Aihe: Audioefektien ohjelmointi | 1 |
---|
|
Hoi, olisi haussa esimerkkejä siitä, miten audioefektit (lue: pluggarit) toimivat. Varsinaisesti kiinnostaa siis tieto efektien varsinaisista toimintaperiaatteista ja siitä mihin efektointi perustuu, ei niinkään pluggariarkitehtuurit tms. Jospa jollakulla olisi vaikkapa linkkiä tai kirjojen nimiä jakaa, on nääs yllättävän vaikea löytää kuuklettamalla! | JPQ 11.05.2010 23:42:36 | |
|
Ehkä paras linkki johon olen törmännyt koodi esimerkkiä ainakin löytyy: http://www.musicdsp.org/ ps. joskus (varmaan ehkä 3-5 vuotta sitten) törmäsin johonkin kirjaan jonka pystyi pdfänä latamaan jotain digitaalisen signaali prosessoinnin perusteita ja kirjoja olen kirjakaupoistakin hakenut ei oikein löydy jopa kerran pari kysynyt kirjallisuutta jopa ohjelmointi kirjoihin erikoistuneesta kaupasta nolla tuloksin. vielä pari oman haun tulosta: http://tech.groups.yahoo.com/group/audiodsp/ http://www.amazon.com/Digital-Audio … =UTF8&s=books&qid=1273610579&sr=8-1 http://www.amazon.com/Signal-Proces … =UTF8&s=books&qid=1273610579&sr=8-4 Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. | |
JPQ:n mainitsema musicdsp on hyvä saitti. Ajankohtaista keskustelua koodiesimerkkeineen käydään esim. http://www.kvraudio.com/forum/viewforum.php?f=33 Google code searchillakin löytää perusjuttuja, ja SourceForgesta voi tiirailla avoimia projekteja. bassolla hanuriin | |
Sulla varmaan on jo tietoa VST:stä? Siis tuosta kaikkien plugarien äiti-API:sta : http://www.steinberg.net/en/company/3rd_party_developer.html. Ite kirjoitin C++:lla viitisen vuotta sitten kitaran viritys -plugarin, joka oli ihan opettavainen kokemus. Kokemusta oli ohjelmoinnista, mutta ei DSP:stä. Tuo edellä mainittu musicdsp.org oli ihan hyvä apu. Kun olin opiskellut perusteet kuin ääniaalto kuvataan digitaalisesti, tein ihan oman algoritmin, joka selvittää sävelkorkeuden. Toimi yllättävän hyvin. Tuolla tuo DXi plugari (sorry ei VST:tä), jos kiinnostaa: http://www.more-k.com/ktuner/ktuner.htm Kannattaa lueskella esim. noita VST API dokumenttejä ja kattella yksinkertaisia esimerkkejä. DSP:ssä on helppoja, vaikeita ja törkeän vaikeita asioita. Helpoimmat (niinkuin tuo volume muutos tai esim. kompressointi) onnistuu perusohjelmoijalta, kunhan tutustuu DSP:n perusteisiin. Vaikeat ja törkeän vaikeat (esim. Fast Fourier Transform - FFT - ja sen sovellutukset) vaativat myös matemaattista opiskelua. Hyvä esimerkki DSP:n äärimmäisen monimutkaisista sovellutuksista on Melodyne Editor: http://www.celemony.com/cms/. Täytyy nostaa hattua. Pohjalla on varmasti FFT tai joku sen versio, mutta myös jotain muuta, kun tietäis mitä.. :) | Klezberg 12.05.2010 20:53:05 (muokattu 12.05.2010 20:54:54) | |
|
Yksi konsti lähestyä plugarien tekoa on tämmöinen http://synthmaker.co.uk/ . Tuolla pystyy tekemään omia plugareita ja softainstrumentteja myös ohjelmoimatta tippaakaan, vain kokoamalla lohkokaaviotasolla valmiita komponentteja kasaan. Mutta komponentteja pystyy myös ohjelmoimaan itse, ei tosin c:llä tai c++:lla, mutta omalla lausekielellä ja halutessa myös assemblerilla. Itse olen tykännyt. Kaikkea ei tarvitse koodata alusta lähtien, mutta tarpeen ja halujen mukaan pystyy kyllä siiten säätämään vaikka kuinka. Ja tukee suoraan VST:tä ja VSTi:tä. Mutta harmi kyllä ei toimi MAC:issä. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
Niin, ja sitten on tämä https://ccrma.stanford.edu/software/stk/ . Tosin enemmän synteesiä kuin efektejä, ja synteesissäkin pääpaino fyysisessä mallinnuksessa, mutta melkoinen paketti koodia. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | hape 13.05.2010 20:13:24 | |
|
Klezberg: Yksi konsti lähestyä plugarien tekoa on tämmöinen http://synthmaker.co.uk/ Jep, ja noitahan on muitakin, esim. ilmainen SynthEdit, jolla oon joskus jotain kyhäilly. http://www.synthedit.com/ Remember: Don't eat the deadly yellow snow! | Klezberg 13.05.2010 20:26:50 (muokattu 13.05.2010 20:31:37) | |
|
hape: Jep, ja noitahan on muitakin, esim. ilmainen SynthEdit, jolla oon joskus jotain kyhäilly. http://www.synthedit.com/ Oliko tuossa myös mahdollisuus ohjelmoida omia moduleita? En ainakaan huomannut, se oli yksi syy miksi hankin aikoinaan tuon SynthMakerin. Edit: OK, siellä on sdk mikä tarkoittanee että omat modulit kehitetään erikseen perinteisin keinoin. Tuossa SynthMakerissa homma menee niin, että kirjoitat koodia erityiseen koodimoduliin ja se on siinä, toimii samantien, jos toimii. Tosin "ohjelmointikieli" on vähän erikoinen, if-then-else -tyyppistä rakennetta ei esim. ole vaan ne on korvattava ehdollisilla sijoituslauseilla. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | JPQ 13.05.2010 21:07:39 | |
|
Klezberg: Oliko tuossa myös mahdollisuus ohjelmoida omia moduleita? En ainakaan huomannut, se oli yksi syy miksi hankin aikoinaan tuon SynthMakerin. Edit: OK, siellä on sdk mikä tarkoittanee että omat modulit kehitetään erikseen perinteisin keinoin. Tuossa SynthMakerissa homma menee niin, että kirjoitat koodia erityiseen koodimoduliin ja se on siinä, toimii samantien, jos toimii. Tosin "ohjelmointikieli" on vähän erikoinen, if-then-else -tyyppistä rakennetta ei esim. ole vaan ne on korvattava ehdollisilla sijoituslauseilla. SynthEditiin voi tehdä omia moduleita kait oliko C++ kielellä annetuin työkaluin ja ohjein. En muista kun viimeisin versio joka korjaa moni ydin tuen ei toiminut mulla lainkaan ja sitä vanhempikin lakkasi toimimasta samalla lisäksi nykyään kun pceen käyttö loppuu itseltä (oman pceen eli autan sukulaisia vaikka..) niin en ole jaksanut seurata asiaa. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. | |
https://ccrma.stanford.edu/~jos/pubs.html t. Juha | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|