Aihe: Keskustelua Roots-skabasta Vol IV
1 2 3 4 568 69 70 71 72121 122 123 124 125
WanhaWetäjä
30.04.2010 19:48:01

milkcow s calf: Millaisella mikillä porukat äänittävät kaappinsa ja bluesinsa? Lupaavasti alkanut skabailijan taival saa jäädä tauolle siksi aikaa, kun saan tuon äänityshomman kuntoon.

No kun ei oo vahvistinsa ollu kymmeneen vuoteen, taitaa tossa Logicin kitaramallintajassa olla 3 erilaista "mikki"vaihtoehtoa ja mikin etäisyyttä ja paikka saa vaihtaa myös, olisko mulla yleensä tuo konkkamikki sitten. Kai sitä täytys joku vahvistin hommata että sais vähän originaalimpaa saundia, ja onhan se soittotuntuma ihan eri kuitenkin.
Toisaalta toi softajuttu on niin prkeleen helppo käyttää ja saundikin on ok...eli että kannattaa harkita tuotakin vaihtoehtoa.

Koetin veivata asetelmia sinne, tänne ja takas, vaan ei halvasta laulumikistä ole tuohon hommaan. Vituttaa kuunnella lopputulosta selvinpäin.
Vaihtoehtoina ajattelin esim. Sennheiserin E606 ja Shure sm57. Olisivat vielä budjetissakin.

Shure58 on ihan jees, tosin se on aika epäherkkä ja neutraali, pitäs tietää sun äänityskalustosta vähä enempi että vois sanoo passaako se siihen mitenkä hyvin. Ite oon äänitellut mm nylonkielista ja laulua viiskasilla ja hyvin on pelittänyt. No mulla on etusena Samsonin direx box joka on Behringerin ADA 8000 mokkulassa, siitä menee RME:n pci-kortille, koneena Mac Power PC G5.

Asiasta toiseen ; HYVÄÄ VAPPUA arvon rootsherroille! Prrrrkele mutta kyllä maistuu Karhun A hyvältä!!! 4 kuukautta tipatonta takana ja n 18kg painosta pois, nyt voi ottaa ja nauttia ;-)

Ans kattoo maistuuko "Saaremaa Tuulik" yhtä hyvältä ;-)
Jii
30.04.2010 19:50:56
Itsehän olen osallistunut roots-skaboihin sen yhden kerran. Silti kuuntelen näitä mielelläni ja aina "pitäisi osallistua".

Mietin, että olisiko teidän aktiivien mielestä kiva nähdä ketju, missä olisi vetäjien mielestä oma paras veto? Mua kiinnostaisi. Äejjät tekee niin komeaa jälkeä täällä.

Ja toivottavasti näkisin aiheen. En osallistunut kuin kerran ja musiikkinäytteeni on bluesskaba 79:n päälle (ja se ei ollut tämä osallistuminen). Jos se on se mun näyte sitten. ;)
Southbound again. Don't know if I'm going or leaving home.
milkcow s calf
30.04.2010 20:19:07 (muokattu 30.04.2010 21:00:05)

WanhaWetäjä: No kun ei oo vahvistinsa ollu kymmeneen vuoteen...

Ainakaan saundin puolesta ei ole tuossa sinun systeemissäs valittamista. Itsekin joskus kokeilin mallintajaa, mutta ei ole minun juttuni. Jotenkin vahvarista saa konkreettisemman, perstuntuman soittoonsa.

Minulla on vahvarina Uraltonen junnu tai sitten FBT Jumbo200. Yleensä en harrasta polkimia, mutta varalla on Electro Harmonixin DoubleMuff ja DoctorQ sekä Danelectro Pastrami Overdrive. Mikkinä on ollut Behringerin XM8500. tietsikassa on Terratecin Phase22 äänikortti. Tallennan ja käsittelen Audacityllä.

Hitaasta bluesista, viittaan tämän viikon skabaan: On pakko tunnustaa reilusti, ettei meikäläisellä tekniikka riittänyt. Tuommoinen hidas tempo ja avara tausta ei anna yhtään anteeksi epätarkkaa soittoa. Venytykset ja vibratot pitää olla just eikä melkein. Räimetaustaan sitä vetää boksipohjalta tämmöinen nakkisormikin ihan iloisesti.
Pitää vaan treenata lisää!

Vedon uusimisesta: Minun puolestani on ihan ok. Itse en ainakaan ole veren maku suussa kitaran kieliä repimässä. Minulle tässä on parasta se, miten monella erilaisella tavalla voi samaa taustaa lähestyä.

Oluista: Kyllä se Saaremaa Tuulik on ihan hyvää!

Ja todella bluusinmakuista vappua kaikille!
Mitä pienempi vika sitä isompi leka.
Zeeboo
30.04.2010 21:13:50 (muokattu 30.04.2010 21:18:06)
milkcow s calf: Millaisella mikillä porukat äänittävät kaappinsa ja bluesinsa?

Vanha uskollinen Johnsonin J-Station ja siitä joku Tweed-johdannainen. Äänityshärveliksi hommasin Zoom R16 läpyskän. Hyvin on noilla meteliä saanut aikaan.

Vahvistimen jatkeeksi äänitykseen olen ajatellut tuusata Axe Trak tyylisen systeemin miljoonalootassa olevista 8" Celestioneista ja SM58:sta. Tiijä sitten pellaako, mutta saahan tuota kokkeilla.

Vappua kaikille bluestajille!
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Teijo K.
30.04.2010 21:15:42

Oho, toihan meni äänestykseen jo. Jäi vaihtamatta. :) Noo ei se mitään. Itseasiassa tolleen kolmosasemasta soittamalla sai aika jänniä melodioita aikaan mitä ei kakkosasemasta saakaan. Vois alkaa treenaamaan sitä vähän enemmänkin.
thekimble
01.05.2010 00:18:41

Mä en saanut A harpulla taustaan mitään aikaseks joku riitautti soolon heti alun jälkeen. tuntui koko ajan että olis ollut "väärä" harppu oliko taustan Kulussa jotain mikä meni multa ohi? En kehdannut edes kisaan pistää.Meinasin jopa kaljapäissäni korvata harpun laululla, mut onneks ajatus meni ohi.
Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix
NekroKallo
01.05.2010 05:02:21

Latuska90 rustasi:
Alun soinnut jotenkin vääriä(?). Paljolti hakemista ja oikeiden äänien metsästystä. Tästä puuttuu ainakin se blues.

E7#9 ja Em oli ne alun soinnut. Onhan toi niin väärin ku olla ja voi mutta mulla on jotenki sairas korva:D
Joo oli kyllä hakemista paljon mutta hyvää se tekee osallistua. Palaute opettaa eniten.
On sulla hampaat Jeesuksen, Daa-dirlan-dirlan-daaaa!
Teijo K.
01.05.2010 10:44:19

thekimble: Mä en saanut A harpulla taustaan mitään aikaseks joku riitautti soolon heti alun jälkeen. tuntui koko ajan että olis ollut "väärä" harppu oliko taustan Kulussa jotain mikä meni multa ohi? En kehdannut edes kisaan pistää.Meinasin jopa kaljapäissäni korvata harpun laululla, mut onneks ajatus meni ohi.

Mä vetäsin A-harpulla tommosen. http://maihinnousu.net/s/?song_id=7544 kisaveto siis kolmosasemasta. Kyllä tolla A:lla meni mulla aika miettimättä ja paljon helpommin kuin kakkosasemasta. Mut jotenkin tykästyin noihin pikkusen "erilaisiin" meloiakulkuihin mitä kolmosesta sain irti, joten en nyt sitten vaihtanutkaan tuota perusvetoa sinne tilalle.
AiGee
01.05.2010 13:40:39 (muokattu 01.05.2010 13:41:37)

Juu, hyvää Wapun jälkeistä aikaa rootsveljet...enemmän tai vähemmän sielun ja ruumiin voimissa?

Lueskelin tuossa Latuskan ensimmäisenä kirjoittamaa arviota vedoista ja ajattelin ensin, että olihan aika rankkaa tekstiä kun siinä ihan suoraankin kritisoitiin joitain vetoja. Mutta sitten mietin että viime skabassa kun itse yritin jotain mikä on aika vierasta itselle, niin olis kaivannut enemmänkin kritiikkiä tai kommentteja kuin vaan hiljaisuutta? Noi kommentit mitä ihmiset viitsii hienosti laittaa skabojen jälkeen on mulle se suola...
palaute siitä mitä tuli väännettyä on opettavaa, joskus kirvelevää mutta parhaimmillaan kannustavaa! Ja semmoinen peruspositiivinen asenne kaikkiin mikä täällä on ollut on hienoa. Epätarkkuuksista, epävireisyyksistä jne jne pitää ja saa sanoa, mutta se miten sanotaan ei ole ihan sama..
Ja niinkuin tuolla sanottiinkin noin "tyhjä" tausta paljastaa soolon pikku hienoudet vääjäämättä, joten sanomista riittää?

Opin sauna on autuas aina, mutta myös ulkomaankielellä No Pain, no gain!
En osaa......vielä.
Teijo K.
01.05.2010 18:00:44

AiGee: Juu, hyvää Wapun jälkeistä aikaa rootsveljet...enemmän tai vähemmän sielun ja ruumiin voimissa?

Lueskelin tuossa Latuskan ensimmäisenä kirjoittamaa arviota vedoista ja ajattelin ensin, että olihan aika rankkaa tekstiä kun siinä ihan suoraankin kritisoitiin joitain vetoja. Mutta sitten mietin että viime skabassa kun itse yritin jotain mikä on aika vierasta itselle, niin olis kaivannut enemmänkin kritiikkiä tai kommentteja kuin vaan hiljaisuutta? Noi kommentit mitä ihmiset viitsii hienosti laittaa skabojen jälkeen on mulle se suola...
palaute siitä mitä tuli väännettyä on opettavaa, joskus kirvelevää mutta parhaimmillaan kannustavaa! Ja semmoinen peruspositiivinen asenne kaikkiin mikä täällä on ollut on hienoa. Epätarkkuuksista, epävireisyyksistä jne jne pitää ja saa sanoa, mutta se miten sanotaan ei ole ihan sama..
Ja niinkuin tuolla sanottiinkin noin "tyhjä" tausta paljastaa soolon pikku hienoudet vääjäämättä, joten sanomista riittää?

Opin sauna on autuas aina, mutta myös ulkomaankielellä No Pain, no gain!

Palautehan se näissä on homman suola. Tosin joskus se palaute menee vaan ohi kun sitä ei ymmärrä, mutta ei varmaan omatkaan palautteet ole aina siitä helpoimmin tulkittavasta päästä. :) Välillä tulee fiilis että täällä mnetissä roots = blues, mikä on syy miksi en tätä rootspalstaa pitkään jaksanut edes lukea, mutta eipä siinä sinänsä mitään pahaa pitäisi olla siinäkään. Se on vain erilainen näkemys asiaan mitä mulla on.
t-tyrjä
01.05.2010 18:49:23 (muokattu 01.05.2010 19:15:54)
eikös täällä ole nimenomaan mukava esittää erilaisia tulkintoja kulloisestakin
aiheesta muiden soittajien arvioitavaksi. Ei kai tämä niin vakavaa ole. Välillä
onnistuu paremmin ja välillä huonommin. Kehitystä tapahtuu kuitenkin johonkin suuntaan.

tää välilyöntijuttu oli helppo korjata, soittopuoli voi teettää enemmän töitä.
latuska90
01.05.2010 18:52:31 (muokattu 01.05.2010 19:01:48)

AiGee: Noi kommentit mitä ihmiset viitsii hienosti laittaa skabojen jälkeen on mulle se suola...

Tästä olen kyllä täysin samaa mieltä. Omien äänestyksieni joukossa taitaa olla vain yksi äänestys, jossa olen antanut ainoastaan pisteet. Ja se täytyy kyllä sanoa, että pelkästään pisteiden antaminen ei tahdo oikein luonnistua meikäläiseltä, sillä automaattisesti tulee kommentoitua kaikkia. Saman tien kuuntelun aikana/jälkeen tulee se tietty tunne, että palautettahan tästä on annettava.

Nimenomaan nämä kommentit ovat mullekin se suola tässä koko skabailun ideassa. Välillä se on vaan niin tylsää rullata vauhdilla äänestysketjua ja kytätä pelkkiä pisteitä, vaikka sitä innoissaan odottaisi näkevän kirjallistakin palautetta.

Edit: t-tyrjälle: Välilyönti pisteen jälkeen ennen uutta lausetta, kiitos.
"Valkoinen mies on viisas sen sähkön kanssa, mutta mitäs sitten tehdään kun sähkö loppuu?" - Albert Järvinen
BigPapa
01.05.2010 19:08:47

BigPapa: Takuuvarmaa bluesia, hyviä venytyksiä. Soundi aika särmikäs mun mieleen.

BigPapa:
Papa kyllä osaa tän homman.

Nii, onhan tää ihan mukavaa vai? Ihan kivoja kommentteja joo...näähän ihan lämmittää kauheesti....näihinhän kuuluu sitten kuitenkin se mutta, kun katsoo lopputulemaa. Just tällänen pistää motivaation aika ahtaalle, heitteleekö taso mun soitossa vai selitetäänkö kaikki makuasioilla, kyseinen tausta lienee kuitenkin tarkoitettu bluesiksi, eikä jännille äänille soveltuvaksi kokeilualustaksi. On kyllä joku muukin hyvä blues veto siellä joka kokee ihan samaa...no kukinäänestää ja kelaa näitä juttuja niinkuin kelaa, mutta kyllä tää ihmetystä aiheuttaa.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Teijo K.
01.05.2010 19:22:25

BigPapa: Nii, onhan tää ihan mukavaa vai? Ihan kivoja kommentteja joo...näähän ihan lämmittää kauheesti....näihinhän kuuluu sitten kuitenkin se mutta, kun katsoo lopputulemaa. Just tällänen pistää motivaation aika ahtaalle, heitteleekö taso mun soitossa vai selitetäänkö kaikki makuasioilla, kyseinen tausta lienee kuitenkin tarkoitettu bluesiksi, eikä jännille äänille soveltuvaksi kokeilualustaksi. On kyllä joku muukin hyvä blues veto siellä joka kokee ihan samaa...no kukinäänestää ja kelaa näitä juttuja niinkuin kelaa, mutta kyllä tää ihmetystä aiheuttaa.

Kun otit tuon mun kommentin esille, niin vastaampa omasta puolestani. Mä kun en itse noille pisteille pistä juuri mitään arvoa, niin en niiden antamista niin hirveästi mieti koskaan. Yritän siihen kommenttiin ladata enemmän arvostusta. Eli kun sun veto jäi ilman pisteitä mulla niin kyse on enemmän sattumasta. Tossa nyt oli ainakin jotain 12 vetoa mille olisin halunnut antaa pisteen. Musta sä veit hienosti ja ihan yhtä hyvin olisi voinut se piste langeta sulle. Itseasiassa mä tein silleen, että kirjoitin arvostelut ylhäältä alaspäin, ja pisteytin perään alhaalta ylöspäin. :)

Tosta että miksi nää taustat on tarkoitettu niin en osaa sanoa mitään. Itse kuuntelen nää ihan vaan musana. Etenkin kun tällainen moderni kitaravetoinen blues on mulle vähän vieraampaa seutua. En mä edes tietäisi mikä nyt on se "oikea" ja raadin hyväksymä tyyli soittaa sellaiseen.
BigPapa
01.05.2010 19:24:36 (muokattu 01.05.2010 19:33:55)

Teijo K.: Kun otit tuon mun kommentin esille, niin vastaampa omasta puolestani. Mä kun en itse noille pisteille pistä juuri mitään arvoa, niin en niiden antamista niin hirveästi mieti koskaan. Yritän siihen kommenttiin ladata enemmän arvostusta. Eli kun sun veto jäi ilman pisteitä mulla niin kyse on enemmän sattumasta. Tossa nyt oli ainakin jotain 12 vetoa mille olisin halunnut antaa pisteen. Musta sä veit hienosti ja ihan yhtä hyvin olisi voinut se piste langeta sulle. Itseasiassa mä tein silleen, että kirjoitin arvostelut ylhäältä alaspäin, ja pisteytin perään alhaalta ylöspäin. :)

Tosta että miksi nää taustat on tarkoitettu niin en osaa sanoa mitään. Itse kuuntelen nää ihan vaan musana. Etenkin kun tällainen moderni kitaravetoinen blues on mulle vähän vieraampaa seutua. En mä edes tietäisi mikä nyt on se "oikea" ja raadin hyväksymä tyyli soittaa sellaiseen.

Sikälihän tää on hyvä homma kun ei tarvii toimia skaba isäntänä.
For me, it's about the music. I'm just the messenger, and I hope to do it as long as I live. - Eric Clapton
Teijo K.
01.05.2010 19:40:29

BigPapa: Sikälihän tää on hyvä homma kun ei tarvii toimia skaba isäntänä.

Mä en tiedä mitä tekisin jos sellainen iskisi. :) Onneksi ei liene pelkoa.
BigPapa
01.05.2010 19:50:49 (muokattu 01.05.2010 19:59:04)

Teijo K.: Mä en tiedä mitä tekisin jos sellainen iskisi. :) Onneksi ei liene pelkoa.

No ei näyttäs olevan tälläkään suunnalla, ei sen puoleen ei eläkkeellä olis aikaakaan.
BigPapa
01.05.2010 21:11:15

AiGee: Roots = Blues

ei pidä kyllä pelkästään paikkaansa, jos katsoo esim. Roots keskustelupalstan alaotsikkoa. Siellä on mukana myös Country, blues-rock, southern rock, bluegrass, zydeco jne jne. ja toki pitääkin olla....

henkilökohtaisena mlelipiteenäni josta kenenkään ei pidä suuttuman esitän että ROOTS- skabassa voi toki olla myös ei blues taustoja...

Onhan niitä ollutkin, erilaisia taustoja roots-skabassa ja toivottavasti on jatkossakin. Mun käsittääkseni taustan tyylin mukaan kukin sitten vetää niitä omia vetojansa, ei kuitenkaan niin että esim. Zydeco taustaan vedettäis progerockia tai fuusiojatsia, tai blues taustaan deathmetallia tai grungea, tai mistäs minä tiedän. Munsta sen kai pitäis olla jotenkin tolleen. Myös ei bluestoja kyllä, kunhan ne on rootsia.
JaSo
01.05.2010 22:26:02
jaso: Hieno kuulla dobroa, hyvää soundia.. varo työnääniä , ne vie fiilistä? Liukukitaralla pitää kanssa olla tarkkana liukujen määränpään kanssa ettei mennä yli tai alle vaan tarkalleen sinne mihin tähdättiin? vaikea soitin, suoritus pinnan yläpuolella :)
Joo tuolla kiinan vehkeellä ei voi välttää työn ääniä kun kielet on liian matalalla slidesoittoon : ( Sormilla soittoon taas intonaatio on pielessä ja nauhat on patarautaa ja tukkii kielet & sotkee sormet. Aattelin korottaa yläsatulaa ja soitella vaan slidellä niiin välttyy isommilta remonteilta.
Räpellyshän tuo vähän oli mutta kun ei sähköisellä soittimella saanut mitään aikaiseksi mitä olisi kehdannut laittaa esille niin vetäisin kiireessä tollaisen. (en jaksanut edes virettä muuttaa)
Kannatan myös laaja-alaisesti kaikkia roots-musiikin tyylilajien edustusta skaboissa. Kuka sen rajan sitten mihinkin vetää niin on jo toinen juttu...
Less is more...
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)