Klezberg 09.05.2010 13:19:22 | |
---|
levesinet: http://books.google.fi/advanced_book_search kaikilla sanoilla: mollum durum musica: 3 osumaa kaikilla sanoilla: molle durum musica: 657 osumaa No, hakua on varmaan turha kohdistaa pelkästään musiikkiin, koska jos kyseessä olisi keskiajan latinalle tyypillinen piirre, niin se esiintyisi kielessä muutenkin. Eli jos löytyisi tietty määrä "mollum"-esiintymiä ja ne olisivat nimenomaan keskiajan teksteissä, niin siinä olisi jonkinlainen indikaatio. Mutta ikävä kyllä nuo Google Booksin löydökset eivät kerro yhtään mitään. Heidän tekstintunnistuksensa tuottaa mitä tuottaa: "mollum"-löydökset ovatkin oikeasti "modum" ja osa "durum"-löydöksistäkin onkin "horum". Tässä käytin hakua ilman tuota "musica"-termiä. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
Klezberg: No, hakua on varmaan turha kohdistaa pelkästään musiikkiin, koska jos kyseessä olisi keskiajan latinalle tyypillinen piirre, niin se esiintyisi kielessä muutenkin. Eli jos löytyisi tietty määrä "mollum"-esiintymiä ja ne olisivat nimenomaan keskiajan teksteissä, niin siinä olisi jonkinlainen indikaatio. Mä luulen että "mollum" on sivistymättömien jenkkien keksintö. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Klezberg 09.05.2010 13:25:21 (muokattu 09.05.2010 13:40:52) | |
---|
baron: Edit: Vilkaisin M. Wegeliuksen "Länsimaisen musiikin historia" kirjaa vuodelta 1891 jonka toinen painos vuodelta 1904 mulla on ja hän käyttää ilmaisuja H durum ja H molle. Luulisi että silloin oli oikeaa tietoa saatavilla kun Wikipediaa ei vielä ollut:-) Noin se varmaan on. Lähdin vain pohtimaan, koska kun kieli elää satoja ja tuhansiakin vuosia niin se kyllä myös muuttuu. Itselläni on ilmiöstä jonkin verran kokemusta keskiajan heprean kautta. Tuo virheellisten tietojen leviäminen on kyllä vanhempi ilmiö kuin Wikipedia tai edes internet. Ilmiö kiinnosti isääni aikanaan sen verran että hän taisi ilmoittaa johonkin matrikkeliin harrastuksekseen "virheellisten tietojen leviämisen vastustamisen". Edit: Kävin noita google books -löydöksiä läpi ja "mollum" löytyi ainoastaan - uudehkoista musiikin teoksista - uudehkoista lääketieteen teoksista (clavus mollum) - lääkekasveja käsittelevästä tekstistä, julkaistu 1915 mutta mahdollisesti alunperin jo 1880-luvulta (savonum durum et mollum) huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
baron 09.05.2010 18:17:29 (muokattu 09.05.2010 18:23:14) | |
---|
Klezberg: Edit: Kävin noita google books -löydöksiä läpi ja "mollum" löytyi ainoastaan - uudehkoista lääketieteen teoksista (clavus mollum) Kaikkien muusikoiden perussukupuolitauti eli pehmeä sankkeri (Ulcus molle) löytyy vain siinä muodossa Googlesta. Clavus mollelle löytyy noin 100000 osumaa googlesta kun taas clavus mollumille noin 100. Sovitaan nyt että "mollum" on latinaa osaamattomien typerysten fiba ja me sivistyneet jotka emme ole Wikipedian varassa osaamme ainaskin tämän säikeen jälkeen sanoa mollis, mollis, molle (maskuliini, feminiini, neutri) (Kiitos Levesinetin!) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Klezberg 09.05.2010 18:27:32 (muokattu 09.05.2010 18:29:59) | |
---|
baron: Sovitaan nyt että "mollum" on latinaa osaamattomien typerysten fiba ja me sivistyneet jotka emme ole Wikipedian varassa osaamme ainaskin tämän säikeen jälkeen sanoa mollis, mollis, molle (maskuliini, feminiini, neutri) (Kiitos Levesinetin!) Toki, en tuossa muuta ollut ajamassakaan. Kiinnosti ainoastaan mahdollisuus, että kyseessä olisi ollut jo myöhäiskeskiajan latinan piirre. Jostain syystä tuommoinen on verissä. Mutta miehän soitan mollis, aina mollis. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta |
baron 09.05.2010 21:25:17 | |
---|
Jos nyt tämän pehmeän jälkeen jatketaan munkkilatinan ja klassisen latinan eroja niin ainakin ääntäminen, klassisessa latinassa C oli aina K (kikero koittaa kelloa) kun taas munkkilatinassa ennen etuvokaalia (e, i) s kuten esim italiankielessä nykyään. Mm. lääketieteen latina pohjautuu munkkilatinaan ja esim Appendicitis (umpilisäkkeen tulehdus) äännetään appendisiitis. Ongelma on kreikkalaiset lainasanat latinankieleen, aivot kreikaksi enkefalon (latinaksi cerebrum) ja aivotulehdus munkkilatinaksi encephalitis. Mun mielestä se pitää ääntää originaali klassisen kreikan mukaan enkefaliitis. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
levesinet 09.05.2010 23:07:49 | |
---|
baron: Ongelma on kreikkalaiset lainasanat latinankieleen, aivot kreikaksi enkefalon (latinaksi cerebrum) ja aivotulehdus munkkilatinaksi encephalitis. Mun mielestä se pitää ääntää originaali klassisen kreikan mukaan enkefaliitis. Mistä tulee mieleeni, että sarkofagi tarkoittaa lihansyöjää, mutta oikeastaan olemme vaarassa sairastua tautiin nimeltä Manus Guidonis. Tässä on pahanlaatuista oireilua: http://www.youtube.com/watch?v=RlleweQuq14http://files.nautilus.palazzomontanari.com/opere/608.jpgAah, heksakordit ja niiden mutaatiot. 8) P.S. Mielipuolisen arvioni mukaan varsinkin kelttiläisissä maissa tauti saattaa levitä varpaisiin, joita keltit käyttävät laskuissaan sormiensa jatkona, päätyen näin ollen vigesimaalijärjestelmään, mikä näkyy muun muassa ranskan ja kornin kielten numeraaleissa. 20 = ugens, 40 = dew ugens, 60 = tri ugens... |
baron 10.05.2010 07:17:01 | |
---|
levesinet: P.S. Mielipuolisen arvioni mukaan varsinkin kelttiläisissä maissa tauti saattaa levitä varpaisiin, joita keltit käyttävät laskuissaan sormiensa jatkona, päätyen näin ollen vigesimaalijärjestelmään, mikä näkyy muun muassa ranskan ja kornin kielten numeraaleissa. 20 = ugens, 40 = dew ugens, 60 = tri ugens... Suomen kielen lukusanat pohjautuvat viisijärjestelmään ja selitys lienee se että näissä pakkasolosuhteissa voitiin ottaa vain toinen rukkanen pois kädestä kun taas keltit tarkenivat ottaa myös saappaat jaloista. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
baron 10.05.2010 08:08:07 | |
---|
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |