Aihe: Kielten korkeus satulapäässä. | 1 |
---|
|
Ostin DR-partsilta Stratokaululan vanhaan kitaraan. Kielet on mielestäni hieman liian korkealla satulapäästä ja uratkin (varsinkin ohuemmilla kielillä) liian matalat. Ajattelinkin nyt ekan kerran viilata kielet oikeaan korkeuteen (rakotulkin avulla). Siis paljonko pitää korkeuseroa olla suhteessa ekaan nauhaan ja/tai otelautaan satulan vieressä? kiitos- |
|
Kun painat kieltä kolmannelta nauhalta niin kielen pitäisi ylittää ensimmäinen nauha juuri ja juuri koskematta sitä. Ei kannata sitten ahnehtia sen satulauran syvyyden kanssa, ettei lähde liikaa pois. "Ruuvaa, väännä, säädä, hinkkaa, tee! " |
|
Itse olen tehnyt niin, että kun painamalla kieli toista nauhaa vasten, ensimmäisen nauhan ja kielen väliin jää semmoinen noin paperinmentävä rako, niin korkeus on sopiva. Tosin monasti jätän hieman korkeammallekin - varsinkin punomattomat kielet. Eli viilausveto ja tarkistus; viilausveto ja tarkistus; viilausveto ja tarkistus... Mitä matalemmalle yrität kieliä saada, sitä todennäköisemmin ryssit homman... =) |
|
Tai sitten myös voi tehdä niin kun sulla on se rakotulkki niin laitat liuskoja päällekkäin kunnes on kahden ekan nauhan tasalla ja siihen lisäksi päälle joku haluttu läpyskä olisko joku 0,4 mm tai jotain ja sitten vaan laitat tuon asetelman satulan viereen otelaudan päähän ja viilaat kunnes ottaa tulkkiin kiinni stewmac com ja free info siellä muistaakseni on suositusarvoja |
|
Niin. Syy miksi satulan urat ylipäätään viilataan tiettyyn syvyyteen on se, että action saadaan mahdollisimman matalaksi kielten kuitenkaan särisemättä. Viilatessa kannattaa sitten vielä viilailla ura lapaan päin viettäväksi, että kieli alkaa soimaan satulan otelaudan puolelta. "Ruuvaa, väännä, säädä, hinkkaa, tee! " |
|
miksaa: Niin. Syy miksi satulan urat ylipäätään viilataan tiettyyn syvyyteen on se, että action saadaan mahdollisimman matalaksi kielten kuitenkaan särisemättä. Minusta paljon tärkeämpi syy on se, että kitara soi vireisemmin ensimmäisistä väleistä, kun satula on mahdollisimman matala. Vaikka kielten korkeuden säätäisi korkeaksi, tulee satulan olla matala. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
|
varakeef: Minusta paljon tärkeämpi syy on se, että kitara soi vireisemmin ensimmäisistä väleistä, kun satula on mahdollisimman matala. Vaikka kielten korkeuden säätäisi korkeaksi, tulee satulan olla matala. Tässä voisi auttaa satulakompensaation huomioiminen. Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa |
|
friikki: Tässä voisi auttaa satulakompensaation huomioiminen. Ei kait skaalan hienosäätö auta siihen, että kieltä joutuu painamaan liian paljon pohjaan, jolloin kieli venyy aivan kuten bendatessa (ja sitähän tuo nimenomaan on, eri suuntaan vain yleisestä tavasta) ja sävel on väistämättä epävireessä? Intonaatio ja tämä on kuitenkin kaksi aivan eri asiaa. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel |
friikki 13.05.2010 01:15:26 (muokattu 13.05.2010 01:40:02) | |
|
Antti1: Ei kait skaalan hienosäätö auta siihen, että kieltä joutuu painamaan liian paljon pohjaan, jolloin kieli venyy aivan kuten bendatessa (ja sitähän tuo nimenomaan on, eri suuntaan vain yleisestä tavasta) ja sävel on väistämättä epävireessä? Intonaatio ja tämä on kuitenkin kaksi aivan eri asiaa. http://www.korpi-instruments.com/kuvat/satulakompensaatio.pdf Juuri näinhän se tehdään. Klasareissa noin 1 mm, flamencossa 0.7-0,8mm ja todella matalissa satuloissa puolisen milliä... ( jos ihan pilkkua viilaan niin g kielen kohdalla hitusen lyhennystä vähemmän.) Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa |
Antti1 13.05.2010 01:40:20 (muokattu 13.05.2010 01:41:27) | |
|
friikki: http://www.korpi-instruments.com/kuvat/satulakompensaatio.pdf Jos tuo tehdään pelkän ensimmäisen nauhavälin virheen korjaamiseksi, niin huonosti menee. Samaan lopputulokseenhan päästäisiin melkolailla säätämällä se satula suoraan vaan oikean korkuiseksi, eikö? Jos kitaran vireisyyttä taas aletaan ruotimaan enempi, niin perinteinen nauhasysteemihän on aivan päin mäntyjä ja silloin taas tuo satulakompensaatio on vain pienenpieni osa kokonaisuutta. E: Sen myönnän, että tuli pieni kämmi ajatuksessa tuon suhteen aiemmin. Ei sinänsä mitään uutta tietoa, kun vaivautui ajattelemaan tota asiaa. Tossakin vaan tulee raja vastaan juuri tuossa korkeus vs. kompensaatio -asiassa jossain vaiheessa. Mä en osaa laskea missä, koska matikka ei pysy hanskassa niin hyvin. "Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel |
|
friikki: http://www.korpi-instruments.com/kuvat/satulakompensaatio.pdf Juuri näinhän se tehdään. Klasareissa noin 1 mm, flamencossa 0.7-0,8mm ja todella matalissa satuloissa puolisen milliä... ( jos ihan pilkkua viilaan niin g kielen kohdalla hitusen lyhennystä vähemmän.) Eikös se mene pikemminkin niinpäin, että juuri g-kieli (tai paremminkin paksuin punomaton kieli) tuota mensuurin lyhtentämistä eniten kaipaa. Ts. ne kielet, joilla on alkupään nauhoilta painettuna taipumus soida ylävireisesti (eli erityisesti g-kieli) saadaan paremmin kohdalleen lyhentämällä mensuuria satulan päästä. Asian voi ajatella toisinkinpäin. Jos kieli viritetään esim. 1. nauhalta painettuna kohdalleen (eli alkuperäistä kohtaa hieman löysemmäksi), korjataan avoimen kielen vire kohdalleen lyhentämällä sitä. |
MPU 15.05.2010 08:40:31 | |
|
Nollanauha on mun mielestä paras ratkaisu satulan korkeuteen. Lisäksi vielä paljon helpompi toteuttaa kuin perinteinen luusatula. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
|
MPU: Nollanauha on mun mielestä paras ratkaisu satulan korkeuteen. Lisäksi vielä paljon helpompi toteuttaa kuin perinteinen luusatula. Marko Onkos tuo nollanauha sitten korkeammalla kuin muut vai mikä on sen idea? carpe diem - memento mori |
MPU 16.05.2010 07:55:53 | |
|
mikkojen: Onkos tuo nollanauha sitten korkeammalla kuin muut vai mikä on sen idea? Ihan samalla korkeudella kuin muutkin nauhat. Eihän se toka, kolmas jne. nauhakaan ole yhtään korkeammalla kuin muut. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
|
Ja se on juuri se idea. Nollanauhaa matalampaa satulaa ei voi olla, joten siinä suhteessa se on täydellinen. Ainoa haittapuoli on se, että nollanauha kuluu siinä missä muutkin nauhat ja kaula kestää vain rajallisen määrän nauhanvaihtoja. Sitä olen kyllä joskus miettinyt, miksei nollanauhaa toteuteta satulan tapaan. Siis ilman kieliuria, mutta satulalle tyypillisistä materiaaleista ja siten, että se palikka on samanlaisessa urassa kuin satulat yleensäkin. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Aki 16.05.2010 13:32:07 | |
|
MPU: Ihan samalla korkeudella kuin muutkin nauhat. Ne muutamat kitarat mitä mulla on nollanauhaisia ollut, niin nollanauha on ollut korkeammalla kuin ekat nauhat. Aikalailla niissä korkeuksissa joihin perinteiset satulat yleensä viilaan. Mua häiritsee nollanauhassa kielen sivuttaisliike ja avoimien kielten soundi. Korva kun on tottunut odottamaan avoimelta kieleltä sitä luista soundia. "Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella."
-Jucciz, 2008 |
MPU 16.05.2010 15:23:59 | |
|
Ei kielet liiku sivuttain kun tekee ihan siihen nollanauhan taakse "liian" syväksi uritetun satulan. Helppo tekaista kun ei tartte välittää urien syvyydestä. Nollanauha kuluu huomattavasti vähemmän kuin muut nauhat. Samalla kun muutkin nauhat hiotaan/vaihdetaan uusiutuu myös nollanauhan korkeus. Ja kun kaulaa ei voi enää nauhoittaa uudelleen on ihan sama, onko siinä se nollanauha vaiko ei. Voihan sen nollanauhan myös tehdä jostain kovemmasta nauhalangasta, esmes rosterinauhasta. Mun mielestä aivan ylivertainen verrattuna noiden satulaurien nysväämiseen. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
|
MPU: Nollanauha on mun mielestä paras ratkaisu satulan korkeuteen. Lisäksi vielä paljon helpompi toteuttaa kuin perinteinen luusatula. Marko Nollanauha on ideana ihan jees, mutta yleensä se on otelaudassa kiinni ja saattaa siksi syödä soundia. Akkareissa kaulapuuna on yleensä seetsi tai mahonki ja ne johtaa mm espanjanjalkaan hyvin ääntä. Nolla nauha toteutettuna suoraan kaulapuuhun voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu.... Pääasia että pojat viihtyy ja tytöillä on hauskaa |
MPU 17.05.2010 07:54:04 (muokattu 17.05.2010 18:03:45) | |
|
En ymmärrä tuota soundin syöntiä. Tai sit kaikki painetuilta nauhoilta soitetut äänet ovat jotenkin "syötyjä". Ennemminkin äänien samanlaisuus olis mun mielestä valttina tuossa nollanauhakonstruktiossa. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
|
Harhaluulo on sekin, että vapaat kielet eivät kuulostaisi vapailta 0-nauhaisessa kitarassa. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|