Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibsoneista käyttökelpoisempia ( ABR-1 ja Nashville tallat )
1
ReBeat
05.05.2010 01:33:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noniin, toisen aiheen kautta tuli pitkästä aikaa vilkaistua Callahamin sivuille ja nehän tekevät nykyään Gibsoneihinkin vakavasti otettavia talloja, jotka menevät suoraan alkuperäisten automaattidemppareiden tilalle. Onkos moni jo laittanut tilausta tulemaan ja paskaraudat Historic-ritsoista ja halvemmista vaihtoon? Tuo valmistaja tarjoaa auttavaa kättään, enemmän kielisoittimen arvoista elämää Gibsonillenne ja ottaa tällä hetkellä ennakkotilauksia vastaan kullatuista versioista. Nikkelipäällysteistä tallaa saa heti. Tuolla juttua:
 
http://www.callahamguitars.com/index.html#whats_new
http://www.callahamguitars.com/abr1.htm
 
-------------------------------------------------------------
Callaham CNC Billet Steel ABR-1 Bridge
 
"We started this project in February of 2009 to solve the problem of a completely inferior bridge material used by Gibson since 1954 and copied by every aftermarket bridge maker since. All ABR-1 bridges and their aftermarket copies have been made of ZINC (pot metal). Zinc is a tremendous dampener and never should come in contact so directly with the strings as it does on an ABR-1 bridge. But casting a bridge body in zinc is very cheap. I try not to use the inflated adjectives used by so many in this business, but our machined billet steel bridge body will make any guitar using an ABR-1 or a Nashville Tun-o-matic bridge into a true stringed instrument. The widening of frequency response, the focus and note separation of chords, and true singing effortless sustain will be obtained. We have stainless steel stud/thumbwheels kits for changing a traditional ABR-1 bridge and a special stud kit for converting guitars with a Nashville bridge to our ABR-1 bridge."
 
"Gibson Guitars are not cheap. $2,000 gets you the budget models and when you look at the price of Historics they are out of reach for the average hardworking professional or amateur musician. Yet all these guitars have a bridge that maybe costs $8.00 to produce. The Historics especially try to dazzle you with looks and marketing."
 
duc
05.05.2010 07:41:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sarkasmi on vaikea taiteenlaji. Onpas noilla kyllä hintaa, mutta sentään markkinointi toimii.
Wolfie
05.05.2010 08:06:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duc: Sarkasmi on vaikea taiteenlaji. Onpas noilla kyllä hintaa, mutta sentään markkinointi toimii.
 
Näköjään... Paljonkohan sitten tuommoinen maksaa tehtynä... 9$? Jopa 10$?
 
Oh Lord, Thank You!
McNulty
05.05.2010 10:55:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

duc: Sarkasmi on vaikea taiteenlaji. Onpas noilla kyllä hintaa, mutta sentään markkinointi toimii.
 
Juu... eli työstetään itse ABR-1 tai Nashville tomppa ja sitten myydään kovaan rahaan. Päälle kovan sortin mainoslöpinät ja vintagehifistelijöiden lompsa aukeaa. Takuuvarma kikka.
 
Minusta parempi keino parantaa Gibsoninsa toimintaa on esim. kunnollinen luusatula viilattuna käyttämälleen kielisarjalle (n. 40€) ja haluttaessa hienovirittimillä varustettu tallapala TP-6 (n. 60€).
 
six-six-o-four
mitja
05.05.2010 18:41:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos haluaa parantaa ABR -tallaa ja sen toimintaa niin vaihtaa vaikka Tonepros -valmistajan vastaavaan. Totta on että alkuperäiset ABR ja Nashville -tallat on aika kehnoja.
 
p130
05.05.2010 18:52:32
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitja: Totta on että alkuperäiset ABR ja Nashville -tallat on aika kehnoja.
 
Perustele.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
mitja
05.05.2010 20:35:53 (muokattu 05.05.2010 20:36:54)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

p130: Perustele.
 
Ja minähän perustelen!
 
Edessäni on 2 ABR tallaista kitaraa, vuosilta 79 ja 82.
 
Molemmissa on pinnoite(nikkeli ja "kulta") kulunut ja kuplinut pois, ja sisältä paljastunut tumma metalli.
Rautalanka joka pitää tallapalat kiinni, aina aika-ajoin alkaa helisemään ärsyttävästi.
Myöskään nämä tallapalat eivät ole mitenkään erityisen tiukasti kiinni itse tallassa, vaan liikkuvat tarpeettoman paljon sekä sivulle että eteen/taaksepäin huonontaen kovaa soitettaessa soundia ja myös intonaatiota, koska esim ylä E:n pala liikkuu n 2 milliä.
 
Asioita voi parantaa tekemällä terävällä metallipuikolla tai ruuvarilla painauman siihen lankaan joka kielen välissä, jolloin palat istuvat tiukemmin kiinni.
Mutta joo, voisi nämä Gibsonin tallat olla mielestäni jämäkämpää tekoa.
 
En nyt kuitenkaan lähtisi ostamaan mitään 200e maksavaa korviketallaa...
 
Wespa
05.05.2010 20:48:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitja: Ja minähän perustelen!
 
Edessäni on 2 ABR tallaista kitaraa, vuosilta 79 ja 82.

 
Mites se Nashvillen huonous sitten? Itse en ainakaan juuri tyytyväisempi voisi olla vaihdettuani orkkis-ABR-1:sen sellaiseen. Toki joku messinkinen talla voisi olla jossain mielessä vielä vähän parempi, mutta vaikea keksiä mitä tuossa Nääsvillessä muuttaisi. Ei ole todellakaan mikään sustainintappaja niinkuin monelta foorumilta saa lukea, paremmin munsta mun SG tolla soi kuin ABR:llä.
 
"Malmsteen and I broke up over religious reasons... He thought he was God, and I didn't agree... Blackmore's God!" - Joe Lynn Turner
trih
05.05.2010 20:52:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli gibson ja muut käyttää sinkkivalua muottiin laitettuna jaa tää lafka koneistaa teräksestä jos oikein ymmärsin. Onko sinkkivalu sitten niin pehmeää teräkseen verrattuna, että se syö soundia? Toisaalta eihän meistä voi kukaan tietää mikä maailma siitä avautuisi kun kaikki harmooniset ym lisääntyis teräksen myötä...
 
Rhythm In Jump, Dancing Close To You.
fox
05.05.2010 21:07:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

trih: Eli gibson ja muut käyttää sinkkivalua muottiin laitettuna jaa tää lafka koneistaa teräksestä jos oikein ymmärsin. Onko sinkkivalu sitten niin pehmeää teräkseen verrattuna, että se syö soundia? Toisaalta eihän meistä voi kukaan tietää mikä maailma siitä avautuisi kun kaikki harmooniset ym lisääntyis teräksen myötä...
 
Onhan toki sinkkivalu pehmeämpää kuin teräs, ei lie kahta puhetta siitä. Taas toisaalta, varmaan nafti viis prosenttia talloista joita tällä hetkellä maailmalla soittimiin laitetaan, on jotain muuta matskua kuin noita seosmetallivaluja aineeltaan.
Varmasti noita soundierojakin löytyy, vaikka tuo 80-luvun "messinkikausi" on jo historiaa, tosin kun näitä thriidejä katselee, niin saattaa olla jotain retro-muotia olla palaamassa takaisin.. Stratoihin tuolloin vaihdettiin sekä messinki- että teräs- inertiablokkeja, kaikkiin F-talloihin tallapaloiksi koneistettuja messinkisiä, joko lakattuina tai sitten kromattuina. Tune-o-matikkeja tehtiin messinkisinä runkoa ja paloja myöten, samoin oli olemassa teräslevystä U-muotoon taivutettuja tallanpohjia.
Seuraavaksi sitten tulee pohtia, kuinka paljon harmoniset kerrannaiset, ja ennenkaikkea sustain, lisääntyykään, jos ja kun tallan alle upotetaan 500 gramman messinkinen tai pronssinen sustainblokki.. =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
mitja
05.05.2010 21:09:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wespa: Mites se Nashvillen huonous sitten? Itse en ainakaan juuri tyytyväisempi voisi olla vaihdettuani orkkis-ABR-1:sen sellaiseen. Toki joku messinkinen talla voisi olla jossain mielessä vielä vähän parempi, mutta vaikea keksiä mitä tuossa Nääsvillessä muuttaisi. Ei ole todellakaan mikään sustainintappaja niinkuin monelta foorumilta saa lukea, paremmin munsta mun SG tolla soi kuin ABR:llä.
 
Joo, ei mulla niin paljon ole mitään Nääsvilleä vastaan kuin noita ABR -talloja.
Mulla on explorerissa Tonepros -versio Nashvillesta ja se on kyllä saakelin hyvä ja mikään osa ei heilu itsekseen. Ja sen voi tosiaan lukita kiinni niihin tappeihin.
Se kai siinä suurin etu on.
 
fox
05.05.2010 21:12:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mitja: Joo, ei mulla niin paljon ole mitään Nääsvilleä vastaan kuin noita ABR -talloja.
Mulla on explorerissa Tonepros -versio Nashvillesta ja se on kyllä saakelin hyvä ja mikään osa ei heilu itsekseen. Ja sen voi tosiaan lukita kiinni niihin tappeihin.
Se kai siinä suurin etu on.

 
Juu, ei kai TonePros-tallassa muuta ihmeellistä ole.. =)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
McNulty
05.05.2010 23:47:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Juu, ei kai TonePros-tallassa muuta ihmeellistä ole.. =)
 
Eikös ne ole ihan Gotohia TP:n omilla rei'ityksillä? Näin ainakin olen käsittänyt.
 
six-six-o-four
fox
06.05.2010 00:16:19
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Eikös ne ole ihan Gotohia TP:n omilla rei'ityksillä? Näin ainakin olen käsittänyt.
 
Käsitykseni mukaan, kyllä. Ei noita rautojen valmistajia ihan hirveen monia ole, vaikka joku saattaa kuvitella, että ne tehtaat itte ne rautansakin tekee.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
aristoteles666
06.05.2010 06:41:55 (muokattu 06.05.2010 14:57:15)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: .
Seuraavaksi sitten tulee pohtia, kuinka paljon harmoniset kerrannaiset, ja ennenkaikkea sustain, lisääntyykään, jos ja kun tallan alle upotetaan 500 gramman messinkinen tai pronssinen sustainblokki.. =)

 
huimasti lisääntyy, mulla oli yamaha sg 2000s ennen kuin siirryin stratoihin ja siinähän oli tallan alla messinkiblokki.
niin, ja kaula läpi rungon.
 
Peku911
06.05.2010 14:13:12 (muokattu 06.05.2010 14:14:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minun on pakko tulla tänne nyt kyllä vähän kyseenalaistamaan tätä juttua täällä. Suorastaan menin hämilleni, kun aloittaja antaa aika suoraan kuvan, että nykyisen historic gibsonin talla on heikko.
 
No... siis tarkoitatkohan nyt oikeasti, mitä puhut, koska kyllä OMASTA mielestäni ainakin nuokin tallat riittävät soitantaan vallan mainiosti ja jos haluaa kaikkea parantaa aivan siihen omaan makuun, niin miksi edes sitten ostaisi gibsonia, vaan menisi veistäjälle kertomaan, minkälaista kitaraa sitä haluaisi.
 
Eihän tässä hifistelyssä ole enää mitään järkeä nykyään, kun tonnejakin kun laittaa kitaraan, niin heti pitäisi olla ruuvimeisseli kädessä ja kaikki osat vaihtoon, mikä irti saadaan.
 
Mikä oikeasti (siis IHAN OIKEASTI) noissa talloissa vaikuttaa niin paljon soittoon, että heti pitäisi mennä vaihtamaan??
 
Ja loppuun varmistan, että puhutaanhan me nyt samasta gibsonin lespa mallistosta, joka pyörii 3000 hinnoissa mallista riippuen?
 
Ja anteeksi tähän loppuun hermostumiseni, mutta en voinut tälle mitään.
 
Edit-- Hetkinen... Oliko tämä vitsi???
 
fox
06.05.2010 14:39:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Peku911: aloittaja antaa aika suoraan kuvan, että nykyisen historic gibsonin talla on heikko.
 
No, alkuperäinen (ns.ABR) tune-o-matikki on rakenteeltaan "kevyestä päästä", ja siinä on joitakin sanotaan vaikka "historiallisia" ominaisuuksia, vallankin tuo vähän myöhemmin siihen laitettu "saddle retaining wire" jonka tarkoituksena on vain ja ainoastaan estää sen tallapalan joutuminen häviksiin pimeällä stagella, kun/jos kieli katkeaa - on sellanen yleisongelmallinen.. Se löystyy, resonoi ym. Periaatteessa kannattais aika ajoin vääntää siihen uusi teräslangasta, vallankin jos noita kikkakolmosia on siihen kiristykseen useamman kerran käyttänyt.
Aiheesta kirjoittelin pitkän jutun nykypäivän kielivahvuuksien käyttämisestä vintagetalloilla, kyllä se jostain löytyy.
Gibahan on käyttänyt lukuisia talloja vuosien mittaan (ja ei, ei ne itse niitä koskaan ole valaneet, vaan niinkuin niin moni kitaranvalmistaja, kyllä nuo raudat tulee alihankkijoilta..) ja ABR-tallan lisäksi on ollut mm. Schallerin "harmonica bridge" eli se wanha Nashville, sitten tämä mitä nykyään nimitetään Nashville-bidgeksi, ja sitä edeltänyt ihan hyvä 3-point Nashville, jota pystyi nimen mukaan kääntämään useampaan asentoon, mikäli kielten vahvuus vaati intonaation vuoksi. Erilaisia Schallerin yhdistelmiä (talla + kieltenpidin, ehkä hienovirittimet) on myös käytetty.
 
Mitä taas tulee pintakäsittelyn (kromaus, niklaus, kultaus) kestävyyteen, niin hei, "relikoituuhan" ne aina hien yms. vaikutuksesta, enkä ainakaan itse pitäis jenkkien osien pinnoitusta läheskään niin herkkänä kulumaan, verrattuna esim. japanilaisten kultauksiin. Mutta - jos sitä kitaraa soittaa, ja hikistä kättä siinä tallan päällä pitää, niin syöpyyhän se, ja pinnoitteen rikkoutuessa se loppukin rupeaa kuplimaan, "kraateroitumaan" tai hilsehtimään..
 
Edit-- Hetkinen... Oliko tämä vitsi???
 
Ei varmaan pelkästään..
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=154833#p7825816
 
Tuollasta kirjoittelin pari vuotta sitten, kaipa siinä jotain "järkipointtejakin" on löydettävissä..
Ongelmahan ei ole "paksut kielet alavireessä", ne ongelmat tulee sitten, kun/jos ne paksut kielet nostetaankin joko normiin tai yli.
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «