Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ilmalaulaminen
1 2
Krice
28.04.2010 20:53:50
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ollut aiemmin pälkähtänyt mieleen, että kun soittaa kitaraa niin voi samalla laulaa, mutta äänettömästi/kuiskaamalla eli ilmalaulaa. Se on mukavaa ja lisäksi voi toimia harjoitteluna soittamiselle ja laulamiselle yhtä aikaa. Itse en ainakaan kehtaa laulaa ääneen kun ei ole lauluääntä, mutta näin se ei haittaa. Hassua oli myös se, että muistin melkein kaikki sanat ulkoa, vaikka en ole ikinä opetellut niitä. Kaipa ne jää mieleen samalla kun kuuntelee ja soittaa musiikkia.
 
padaa@dadaa!
28.04.2010 21:02:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parhaita ilmalaulajia on Britney Spears ja Antti Tuisku.
 
Antti1
28.04.2010 21:34:27 (muokattu 28.04.2010 21:34:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä tykkään enempi tyhjiölaulamisesta.
 
Rohkeasti ääntä peliin vaan. Mitä sillä on väliä, jos kukaan muu ei oo kuulemassa? Treenaamalla oppii laulamistakin.
 
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
Pande
28.04.2010 22:09:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla oli ihan sama aiemmin etten kehdannu millään laulaa, kunnes mulle selvis että mulla on itseasiassa hyvä laulunääni (päinvastoin kun oletin, ilman mitään oikeita perusteita). Lauluääni saattaa äkkiseltään kuulostaa huonolta, mutta pienikin treeni voi tosiaankin tehdä ihmeitä.
 
Sekin mulle tuli tavallaan yllätyksenä, että laulamisessakin on tekniikka, kandee vaikka tuolta laulaminen -osastolta kattoa vaikka tästä threadista vähän vinkkejä:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=37&t=29572
 
Kun nolottaa laulaa niin kandee tehdä silleen että laulaa unisonossa kitaran kanssa - oma laulu ei kuulu niin kovaa.. ja sitten vähitellen sitä rohkenee väistämättä laulamaan myös ilman sitä kitaraa, näin ainakin mulle kävi :-P
 
aoi
28.04.2010 22:23:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun nolottaa laulaa niin kandee tehdä silleen että laulaa unisonossa kitaran kanssa - oma laulu ei kuulu niin kovaa.. ja sitten vähitellen sitä rohkenee väistämättä laulamaan myös ilman sitä kitaraa, näin ainakin mulle kävi :-P
 
Näin kävi miullekin, suosittelen! Tietenkin myös levyjen mukana laulaminen toimii samalla tavalla, ja laittamalla musiikkia kovemmalle uskaltaa myös itse laulaa kovempaa ilman että oman äänen pelko tai häpeä yllättää.
 
Jankku
29.04.2010 20:33:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo todellakin, mikään ei ole parempaa laulutreeniä kuin tuo kitaran kanssa uniksessa vetäminen ;) Vedä vaikka helppoa blues-sooloa jonka laulat mukana. Niinku "George Benson" Kummelissa, siitä mä ton homman aikoinani plokkasin ;)
 
Ja tämä lama-ajan blues minunkin kotona soi!
Tumppa
30.04.2010 17:04:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse harrastan tätä "ilmalaulamista" aina silloin tällöin, bändireeneissä en kyllä näin tee, mutta kotona aina joskus. :D Olen kyllä alkanut hieman jo ihan oikeaakin laulamista harjoittelemaan, olisi ihan hauskaa olla kitaristilaulaja.
 
pietari-poika
01.05.2010 12:20:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä väitän että kuka tahansa jolla on "huono lauluääni" ja joka menee laulutunneille ja treenaa kaikki tekniikat ym. oikein, saa laulunsa kuulostamaan hyvältä. Ihan tälläi toteamuksena vaan. Alussa kaikki kuulostaa paskalta. Pakko on kuitenkin treenata jotta se menisi paremmaksi. Myös kitaransoitossa usein.
 
Snapo
01.05.2010 20:51:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LeoFender: Parhaita ilmalaulajia on Britney Spears ja Antti Tuisku.
 
Lisään Samuli Edelmannin.
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
this1sux
01.05.2010 22:32:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pietari-poika: Mä väitän että kuka tahansa jolla on "huono lauluääni" ja joka menee laulutunneille ja treenaa kaikki tekniikat ym. oikein, saa laulunsa kuulostamaan hyvältä. Ihan tälläi toteamuksena vaan. Alussa kaikki kuulostaa paskalta. Pakko on kuitenkin treenata jotta se menisi paremmaksi. Myös kitaransoitossa usein.
 
Kaunis väite. En sinänsä kyllä oo samaa mieltä, luulisin että toisilla ihmisillä on vaan semmonen soundi äänessä ettei sille oikein voi mitään vaikka miten treenais. Tietysti riippuu siitä mitä pitää hyvänä lauluäänenä.
 
Omasta mielestäni hyviä laulajia ei ole edes ihan hirveän paljon, suhteessa omasta mielestäni epähyviin laulajiin jotka kuitenkin laulavat. Puhumattakaan suhteessa kaikkiin ihmisiin.
 
"All science is either physics or stamp collecting" - E. Rutherford
Krice
02.05.2010 12:28:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pietari-poika: Mä väitän että kuka tahansa jolla on "huono lauluääni" ja joka menee laulutunneille ja treenaa kaikki tekniikat ym. oikein, saa laulunsa kuulostamaan hyvältä.
 
Jos puhun itsestäni (lempiaiheeni) niin ongelma ei ole niinkään lauluääni vaan rajoittunut ääniala (puoli oktaavia..). Sille ei käsittääkseni voi juurikaan tehdä mitään, ainakin näin olen lukenut jostakin internetistä.
 
Tonski
02.05.2010 12:33:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

this1sux: Kaunis väite. En sinänsä kyllä oo samaa mieltä, luulisin että toisilla ihmisillä on vaan semmonen soundi äänessä ettei sille oikein voi mitään vaikka miten treenais. Tietysti riippuu siitä mitä pitää hyvänä lauluäänenä.
 
Minä kyllä väitän, että jokaikisen lauluääni soveltuu jonkuntyyppisen laulajan osaan, laulutyylejä kun on valtava määrä tänä päivänä. Voi olla, ettei susta ehkä klassista laulajaa tule, mutta hurmaavalla röökiviskiäänellä saattasit vetää suvereenistikin bluesia tai rokkia tai jotain.. Tietenkin on olemassa jokaiselle henk.kohtasia laulutyylejä, mihin ei oma anatomia välttämättä taivu(eikä kannata taivuttaa..) vaikka miten hoilaat. Näin ajattelisin..
 
ihku
Pande
02.05.2010 12:39:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Jos puhun itsestäni (lempiaiheeni) niin ongelma ei ole niinkään lauluääni vaan rajoittunut ääniala (puoli oktaavia..). Sille ei käsittääkseni voi juurikaan tehdä mitään, ainakin näin olen lukenut jostakin internetistä.
 
Mäkin luulin että mulla on tosi pieni ääniala, about oktaavin, ja siitä masentuneena en laulanut vuosikausiin ollenkaan.
 
Mulla on ihan harjoittelemalla/tekniikkaa korjaamalla kasvanut ääniala siitä jostain oktaavin äänialasta n. kahteen ja puoleen oktaaviin, tällähetkellä menee 7-kielisen kitaran alimman kielen 1. nauhan nuotista (C) aina ylä-e:n B:hen. eli melkein 3 oktaavia. Ja tosiaan luulin että mun ääniala on about 6. kielisen kitaran vapaasta kielestä oktaavin ylöspäin, mutta se oli vaan mun "kurkkuääni" - laulu tuntui vaan kurkussa eikä ääni kestänyt kuin hetken laulamista, koska tekniikka oli ihan väärä. Nykytekniikalla kestää tuntikausia vaikka intensiteetti on sama :-P
 
Mulla parhaiten auttoi harjoitus jossa hyräillään siten, että värinä tuntuu kurkun sijasta nenäonteloissa.
 
Laulamisen tekniikasta voi lukea vaikkapa tästä:
http://www.vocalrelease.com/singingbasics.html
 
antnis
02.05.2010 14:53:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonski: Minä kyllä väitän, että jokaikisen lauluääni soveltuu jonkuntyyppisen laulajan osaan, laulutyylejä kun on valtava määrä tänä päivänä. Voi olla, ettei susta ehkä klassista laulajaa tule, mutta hurmaavalla röökiviskiäänellä saattasit vetää suvereenistikin bluesia tai rokkia tai jotain.. Tietenkin on olemassa jokaiselle henk.kohtasia laulutyylejä, mihin ei oma anatomia välttämättä taivu(eikä kannata taivuttaa..) vaikka miten hoilaat. Näin ajattelisin..
 
Sinänsä aika mielenkiintoista, että jos lähes kaikille löytyy joku tyyli jossa kuulostaa "hyvältä", niin miten se jäljelle jäänyt, paskalta kuulostava prosentti laulamista treenanneista onkin filtteröitynyt juuri suomalaisiin rock-bändeihin.
 
viny
02.05.2010 15:10:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Sinänsä aika mielenkiintoista, että jos lähes kaikille löytyy joku tyyli jossa kuulostaa "hyvältä", niin miten se jäljelle jäänyt, paskalta kuulostava prosentti laulamista treenanneista onkin filtteröitynyt juuri suomalaisiin rock-bändeihi
 
Ne ei vaan ole harjoitellut taarpeeksi tehokkaasti/paljon. Kyllä harjoittelemalla jokainen pystyy laulamaan vähintäänkin siedettävästi. Ja suurin osa laulajista laulaa sitä rokkia vaikka niiden ääni vois olla parhaimmillaan vaikka naiskuorossa:)
 
antnis
02.05.2010 16:35:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viny: Ne ei vaan ole harjoitellut taarpeeksi tehokkaasti/paljon. Kyllä harjoittelemalla jokainen pystyy laulamaan vähintäänkin siedettävästi. Ja suurin osa laulajista laulaa sitä rokkia vaikka niiden ääni vois olla parhaimmillaan vaikka naiskuorossa:)
 
Tai sitten niillä on vaan mitäänsanomaton ääni.
 
Juicy
02.05.2010 18:05:34
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pande: Mäkin luulin että mulla on tosi pieni ääniala, about oktaavin, ja siitä masentuneena en laulanut vuosikausiin ollenkaan.
 
Mulla on ihan harjoittelemalla/tekniikkaa korjaamalla kasvanut ääniala siitä jostain oktaavin äänialasta n. kahteen ja puoleen oktaaviin, tällähetkellä menee 7-kielisen kitaran alimman kielen 1. nauhan nuotista (C) aina ylä-e:n B:hen. eli melkein 3 oktaavia. Ja tosiaan luulin että mun ääniala on about 6. kielisen kitaran vapaasta kielestä oktaavin ylöspäin, mutta se oli vaan mun "kurkkuääni" - laulu tuntui vaan kurkussa eikä ääni kestänyt kuin hetken laulamista, koska tekniikka oli ihan väärä. Nykytekniikalla kestää tuntikausia vaikka intensiteetti on sama :-P
 
Mulla parhaiten auttoi harjoitus jossa hyräillään siten, että värinä tuntuu kurkun sijasta nenäonteloissa.
 
Laulamisen tekniikasta voi lukea vaikkapa tästä:
http://www.vocalrelease.com/singingbasics.html

 
Onko tavoitteena kenties päästä viiden oktaavin äänialaan? http://www.youtube.com/watch?v=HZsBL4d1Eus
 
=)
 
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
Pande
02.05.2010 18:41:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Onko tavoitteena kenties päästä viiden oktaavin äänialaan? http://www.youtube.com/watch?v=HZsBL4d1Eus
 
=)

 
Löysitkö tuon videon täältä: http://antiikkia.blogit.fi/files/2009/11/000_70601.jpg
 
Miksei toiki samantien sanonu laulavansa 12 oktaavia, typerää vaatimattomuutta ;-)
 
Mutta olis kyllä kiva pystyä laulamaan korkeammalta, mielelläni laulaisin oktaavia nykyistä korkeammalta. Nyk. "tessiturani" (ts. ääniala jonka sisällä kuulostaa siedettävältä) lienee basso tai baritoni, paljon mielummin olisin tenori tai countertenori :-P Matala mörinä on tylsää paskaa, ei mua kiinnosta laulaa Type O Negative -heviä vaan hempeän melankolisia melodioita semi-falsetissa tyyliin Vitas: http://www.youtube.com/watch?v=r3yfFOq_CFQ
 
Mutta ei se mitään, laulaminen on kivaa jokatapauksessa.
 
Juicy
02.05.2010 19:09:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Matala mörinä on tylsää paskaa, ei mua kiinnosta laulaa Type O Negative -heviä vaan hempeän melankolisia melodioita semi-falsetissa tyyliin Vitas: http://www.youtube.com/watch?v=r3yfFOq_CFQ
 
Mutta ei se mitään, laulaminen on kivaa jokatapauksessa.

 
Eisss... Tulee mieleen ne Conanin falsetti-demonstraatiot Late Nightissa. =)
 
Juicylle jallua juotetaan, sairasauton paareilla kannetaan. Ei Juicy-boyn maksa kauaa kestä, Vaseliinia jaettukyrpae roloem. -Räbbänä
Pande
02.05.2010 19:14:45 (muokattu 02.05.2010 19:21:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juicy: Eisss... Tulee mieleen ne Conanin falsetti-demonstraatiot Late Nightissa. =)
 
Tää on kans aika koirapilli mieheks: http://www.youtube.com/watch?v=Kdp4NHWr7G8
(ja http://www.youtube.com/watch?v=pc3Xg2o26IE )
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «