Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Muut soittimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Viulun aloittaminen ja opetteleminen?
1
Jony-o
06.02.2010 23:21:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko mitään vinkkejä mitenkä voisi itse opiskella viulua? Viulukurssille olin menossa mutta huomasin että se oli alkanut jo ja ehtinyt mennä niin pitkälle että en mukaan päässyt. Mutta innostus olisi aloittaa viulu ja nyt kun en kurssille vielä pääse niin voinko jo jotenkin itse aloittaa harjoittelua?
 
Thevisa
07.02.2010 21:15:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Et voi, mä kiellän.
 
No jos nuottikorvaa ja kokemusta musiikista löytyy, niin siitä vaan viulu-oppikirjoja ostamaan/lainaamaan. Tai jos ei perse nouse penkistä, niin sitten Googleen "how to play violin" ja vinguttamaan. Itsekkin tein näin, ja vaikkei tällä vielä ihan kuuhun tai edes sukulaisten eteen mennä, niin kyllä soitto on jo vähän kehittynyt.
 
sohvarämpyttäjä
07.02.2010 22:16:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen vuoden verran ihan ominpäin/netin avittamana viulua vingutellut. Oppii näinkin, vaikka tietty hitaammin kun hyvän opettajan kanssa. Ja voi oppia jotain pahasti väärinkin.
Tuossa on mielestäni hyvä opettaja juutuupissa:
http://www.youtube.com/user/professorV#p/u
 
ipzkk
07.02.2010 22:30:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu siitä kuinka paljon on kokemusta muista soittimista, ja kuinka tarkka korva on. Viulua on kyllä aika vaikea opiskella ilman osaavaa opettajaa, sillä on todella paljon tekniikkaan liittyviä asioita joita ei voi osata pelkästään lukemalla ja videoita katselemalla, esim. jousikäden asento, collé, martele, staccato yms. Onnea kuitenkin yritykseen : )
 
BubbleBob
08.02.2010 10:01:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

W.A. Mozardin isä Leopold myös opetti viulunsoittoa ja kirjoitti ihan ok kirjan aiheesta: Viulunsoiton perusteet.
Vaikka on vuodelta 1756 se on ääriasiallinen ja suunnattu juuri niille soittajille joilla ei ole - syystä tai toisesta - mahdollisuutta opettajaan. Arvostetulla herra M:llä oli laaja sosiaalinen omatunto joka vielä auttaa meidän aikalaisiammekin.
Löytynee laajan musiikkiosaston omaavasta lähikirjastosta, tai voit käyttää Kirjaston kaukopalvelua.
 
Jos mikään ikinä sinua koskettaa... Älä saatana ammu runoilijaa
Iikkunen
07.05.2010 12:03:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Älkää netin kautta harjoitelko, tai siis ei kannata, siinä oppii vain täysin väärällä tekniikalla ja saa hartiansa ja niskansa pahasti jumiin.
Tai en osaa sanoa kuinka hyvin siellä netissä neuvotaan, mutta itse neuvoisin ottamaan yhteyttä viulunsoiton opiskelijoihin.
Käykää esimerkiksi eri musiikkiopistoiden ilmoitustauluja tutkiskelemassa ja sieltä löytyy opiskelijoita jotka tarjoaa opetusta halvalla.
Itsekin mielelläni opettaisin :), hain juuri ammattiopintoihin ja monet opiskelijat todella tarjoavat halpaa opetusta
 
Meinaan viulu on sen verran vaativa ja hankala soitin että jos haluaa edes oppia soittamaan joulupuu on rakennettu niin ei sitä kyllä millään itsekseen opetella. Mutta enpä halua lannistaa, soittaminen on ihanaa ja suosittelen ihan kaikille keiltä viulu kottoo löytyy ja jaksaa vähän tekee työtä ;) eikä heti luovuta
 
sohvarämpyttäjä
07.05.2010 23:59:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iikkunen: Meinaan viulu on sen verran vaativa ja hankala soitin että jos haluaa edes oppia soittamaan joulupuu on rakennettu niin ei sitä kyllä millään itsekseen opetella.
 
Älkää ihmiset vaan tuota menkö uskomaan - jopa minä olen tuon verta oppinut, saati lahjakkaampi/määrätietoisempi tuttavani. Ja samaan hengenvetoon: jos haluaa oppia soittamaan hyvin, niin mars opettajaa etsimään.
 
BassoSisko
08.05.2010 09:10:13 (muokattu 08.05.2010 09:14:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sohvarämpyttäjä: Älkää ihmiset vaan tuota menkö uskomaan - jopa minä olen tuon verta oppinut, saati lahjakkaampi/määrätietoisempi tuttavani. Ja samaan hengenvetoon: jos haluaa oppia soittamaan hyvin, niin mars opettajaa etsimään.
 
Kyllä tuossa Iikkusen kommentissa on perää, mutta siitä ei tietenkään pidä lannistua. Jokainen voi itsekseen yritellä kaikessa rauhassa ja monelle se riittääkin loppuelämäksi. Vaan jos haluaa saada enemmän irti soittamisesta niin on _järkevää_ käydä opettajan kanssa tietyt perusasiat läpi, mieluiten aikaisessa vaiheessa ettei tule pois opettelua (vaikeampaa).
 
Onko kukaan muu koskaan hyvä sohvarämpyttäjä arvioinut sinun soittoasi kuin sinä itse, äitisi tai tämä itseoppinut ystäväsi?
Haluaisin tietää millä perusteella sanot oppineesi soittamaan vaikkapa tuon joulupuu on rakennettu biisin?
 
edit: Iikkunenhan tarkoittaa tuossa oikea tekniikkaa, sitä ei pysty aloittelija itse seuraamaan joka hetki ellei irtaannu ruumistaan ja omaa hyvää tietotaitoa aiheesta.
 
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
sohvarämpyttäjä
08.05.2010 23:45:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BassoSisko: Onko kukaan muu koskaan hyvä sohvarämpyttäjä arvioinut sinun soittoasi kuin sinä itse, äitisi tai tämä itseoppinut ystäväsi?
Haluaisin tietää millä perusteella sanot oppineesi soittamaan vaikkapa tuon joulupuu on rakennettu biisin?
 
edit: Iikkunenhan tarkoittaa tuossa oikea tekniikkaa, sitä ei pysty aloittelija itse seuraamaan joka hetki ellei irtaannu ruumistaan ja omaa hyvää tietotaitoa aiheesta.

 
Ai millä perusteella kehun viulistin taitojani? No kun oma soitto kuullostaa itse soittaessani melkein aina "tosi hyvältä" ja toisinaan myös nauhalta jälkeenpäin kuunnellessa. Ja vaikka muut talon asukit yleensä kehoittavat jatkamaan viulun soittelua kellarissa ja pannuhuoneen teräsoven takana, on muutama ylikohtelias ulkopuolinen erehtynyt soittoani kehumaan - oma äiti oli kyllä yksi kehujista.
 
BassoSisko
09.05.2010 21:28:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sohvarämpyttäjä: No kun oma soitto kuullostaa itse soittaessani melkein aina "tosi hyvältä" ja toisinaan myös nauhalta jälkeenpäin kuunnellessa.
 
babe, sit sä oot mestari =)
 
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
sohvarämpyttäjä
09.05.2010 22:36:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"""sohvarämpyttäjä: No kun oma soitto kuullostaa itse soittaessani melkein aina "tosi hyvältä" ja toisinaan myös nauhalta jälkeenpäin kuunnellessa.""""
 
BassoSisko: babe, sit sä oot mestari =)
 
Kiva huomata, että osaat lopettaa foorumiväittelyn aikuismaisesti kohteliaisiin kehuihin.
 
BassoSisko
10.05.2010 07:16:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sohvarämpyttäjä: Kiva huomata, että osaat lopettaa foorumiväittelyn aikuismaisesti kohteliaisiin kehuihin.
 
Mun heitto ei ollu mitään ryppyilyä, toivottavasti et sitä myöskään sellasena ottanut. Koin väittelyn turhaksi, koska loppulta jokainen määrittää itse mitä harrastukseltaan haluaa.
 
Jos ei minusta ole mitään hyötyä, on minusta sitäkin enemmän iloa.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «