Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Öljyäminen vaalensi kitaran otelaudan
1
j-onn-a
04.05.2010 16:17:14 (muokattu 04.05.2010 16:19:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkäs öljysin sitruunaöljyllä yhden vanhan kitarani otelaudan ja yön aikana otelaudan väri oli muuttumut todella paljon vaalemmaksi alkuperäisestä. Mietiskelin vaan, että mikäköhän mahtoi olla syy tähän värin muutokseen? En tiedä menikö siinä kohdassa sitten pieleen, kun aurinko oli vähän siihen aamulla paistanut..
Samalla öljyllä oon aikaisemmin hoitanut bassoni kaulan eikä sen kanssa tullut mitään ongelmia.
Ei teillä olis samanlaisia kokemuksia kaulan vaalenemisesta?
 
"You can't quit until you try"
Miikathebest
04.05.2010 16:20:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

j-onn-a: Elikkäs öljysin sitruunaöljyllä yhden vanhan kitarani otelaudan ja yön aikana otelaudan väri oli muuttumut todella paljon vaalemmaksi alkuperäisestä. Mietiskelin vaan, että mikäköhän mahtoi olla syy tähän värin muutokseen? En tiedä menikö siinä kohdassa sitten pieleen, kun aurinko oli vähän siihen aamulla paistanut..
Samalla öljyllä oon aikaisemmin hoitanut bassoni kaulan eikä sen kanssa tullut mitään ongelmia.
Ei teillä olis samanlaisia kokemuksia kaulan vaalenemisesta?

 
Joo on kokemuksia. Öljyllä käsittelin kerran(jos toisenkin) kitaran otelautaa, ja siitä lähti likaa irti. -> Otelauta vaaleni.
 
Liikaa säröä!
Evergrey
04.05.2010 16:31:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miikathebest: Joo on kokemuksia. Öljyllä käsittelin kerran(jos toisenkin) kitaran otelautaa, ja siitä lähti likaa irti. -> Otelauta vaaleni.
 
Järjettömän paskanen saa olla jos noin käy. Vitsi?
Yleensähän oljy tummentaa kuivempaa puuta?
 
j-onn-a
04.05.2010 16:33:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Evergrey: Järjettömän paskanen saa olla jos noin käy. Vitsi?
Yleensähän oljy tummentaa kuivempaa puuta?

 
Niin mäkin ajattelisin ett se tummenis... mutt ei se otelauta nyt niin hirveen paskanen loppujen lopuksi ollu..
 
"You can't quit until you try"
ReBeat
04.05.2010 16:35:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mitä puuta se oli ja mikä oil product?
 
Tande
04.05.2010 16:43:05 (muokattu 04.05.2010 16:43:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen juttu.. Kun itse olen sitruunaöljyllä hoitanut paskasta juuri putsaamaani otelautaa, otelaudan väri on pikemminkin tummunut.
 
Olihan otelauta ruusupuuta?
 
Anteeksi.
j-onn-a
04.05.2010 16:43:16 (muokattu 04.05.2010 16:44:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: No mitä puuta se oli ja mikä oil product?
 
Öljy oli Kyserin ihan sitruunaöljyä ja tota itse asias mä en oo ihan varma mitä puuta se on, vissiin ruusupuuta, mutta soitinliikkees ainakin sanottiin ett se öljy käy kaikkiin otelautoihin paitsi vahattuihin ja siitä mä nyt oon varma ettei se lauta vahattu oo...
En kyllä tiiä miks se niin sit vaaleni..
 
"You can't quit until you try"
j-onn-a
04.05.2010 16:45:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tande: Mielenkiintoinen juttu.. Kun itse olen sitruunaöljyllä hoitanut paskasta juuri putsaamaani otelautaa, otelaudan väri on pikemminkin tummunut.
 
Olihan otelauta ruusupuuta?

 
Joo, ruusupuuta mun muistaakseni..
 
"You can't quit until you try"
ReBeat
04.05.2010 16:57:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissain itämaan ihmeissä on suurinpiirtein lyijylietteellä kyllästetty otelauta että on saatu se normaalia väriään tummemmaksi, mutta jos on vanha kitara kyseessä niin otelaudan samettikahvit olis varmaan jo aiemmin ehtineet lähteä sormien kautta salaatteihin. Lonkalta sanoisin että auringonvalolla ja varsinkin mustien aukkojen kosmisella imuvoimalla oli osuutta asiaan.
 
Satellite Kid
04.05.2010 18:31:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse veikkaisin paskaisuutta ;-) Ei sen kaulan tarvitse olla niin likainen että siitä saa rapsutella likaa irti mutta jos kitaralla on ikää >10v. eikä kaulaa ole aiemmin puhdistettu niin öljyäminen voi tehdä tämän. Omat kepit on lähinnä tummuneet öljyn myötä mutta muiden kitaroita öljytessäni olen nähnyt myös vaalenemista joka on yleensä jonkin sortin puhdistumisen seurausta.
 
Aurinkoon en tässä jaksa uskoa, musiikkiliikkeissä duunissa olleena monenmoista keppiä on laitettu näyteikkunalle öljyämispäivänä. Arska voi tehdä järkyttävää jälkeä - etenkin nykyaikana - mutta tarvii siihen huimasti pitemmän ajan.
 
Paikallinen musiikkiliike on toiminut 60-luvulta, vanha omistaja havainnollisti auringon muutoksia siten että 60-70 luvuilla pystyi pitämään näyteikkunalla (jossa siis ollut samat lasit tähän päivään) vuoden ympäri pahvisia tuotelaatikkoja ja nykyaikana jos pitää niitä ikkunalla kesäaikana ne muuttuvat - kuin taikatempulla - vitivalkoisiksi. Oli aika hurjaa nähdä tämä käytännössä, arska polttaa siis niistä kaiken painetun veke.
 
"Ei kukaan ihminen voi arvostella rockmusiikkia tai rockmuusikkoja. Ne on ihan vääriä ihmisiä mitkä ei oo liottanu kolvia naisen perseessä, koska osa rytmistä on kotoisin sieltä." -Remu, Poika Varjoiselta Kujalta
McNulty
04.05.2010 19:41:07 (muokattu 04.05.2010 19:44:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Riippuu mitä öljyä laittaa ja millaiseen puuhun. Ruusupuukin on vain yleisnimitys useammalle eri lajikkeelle. Toiset ruusupuut ovat tummempia kuin toiset... jotkut kaukoidänihmeet ovat jopa värjättyä sellaista. Eli on otettu vaaleampaa Intian ruusupuuta ja sen jälkeen värjätty. Joskus tuo värjäys kuluu sormien alla... itseasiassa kaikki puulajikkeet otelaudassa kuluvat ajan myötä.
 
Veikkaanpa kuitenkin, että tässä threadin aloittaja on käyttänyt otelaudan öljyämiseen teollista "Lemon Oilia" jotka kovasti usein sisältävät erinäisiä kemikaaleja, esim. petroleum eli naftaa/petrolia. Yleensä sillä on liuottava vaikutus joka syrjäyttää puusta sen omat luontaiset öljyt. Käytännössä huonolla otelautaöljyllä on siis huonontava vaikutus otelautaan... lika ehkä lähtee liuottimen alla, mutta samalla lähtee kaikki puun omat öljyt, jotka pitävät sen tummana ja "eloisana".
 
Itse etsin aikani sopivaa tököttiä ruusupuiselle ja eebenpuiselle otelaudalle. Claytonin Pro Lemon on varsin hyvä perusaine, jota voin kyllä suositella. Samoin Big Bendsin Fret Board Juice. Nämä tuotteet poikkeavat koostumukseltaan esim. Kyserin ja Dunlopin vastaavista tuotteista.
- Clayton Pro Lemon (maahantuoja Gewa/Hellas): http://www.steveclayton.com/polish.php
- Big Bends (maahantuojana Musamaailma): http://www.bigbends.com/FBJ-info.html
 
Paras on kuitenkin ollut LizardSpit Fretboard Conditioner (sisältää appelsiiniöljyä) sekä Ernie Ball Wonder Wipe Fretboard Conditioner. Tässä linkit:
- LizardSpit Fretboard Conditioner (ei taida olla kotimaista maahantuojaa, itse olen ostanut Saitenkatalog.de verkkokaupasta): http://www.storesonline.com/site/584019/product/mp02
- Ernie Ball Wonder Wipe (maahantuoja EM Nordic, löytyy esim. DLX-ketjun myymälöistä): http://www.ernieball.com/products/c … d-Conditioner-Small-Palm-Cannister-
 
Toivottavasti noilla saat otelautasi parempaan kuosiin. Täytyy myös hyväksyä se että puu ikääntyy ja kuivuu. Eri lajikkeet käyttäytyvät eri tavoin ikääntyessään/kuivuessaan. Myös aurinko kuivattaa puuta ja tummempi puu voi haalistua.
 
six-six-o-four
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «