Aihe: Sormin soittaminen | 1 |
---|
|
Terve. Voisiko joku kertoa, miten oikeaa kättä kannattaisi käyttää? Mitä eri tyylejä on olemassa? Olen oikeakätinen eli vasen käsi on kaulalla. Aika hölmö kysymys, mutta toivottavasti joku viitsisi vastata. | |
Tossa ois ainaki pari videoo http://www.youtube.com/watch?v=7KZ671N1e8w http://www.youtube.com/watch?v=kGZikYZsyNc Kannattaa ehkä panostaa siihen, että napakan (millä tatsilla nyt haluaakaan nuotit ulos) näpäyksen jälkeen sormi pysähtyy siihen seuraavaan paksumpaan kieleen, tämä mulla oli ainakin ihan hakusessa ennenkuin tunneille menin. Tuo myös auttaa siihen että se helpottaa vaimentamaan niitä kieliä mitä et halua soivan. Mieti että haluatko vetää kahdella vai kolmella, itsellä on nimetön ollu alusta asti mukana. Sitten on se peukkutekniikka että mihin sitä tuet, yleensä se on siinä mikin päällä, jotkut myös pitää sen siinä, osa siirtää E- ja A-kielille sitä mukaa kun soittaa näitä ohuempia. En tosiaan itsekään ole juurikaan sen kummempi, joku mestari vois ehkä täsmentää mitä juuri yritin sanoa. All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH! | |
fnb112: Terve. Voisiko joku kertoa, miten oikeaa kättä kannattaisi käyttää? Mitä eri tyylejä on olemassa? Olen oikeakätinen eli vasen käsi on kaulalla. Aika hölmö kysymys, mutta toivottavasti joku viitsisi vastata. Ei kysyvä tieltä eksy :) Mutta tossa ylemmässä viestissä aika tarkasti jo kerrottiin kaikki olennainen. Jotkut (mä en) soittaa sillein, että peukku siirtyy aina sitä mukaan ylemmille kielille ku mitä ylemmiltä soitetaan esim. A kieli niin peukku E kielellä, D kieli niin peukku A kielellä jne. Ittellä peukku enimmäkseen taasen pysyy E kielellä mut maku asia. Lentokonesuihkuturbiinimoottoriapumekaanikkoaliupseerioppilas | |
fnb112: Terve. Voisiko joku kertoa, miten oikeaa kättä kannattaisi käyttää? Mitä eri tyylejä on olemassa? Olen oikeakätinen eli vasen käsi on kaulalla. Aika hölmö kysymys, mutta toivottavasti joku viitsisi vastata. Vasemman käden käyttö, niin no, sitä kannattaa käyttää oikein! Eh, joo. Paras tapa käyttää kätöstään lienee se, mikä on luonnollisin itselle. Jos tuntuu siltä että pystyy soittamaan kolmella sormella niin soittaa ja harjoittaa sitä sitten. Pääsääntöisesti kuitenkin etu- ja keskisormi riittää. Osa bassoveijoista kannattaa ja suorastaan vaatii että kahdella sormella soitettaessa käytetään aina vuoroperiaatetta ja sillä hyvä. Itse olen hiukan toista mieltä. Jos ja kun soitin soi nätisti niin hitonko väliä sillä tuleeko etusormen jälkeen keskisormi vai etunen uudelleen. Paikkapaikoinhan on hyvä käyttää sormia samaan aikaan, tuplasormet antaa hyvän ja tukevan saundin. Peukalo tukisormena kannattaa sijoittaa itselleen helpoimmalla tavalla, ja hiukan tietysti soitettava musiikki vaikuttaa peukkuun. Jos sormisoiton sekaan tulee esim. slappiä niin peukkua on turha lukottaa siihen mikin päälle. Sitten tietty plektra, kyllä plektralla pitää pystyä soittamaan, ehdottomasti. Muutama asia kannattaa pitää mielessä kun sormitekniikoita treenailee. Ekaksi rentous, ranne ei saa olla jännityksessä eikä kipuja pitäisi harjoittelussa tulla. Venyttely ja ravistelu auttaa ettei kipuja tule, ja tietty treenamista voi hieman tauottaa. Tunnin kun treenaa niin kyllä siinä vaikka vartin välein voi hiukan ravistella ja rentouttaa molempia käsiä. Toinen asia on tarkkuus, itsekkin jättää helpolla metronomin bassopussin pohjalle, mutta kyllä klikin kanssa treenaminen antaa varmuutta soittoon. Jos vaikka aloittaa kasiosien treenamisella, mutta ettei homma mene tylsäksi niin voihan sitä vedellä vaikka kaksitahtia jokaista tahtilajia mitä osaa edestakaisin. Esim. Neljäsosa - kasiosa - kuusitoistaosa - kasiosatrioli - kasiosa - neljäsosatrioli - neljäsosa tai vaihtelee sitten miten vaihtelee, mutta kasiosa ja neljäsosatriolin vaihtelu keskenään on jo aika hankalaa ja hyvää treeniä. Eikä peukkuakaan sovi unohtaa, sillä voi soitella rauhallisempia kuvioita pehmeällä saundilla. Kyllä joku perusboogie pitää peukalolla pystyä soittamaan, tai joku rauhallinen walkingbass kuvio. Tehosteena tietysti käy myös oikean käden kynnet. Täräyttää voimasoinnun käyttämällä kaikkia sormia (poislukien peukalo) tehden voimakkaan downstroken niin että kynnet pamauttaa kielen soimaan, niin avot! Johan on voimaa. Kai tossa tuli jo jotain asiaakin ja toivottavasti jotain apuakin on tuosta höpinästä? Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun. | j4kk1 05.05.2010 09:47:59 (muokattu 05.05.2010 10:25:42) | |
|
pahaeno: Sitten tietty plektra, kyllä plektralla pitää pystyä soittamaan, ehdottomasti. EI. Ralph.jpg Ei oo pakko, jos ei halua. Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it. | |
pahaeno: Sitten tietty plektra, kyllä plektralla pitää pystyä soittamaan, ehdottomasti. Tuo on sellainen asia, joka ei pitkistä harjoitteluista huolimatta tule ainakaan itseltä onnistumaan koskaan. Harmittaa joskus hieman, koska plektrasta syntyy aivan omanlaisensa ääni. | J.Nikkanen 05.05.2010 10:18:11 (muokattu 05.05.2010 10:18:25) | |
|
fnb112: Tuo on sellainen asia, joka ei pitkistä harjoitteluista huolimatta tule ainakaan itseltä onnistumaan koskaan. Harmittaa joskus hieman, koska plektrasta syntyy aivan omanlaisensa ääni. Joo, juurikin siksi olis hyvä pystyä soittamaan plektralla, edes hieman. Kielen sointi muuttuu kun sitä sormen sijaan näpäyttää muovinpalalla. Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun. | pehko 05.05.2010 10:31:34 (muokattu 05.05.2010 10:43:40) | |
|
pahaeno: Sitten tietty plektra, kyllä plektralla pitää pystyä soittamaan, ehdottomasti. ite ainakin puristan kyseistä lätkää jotenki niin vammasesti, että käsi kipeytyy ihan saatanasti. Tietty jos sitä joku yli nopee rykäsy tulee. Tosin, paripäivää sitten semmostakin nauhottelin ja sormilla meni. niin, ja mitä tullee tohon plsekusoundiin, niin saa sormillakin semmosta soundia, ainakin tässä videossa mielestäni http://www.youtube.com/watch?v=1Yw2R5JarCo EDIT: helvetin huono esimerkki tuo video sitenkin, koska säröä löytyy ja musiikkityyli on mitä on...mutta mutta, jos ihan perus kliinillä soundilla lähdetään plekulla soittamaan, niin kuulostaa kyllä minusta ihan huonolta se. "It's always funny until someone get's hurt and then it's just hilarious." | |
pehko: ite ainakin puristan kyseistä lätkää jotenki niin vammasesti, että käsi kipeytyy ihan saatanasti. Tietty jos sitä joku yli nopee rykäsy tulee. Tosin, paripäivää sitten semmostakin nauhottelin ja sormilla meni. Älä purista, rennolla otteella. Jos plektra tippuu niin repäsee teipistä uuden. Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun. | |
pehko: ite ainakin puristan kyseistä lätkää jotenki niin vammasesti, että käsi kipeytyy ihan saatanasti. Tietty jos sitä joku yli nopee rykäsy tulee. Tosin, paripäivää sitten semmostakin nauhottelin ja sormilla meni. Joo, tuttu juttu, se ei oo niin helppoa kuin vois kuvitella. kunnollisen tekniikan opettelu plektralla kesti vuosia ja pidän tuota nyt sitten jälkikäteen vähän niinkuin hukkaan heitettynä aikana. Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it. | |
j4kk1: Joo, tuttu juttu, se ei oo niin helppoa kuin vois kuvitella. kunnollisen tekniikan opettelu plektralla kesti vuosia ja pidän tuota nyt sitten jälkikäteen vähän niinkuin hukkaan heitettynä aikana. joku väitti joskus, että jos laittaa basson huomattavasti alemmas, että voi soittaa käsi suorana, niin plektralal soiton kipu häviää, koska käsikoukussa plekuttelussa kuulemam joku jänne nuljuaa kyynärpäässä. Kuulostaa kyllä aika kaukaa haetulta. Enkä paljoa oo viittiny testakaan, koska on aika hanurista soittaa jos basson yli pystyy kusemaan. "It's always funny until someone get's hurt and then it's just hilarious." | |
j4kk1: Joo, tuttu juttu, se ei oo niin helppoa kuin vois kuvitella. kunnollisen tekniikan opettelu plektralla kesti vuosia ja pidän tuota nyt sitten jälkikäteen vähän niinkuin hukkaan heitettynä aikana. Sähkökitaralla vois aukee tuo plekuhommeli hiukan nopeammin, ehkä. Varmaksi en voi sanoa, mutta ite rämpyttelen sähkistä silloin tällöin ja melkeinpä aina plektralla. Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun. | j4kk1 05.05.2010 11:14:15 (muokattu 05.05.2010 11:24:40) | |
|
pehko: joku väitti joskus, että jos laittaa basson huomattavasti alemmas, että voi soittaa käsi suorana, niin plektralal soiton kipu häviää.... ...mutta vasemman käden ranne joutuu epäinhimilliseen kulmaan ja kipeytyy. Toi ergonomia on semmosta tasapainoilua. Itsehän siis olin soittanut sähkistä jo pitkän aikaa ennen kuin aloitin basson soiton ja yritin vähän oikoa kulmia rupeamalla soittamaan sitä ekaksi plektralla. Ajattelin kans just noin että sehän menee vanhalla opitulla tavalla. Mutta loppujen lopuksi se plekulla soitto kesti aika kauan oppia kunnolla ja nyt olen luopunut siitä jo käytännössä kokonaan. E: Taustalla on myös ihan fyysisiä tekijöitä. Basson soitto plekulla vaatii sata kertaa enemmän voimaa kuin kitaran, myös semmosiltä lihaksilta, joita ei ennen ole tullut käytettyä juuri mihinkään. Lopputulokena ahkerasta reenistä käteen kasvaa sitten semmonen uusi siisti lihapulla. Underpowering is one of those myths that will not die. You cannot damage a speaker through putting too little power into it. | |
pehko: joku väitti joskus, että jos laittaa basson huomattavasti alemmas, että voi soittaa käsi suorana, niin plektralal soiton kipu häviää, koska käsikoukussa plekuttelussa kuulemam joku jänne nuljuaa kyynärpäässä. Kuulostaa kyllä aika kaukaa haetulta. Enkä paljoa oo viittiny testakaan, koska on aika hanurista soittaa jos basson yli pystyy kusemaan. No ei ihan tuulesta temmattu juttu tuo. Kyllä mä tipautin syksyllä keikalla basson alemmas kun vetäsin pari mokoman ja kotiteollisuuden (ja ei tartte sitten sen enempää noista irvailla, soitettu mikä soitettu ja käärmeenpää on helvetin kova kappale kun on promilleissa) biisiä. Hihnassa valmiiksi kaksi reikää joten vaihto oli aika nopea. Oisko k/k mitta reijissä ollut jotain 120-150mm. Jo pentatoninen duuriasteikko sai sormeni pahasti solmuun. | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|