Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hammond 144? urkujen arvoa kyselisin
1 2
Tertzi
06.05.2010 00:25:51 (muokattu 06.05.2010 00:38:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain tehtäväksi laittaa nettiin myynti-ilmoituksen Hammond merkkisistä sähköuruista. Urut on lahjoitettu myytäväksi syöpäyhdistyksen hyväksi, joten jotain niistä olisi hyvä saada, mutta paljonko tuollaisesta kehtaisi pyytää ja löytyykö ostajaa? Huuto.netistä katselin vanhoja ilmoituksia ja ei näyttänyt Hammondit menneet kaupaksi. Täällä näyttää olevan myös Hammondeja myynnissä, hintahaarukka vaan vaihtelee huutonetin 70 eurosta, muusikoiden.netin useisiin tuhansiin euroihin, joten aika vaikea arpoa tuolle sopivaa hintapyyntöä.
 
Soittimesta minulla ja myyjällä ei ole paljoa tietoa, mitä nyt itse tutustuin hieman siihen mitä hammondeista oli netissä kerrottu, näyttäisi näiden keskustelujen perusteella siltä että vanhempi on arvokkaampi. Tämä soitin on 70-luvulta, tarkkaa vuosilukua ei ole tiedossa, soittimen toiminnot näyttävät monipuolisilta, siitä löytyy rytmejä, jotain muistitoimintoja ym, mutta myös näyttää olevan noista vanhoista malleista tutut liukusäätimet sekä leslie-nappi.
 
Ilmeisesti nuo putkiaikakauden laitteet ovat arvostetuimpia, mutta ihan kivalta tuo kuulosti ainakin meikäläisen korvaan, vaikka soitin on sen verran uudempaa mallia ettei taida ihan putkitekniikkaa sisältää.
 
Tiedättekö te tarkemmin mitä tuo kone mahtaisi olla syönyt ja onko se romua vai arvotavaraa, ainakin on hienon näköiset puukuoret ja hauskaltahan tuon ääni kuulostaa nykysoittimiin verrattuna varsinkin kun laittaa ne kaikki leslie efektit ja kaiut päälle. Onkohan tässä soittimessa käytetty vielä sitä jännää koneistoa missä on pyörivät rattaat jotka äänen synnyttävät, vai mitä muuta tekniikkaa niissä uudemmissa hammondeissa on kuin tuo jota ilmeisesti kutsutaan äänipyörägeneraattoriksi? Jokin soittimen sisällä lähtee pyörimään kun virran kytkee päälle, joten onko se tuollainen? Virtakytkimiä on vain yksi toisinkuin youtubesta katsomissani pätkissä joissa oli ilmeisesti vanhempi putkikauden soitin joka käynnistettiin kahdella eri kytkimellä. En tiedä mitä eroa niissä on.
 
Itse en osaa soittaa joten olen vain teknisenä tukena ilmoituksen tekemisessä.
 
Minua kiinnostaisi tietää enemmänkin teknistä tietoa tuosta soittimesta ja siinä käytetystä tekniikasta, mutta ensisijaisesti soitin pitäisi saada mahdollisimman pian myytyä.
 
Mallinumerosta ei ole täyttä vamuutta soittimen mukana tuli laatikollinen ohjeita nuotteja ym. joissa oli kuvissa useita malleja, niistä kuvista tuo 144 näyttäisi nappuloiltaan samalta. Otin valokuviakin soittimesta, mutta niitä ei ilmeisesti saa liitettyä tähän keskustelufoorumille?
 
tarmo
06.05.2010 07:40:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tertzi:
 
Mallinumerosta ei ole täyttä vamuutta soittimen mukana tuli laatikollinen ohjeita nuotteja ym. joissa oli kuvissa useita malleja, niistä kuvista tuo 144 näyttäisi nappuloiltaan samalta. Otin valokuviakin soittimesta, mutta niitä ei ilmeisesti saa liitettyä tähän keskustelufoorumille?

 
Kannattaa ladata vaikka profiilikuvaksi.
 
Hammondeista on ollut jos jonkinnäköistä keskustelua, joita voit hakea keskustelualueen "haku"-osiosta. Tässä vain pari lukuisista keskusteluista:
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=36&t=185804&o=20
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=36&t=180336&o=0&#p8810303
 
Noista saattaa löytyä asiaa myös sinulle. Palstalla on oikeita Hammond-asiantuntijoitakin, joten tyydyn sanomaan, että Hammondien hinta vaihtelee kierrätysmaksusta lähemmäs 10 000 euroa. Kierrätysmaksun saa maksaa useimmiten juuri transistorihammondeista, joissa on komppikoneet, yms. Niissä ei oikeastaan ole mitään muuta "Hammondia" kuin nimi.
 
"kentillä tavataan, veljet". Hihhii...
jurpontor
06.05.2010 08:57:56 (muokattu 06.05.2010 08:59:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuotetaanpa pettymys.
 
Toi 144 tai tarkemmin 144J on japanilaisvalmisteinen transistoripeli. Käytännön hinta jossain nollan ja viidenkympin välissä. Ei muuta yhteyttä noihin legendaarisiin malleihin kuin tuotemerkki.
 
edit: niin, se juttu mikä lähtee pyörimään on sisäinen rumpu-Leslie. Äänipyörägeneraattoria tuossa ei ole vaan ns. top octave-syntetisaattori jossa korkeataajuisen oskillaattorin taajuus jaetaan vastaamaan kahtatoista nuottia ja siitä edelleen alaspäin eri oktaaveiksi.
 
"Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies
musamies
06.05.2010 13:24:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytännön hinta jossain nollan ja viidenkympin välissä. Ei muuta yhteyttä noihin legendaarisiin malleihin kuin tuotemerkki.
 
Voi tosta vähän enemmänkin saada kun siinä on drawbarssit. Ehkä paras arvo voisi olla vaihtoarvo johonkin muuhun soittimeen tai vehkeeseen.
 
Todellisen hinnan näkee vain kokeilemalla ja tarjouksia pyytämällä.
 
Ennen oli tilanne se, että generaattorisaundia ei lähtenyt muusta kuin generaattoriurusta. Nyt vastaavanlaisia saundeja saa monenlaisista kevyistä digihärpäkkeistä.
 
Itsellä on transistoreilla toteutettu WLM Trip ja se on mielestäni jopa generaattoriurkua käyttökelpoisempi.
 
Thothmes
07.05.2010 20:41:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuuri käy jos tuosta yli satasen saa. Kyllä tuon joku harrastelija saattaa kotiinsa ostaakin, mutta ei tuolla tosiaan ole mitään tekemistä "oikeiden" Hammondien kanssa. Tuo vastaa lähinnä jotain Yamahan Electone-sarjaa.
 
WLM Trip on tosiaan jo varsin hyvinkin käyttökelpoinen trankku-urku, mutta ei tuosta Hammondista kyllä Hammondiksi ole, ikävä kyllä :)
 
Prophet
08.05.2010 08:43:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan tuossa sentään enemmän namiskuukkeleita kuin elektroniikkaromuun heitettävissä 122J/123J/124J sarjan Hammondeissa. Tuollahan voi saada aikaan omalaatuisia soundeja, jos käytössä on drawbarsit, Hawaijin kitara ja Philharmonic Strings.
 
http://i892.photobucket.com/albums/ac128/B200Driver/DSCN2095.jpg
 
http://i892.photobucket.com/albums/ac128/B200Driver/DSCN2103.jpg
 
http://i892.photobucket.com/albums/ac128/B200Driver/DSCN2107.jpg
 
http://i892.photobucket.com/albums/ac128/B200Driver/DSCN2106.jpg
 
Thothmes
08.05.2010 11:25:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuokin on kyllä totta... Kyllä tuolla varmaan jonkin aikaa jaksaisi leikitellä. Ei tuota silti kannata verrata "oikeisiin" Hammondeihin hinnan eikä soundin suhteen, mutta varmaan ihan hauskoja soundeja tuostakin saa pihalle. Ainakin jos vetäisi putkistyrkkarin läpi... :)
 
Tertzi
21.05.2010 10:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hammond löysi uuden kodin kelpo hintaan. (Selvästi enemmän kuin se jätteenkuljetusmaksu :-) Kiitän muusikoiden.net foorumia saamastani informaatiosta ja toivotan hyvää kesää.
 
Thothmes
21.05.2010 17:17:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä niin. Toivottavasti uusi omistaja on tyytyväinen hankintaansa.
 
Sinänsä vahinkohan noita on mihinkään roskalavallekaan heitellä, ei noita enää mistään lisää tule kuitenkaan.
 
Prophet
21.05.2010 19:09:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällainen Hammond 140J myynti-ilmoitus on roikkunut ainakin 2-3 vuotta Huutonetissä.
 
http://www.huuto.net/kohteet/hammond-140-j/138364196
 
fnb112
26.05.2010 17:44:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve. Kysymykseni liippaa aika lähelle aihetta, joten:
Olen harkitsemassa Hammond t-522 tyyppisten sähköurkujen ostamista. Mitä te maksaisitte niistä. Kommentit soittimesta olisivat myös mukavia. Jostain olin lukevinani, että modailemalla noista saisi kelpo instrumentin. Tämä onnistuu omalla kohdallani helposti, koska serkkuni on sähkömies ja löysin hyvät ohjeet.
 
maza
27.05.2010 00:11:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fnb112: Terve. Kysymykseni liippaa aika lähelle aihetta, joten:
Olen harkitsemassa Hammond t-522 tyyppisten sähköurkujen ostamista. Mitä te maksaisitte niistä. Kommentit soittimesta olisivat myös mukavia. Jostain olin lukevinani, että modailemalla noista saisi kelpo instrumentin. Tämä onnistuu omalla kohdallani helposti, koska serkkuni on sähkömies ja löysin hyvät ohjeet.

 
Mulla on ollut itsellä T-200:ia parikin kappaletta. T-500 (noi kaks vikaa numeroa merkitsee ainoastaan urun kuoren muotoa ja väriä, tekniikka on sama) on about sama kone, mutta lisäksi siinä on monelle turhaa lisävarustetta, kuten rytmikone, alkeellinen säestysautomatiikka ja kasettinauhuri. Nuo saa kuitenkin kohtuuhelposti otettua pois.
 
T-sarjalaisten suurin soundillinen ongelma on mielestäni perkussio, joka on modattavissa paremmaksi. Sama koskee taajuusvastetta. Hyvää noissa on skannerivibrato, joka on pääosin vastaava kuin isoissa konsoleissa ja soundaa hyvältä. T-500-sarjassa skanneri on toteutettu rumpusysteemillä, jota vedetään erillisellä vetoremmillä - katkennut remmi on tyyppivika. Onneksi niitä saa vielä.
 
Oleellisin juttu on kuitenkin se, että millään urulla et hyvää soundia saa ilman kunnollista Leslietä ja/tai särötintä. Simulaattorikin on monissa tapauksissa toimivampi ratkaisu kuin urun sisäinen pikkulepa.
 
Maksaisin itse tuollaisesta korkeintaan 800 euroa - silloin urun on syytä olla viimeisen päälle priimakunnossa ja huollettu. Peruskuntoisesta urusta 400-500 euroa on sekä ostajan että myyjän kannalta reilu hinta. Saksasta saatat saada vastaavan pelin satasella, jos on vähänkään tuuria.
musamies
27.05.2010 13:09:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oleellisin juttu on kuitenkin se, että millään urulla et hyvää soundia saa ilman kunnollista Leslietä ja/tai särötintä. Simulaattorikin on monissa tapauksissa toimivampi ratkaisu kuin urun sisäinen pikkulepa.
 
Nyt puhutaan siis B3 urun tyyppisestä saundista.
http://www.youtube.com/watch?v=8JryQXilMj4
 
Mun mielestä tohonkin sinänsä puhuttelevaan saundiin kyllästyy ja on mukavampaa jos kuulee erilaisia urkuja.
 
Taas on tarjolla uusi Leslie simulaattori nimeltänsä Ventilator:
http://www.youtube.com/watch?v=8oMK63yc4Rw&feature=related
 
http://www.youtube.com/watch?v=5yMQUJHJK5g&feature=player_embedded#!
 
fnb112
27.05.2010 20:46:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Urkujen hinta on mielestäni aika korkea: 650 euroa. Lisäksi ystäväni, joka on myös kiinnostunut urusta ja joka otti myyjään yhteyttä kertoi, että yksi musta kosketin olisi hajalla (kosketin osa hajalla, mutta jos tilalle saisi vastaavan ehjän toimisi.). Lisäksi huoltoa ko. laite ei ole luultavasti koskaan nähnytkään ainakaan myyjän, joka ei ole ensimmäinen omistaja mukaan. Itse asun todella pitkällä Vantaasta, jossa Hammond on, joten voisikohan joku uruista enemmän tietävä käydä kurkkaamassa niitä minun ja ystäväni puolesta? Olen kuullut, että tuosta vehkeestä saa oleennaisesti paremman kuuloisen, kun leikkii kolvin kanssa irrottaen pari transistoria ja lisäämällä toisia tilalle tai eri kohtiin ja sen jälkeen säätämällä jotain. Jos joku suostuisi arvioimaan tämän yksilön ja saisin sen käsiini (eli toisin sanoen ostaisin) niin mitä maksaisi kyseisten muutosten tekeminen? Entä musta kosketin (ei välttämätön)?
 
musamies
27.05.2010 20:55:23 (muokattu 27.05.2010 20:57:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos hinta tuntuu korkealta, eikö silloin voisi ajatella jotain näistä vaihtoehdoista - katselee halvempia vehkeitä ja ostaa sopivan hintaisen, tarjoaa jotain vaihdossa myyjälle, jolloin rahan osuutta saa vähemmäksi.
 
Onko ylipäätään mielekästä katsoa museoikäisiä vehkeitä jos ei tykkää korjaamisesta?
 
Lisäksi tämänpainoiset vehkeet tarvii auton omistamista jos meinaa sitä oikeasti käyttääkin livesoittamisessa tai studiossa.
 
Itse asun todella pitkällä Vantaasta, jossa Hammond on, joten voisikohan joku uruista enemmän tietävä käydä kurkkaamassa niitä minun ja ystäväni puolesta?
 
Ei mielellään, vaan voit ottaa kaveriksi jonkun enemmän tietävän ja menet paikanpäälle tarkistamaan sopiiko vehje esim. saundien puolesta käyttöösi. Voit käydä katsomassa useampaakin kuin yhtä soitinta ja hommaat mieleisesi.
 
PS: Tuubin avulla voi nykyisin tehdä hyvän etukäteiskartoituksen siitä mikä urku olisi juuri omaan makuun.
 
fnb112
27.05.2010 21:08:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ja ystäväni olemme näkövammaisia, joten ymmärtänette, että korjaus on hieman vaivalloista. Kuljetus ei ole sen sijaan ongelma, sillä sukulaisellani on pakettiauto, jota hän varmasti lainaa, jos pyydän (olen varmistanut). Saundipuolta olen kuunnellut youtubesta (t-500 hakusanalla löytyy hyvin tuloksia) ja joltain muultakin sivulta, jonka nimeä tai osoitetta en muista. Pidän saundista. Enhän muuten noin isoa kapinetta huolisikaan. Täällä päin ei ole ketään uruista paljoakaan tietäviä. Muuten olisin vetänyt tällaista henkilöä hihasta ajat sitten.
 
musamies
27.05.2010 21:16:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fnb112: Minä ja ystäväni olemme näkövammaisia, joten ymmärtänette, että korjaus on hieman vaivalloista.
 
Jos näin on, asia on sitten toisin!
 
Tässä tapauksessa parempi tilanne sekin kuin kuulovammaisia...
 
fnb112
27.05.2010 23:43:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olisiko samassa hintaluokassa (enintään 800€) muita varteenotettavia vaihtoehtoja? En ole kovin merkkisidonnainen, joten muitakin kuin Hammondeja saa ehdottaa. Lisäksi kaikki urkujen päälle ymmärtävät, jotka voisivat mahdollisesti tarkastaa urut, korjata mustan koskettimen, tehdä pienen huollon tarvittaessa tai modata ne erikseen sovitulla lisähinnalla voisitteko kirjoittaa tänne tai ottaa yhteyden suoraan minuun? Sähköpostiosoitteeni pitäisi näkyä profiilissa.
 
musamies
28.05.2010 01:14:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehkä uudemmat urut, joita on nykyisin saundeiltaan ihan hyviäkin, voisi olla näkemisen suhteen rajoittuneelle hyvä vaihtoehto kun vanhojen vehkeiden viehätys perustuu muuhunkin kuin soittamiseen... Jotkut tykkää tuosta elektroniikkarassaamisesta.
 
Oikeat drawbarssit ovat kyllä siitä hyvät, että niitä ei ole pakko nähdä ja silti on helppo muuttaa saundeja.
 
Tuossa halvin uusi vehje jota mieleen tulee drawbarsseilla varustettuna - Viscountin yksitasoinen keikkaurku:
http://www.thomann.de/fi/viscount_db_3_keyboard.htm
 
fnb112
28.05.2010 01:33:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitsen ainakin kaksitason eikä jallkiokaan olisi pahitteeksi. Elektroniikka ei ole este. Käytän sujuvasti esim. tv :tä, kännykkää, kotiteatterilaitteita jne... kaikki pitää opetella ulkoa, mutta kun kerran oppii niin käyttö sujuu vaivattomasti ainakin yleensä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «