Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pikaista apua! Kitarakaappi bassolle + elementti?
1
Skeleton
10.05.2010 21:43:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvisin pikaista apua elementin valinnassa. Torin kautta olen ostamassa kitarakombosta modattua kitarakaappia jonka karkeasti arvioitu koko on 45 x 40 x 25 cm ja elementin aukko 12".
 
Voisiko tämä toimia bassokaappina jos siihen laittaa bassoelementin, ja jos voi niin millainen elementti tuohon sopisi, kävisikö esim tämä:
http://www.thomann.de/fi/eminence_delta_12_lf.htm
 
(Sopiikohan nuo 12" elementit myöskään ihan heittämällä, eikö se asennusaukon koko voi heitellä?)
 
Tässä vielä myynti-ilmoitus itse kaapista:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=412980
 
Kiitoksia vastannaille! :)
 
Skeleton
10.05.2010 22:19:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieman tutkin ja tämä näyttäisi ehkä vielä paremmalta vaihtoehdolta: http://www.thomann.de/fi/eminence_basslite_s2012.htm
 
Ainakin litrasuositukset sopii. Taidan tilata tuon vaan, koska jos se ei sen kitarakaapin kanssa sovi, niin pistän kitarakaapin takaisin kiertoon ja toteutan sen rakennusprojektin mitä tässä kuukausi sitten jo aloittelin. Rakennan kaapin tuon elementin mukaisesti sitten.
 
Näin lienee hyvä vai haluaako joku pelastaa minut tyhmyyksiltä?
 
ATIA
10.05.2010 23:28:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo on sama elementti jolle olen itse rakentamassa kaappia. Eminencen 12" kitarakaiuttimiin verrattuna tämä bassoelementti on millin verran pienempi kooltaan, luulisi että ero on sen verran pieni että ei haittaa.
 
Aika pieniä nuo valmistajien ilmoittamat kaappien litrasuositukset. Itse en ole niitä koskaan noudattanut ja olen ollut tuloksiin tyytyväinen. Tästä nykyisestä kaapistani tälle samalle elementille tulee bassorefleksi ja ohjelman mukaan paras bassontoisto saataisiin kaapilla jolla on kokoa 139 litraa olettaen, että ei käytetä mitään täytettä kaapissa.
 
Toki keikkakäytössä pienempi koko on kivempi, eikä sillä kaikella maksimaalisella bassontoistolla ole kaikille tarvetta :-)
 
Skeleton
11.05.2010 02:37:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä kaappi tulisi ainoastaan kotikäyttöön, mielellään en hirveän isoa koteloa haluaisi
 
ATIA
13.05.2010 07:20:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Lienevät nuo valmistajien suositukset sellaisia "minimi" mittoja. Käytännössä kaiuttimen voi laittaa niin pieneen laatikkoon kuin se fyysisesti mahtuu. Bassontoisto sitten tästä kasvaa kun koteloa suurentaa, kunnes saavutetaan kaiuttimesta riippuen raja, jonka jälkeen tällä ei saada juuri mitään hyötyä.
 
Jos koolla on merkitystä, ja haluaa pienemmän kotelon, se toimii, ja matalampien äänien toisto on se johon koko vaikuttaa. Eli jos tekee pienemmän, saa vähemmän matalien äänien toistoa. Jos aihe kiinnostaa, niitä voi ohjelmallisesti vertailla, ja saada jotain käsitystä, paljonko matalia menetetään kun koteloa pienennetään.
 
EQ säätimiä voi tietty käyttää lisäämään bassoa, jos kaapista ei sitä muuten tule. Jos sellainen säätömahdollisuus laitteistossa on. Ja kaikki on korvasta kiinni. Pieni laatikko voi olla jonkun mieleen, vaikkei se tuokaan kaikkea bassoa esille samalla lailla kuin suurempi laatikko. Joten en suoraan sanoisi että suurempi kotelo on parempi, voi vain sanoa, että bassoa tulee sillä yleensä enemmän.
 
Skeleton
13.05.2010 15:47:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitää tehdä jonkinnäköinen kompromissi matalien äänien ja kaapin koon suhteen. Tietty ihan hirveätä jylinäähän ei pidä saada kerrostalosoitossa aikaiseksi, treeniksellä on 4x10" eli nyt haetaan vaan pelkkään kotisoittoon laitetta.
 
Lähden juuri hakemaan tuota kaappia, niin katsotaan nyt eka miten käy tuon kanssa, ja jos saundaa huonolta niin kesällä sitten rakennellaan uusi kaappi.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «