Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bassokaappiin kitaraelementit?
1
popsickle
10.05.2010 23:01:24
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä koettanut haulla etsiä, mutta en ole oikein vastausta vielä löytänyt niin aloitetaan sitten uusi aihe. Tuli mieleen tämmöinen
idea kun tuli tuossa vastaan 4x12 bassokaappi, että voisiko tuommoiseen huoletta vaihtaa kitaraelementit tilalle ja käyttää kitarakaappina?
Luulisi ainakin ettei kaapilla itsellään laitteiden hajoamiseen/toimimiseen ole vaikutusta jos kaikki elementit ovat nimenomaan kitaralle
suunniteltuja ja ohmit sunmuut mätsää.
Kokoa lukuunottamatta onko yleisesti bassokaappien rakenteessa "normi"-kitarakaappeihin verrattuna jotain saundiin olennaisesti
vaikuttavaa eroa mikä tässä kannattaisi ottaa huomioon? Ja onko tämä nyt aivan päätön idea?
 
Saattaahan tämä olla melko pöljä kysymys, mutta itse kun en näistä juuri mitään ymmärrä niin ajattelin jos täältä saisi konsultointia. Kiitoksia!
 
"Saatanalla on toinen jalka kavio, toinen puutarhalapio." -Radiopuhelimet
ATIA
10.05.2010 23:34:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä olet oikeassa siinä että onko kaappi korvamerkitty bassolle vai kitaralle ei sinänsä ole merkitystä, vaan sillä minkälainen sen rakenne on.
 
Olettaen, että kaappi on ihan tavanomainen, eikä mikään bassorefleksi tai torvella tms varustettu vehje, eikä sisällä mitään erityisiä bassolle tarkoitettuja täyteaineita, niin kitarakaiuttimet toimii siinä ihan hyvin, ja suurempi koko voi olla eduksi, koska yleensä kitarakaapit tehdään aika pieniksi, ja suurempi koko voi tiettyyn rajaan asti parantaa kaapin bassontoistoa.
 
Dropped C
11.05.2010 11:31:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos siinä ei ole mitään isoja refleksiputkia tai aukkoja, niin pitäisi toimia just niinku pitääkin. Tai voi toimia niittenkin kanssa, tuuttaa vaan sitten bassoa huomattavasti enempi. Eli voi mennä jo turhankin löysäksi soundit. Riippuu mitä siis halutaan.
 
Wespa
11.05.2010 13:19:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu millanen bassokaappi on tullut vastaan, ainakaan tuossa mun Marshallin 1984A:ssa ei ole käytännössä mitään eroa kitaraversioon eli 1982A:han, mitä nyt etukangas on erivärinen. =) Eli hyvin toimii siis.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
popsickle
11.05.2010 14:44:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia vastauksista!
 
ATIA:...suurempi koko voi tiettyyn rajaan asti parantaa kaapin bassontoistoa.
 
Tuo bassotoiston paraneminen ainakin itselle olisi hyvä asia, kun tommosta dronetuuttaus-hommaa ja äänivallia tulee bändeissä haettua. Tosin tietty niinkuin sanoit että tiettyyn rajaan asti ja sitten mennään jo liiallisuuksiin jos saundi löystyy liikaa. Nyt kuitenkin tuntuu että voisi kokeilla millaista saundia tuolla saisi aikaiseksi. Elementtien kanssa pitäisi sitten varmaan olla melko tarkkana että saa saundin pidettyä siltä osin kurissa.
 
"Saatanalla on toinen jalka kavio, toinen puutarhalapio." -Radiopuhelimet
Terry Pantheras
12.05.2010 10:39:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tymhä kymysys: miksi bassokaapeissa ei juurikaan käytetä 12 tuumaisia elementtejä? 15 tuumaisen ymmärrän hyvin, mutta mikä 10 tuumaisissa on se juttu 12 tuumaisten sijaan? Tai noh, taajuusvasteestahan tuon vastauksen on jotenkin löydyttävä...
 
MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
Dropped C
12.05.2010 10:46:04 (muokattu 12.05.2010 10:47:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun miälestä ei mitään syytä. 10" on toki napakempi soundi, ei tuu muhjuu niin herkästi, mutta 12":ssa on taas sitten napakempi soundi kun 15":ssa....
 
Kai tää on sama juttu, kun että melkein kaikki kitarakaiuttimet on 12". Eli kun se on aina ollu näin.
 
Ja siis 4x10" kaapista lähtee ihan tarpeeks bassoo. Onhan se kivemman kokonen kun 4x12".
 
Terry Pantheras
12.05.2010 10:50:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Mun miälestä ei mitään syytä. 10" on toki napakempi soundi, ei tuu muhjuu niin herkästi, mutta 12":ssa on taas sitten napakempi soundi kun 15":ssa....
 
Kai tää on sama juttu, kun että melkein kaikki kitarakaiuttimet on 12". Eli kun se on aina ollu näin.

 
Joo, taitaa koko 4x12-kitarakaappiratkaisukin olla alunperin PA-systeemistä nyysitty...
 
MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
ATIA
12.05.2010 23:38:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oman kokemukseni perusteella jos kaappi on bassorefleksi, niin jos bassoa tulee paljon, voi bassosaundi löystyä. Jos kyseessä on takaa suljettu kotelo, niin suurempi koko lisää tiettyyn rajaan asti bassontoistoa, muttei se löysty samalla lailla kuin bassorefleksissä voi käydä. Suljettu kotelo antaa tiukemman bassontoiston. Olen kokeillut sekä suljettuja että bassorefleksi kaappeja kitaralle, ja bassorefleksi joka tuuttaa paljon bassoa, mutta löysää, kuulostaa huonolle :-)
 
Ohjelmallisesti pystyy laskemaan, minkälainen suurinpiirtein on tietyn kaiuttimen tai kaiuttimien bassontoisto tietyn kokoisessa kaapissa. Ohjelmallisesti voi tarkastella myös muita kaapin toimintaan liittyviä seikkoja, kuten ryhmäviivettä jne. Niistä voi olla apua ennakoimaan, miten tietyn kokoinen kaappi tietyillä kaiuttimilla toimisi.
 
ATIA
12.05.2010 23:50:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse valitsin bassokaappiprojektiini 12" elementin. Pääasiassa siksi, että halusin käyttää yhtä tai kahta elementtiä, ja saada tarpeeksi bassoa, sekä myös ylempien äänien toistoa. Kaapin piti myös olla tarpeeksi pieni, joten lopulta päädyn 1x12 ratkaisuun, mutta kaapista tuli suuri jotta kaiuttimesta saadaan kaikki bassot esiin.
 
10 tuumaiset usein toistaa hyvin korkeampia taajuuksia, mutta matalien taajuuksien toistossa ne usein eivät pärjää isompiin kaiutinkokoihin nähden. 15 tuumaiset toistavat hyvin matalia taajuuksia, mutta korkeampia taajuuksia ne eivät toista kovin hyvin. Tuo 12" jonka valitsin, toistaa tarpeeksi alas, ja myös varsin ylös. Mielestäni se on ihan lupaava kompromissi yhden kaiuttimen kaappiin.
 
4x10 olisi sellainen kaappi, jonka valitsisin, kun olisi rahaa laittaa siihen laadukkaat elementit. Siinä saisi nopea toimiset pienet kaiuttimet, jotka pystyisivät toistamaan hyvin korkeampiakin ääniä, sekä neljän kaiuttimen ansiosta myös toimivan matalampien äänien toiston, kun neljä kaiutinta yhdessä antaa aika paljon kaiutinpinta-alaa.
 
Ainakin omien kokemusteni perusteella, kitarakaiuttimista, 10 tuumainen on selvästi nopeampi reagoimaan kuin 12 tuumainen. 12 tuumainen taas tuottaa paremmin matalia ääniä. Itse olen kitarakaapeissa päätynyt yhdistelmään 10 ja 12 tuumainen samassa kaapissa, se on pienempi ja halvempi kuin 4x10, ja antaa kuitenkin ihan toimivan saundin, jossa on 10 tuumaisen kipakkuutta, ja 12 tuumaisen tuhdimpaa saundia sekoitettuna toisiinsa. 4x10 on kyllä se mikä mielestäni olisi paras ratkaisu kitaralle. Bassolle 15 tuumaiset antavat niin paljon bassoa, että jos bassoa paljon haluaa, niin ne voisivat olla hyvä ratkaisu myös.
 
Terry Pantheras
13.05.2010 17:25:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoista tarinaa ATIAlta!
 
Olen ajatellut aloitella paria kitarakaappiprojektia ihan testiluontoisesti ja oman elämäni mielenkiintoistamiseksi. On käynyt ajatuksia 2x12/2x10-kaapista, eli 12" ja 10" kajarit ristiin hieman 4x12-kokoista kaappia pienemmässä skobessa. Sit on ollut mielessä melkoinen frankenstein-ratkaisu, eli 1x15/1x12/1x10-kaappi. Jälkimmäisessä on ongelmana ohmitus, eli 15" ämyreitä ei taida ihmeemmin liikkua 16 tai 4 ohmisina, ettei kokonaisimpedanssi olisi mitään vahvistimeen natsaamatonta...
 
Olen myös funtsinut, että vois tehdä bassorefleksiputkellisen kaapin ja putken voisi tarvittaessa sulkea. Tiedä sitten onko tuo ihan turhaa kikkailua - tosin tommottisenhan nyt sulkee vaikka pyyhkeellä... Mutta ajattelinpahan testata.
 
MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
ATIA
13.05.2010 21:15:21 (muokattu 13.05.2010 21:17:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro
 
Minä olen miettinyt noita ratkaisuja kanssa. Tuosta 15/12/10 ratkaisusta luovuin kun kokoa tulisi paljon, ja sopivia kaiuttimia joilla tulisi hyvä yhdistelmä en ole löytänyt.
 
2x10/2x12 on varmasti ihan toimiva ratkaisu, ja jos kaiuttimien herkkyyksissä tuntuu olevan liikaa eroa, ja jommat kummat hallitsee, voi sinne vaikka laittaa säädettävän l-padin niin monelle kaiuttimelle kun on tarpeen. L-padit ei tehoja kauheasti kestä tosin, nimellisesti suurimmat mitä tiedän on 100W, tosin jos sellaisen laittaa per kaiutin, niin luultavasti kestää.
 
Jos haluat kokeilla bassorefleksiä, niin yksi vaihtoehto on, että teet kaapin niin, että siitä saa takaa suljettavan, ja laitat bassorefleksin siihen takalevyyn. Sitten jos tulee tarpeen muuttaa sitä bassorefleksiä, tarvii muuttaa vain takalevyä. Sillä lailla minä bassorefleksini teen, ihan varmuuden vuoksi jotta jos ongelmia tulee, niin takalevyn vaihto ei ole iso asia.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «