Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Aktiivi mikit: sopivatko muuhunkin kuin Heavy-musiikkiin
1
SippoRossi
02.05.2010 22:35:53 (muokattu 02.05.2010 22:41:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen pitkään suunnitellut ostavani kyseistä kitaraa: http://www.gosbellguitars.com/id102.html Kokeilin tätä kerran liikkeessä ja se sopi käteen täydellisesti, mutta en ehtinyt kytkemään vahvistimeen koska kauppa meni kiinni.
 
Huomasin vasta hiljattain että mikit ovat aktiivimikit. Aikaisemmassa kitarassani oli passiivit ja olen ollut erittäin tyytyväinen soundiin. Soitan yleisesti ottaen rockia ja alternative musiikkia, kuten red hot chili peppersiä, the killerssiä ja nirvanaa. Soitan myös aavistuksen ''raskaampaa'' aina välillä.
 
Aktiivimikeissä usein sanotaan, että ne sopivat hyvin heavy-musiikkiin, joten mieleeni heräsi kysymys: sopivatko aktiivimikit hyvin muuhunkin kuin tähän? Vai kuullostaako se huonolta. Minkälaisia ovat omat kokemukset aktiivimikkien kanssa?
 
Ja yleisesti ottaen mielipiteitä voi antaa kitarasta osien perusteella.
 
Vladi
02.05.2010 22:56:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SippoRossi:
Huomasin vasta hiljattain että mikit ovat aktiivimikit. Aikaisemmassa kitarassani oli passiivit ja olen ollut erittäin tyytyväinen soundiin. Soitan yleisesti ottaen rockia ja alternative musiikkia, kuten red hot chili peppersiä, the killerssiä ja nirvanaa. Soitan myös aavistuksen ''raskaampaa'' aina välillä.
 
Aktiivimikeissä usein sanotaan, että ne sopivat hyvin heavy-musiikkiin, joten mieleeni heräsi kysymys: sopivatko aktiivimikit hyvin muuhunkin kuin tähän? Vai kuullostaako se huonolta. Minkälaisia ovat omat kokemukset aktiivimikkien kanssa?
 
Ja yleisesti ottaen mielipiteitä voi antaa kitarasta osien perusteella.

 
Vastaan ystävällisesti ennenku joku tulee avautumaan.
 
Ekaks: Tarkistappas osio, täällä on kitarakamat-palsta olemassa ja jos käyttää edes vähän hakua, löytyy jäätävä määrä keskusteluja aktiivimikit vs passiivimikit-sarjasta.
 
Itse olen kummillakin soitellut ja omaan soittoon passiivit oli paremmat. Aktiivimikit kompressoi keskimääräisesti paljon enemmän kuin passiivit mikä ei ehkä oo kovin toivottavaa cleaneja ajatellen. Nää on kyllä loppujen lopuks aika makuasioita mutta en kyllä millään suosittelis aktiiveja noihin musajuttuihin, mitä listasit.
 
Mitä kitaraan tulee, niin jos se muuten istuu käteen loistavasti, niin osta pois. Mikit saa vaihdettua tarvittaessa. Suosittelisin kuitenkin käymään vielä liikkeessä jos vain mahdollista ja kokeilla soittaa vahvarin läpi. Ihan vaan varmistuksen vuoks, koska kirjoittamasi perusteella et montaa minuuttia soittimen kanssa viettänyt. :)
 
Kyllä se siitä.
Kitaravirtuaali
03.05.2010 06:42:13 (muokattu 03.05.2010 06:48:04)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä sivuhuomiona, että jonsei tuohon jälkikäteen ole mikkejä vaihdettu, niin nuo ovat kyllä ihan passiivit. Tai ainakaan en mistään löytänyt mainintaa aktiiveista, Alnico DV8/M8/jostain -humppareista kylläkin. Ovat vain muovikuoriin valetut useimpien aktiivien tapaan, mikä äkkiseltään kyllä hämää.
 
... ja nimenselvennys.
Raist
03.05.2010 09:35:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Aktiivimikit kompressoi keskimääräisesti paljon enemmän kuin passiivit mikä ei ehkä oo kovin toivottavaa cleaneja ajatellen.
 
Vahvistusasteet kompressoi. Ei mikit. *cough*
 
Ajattelin vaan mainita.
 
Vladi
03.05.2010 09:53:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raist: Vahvistusasteet kompressoi. Ei mikit. *cough*
 
Ajattelin vaan mainita.

 
Nii no aktiivithan sisältää yhden vahvistusasteen, joka kompressoi. Jos nyt näin pikkutarkaks mennään.
 
Kyllä se siitä.
Spike
03.05.2010 11:15:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Nii no aktiivithan sisältää yhden vahvistusasteen, joka kompressoi. Jos nyt näin pikkutarkaks mennään.
 
Ja kitaran volaa taaksepäin pyöräyttämällä headroom kasvaa ja kompressio vähenee. Heleppoa.
 
Kyllähän aktiiveilla soittelee mitä vaan, mutta se tatsi on erilainen, passiiveilla luonnollisempi. Mut toisaalta esim gilmour ja lukather vetää livenä emg:n aktiiveilla, ja siinä on enemmän kuin tarpeeksi todistettu niiden sopivuus muuhunkin musaan.
 
Kitaravirtuaali
03.05.2010 12:20:31
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spike: Ja kitaran volaa taaksepäin pyöräyttämällä headroom kasvaa ja kompressio vähenee. Heleppoa.
 
Kyllähän aktiiveilla soittelee mitä vaan, mutta se tatsi on erilainen, passiiveilla luonnollisempi. Mut toisaalta esim gilmour ja lukather vetää livenä emg:n aktiiveilla, ja siinä on enemmän kuin tarpeeksi todistettu niiden sopivuus muuhunkin musaan.

 
Ja Knopfler, sillon vielä floikkakin. http://www.pensaguitars.com/images/photos/MK%201_1.jpg Tuolla kyllä vetää ihan mitä vaan.
 
... ja nimenselvennys.
SippoRossi
03.05.2010 14:21:25 (muokattu 03.05.2010 14:22:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Vastaan ystävällisesti ennenku joku tulee avautumaan.
 
Ekaks: Tarkistappas osio, täällä on kitarakamat-palsta olemassa ja jos käyttää edes vähän hakua, löytyy jäätävä määrä keskusteluja aktiivimikit vs passiivimikit-sarjasta.
 
Itse olen kummillakin soitellut ja omaan soittoon passiivit oli paremmat. Aktiivimikit kompressoi keskimääräisesti paljon enemmän kuin passiivit mikä ei ehkä oo kovin toivottavaa cleaneja ajatellen. Nää on kyllä loppujen lopuks aika makuasioita mutta en kyllä millään suosittelis aktiiveja noihin musajuttuihin, mitä listasit.
 
Mitä kitaraan tulee, niin jos se muuten istuu käteen loistavasti, niin osta pois. Mikit saa vaihdettua tarvittaessa. Suosittelisin kuitenkin käymään vielä liikkeessä jos vain mahdollista ja kokeilla soittaa vahvarin läpi. Ihan vaan varmistuksen vuoks, koska kirjoittamasi perusteella et montaa minuuttia soittimen kanssa viettänyt. :)

 
Huomasin heti postaamisen jälkeen että meni väärään osioon ja jokseenkin ärsytti se. Kiitos kuitenkin kun vastasit. Käytin hakua, ja katsoin ensimmäiseltä sivulta melkein kaikki, ja keskustelussa ei mainittu näiden soveltuvuuttaa puhtaaseen soundiin, ainoastaan kehuttiin heavyn kanssa ja vertailtiin äänen sävyä jne. Tästä mietin että sopiiko siis muuhunkin, kun kukaan ei suoraan maininnut että ei olisi suositeltavaa.
 
Liike sijaitsee Kuopiossa ja itse asun pks-seudulla, ja käyn testaamassa sitä vielä ennen ostoa tämän kuun lopussa. Tosiaan en viimeksi ehtinyt soittaa 5 minuuttia pidempää, joten näin kalliissa kitarassa tietenkin kokeilen vielä vahvistimen kanssa hartaasti.
 
Kitaravirtuaali: Vielä sivuhuomiona, että jonsei tuohon jälkikäteen ole mikkejä vaihdettu, niin nuo ovat kyllä ihan passiivit. Tai ainakaan en mistään löytänyt mainintaa aktiiveista, Alnico DV8/M8/jostain -humppareista kylläkin. Ovat vain muovikuoriin valetut useimpien aktiivien tapaan, mikä äkkiseltään kyllä hämää.
 
Tuo sivu ei näytä sitä, mutta indieguitars.com issa josta ei voi linkkaa suoraa lukee että siinä on ''Active Circuit''.
 
Kiitos vastauksista. Kaupassa sitten kun soittelen niin voin päättä tykkäänkö vai ei, jäi kuitenkin sellainen kuva että ei ole mahdotonta tai liian haitallista.
 
mathias
03.05.2010 15:31:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

SippoRossi: Tuo sivu ei näytä sitä, mutta indieguitars.com issa josta ei voi linkkaa suoraa lukee että siinä on ''Active Circuit''
 
Luulenpa että tuossa kitarassa mikit ovat passiviset. Tuo "active circuit" viittaa aktiivielektroniikkaan.
 
Jankku
03.05.2010 15:35:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaravirtuaali: Ja Knopfler, sillon vielä floikkakin. http://www.pensaguitars.com/images/photos/MK%201_1.jpg Tuolla kyllä vetää ihan mitä vaan.
 
Koskas Knoppi tollasella on pyyhkiny? :)
 
Ja aiheeseen, sopiihan nyt toki aktiivimikit muuhunkin musaan ku heavyyn. Ihan bluesista fuusio-kikkeli -osastolle :) Se on ihan makuasia, jotkut tykkää, minä en :) Liian sliipattu ja kompressoitu saundi mun makuun...
 
Ja tämä lama-ajan blues minunkin kotona soi!
Raist
03.05.2010 16:40:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jankku: Koskas Knoppi tollasella on pyyhkiny? :)
 
Ja aiheeseen, sopiihan nyt toki aktiivimikit muuhunkin musaan ku heavyyn. Ihan bluesista fuusio-kikkeli -osastolle :) Se on ihan makuasia, jotkut tykkää, minä en :) Liian sliipattu ja kompressoitu saundi mun makuun...

 
Enpä tiiä kuulostaako kaikki aktiivimikit nyt siltä. Aika monenlaisia preamppeja niihin löytyy.
 
Jusma
03.05.2010 16:47:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jankku: Koskas Knoppi tollasella on pyyhkiny? :)
 
Ja aiheeseen, sopiihan nyt toki aktiivimikit muuhunkin musaan ku heavyyn. Ihan bluesista fuusio-kikkeli -osastolle :) Se on ihan makuasia, jotkut tykkää, minä en :) Liian sliipattu ja kompressoitu saundi mun makuun...

 
Ainakin tolla reeveereellä: Mark Knopfler - Night In London
 
Ja mukavan kuulonen pätkä samaan syssyyn: http://www.youtube.com/watch?v=4j34gG2xR3I
 
Aamulla hilpeenä kaljaa, illalla kalpeena kiljuu!
Jankku
03.05.2010 17:15:55 (muokattu 03.05.2010 17:20:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Raist: Enpä tiiä kuulostaako kaikki aktiivimikit nyt siltä. Aika monenlaisia preamppeja niihin löytyy.
 
Niin kokemukseni rajoittuvat EMG/Lace sensor osastoon. Mutta sanotaan että vastaan ei ole vielä mun käteen sopivia tullut...
 
Ja tämä lama-ajan blues minunkin kotona soi!
PJS
04.05.2010 15:57:20
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkimmassa musassa (peppers) se aktiivimikkien kompressio ei välttämättä olis pahaksikaan. Tämä siis lähinnä sen perusteella, että minä ja monet muut kaltaiseni kansainvälisen tason muusikot käyttävät vartavaste hankittua "kompressoria" pilaamaan sen passiivimikin dynamiikan...
 
Ja Gilmour ei muuten tietääkseni käyttele edes livenä nykyään niitä aktiiveja, ei sillä että asialla olisi juuri mitään merkitystä, koska kumminkin jannulla on aika mittava määrä elektroniikkaa skeban ja vahvarin välissä. Jostain haastattelusta luin, että alunperin siirtyi EMG:hin siksi, että sai suht koherenttia saundia ilman massiivisia hurinoita jotka sen aikaiset valo yms. vermeet aiheutti yhdessä silloisen kitaravermeistönsä kanssa.
 
Peace!
SippoRossi
04.05.2010 16:01:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Funkimmassa musassa (peppers) se aktiivimikkien kompressio ei välttämättä olis pahaksikaan. Tämä siis lähinnä sen perusteella, että minä ja monet muut kaltaiseni kansainvälisen tason muusikot käyttävät vartavaste hankittua "kompressoria" pilaamaan sen passiivimikin dynamiikan...
 
Ja Gilmour ei muuten tietääkseni käyttele edes livenä nykyään niitä aktiiveja, ei sillä että asialla olisi juuri mitään merkitystä, koska kumminkin jannulla on aika mittava määrä elektroniikkaa skeban ja vahvarin välissä. Jostain haastattelusta luin, että alunperin siirtyi EMG:hin siksi, että sai suht koherenttia saundia ilman massiivisia hurinoita jotka sen aikaiset valo yms. vermeet aiheutti yhdessä silloisen kitaravermeistönsä kanssa.

 
Alright, päädyn sitten tuohon kitaraan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «