Aihe: Raskaan musiikin sooloskabojen jälkipyykki
1 2 3 4 545 46 47 48 49112 113 114 115 116
F_Lame
10.05.2010 10:29:31
Mun mielestä studiossa on tarkotus tehä hyvän kuulosta kamaa ja tottakai kaikki keinot on sallittuja. Ite oon joskus (En tosin näissä harvoissa sooloskabavedoissa) käyttäny autotunee korjaamaan hieman pieleen mennneitä bendejä jne.

Todellinen ongelma piilee mun mielestä siinä, että se täydelliseksi hiottu ja sliipattu veto ei koskaan enää kuulosta niin hyvältä kuin semmonen missä on sopivasti soittamisen meininki. Tätä rajaa on itseään äänittäessä ja tuottaessa erittäin vaikea hahmottaa.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
Tonski
10.05.2010 14:09:51

aalataur: Tonskin soundi on kyllä aika merciless.. Voimakas kaiku ja dilsa on niin kun naisilla meikki, en mä uskalla ilman niitä mitään leadia vetääkään.

Tästä syystä osittain mä en oikeestaan ikinä pistä pahemmin kumpaakaan soolosoundiini, nyt oli hieman dilsaa kyllä mukana. Aina on oikeestaan tommonen raaka soundi ja noi vedot on kaikki kertapurkituksella, kylläpä sen varmasti tosta räpellyksestä kuuleekin:D
ihku
John Titor
10.05.2010 14:37:26

Tonski: Tästä syystä osittain mä en oikeestaan ikinä pistä pahemmin kumpaakaan soolosoundiini, nyt oli hieman dilsaa kyllä mukana. Aina on oikeestaan tommonen raaka soundi ja noi vedot on kaikki kertapurkituksella, kylläpä sen varmasti tosta räpellyksestä kuuleekin:D

Lisää se dilsa vasta ku oot vetäny soolon, pysyy tatsi samana soittaessa ja silti lopputulokseen saa ilmaa ja hyvän meiningin. Toi monodilsa, joka sulla nyt tossa vedossa on, on aika paskan kuulonen, muistuttaa lähinnä jossain putkessa soittamista. Suosittelen testaamaan stereodilsaa ja pidempää kaikuaikaa. Tsiigaa esmes toi Petruccin setup:

http://www.youtube.com/watch?v=Ot-zal0DAu4

Tummalla plate-reverbillä saa mageata bodyä saundiin, tommonen tallamikkirutina jää muuten vähän ohkaseksi helposti. Ja kaikki kaikueffat auxeina niin saa tarkemmin saundin kontrolliin.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
aalataur
10.05.2010 14:51:13 (muokattu 15.05.2010 04:09:03)

Meitsi säveltää kyllä pätkissä (lähes) kaiken musiikin mitä teen riffeistä melodioihin ja biiseihin koska en pysty hahmottamaan muuten kokonaisuutta, eli pistän ideat ylös pikku pätkissä fill in the blanks -menetelmällä (enkä välttämättä aina kronologisessa järjestyksessä), mut kyllä tarkoitus on se että pystyy livenä sen vetämään. Ei ole oikeen ideaa lähtee DragonForse-linjalle että vetää hirveet tilupilut millin pala kerrallaan ja livenä ei osaa ees sweeppauksen alkeita, eli jos paloista koostaa niin kannatta pitää järki matkassa, ettei ihan hapoilla ole kädet jonkun yhden pikkupätkän soittamisesta. Tokihan yleisön edessä seisaaltaan on vaikea vetää ykkösellä yhtä hyvin kuin studiossa "ykkösellä", missä voit olla istualtaan, keskittyneessä ympäristössä ja soittaa vaikka 200 ottoa. Jos paloista koostaa niin kannattaa ehdottomasti laittaa dilsa/reverbi jälkeenpäin vasta DAW:ista. Myöskin cross feidaukset, ainakin Reaperissa toimii automaattisesti eli "venyttää" paloja (ei oikeestaan venytä vaan siirtää alkamiskohtaa) niin että ne on aavistuksen reunoistaan päällekkäin, tällöin Reaper tekee automaattisesti cross feidaukset, eli ei tule napsuja vaan ottojen vaihdokset menee sulavasti.

Tonskilla tossa soundissa kusee tosiaan toi dilsan aikaviive, kuulostaa viemäriputkessa soittamiselta, eli reilusti pitempätä viivettä ja useampia äänen toistoja vaan.. Aluksi kun dilsaa käyttää voi tuntua että täähän vaan sotkee koko homman puuroksi, mutta kyllä se luo hienoa tilantuntua ja eläväisyyttä soundiin, reverbin kanssa tai erikseen. Mieluummin laittaa pitkän viiveen, mut niin ettei se toistettu ääni tule kauheen kovalla, ei se sillon mitään sotke vaan luo just oikeanlaisen isomman soundin. Myöskin viiveen voi laittaa tempon kanssa synkkaan, tai sitten ei. Molemmat toimii eri tilanteissa. Sama homma Reverbissä, itse suosin ainakin pitkää kaikuaikaa ja isoa tilaa, mut jätän sen "wet signaalin" melko hiljaiselle, ettei mene puuroksi. Pitkä ja iso kaiku mut hiljaisella on minusta parempi kun lyhyt tynnyrikaiku saatanan kovalla, jolloin soundi menee muhjuksi. Kaiku pitää olla selkeesti taustaa, eikä sotkea äänen alkua. Pitkä kaiku ja pitkäkestoinen delay ei tee soundia epäselväksi vaan se jos ns. wet signaali on liian kovalla.

Joissain yhteyksissä kait täysin kuiva leadisoundikin toimii? Mä en käytä sellaista koskaan.
sympxgtr
10.05.2010 15:27:03
aalataur: ... mut kyllä tarkoitus on se että se opetellaan kokonaan ja pystyy lopuksi livenä vetämään. Ei ole oikeen ideaa lähtee DragonForse-linjalle että vetää hirveet tilupilut millin pala kerrallaan ja livenä ei osaa ees sweeppauksen alkeita, eli jos paloista koostaa niin kannatta pitää järki matkassa, ettei ihan hapoilla ole kädet jonkun yhden pikkupätkän soittamisesta. ...

Dragonforcessa on kyllä hyvä esimerkki siitä, miten ei pitäis toimia :) En ymmärrä mitä se Sam Toth edes tekee soolokitaristina, Hermanni nyt jotakin lähtee. Samilla ei lähde ku muisti.

Taipuisin ite nykyään enemmän oikestaan siihen, että soolot nauhotetaan yhtenä putkena, meni siihen se sata ottoa tai ei. Tietenkin, jos aika alkaa tulla vastaan, niin siinä tapauksessa kompromissiratkaisua, mutta esim. kämpillä näitä soolohommia nauhottaessa mielummin pistää soolon kokonaisella otolla purkkiin.
aalataur
10.05.2010 15:41:58 (muokattu 10.05.2010 15:49:29)

sympxgtr: Dragonforcessa on kyllä hyvä esimerkki siitä, miten ei pitäis toimia :) En ymmärrä mitä se Sam Toth edes tekee soolokitaristina, Hermanni nyt jotakin lähtee. Samilla ei lähde ku muisti.

0:25 alkaen aika hauskaa settiä :D http://www.youtube.com/watch?v=iQIUfqKcakE (wanha)
aalataur
11.05.2010 01:10:19

Eipä nyt lähteny sujumaan oikeen teknisesti eikä muutenkaan, mut jotain kuitenkin. Pitkästä aikaa kunnollinen osallistujamäärä, hyvä hyvä!
sympxgtr
11.05.2010 22:36:02
Kyllähän jätkällä Aalataur hyvin ne tilut lähtee, mutta saa siihen soolon muutankin kuin niitä 32-osa nuotteja laittaa :)
tender.insanity
11.05.2010 23:11:29
sympxgtr: Kyllähän jätkällä Aalataur hyvin ne tilut lähtee, mutta saa siihen soolon muutankin kuin niitä 32-osa nuotteja laittaa :)

Ei sitten Aalataur saanut sooloa yhtään kovemmalle? Perhana kun taustaa ei kuule juuri yhtään.
Räkkipeli
11.05.2010 23:20:51 (muokattu 12.05.2010 00:03:15)
sympxgtr: Kyllähän jätkällä Aalataur hyvin ne tilut lähtee, mutta saa siihen soolon muutankin kuin niitä 32-osa nuotteja laittaa :)

Mietin vähän samaa :D Toivottavasti kerkeen itse huomenna osallistumaan, jos aikataulut natsais.
If you want to know what other people hear when they listen to music, listen to music you don't understand. -Guthrie Govan
F_Lame
12.05.2010 00:04:22
Oli sitten pakko vetästä oma soolo vielä uusiks ku rupes eilinen räpellys ärsyttämään. Hyvin pitkälle ihan sama sama soolo mutta vähän paremmin soitettu ja tulipahan nyt vietyä tolta Caparisoniltakin sooloskabaneitsyys.
"When they say less is more, that is bullshit. Less is less and more is more. Simple as that." -Yngwie Malmsteen
sympxgtr
12.05.2010 00:12:27
No ei meikäläinen kyllä tuo verrattuna aikasempaan hirviästi eroa huomannu.. tottakai sieltä hävis niitä tiettyjä "yhen oton" hommia, mutta kyllä se eka oli jo aika perkuleen kova m/
aalataur
12.05.2010 00:17:01 (muokattu 12.05.2010 00:43:21)

tender.insanity: Ei sitten Aalataur saanut sooloa yhtään kovemmalle? Perhana kun taustaa ei kuule juuri yhtään.

Aa.. prkl, pitää miksata hiljemmalle, onkohan mulla vielä se tallessa... Vedin tommosta hirveetä hi-gain pikkauspörinää tohon normi sooloskaban bluestaustaan :D Mut sit viddu suljin vahingossa riipperin, harmi homma oisitte saanut nauraa..

E: Noni, toivottavasti ei mennyt liian hiljaiselle.
E2: Jotenkin tää tausta ei inspannut pakko myöntää vaikka aluks tuntui että täähän on hyvä. Jammailin pitkään taustaan mutta sitten heitin kaikki ideat roskakoppaan, vedin ihan jotain muuta vähän pakkopullana ja vähiten miettimäni veto pitkään aikaan. Tilutkin on tosi epäpuhtaita, en jaksanut alkaa hieromaan, toisina päivinä kädet ei vaan toimi.
Uhosakke
12.05.2010 00:35:32
aalataur: Aa.. prkl, pitää miksata hiljemmalle, onkohan mulla vielä se tallessa... Vedin tommosta hirveetä hi-gain pikkauspörinää tohon normi sooloskaban bluestaustaan :D Mut sit viddu suljin vahingossa riipperin, harmi homma oisitte saanut nauraa..

E: Noni, toivottavasti ei mennyt liian hiljaiselle.

Kyllä tuosta nyt jo kuulee taustan.
NekroKallo
12.05.2010 01:49:50

Näihin skaboihin oon nauhotellut kohta/teema/riffi kerrallaan. Haluttaa säilyttää kuiten semmonen soiton fiilis.
Meitsin nauhotuskyvyistä kertoo että ton mun soolovedon alussa kuuluu joku messengerin ääni... Olin kyllä että mitä hittoa mutta en kehtaa sitä poistaakaan:D

Mut aika pirun laadukas skaba tulee
On sulla hampaat Jeesuksen, Daa-dirlan-dirlan-daaaa!
sympxgtr
12.05.2010 02:13:34 (muokattu 12.05.2010 11:25:34)
Mutta tämähän kai se on justiinsa se idea. Eli vedetään pikkasen "pohdinnan" jälkeen nauhalle sitä mitä lähtee :)
hevikukko
12.05.2010 18:03:07 (muokattu 12.05.2010 18:03:51)
NekroKallo: Meitsin nauhotuskyvyistä kertoo että ton mun soolovedon alussa kuuluu joku messengerin ääni... Olin kyllä että mitä hittoa mutta en kehtaa sitä poistaakaan:D

Toi on just loistava! Kun olen joskus ollut siinä hyvässä nauhoitusvaiheessa että nyt lähtee hyvin ja puhtaasti soolo, on tosiaan tuo Messenger pingannut häiritsevästi, kun jollain on jotain saakutin tärkeää asiaa esim: "meen röökille". Kaiken tämän lisäksi on ollut vielä kaiuttimet kovalla ja siihen se fiilis sitten menikin ku kiroilee että "Mitä nyt????" ja nauhotus kusahti pahemman kerran. Seuraavalla yrityksellä oli ajatukset ihan muualla ja ajattelee näin-->

(Zimbabwe = Savannia, savannimetsä (pohjoisosassa). Zimbabwen alueella on ikivanhoista kivilajeista muodostuneita ylätasankoja ja ylänköjä. Suurin osa maasta on yli 1000 metrin korkeudella merenpinnasta. Keskiylänkö on Sambesin ja Limpopon välisenä vedenjakajana. Ilmasto on siellä aika viileä, ja tarjoaa hyvän maaperän maanviljelylle.)

:S tuosta sitten yrittää keskittyä takaisin soittamiseen.....ei suakutti sentäs
Niin tai näin & aina väärinpäin!
Tonski
12.05.2010 18:22:26

aalataur: Jos paloista koostaa niin kannattaa ehdottomasti laittaa dilsa/reverbi jälkeenpäin vasta DAW:ista, ei missään tapauksessa kannata laittaa kaikua suoraan äänitettyyn vetoon. Myöskin cross feidaukset, ainakin Reaperissa toimii kätevästi eli venyttää paloja niin että ne on aavistuksen reunoistaan päällekkäin, ei tule napsuja vaan ottojen vaihdokset menee sulavasti.

Meni nyt kyllä sun ja Titorin viestit ihan täysin ohi.. Mistä DAW:sta? Olen kyllä ton Pod Farmin kanssa kaiun/dilsan lisäämisen suhteen vastahankaan kun tuntuu että sillä sitten verhotaan ne virheet tai jotain.. En tiedä, oon noiden tonejuttujen kanssa niin käsi kun vaan voi ihminen olla, joka sinänsä vituttaakin koska sen vähemmän rososen soundin saamisesta ei ole tietoakaan:D
ihku
F_Lame
12.05.2010 19:02:48
Tonski: Meni nyt kyllä sun ja Titorin viestit ihan täysin ohi.. Mistä DAW:sta? Olen kyllä ton Pod Farmin kanssa kaiun/dilsan lisäämisen suhteen vastahankaan kun tuntuu että sillä sitten verhotaan ne virheet tai jotain.. En tiedä, oon noiden tonejuttujen kanssa niin käsi kun vaan voi ihminen olla, joka sinänsä vituttaakin koska sen vähemmän rososen soundin saamisesta ei ole tietoakaan:D

DAW = Digital Audio Workstation (Reaper, Cubase, Pro Tools jne.)

Noin niinku periaatteessa tilaefektejä ei pitäis ikinä soittaa nauhalle, vaan lisätä aina vasta miksausvaiheessa.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)