Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: George L's - voiko luottaa ?
1 2
skebab
12.05.2010 10:59:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, eli tällästä lähin kyselemään, että onko muut törmäneet sellaiseen, että noista kolvivapaista plugeista/piuhoista kontakti heikkenee itekseen ? Suoritin tässä laudan "keväthuoltoa", ja huvikseni rupesin mittailemaan piuhojen vastuksia. Yllättäen lähes jokaisessa oli vastus kohonnut selvästi - pahimmassa piuhassa sitä oli jo yli 30 öhmiä ja kyseessä kuitenkin lyhyt pätkä, eikä ikää piuhoilla kuin n. puoli vuotta. Mulla on kaikissa piuhoissa ne suojakumit etstämässä itsekseen aukeamista ja lauta kämpillä aina samassa paikassa, eli mitään tärinöitäkään ei piuhoihin kohdistu (ammattinikin puolesta olen erittäin tarkka kaikista kytkennöistä, eli tekovaiheessa olen tehnyt samat mittaukset, kuin nyt ja silloin vastukset normaalit 1-2 ohmia). Kaikki piuhat "paranivat" kun aukaisi liitoksen ja tunki piuhan uudestaan paikalleen. Nyt vain hiukan askarruttaa, että voiko liitoksen pitävyyteen luottaa, sillä jos useampaankin piuhaan alkaa tulla yli 10 ohmin vastuksia, niin se vaikuttaa varmasti jo singnaalin laatuun muutenkin kuin hifistin mittareilla mitattuna ;)
 
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
oiva tumpeloinen
12.05.2010 11:11:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko kiristänyt liitokset käsin vai pihdeillä? On sen verran mielenkiintoinen juttu, että pitääpä melkein mitata omatkin piuhat, ja katsoa, mitä on käynyt. Voipi olla, että korva on tottunut moiseen, jos on pikkuhiljaa tapahtunut.
 
skebab
12.05.2010 11:21:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Oletko kiristänyt liitokset käsin vai pihdeillä? On sen verran mielenkiintoinen juttu, että pitääpä melkein mitata omatkin piuhat, ja katsoa, mitä on käynyt. Voipi olla, että korva on tottunut moiseen, jos on pikkuhiljaa tapahtunut.
 
Kyllä mä oon ne sormin kiristäny, mutta "näppituntumalla" voisi sanoa, että tuskin paljon kireämmäksi saa, kun se ruuvi stoppaa lopussa kuin seinään. Sen meinaan tänään tehdä, että pistän pikku tipat lukitetta jokaiseen liitokseen.
 
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
oiva tumpeloinen
12.05.2010 11:24:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skebab: Kyllä mä oon ne sormin kiristäny, mutta "näppituntumalla" voisi sanoa, että tuskin paljon kireämmäksi saa, kun se ruuvi stoppaa lopussa kuin seinään. Sen meinaan tänään tehdä, että pistän pikku tipat lukitetta jokaiseen liitokseen.
 
Moni valittaa liitoksen löystymistä pikkuhiljaa, ja eipä ainakaan muistu mieleen, milloin tuommoisessa tapauksissa olisi kiristetty muuten kuin sormin liitokset. Mä olen itse kiristänyt ne kevyesti pihdeillä, eikä ole vielä ainakaan tullut vastaan löystymisongelmaa. Voisiko tuossa sun tapauksessa olla kyse kuitenkin vastaavanlaisesta jutusta?
 
skebab
12.05.2010 11:29:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Moni valittaa liitoksen löystymistä pikkuhiljaa, ja eipä ainakaan muistu mieleen, milloin tuommoisessa tapauksissa olisi kiristetty muuten kuin sormin liitokset. Mä olen itse kiristänyt ne kevyesti pihdeillä, eikä ole vielä ainakaan tullut vastaan löystymisongelmaa. Voisiko tuossa sun tapauksessa olla kyse kuitenkin vastaavanlaisesta jutusta?
 
Onhan tuo mahdollista, vaikka lähes kaikissa piuhoissa ruuvit tuntuivat avatessa aivan tiukoilta. Pitänee tehdä tupla varmistus, eli sekä lukitetta että kevyt kiristys pihtilöillä.
 
