Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viuluhommeleita
1
dewil
10.05.2010 14:54:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oisko kellään mitään hyväksi havaittua keinoa saada viuluja kuulumaan rokkimökän keskeltä.
On nähkääs sellanen tilanne, että bändissä soittaa yhdeksän immeistä ja tämän mökän yli pitäis vihdoinkin saada ne pari viulua kuulumaan ilman, että heti kun kanavaa nostaa ja kihnuttimista alkaa kuulumaan jotai järkevää, on se kiertorajakin holleilla.
 
Mä oon vetäny niitä niin viisseiskoilla, kuin konkkapuikoillakin. Viimeksi oli DPA:n 4061:T tallassa kiinni, mutta vuoto oli aikalailla 50/50 hyötysignaalin kanssa.
 
Onks jotain kohtuuhintasia ok kontaktimikkejä suosittaa, tahi taikatemppuja homman hoitamiseen?
 
Plutonium 74 on orkka, jos se tieto jotain auttaa.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
NeliX4
10.05.2010 15:04:40 (muokattu 10.05.2010 15:12:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku suunnattu ( ei pallokuvio) mikki tuonne viulun koppaan saattaisi olla huomattavasti parempi ja tuon dpan suuntaustakin voisi kokeilla.
 
Niinkö näin: http://www.audiogear.com/Resources/AMTVS2.jpg
 
... ja onhan näitä erikoistilanteiden laitteita. ks. http://www.teenstrings.com/article/default.aspx?articleid=22470 Fischer Ampin vempele on alle 200€ / kpl.
 
AnttiR
10.05.2010 15:16:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Fishman tai esim Schatten vois toimia hyvin. Pääsääntöisesti tarvitaan kuitenkin tavalla tai toisella kontaktimikrofoni, jos haluaa ilman kierto-ongelmia saada kovan metelin keskeltä viulu hyvin kuuluviin.
 
Kysy Lauri Tähkän tekniikkaosastolta millä viulumikillä ne vetää.
 
-a-
 
mouho
10.05.2010 15:24:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.akg.com/site/products/po … ,pid,272,nodeid,2,_language,EN.html
 
pitk
10.05.2010 16:27:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Oisko kellään mitään hyväksi havaittua keinoa saada viuluja kuulumaan rokkimökän keskeltä.
On nähkääs sellanen tilanne, että bändissä soittaa yhdeksän immeistä ja tämän mökän yli pitäis vihdoinkin saada ne pari viulua kuulumaan ilman, että heti kun kanavaa nostaa ja kihnuttimista alkaa kuulumaan jotai järkevää, on se kiertorajakin holleilla.
 
Mä oon vetäny niitä niin viisseiskoilla, kuin konkkapuikoillakin. Viimeksi oli DPA:n 4061:T tallassa kiinni, mutta vuoto oli aikalailla 50/50 hyötysignaalin kanssa.
 
Onks jotain kohtuuhintasia ok kontaktimikkejä suosittaa, tahi taikatemppuja homman hoitamiseen?
 
Plutonium 74 on orkka, jos se tieto jotain auttaa.

 
Nappimikki. Leikkaat solumuovista (varasta jonkun casen sisus...) kiila, joka työnnetään viulun F-aukkoon. Kiilan aukkoon päin olevaan päähän viilletään mattoveitsellä halkio, johon mikki asennetaan. Saa melko hyvin gainia, eq:ta joutuu ruuvaamaan kyllä, mutta niin sitä rokettibändin seassa joutuu joka tapauksessa.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
dewil
10.05.2010 18:32:40
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: Nappimikki. Leikkaat solumuovista (varasta jonkun casen sisus...) kiila, joka työnnetään viulun F-aukkoon. Kiilan aukkoon päin olevaan päähän viilletään mattoveitsellä halkio, johon mikki asennetaan. Saa melko hyvin gainia, eq:ta joutuu ruuvaamaan kyllä, mutta niin sitä rokettibändin seassa joutuu joka tapauksessa.
 
Pitk.

 
Pitääpä testata tätä. Tängjuu.
 
Onks kellään sit mitään käytännön kokemusta noista AKG:n C 411, mikeistä?
Se olis ainaskin halpa ratkaisu, ainakin verrattuna noihin DPA:hin.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
duane
10.05.2010 18:50:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Viuluhommaa tuli aikoinaan ihmeteltyä ex-rouvan puolesta, oikein hyvää ratkaisua ei tullu vastaan joten päädyttiin sähköviuluun. Nyt männä viikonloppuna tuli istuttua monitoritiskin takana Hayseed Dixielle ja johtohahmon viulua tuli tarjottua enemmän kuin laki sallii. Perinteinen viulu jossa oli (passivi)mikki, ei kaivannut muuta eq:ta kuin alapääleikkurin. Soundi oli hyvä. Kyselin heebolta systeemiä ja tämmöinenhän se sitten oli: http://barcusberry.com/product.cfm?ProductID=19 (hinnasta ei ole tietoa)
 
katellaan...
pitk
10.05.2010 19:55:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duane: Viuluhommaa tuli aikoinaan ihmeteltyä ex-rouvan puolesta, oikein hyvää ratkaisua ei tullu vastaan joten päädyttiin sähköviuluun. Nyt männä viikonloppuna tuli istuttua monitoritiskin takana Hayseed Dixielle ja johtohahmon viulua tuli tarjottua enemmän kuin laki sallii. Perinteinen viulu jossa oli (passivi)mikki, ei kaivannut muuta eq:ta kuin alapääleikkurin. Soundi oli hyvä. Kyselin heebolta systeemiä ja tämmöinenhän se sitten oli: http://barcusberry.com/product.cfm?ProductID=19 (hinnasta ei ole tietoa)
 
http://barcusberry.com/documents/Barcus-Berry_Retail_Pricer.pdf
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
kauppi
10.05.2010 22:23:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Oisko kellään mitään hyväksi havaittua keinoa saada viuluja kuulumaan rokkimökän keskeltä.
On nähkääs sellanen tilanne, että bändissä soittaa yhdeksän immeistä ja tämän mökän yli pitäis vihdoinkin saada ne pari viulua kuulumaan ilman, että heti kun kanavaa nostaa ja kihnuttimista alkaa kuulumaan jotai järkevää, on se kiertorajakin holleilla.
 
Mä oon vetäny niitä niin viisseiskoilla, kuin konkkapuikoillakin. Viimeksi oli DPA:n 4061:T tallassa kiinni, mutta vuoto oli aikalailla 50/50 hyötysignaalin kanssa.
 
Onks jotain kohtuuhintasia ok kontaktimikkejä suosittaa, tahi taikatemppuja homman hoitamiseen?
 
Plutonium 74 on orkka, jos se tieto jotain auttaa.

 
Jos haluat kokeilla halpaa ratkaisua ja viulu ei ole sieltä kalleimmasta päästä ja viuluisti on kokeilunhaluinen niin pienellä virittelyllä ja testaamisella peruspiezolla voi päästä varsin ok tulokseen. Vastaa siis menetelmältään näitä barcus berryjä/schechter/kontaktimikkejä mutta kotikutoisempi ratkaisu.
 
Tätä on menestyksekkäästi käytetty monenlaisissa kaikukopallisissa soittimissa (viulu, kantele, kitara, maniska, balalaikka, (täysi) kaljatölkki, läskibasso on ainakin tullut kokeiltua).
 
1) Hommataan piezo-elementti (niitä 50 sentin kolikon kokoisia)
2) Kolvataan siihen 3-4 metriä piuhaa ja plugi
3) Pistetään molemmin puolin pietsoa sinitarraa.
4) Juotospuolelle tueksi 50 sentin kolokki sinitarran päälle
5) Otetaan hyvä DI-boksi jossa korkea ottoimpedanssi (esim countryman). Sovitus vaikuttaa erityisesti matalien toistoon
6) Etsitään "mikille" hyvä paikka, sijoittelu voi olla kranttua. Ja varovasti sitten kiinnittäessä, voimaa joutuu käyttämään vähän jotta tarttuu mutta ei liikaa jotta soitin ei kärsi.
7) EQ:ta ei kannata pelätä. Pietsoyksilöstä ja sijoittelusta riippuen reipas monttu 600 Hz - 1.6 kHz välille.
 
+ Toimii
+ Halpa
 
- Sijoittelun suhteen todella tarkka
- Kannattaa kiinnittää siten että ei keikalla liiku (piuhalla vedonpoisto), suorasta osumasta pietsoelementtiin tulee aika iso signaali
- Sinitarrasta jää pieni sormenjälkeä hieman voimakkaampi rasvatahra joka lähtee pois kyllä varsin helposti. Lakatuissa soittimissa helpompi.
- Koska kaikukopan päälle tulee massaa niin demppaa luonnollista soundia
 
Niistä AKG:n C4xx:stä ja vastaavista ei oikein hyvää sanottavaa viulun kanssa rokkihommissa, jos DPA lähietäisyyeltä ei toimi niin kontaktimikki lienee paikallaan. En ole tosin kokeillut tehdä kahdella vastakkaisvaiheisella kapselilla differentiaalimikkiä, sitä voisi ehkä joskus kokeilla.
 
Ja jos linjoja on niin biiseistä riippuen molempi parempi. Kontaktilla melodia esiin (ja monitorointiin) ja oikealla mikillä soundia jos/kun lavameteli antaa myöten?
 
Roadari
11.05.2010 09:36:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: Nappimikki. Leikkaat solumuovista (varasta jonkun casen sisus...) kiila, joka työnnetään viulun F-aukkoon. Kiilan aukkoon päin olevaan päähän viilletään mattoveitsellä halkio, johon mikki asennetaan. Saa melko hyvin gainia, eq:ta joutuu ruuvaamaan kyllä, mutta niin sitä rokettibändin seassa joutuu joka tapauksessa.
 
Pitk.

 
Mä oon vetänny sellasella variaatiolla kun tarranauhalla tallan taakse sojottamaan kohti soittajaa. Siinä on ollu gainia niin pirusti et aika vapaasti on saanu equuta ruuvata. Eikä se perus soundikaan ihan pyllystä ole ollu.
 
Roadari
 
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
pitk
11.05.2010 11:02:24 (muokattu 11.05.2010 11:02:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roadari: Mä oon vetänny sellasella variaatiolla kun tarranauhalla tallan taakse sojottamaan kohti soittajaa. Siinä on ollu gainia niin pirusti et aika vapaasti on saanu equuta ruuvata. Eikä se perus soundikaan ihan pyllystä ole ollu.
 
Roadari

 
Toikin toimii. F-aukosta saa gainia vielä enemmän. Soundi on kyllä tallan takaa suorillaan parempi.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
dewil
11.05.2010 11:29:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tattista vaan vinkeistä. Täytyy tyyppailla eri ratkaisuja.
Tää on kyllä yks haastavimmista hommeleista, kun kaikki vaikuttaa niin paljon.
Jossain mestoissa viisseiska on ollu tosi hyvä ratkaisu, toisissa ei sit millään.
Ja kun meillä ei ole omaa monitorihahmoakaan, niin sekin vaikeuttaa asiaa, semminkin kun
viulistit hoitaa myös taustalaulannat.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Teijo K.
11.05.2010 12:14:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kauppi: Jos haluat kokeilla halpaa ratkaisua ja viulu ei ole sieltä kalleimmasta päästä ja viuluisti on kokeilunhaluinen niin pienellä virittelyllä ja testaamisella peruspiezolla voi päästä varsin ok tulokseen. Vastaa siis menetelmältään näitä barcus berryjä/schechter/kontaktimikkejä mutta kotikutoisempi ratkaisu.
 
Tätä on menestyksekkäästi käytetty monenlaisissa kaikukopallisissa soittimissa (viulu, kantele, kitara, maniska, balalaikka, (täysi) kaljatölkki, läskibasso on ainakin tullut kokeiltua).
 
1) Hommataan piezo-elementti (niitä 50 sentin kolikon kokoisia)
2) Kolvataan siihen 3-4 metriä piuhaa ja plugi
3) Pistetään molemmin puolin pietsoa sinitarraa.
4) Juotospuolelle tueksi 50 sentin kolokki sinitarran päälle
5) Otetaan hyvä DI-boksi jossa korkea ottoimpedanssi (esim countryman). Sovitus vaikuttaa erityisesti matalien toistoon
6) Etsitään "mikille" hyvä paikka, sijoittelu voi olla kranttua. Ja varovasti sitten kiinnittäessä, voimaa joutuu käyttämään vähän jotta tarttuu mutta ei liikaa jotta soitin ei kärsi.
7) EQ:ta ei kannata pelätä. Pietsoyksilöstä ja sijoittelusta riippuen reipas monttu 600 Hz - 1.6 kHz välille.
 
+ Toimii
+ Halpa
 
- Sijoittelun suhteen todella tarkka
- Kannattaa kiinnittää siten että ei keikalla liiku (piuhalla vedonpoisto), suorasta osumasta pietsoelementtiin tulee aika iso signaali
- Sinitarrasta jää pieni sormenjälkeä hieman voimakkaampi rasvatahra joka lähtee pois kyllä varsin helposti. Lakatuissa soittimissa helpompi.
- Koska kaikukopan päälle tulee massaa niin demppaa luonnollista soundia
 
Niistä AKG:n C4xx:stä ja vastaavista ei oikein hyvää sanottavaa viulun kanssa rokkihommissa, jos DPA lähietäisyyeltä ei toimi niin kontaktimikki lienee paikallaan. En ole tosin kokeillut tehdä kahdella vastakkaisvaiheisella kapselilla differentiaalimikkiä, sitä voisi ehkä joskus kokeilla.
 
Ja jos linjoja on niin biiseistä riippuen molempi parempi. Kontaktilla melodia esiin (ja monitorointiin) ja oikealla mikillä soundia jos/kun lavameteli antaa myöten?

 
Nöyrä mielipiteeni on, että järjettömin ehdotus mitä oon aikoihin kuullut. Ne ei ne viralliset halvimmat pietsot mitkä on oikeasti tarkoitettu viulun tallaan maksa kuin puolet ton Countrymanin hinnasta. Viulun arvosta taas suurin osa on siinä lakkapinnassa, eikä tarvitse olla kummoinen viulu kun se on lakattu oikeaoppisesti _huomattavasti_ pehmeämmillä lakoilla kuin joku kitara. Ne sinitarran rasvat menee suoraan lakan läpi puuhun asti. Saa olla tosi paska viulu että siihen raatsii tuollaista sinitarrametodia käyttää, missä siis säästää sen muutaman kympin.
 
http://www.thomann.de/fi/shadow_sh_sv_1.htm
 
Mieluummin vaikka tää. Tai laittaa sn omatekoisen pietson tolleen tallaan ettei tarvitse viuluja alkaa pilaamaan.
Teijo K.
11.05.2010 12:17:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Tattista vaan vinkeistä. Täytyy tyyppailla eri ratkaisuja.
Tää on kyllä yks haastavimmista hommeleista, kun kaikki vaikuttaa niin paljon.
Jossain mestoissa viisseiska on ollu tosi hyvä ratkaisu, toisissa ei sit millään.
Ja kun meillä ei ole omaa monitorihahmoakaan, niin sekin vaikeuttaa asiaa, semminkin kun
viulistit hoitaa myös taustalaulannat.

 
Mä oon saanut kohtuullisia tuloksia sellaisella yhdistelmällä, että viulussa on tommonen jopa suht halpa pietso, ja lauluja varten viulistilla on taas AKG pantamikki. Se pantamikki poimii jonkun verran sitä viulua, ja hyvällä soundilla. Sitten siitä pietsosta loput, koska se pantamikin ääni ei kuitenkaan riitä kunolla. Kompromissi toki tuokin. Pietsosta siis se äänenpaine ja pantamikki lähinnä vähän pehmentää sitä soundia.
dewil
12.05.2010 20:38:12
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pitk: Nappimikki. Leikkaat solumuovista (varasta jonkun casen sisus...) kiila, joka työnnetään viulun F-aukkoon. Kiilan aukkoon päin olevaan päähän viilletään mattoveitsellä halkio, johon mikki asennetaan. Saa melko hyvin gainia, eq:ta joutuu ruuvaamaan kyllä, mutta niin sitä rokettibändin seassa joutuu joka tapauksessa.
 
Pitk.

 
Tsekin perusteella tämä toimii mainiosti.
Kiitos!!!
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Teijo K.
12.05.2010 21:03:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.fishman.com/products/details.asp?id=42
 
Toi on muuten kova niissä pietsohommissa. Hyvä soundi ja botneleikkurilla ja vaiheenkäännöllä saa tosi nätisti kiertoa kuriin puukottamatta soundia. Mulla on kontrahommissa tosta se bassoversio ja muuttunut huomattavasti helpommaksi toi sundin tarjoaminen kun sen hommasin.
pitk
13.05.2010 12:27:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewil: Tsekin perusteella tämä toimii mainiosti.
Kiitos!!!

 
Kaada ittelles vaan ;-)
 
Ja on varmaan maailman halvin adapteri.
 
Pitk.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Mikael
20.05.2010 10:01:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon käyttänyt tällaista sekä studiossa että livenä:
http://eu.audio-technica.com/en/pro … uct.asp?catID=1&subID=2&prodID=1496
 
Todella hyvä ja luonnollinen soundi. Ei vaadi älytöntä ruuvaamista tiskistä.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
Kallekorvola
21.05.2010 16:10:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä oon käyttänyt tällaista sekä studiossa että livenä:
http://eu.audio-technica.com/en/pro … uct.asp?catID=1&subID=2&prodID=1496
 
Todella hyvä ja luonnollinen soundi. Ei vaadi älytöntä ruuvaamista tiskistä.

 
Mä oon käyttäny tota rummuissa (tomit), trumpetissa, pasuunassa, fonissa ja klarinetissa. Toimii kaikissa, ja vieläpä aika hyvinkin...
 
MJ
22.05.2010 20:56:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä oon käyttänyt tällaista sekä studiossa että livenä:
http://eu.audio-technica.com/en/pro … uct.asp?catID=1&subID=2&prodID=1496
 
Todella hyvä ja luonnollinen soundi. Ei vaadi älytöntä ruuvaamista tiskistä.

 
Mäki oon tuota käyttäny viulussa. En tosin tiiä mikä meininki rokki/poppi hommissa, että paljo vuotaa, mutta hyvä sundi kyllä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «