Aihe: Käden lihaskunto ja voiman käyttö
1 2
Kontiak
07.05.2010 23:51:26
Peku911: Tähän täytyy kyllä urheilijana sanoa sellainen juttu, että olen täysin eri mieltä. Nimenomaan pitäisi pyrkiä siihen jäykkyyteen, jota lihaksisto oppii ajan kanssa kestämään, joilloin liike rentoutuu. Lepo on kuitenkin muistettava ja rentojakin suorituksia tarvitaan lämmittelyyn ja myös ennen harjoittelun lopettamista, mutta itse harjoituksessa on vedettävä aina "täysiä".

Keskittyminen pitää olla 100 % ja sitäkin vain ajankäytön tehostamiseksi. ;)

Kitaransoitto on lähempänä ammuntaa kuin jääkiekkoa. Lue http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=69022 jos et muuten usko.
Peku911
08.05.2010 13:10:16
Collapsed: Ei urheilua voi mitenkään verrata soittamiseen..

Ei ehkä aivan noin pelkistetysti kuin aiemmin kerroin, mutta periaate on kuitenkin mielestäni molemmissa sama. Suorituskykyä on saatava nostettua tuloksien aikaansaamiseksi ja se tulee vain harjoittelemalla omalle tasolleen vaativalla tasolla, jopa 90 % maksimista.
Collapsed
08.05.2010 16:34:17
aalataur: En mä usko myöskään että aktiivinen lihaskuntoharjoittelu ainakaan haittaisi soittotekniikan kehittymistä, ehkä jopa päinvastoin? Ja luulen että voisi jopa ehkäistä erilaisten ranne ym. vaivojen tulemistakin.. Tosin jos sormilla tapahtuu repiminen esim. levytangoilla niin voi olla huonompi kun kädet alkaa pidemmän päälle muistuttaa kahta jakoavainta (? mutuilua), itse ehkä voimailisin mieluiten semmosilla laitteilla missä sormilla ei vedetä/roikoteta/puristeta mitään.

Itse en ainakaan ole salitreenillä huomannut olevan minkäänlaista negatiivista vaikutusta soittamiseen, pikemminkin päinvastoin. Tuntuu, että soitto kulkee usein paremmin kun ottaa salin jälkeen kitaran käteen. Outoa kyllä, mistä lie johtuu.
Sakmongkol
08.05.2010 17:24:08
Peku911: Suorituskykyä on saatava nostettua tuloksien aikaansaamiseksi ja se tulee vain harjoittelemalla omalle tasolleen vaativalla tasolla, jopa 90 % maksimista.

Minusta instrumentin soittamisessa ei ole kyse suorittamisesta, eikä musiikin tekemisessä tulosten aikaansaamisesta. Tai ei pitäisi olla.

Siten ymmärrän vertauksen urheiluun jos pitää lavalla riehua tunti tai pari, siinä varmasti tarvitaan kestävyyttä ja lihaskuntoa. Mutta jos kotonaan soittelee istuen tai vaikka seistenkin, niin eihän siinä nyt oikeasti mitään voimaa tarvitse. Jos pakko on soittamista harjoitella niin enemmänkin siinä on minusta kyse koordinaatiokyvyn ja lihasmuistin kehittämisestä, ei lihaskunnon tai kestävyyden.
Minushuman
08.05.2010 17:31:02
Collapsed: Itse en ainakaan ole salitreenillä huomannut olevan minkäänlaista negatiivista vaikutusta soittamiseen, pikemminkin päinvastoin. Tuntuu, että soitto kulkee usein paremmin kun ottaa salin jälkeen kitaran käteen. Outoa kyllä, mistä lie johtuu.

Sä varmaan venyttelet ylävartalon ja käsivarsien lihaksia aika paljon ton salitreenin ohella? Muistan kun itse joskus päälle 15 vuotta sitten kävin salilla ja toi käsien "lihasten" venyttely jäi aika vähäiseksi, niin soiton kanssa tuli otettua monta vuotta takapakkia, kun tumput oli jäykät ja hitaat salin jälkeen. Sama nykyisinkin. Jos käy esim. jeesaamassa jotain kaveria muutossa ja kanniskelee päivän painavia esineitä, handut on miltei viikon hitaat ja jäykät. Voimaa kyllä löytyy. :) Mutta kai siinä jotain on. Ei kauheasti näy huippuviulisteja joilla olisi kehonrakentajan runko.
"And there goes the Challenger, being chased by the blue, blue meanies on wheels. The vicious traffic squad cars are after our lone driver, the last American hero, the electric centaur, the, the demi-god, the super driver of the golden west!"
opaa
08.05.2010 17:43:28
Mä oon ihan eri mieltä näistä jäykistelyistä ja yli kestorajojen tykittelyistä, ihan kuin ne muka mitään auttaisivat. Väärin soittamalla oppii soittamaan väärin, rennosti soittamalla oppii soittamaan rennosti ja jäykästi soittamalla oppii soittamaan jäykästi. Miksi pitäisi tykittää jotain juttua väkisin ja jäykästi jos tavoite on vetää se rennosti?
Tonski
08.05.2010 17:53:03

opaa: Mä oon ihan eri mieltä näistä jäykistelyistä ja yli kestorajojen tykittelyistä, ihan kuin ne muka mitään auttaisivat. Väärin soittamalla oppii soittamaan väärin, rennosti soittamalla oppii soittamaan rennosti ja jäykästi soittamalla oppii soittamaan jäykästi. Miksi pitäisi tykittää jotain juttua väkisin ja jäykästi jos tavoite on vetää se rennosti?

Joo-o, eikö se likin toistamisen idea ole nimenomaan se, että hermoradat totutetaan siihen sen likin soittamiseen tarvittavaan pieneen liikkeeseen/rentouteen, eikä että käsi totutetaan sen likin soittamisessa liikakäytettyyn voimaan?
ihku
Collapsed
08.05.2010 19:31:51
Minushuman: Sä varmaan venyttelet ylävartalon ja käsivarsien lihaksia aika paljon ton salitreenin ohella?

Ennen soittamista käyn aina läpi Petruccin Rock Discipline -videolla neuvotut venytykset käsille, mutta muuten tulee melko harvoin venyteltyä yläkropan lihaksia.
Peku911
09.05.2010 17:24:58
Kyllä se on täysi fakta, että salilla ei kannata käydä, jos samana päivänä pitää soitellakin. Kädet on ihan jumissa, jos ylävartaloa on treenannut samana päivänä tai ainakin pitäisi olla, jos oikeasti treenaa. Treeniäkinhän on monenlaista tietysti.
Kontiak
09.05.2010 22:59:08
Peku911: Treeniäkinhän on monenlaista tietysti.

Tuo on täysi fakta.
kid ego
09.05.2010 23:20:09
Peku911: Kyllä se on täysi fakta, että salilla ei kannata käydä, jos samana päivänä pitää soitellakin. Kädet on ihan jumissa, jos ylävartaloa on treenannut samana päivänä tai ainakin pitäisi olla, jos oikeasti treenaa. Treeniäkinhän on monenlaista tietysti.

Näin on. Mä en usko, että lihaskuntotreenistä on oikeasti minkäänlaista haittaa soittamiselle, muuten kuin että soittoajastahan se on tietenkin pois. Totta kai on hölmöä käydä seinäkiipeilemässä tai tekemässä muuttokeikka, jos illalla on tarkoitus kavuta lavalle.

Voimanhankinta on kuitenkin ihan järkevää hyvinvoinnin kannalta. Onneksi viikossa on ainakin vielä toistaiseksi seitsemän päivää, niin ehtii tekemään kaikenlaista.
aalataur
09.05.2010 23:32:52 (muokattu 09.05.2010 23:34:22)

Collapsed: Itse en ainakaan ole salitreenillä huomannut olevan minkäänlaista negatiivista vaikutusta soittamiseen, pikemminkin päinvastoin. Tuntuu, että soitto kulkee usein paremmin kun ottaa salin jälkeen kitaran käteen. Outoa kyllä, mistä lie johtuu.

Mä huomaan että esim. etunojapunnerrukset (kädet yhdessä tai leveämmällä) himassa laukasee turhia jännityksiä käsissä kun soittaa. Siinä ei reuhdota sormilla mitään, joten sormet ei jäykisty. Kun tekee sarjan vaikka 60/30 min välein soiton lomassa niin että viimeiset toistot ottaa jo hieman koville, ja sen jälkeen taas tarttuu kitaraan niin jutut mitkä äsken tuntui vaikeilta, tuntuu usein helpommilta. Kädet relaa ja epäolennaiset jännitykset häviää punnertamisen jälkeen, kun ei yksinkertasesti jaksa turhia jännitellä. Lihakset myös lämpiää tehokkaasti.

Ainakin Petrussi on selkeesti onnistunut yhdistämään tiluttamisen ja punttipaavoilun, miten lienee treenaa. Onkohan se puhunut missään tosta punttailun ja soiton yhdistämisestä?
ooidort
09.05.2010 23:36:07
aalataur:
Ainakin Petrussi on selkeesti onnistunut yhdistämään tiluttamisen ja punttipaavoilun, miten lienee treenaa. Onkohan se puhunut missään tosta punttailun ja soiton yhdistämisestä?

Minen oikeestaan usko että kaveri on miettiny yhtään sen syvällisemmin näiden kahen yhteyttä. Taso on kuitenki jo sen verran kova että ei varmaan huomaa jos vähän sattuu vaikuttamaanki se puntilla juokseminen. Tosin mistäpä minä tiedän. Ainut asia joka minulla on vaikuttanut soittoon on tuo powerballin pyörittely, puntilla käynti lähinnä ulkonäköön.
Peku911
09.05.2010 23:42:11 (muokattu 09.05.2010 23:44:06)
aalataur: Kun tekee sarjan vaikka 60/30 min välein soiton lomassa

En tiiä ymmärsinkö oikein, mutta teet todella 60 toistoa/minuutissa - minuutti välissä - 30 toistoa??? Ja kädet yhdessä?? Jatkatko kenties sitten taas minuutin jälkeen 60 toistolla minuutissa.?

Täytyy sanoa, että melkosessa kunnossa taidat olla tai ainakin ojentajat on suhtkoht kovassa kunnossa. Rohkenen kyllä epäillä.. Sori vain.. Tollaset sarjat tuskin onnistuvat olympiakunnossakaan olevalta kaverilta.

Edit-- Ainiin ja soittelet sitten sen jälkeen samantien tai siinä "lomassa".. Nyt kyllä rupes naurattaan.
kid ego
09.05.2010 23:57:46
Peku911: En tiiä ymmärsinkö oikein, mutta teet todella 60 toistoa/minuutissa - minuutti välissä - 30 toistoa??? Ja kädet yhdessä?? Jatkatko kenties sitten taas minuutin jälkeen 60 toistolla minuutissa.?

Vai menikö niin, että yksi punnerrussarja aina 30 tai 60 minuutin välein?
aalataur
10.05.2010 00:03:23 (muokattu 10.05.2010 00:28:16)

Peku911: Täytyy sanoa, että melkosessa kunnossa taidat olla tai ainakin ojentajat on suhtkoht kovassa kunnossa. Rohkenen kyllä epäillä.. Sori vain.. Tollaset sarjat tuskin onnistuvat olympiakunnossakaan olevalta kaverilta.

Hahhah :D Siis meinasin tuollein mitä kid ego sanoi... Kädet yhdessä on todella raskasta punnertaa, otetta voi vaihdella eri kerroilla, esim. olkapäiden levyinen ote, ylileveä ote ja kapea ote. Kaikki vaikuttavat hieman eri lihaksiin. Ei se toistojen määrä ole olennaista vaan että itselle se tuntuu raskaalta ja viimeiset toistot ei mene enää niin helposti. Itselle semmonen 30-40 olkapäiden levyisellä otteella on sopiva määrä, kädet yhdessä paljon vähemmän.

ooidort: Minen oikeestaan usko että kaveri on miettiny yhtään sen syvällisemmin näiden kahen yhteyttä. Taso on kuitenki jo sen verran kova että ei varmaan huomaa jos vähän sattuu vaikuttamaanki se puntilla juokseminen.

Voi olla. Eikös se ole habautunut vasta viime aikoina? En muista että vanhoissa kuvissa JP olisi mitenkään erityisen kössi. Eipä se tosiaan varmaan sen tekniikassa paljoa tunnu kun tommosen demigod levelin ensin saavuttanut ja sitten alkaa voimailemaan.
Peku911
10.05.2010 15:16:11
Joo no nyt ymmärsin sitten oikein :D.. Vähän ajattelinkin, että aika kovaa treeniä olis siinä soiton "lomassa" :).. Voi toimiakin tollanen.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)