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
oiva tumpeloinen
12.05.2010 11:33:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skebab: Onhan tuo mahdollista, vaikka lähes kaikissa piuhoissa ruuvit tuntuivat avatessa aivan tiukoilta. Pitänee tehdä tupla varmistus, eli sekä lukitetta että kevyt kiristys pihtilöillä.
 
Eipä kait se pahaa tee. Mutta jos loogisesti tuota tapahtumaa purkaa, niin tuosta liitoksestahan ongelma on. Jos se meinaa korjaantuu uusimalla liitos. Silloin nopeasti tulisi mieleen, että vaikka itse liitos ei ajan kanssa löystyisi, niin onko se alun perin ollut niin tiukka, ettei piuha pääse vähän elämään liitoksessa. Mut jos laitat sinne lukitetta ja kiristät pihdeillä, niin ei pitäisi olla moista ongelmaa jatkossa.
 
McNulty
12.05.2010 11:45:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Ammatin puolesta" ja silti mittayksikkönä joku tuntematon "öhmi"? :)
Pakko kyseenalaistaa mittaustuloksen oikeellisuus tässä tapauksessa.
 
A N T I - C O S M I C   M E T A L   o f   D E A T H
Spiral
12.05.2010 11:59:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: "Ammatin puolesta" ja silti mittayksikkönä joku tuntematon "öhmi"? :)
Pakko kyseenalaistaa mittaustuloksen oikeellisuus tässä tapauksessa.

 
Lisäksi 1. riviltä puuttuu yksi n-kirjain. Lopetin lukemisen siihen. Eihän tuollaista miestä voi ottaa tosissaan.
 
skebab
12.05.2010 12:09:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: "Ammatin puolesta" ja silti mittayksikkönä joku tuntematon "öhmi"? :)
Pakko kyseenalaistaa mittaustuloksen oikeellisuus tässä tapauksessa.

 
Enhän mä kuitenkään vaittanyt olevaeni aidinkielenopetaja... 80-luvulla olen valmistunut elektorniika-aesntajaksi ja varmasti osaan myös mitata omegat, vaikka leipätyöni onkin hiukan vaativampaa...
 
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
skebab
12.05.2010 12:16:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Eipä kait se pahaa tee. Mutta jos loogisesti tuota tapahtumaa purkaa, niin tuosta liitoksestahan ongelma on. Jos se meinaa korjaantuu uusimalla liitos. Silloin nopeasti tulisi mieleen, että vaikka itse liitos ei ajan kanssa löystyisi, niin onko se alun perin ollut niin tiukka, ettei piuha pääse vähän elämään liitoksessa. Mut jos laitat sinne lukitetta ja kiristät pihdeillä, niin ei pitäisi olla moista ongelmaa jatkossa.
 
Toivotaan näin. Huonoin vaihtoehto olisi se, että kireäkään ruuvi ei pysty pitämään piuhaa paikoillaan, mutta tuonhan voi kyllä testata pienellä johdonpätkällä.
 
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
McNulty
12.05.2010 12:35:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

skebab: Enhän mä kuitenkään vaittanyt olevaeni aidinkielenopetaja... 80-luvulla olen valmistunut elektorniika-aesntajaksi ja varmasti osaan myös mitata omegat, vaikka leipätyöni onkin hiukan vaativampaa...
 
Et todellakaan, mutta kyllä mua huolestuttaisi jos musiikinopettaja alkaa puhumaan oktaaneista ja vastaavasti huoltoaseman ylläpitäjä/hoitaja oktaaveista.
 
Mut ei siinä... oppia se on se harhaoppikin.
 
A N T I - C O S M I C   M E T A L   o f   D E A T H
Imper
12.05.2010 12:41:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en niitä enää lautaani laita. Pari kertaa alko keikalla pätkimään parin vuoden käytön jälkeen ja se sai riittää. Enää vain itse kolvattuja ja kunnollisella vedonpoistolla, kiitos.
 
Everyone is a per-son
aristoteles666
12.05.2010 12:42:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

en ole huomannut tuollaista, omat piuhat toimineet (george l)jo yli viisitoista vuotta ilman kiristämisiä.
 
skebab
12.05.2010 12:57:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Et todellakaan, mutta kyllä mua huolestuttaisi jos musiikinopettaja alkaa puhumaan oktaaneista ja vastaavasti huoltoaseman ylläpitäjä/hoitaja oktaaveista.
 
Mut ei siinä... oppia se on se harhaoppikin.

 
No pakko vielä kommentoida, että mä en kyllä töikseni kirjoittele tänne m-nettiin... Onneksi Oiva ymmärsi mitä tarkoitin vaikka harhaoppeja jakelinkin ja ongelma taisi tulla ratkaistuksi.
 
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
aristoteles666
12.05.2010 13:19:49
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Moni valittaa liitoksen löystymistä pikkuhiljaa, ja eipä ainakaan muistu mieleen, milloin tuommoisessa tapauksissa olisi kiristetty muuten kuin sormin liitokset. Mä olen itse kiristänyt ne kevyesti pihdeillä, eikä ole vielä ainakaan tullut vastaan löystymisongelmaa. Voisiko tuossa sun tapauksessa olla kyse kuitenkin vastaavanlaisesta jutusta?
 
okei täytyy myöntää että +15 vuotta sitten kiristin ne pihdeillä.
 
hapan
12.05.2010 13:42:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus on semmosia ongelmia, että kun vaihtaa spedua ja laittaa piuhat takaisin kiinni, niin menee mykäksi. Ei siinä muuten mitään, senkun korjaa, vittumainen tilanne lienee siinä kohti kun kaikalla alkaa lakkoilee. Pitääpä koputella puuta (päätä).
 
Terry Pantheras
12.05.2010 14:09:29 (muokattu 12.05.2010 14:10:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikäs tommottisen piuhan öhmimäärä ois niinku normaalisti? Ite just väsäsin Lava Cablesin efektipiuhat ja sai olla tarkkana sojottavien maakuparien kanssa leikkelyn jälkeen ettei menneet oikkariin, tai muuten vaan liian lähelle tippiä aiheuttaen surinoita.
 
En jaksa gööglettää, mutta ehkä te jaksatte vastata... =)
 
MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
skebab
12.05.2010 14:25:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Mikäs tommottisen piuhan öhmimäärä ois niinku normaalisti? Ite just väsäsin Lava Cablesin efektipiuhat ja sai olla tarkkana sojottavien maakuparien kanssa leikkelyn jälkeen ettei menneet oikkariin, tai muuten vaan liian lähelle tippiä aiheuttaen surinoita.
 
En jaksa gööglettää, mutta ehkä te jaksatte vastata... =)

 
"Plussan" ja "miinuksen" välinen vastus olisi hyvä olla Mega ohmeja (tuota oikari ongelmaakin Georgeissa tulee, jos ei leikkaa piuhoja tarpeeksi terävällä leikkurilla). Noin 0,5 - 2 ohmia taasen on "normaali" kun mittaa onko kontaktit kunnossa.
 
Ei muuta kun....lisää paskaa housuun !
aristoteles666
12.05.2010 14:26:21 (muokattu 12.05.2010 14:57:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lähes nolla, mittasin huvikseni kun kysyit ja kymmenisen piuhaa oli välillä 0.xxx-2.8
mutta todellisuudessa, turha mitata niitä.
 
edit. ja ikää siis oli +15 v piuhoilla ja pituutta 3-9m
 
aristoteles666
12.05.2010 14:29:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Mikäs tommottisen piuhan öhmimäärä ois niinku normaalisti? Ite just väsäsin Lava Cablesin efektipiuhat ja sai olla tarkkana sojottavien maakuparien kanssa leikkelyn jälkeen ettei menneet oikkariin, tai muuten vaan liian lähelle tippiä aiheuttaen surinoita.
 
En jaksa gööglettää, mutta ehkä te jaksatte vastata... =)

 
kolvaa ensin ne maakuparit yhteen ennen kuin kolvaat niitä kiinni plugiin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «