleensä elää.
 
Samaa mieltä. Huolellinen suojaus todennäköisesti riittää.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
pekezu
14.05.2010 11:59:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Samaa mieltä. Huolellinen suojaus todennäköisesti riittää.
 
Komppia. Omasta jatsarista hävisi häiriöt, kun asian osaava heppu teki suojaukset sähköihin uusiksi, samalla kun passivoitiin koko beissi.
 
Muutenkin näkee ainakin tehdassuojauksia, jotka on aivan yhtä tyhjän kanssa. Koko elektroniikkakuoppa kannattaa vuorata esim. kupariteipillä. Jotkut laittaa myös mikkien alle, mutta toisten mielestä se vaikuttaa soundiin sitten jo.
 
"Kiireessä ei tule kuin kusipäisiä lapsia. Ja paskaa housuun."
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «