Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Neiti ummikko kyselee kitaroista
1
Sister Cinema
01.05.2010 13:16:55 (muokattu 01.05.2010 13:18:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitaroista en tiedä vielä käytännössä mitään joten pahoittelut jos on tyhmiä kysymyksiä (vai onko niitä olemassakaan), väärää termistöä ym.
 
Eli olen soittanut ikäni pianoa ja se on ollut pääasiallisin instrumentti sävellystyössä. Nyt opiskelujen vuoksi vaihtui paikkakunta, piano jäi kotipuoleen ja mitään kiippareita en ole vielä ehtinyt hankkimaan. Kitaran hankinta on kuitenkin aina kiinnostanut. Akustisia kitaroita olen tottunut ystävien luona rämpyttelemään, sen verran että perussoinnut löytyy ja voin vaikkapa säestää omien kappaleideni taustaa. Noh, veljeni lahjoitti minulle vanhan akustisen teräskielisen kitaransa (Ibanez) joka on lojunut ilmeisesti bändinsä harjoitustiloissa. Mutta; olen kyllä kitaran virittänyt ennenkin mutta tätä nimenomaista tapausta en yksinkertaisesti saanut vireeseen ja jäi se olo että nyt kyllä vika oli kitarassa eikä virittäjässä ;-)
 
Kun laitoin kielet vireeseen vaikka ihan viritysmittarilla niin että ne olivat avoimilla kielillä oikeassa vireessä sitten esimerkiksi ihan perussointuja ottaessa kitara - tai siis vire - kuulosti ihan kamalan epävireiseltä. Lähemmäs oikeaa virettä (soitossa) pääsin painamalla kieltä 5. välistä ja laittamalla sen äänen vireeseen. Jos siis kieli oli avoimena vireessä, tuolla 5. nauhalla se ei sitten samaan aikaan enää ollutkaan. Jäi mietityttämään mistä tämä olisi voinut johtua, kaulasta? Veljeni vakuutteli että tämä kitara on "hyvä peli", hänen ensimmäinen kitaransa mutta teki mieli heittää sillä vesilintua tuon vireen kanssa tapellessa (enkä omista esim. absoluuttista sävelkorvaa että hakisin "täydellistä" virettä, tuo vire oli epävire).
 
Noh, en kuitenkaan päättänyt vielä luovuttaa kitaroiden suhteen ja taas pistin veljeni asialle etsimään minulle jotain - tässä taisi tulla iso virhe - halpiskitaraa tuota Ibanezia korvaamaan. Hankinta oli Epiphonen teräskielinen jumboakustinen, jossa on nyt sitten muut murheet. Nyt on vire kohdallaan, kitaran ääni on sellainen lelumainen - en halvasta kitarasta muuta odottanutkaan - mutta tässä taas kielet särisevät häiritsevästi. Lähinnä tuolta ensimmäisistä väleistä mutta aivan liikaa kuitenkin, verrattuna vaikka tuohon epävireiseen pirulaiseen ;-)
 
Olen kehittänyt lauluani matalammaksi ja sen myötä pari kuukautta sitten viritin nämä molemmat 1/2 sävelaskelta alavireeseen, olisiko tuo riittävä "tiputus" aiheuttamaan räminää? Ja jos näin, mikä avuksi? Kun tämä on varmaan se vire jossa laulullisesti pysyn.
 
Olisi kiva saada jotain vinkkejä tuohon Ibaneziin myös josko siihen vielä kestäisi korva tarttua. Sen soundi on kuitenkin enemmän oikean kitaran kuuloinen mutta vire on kauhea.
 
Etukäteen kaikesta avusta jäsentelemättömään postaukseeni kiittäen :)
 
aristoteles666
01.05.2010 13:21:47 (muokattu 01.05.2010 13:23:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mene sen epiphonen kanssa liikkeessen mistä se on ostettu ja pyydä niitä säätämään se ja katso kuin haukka mitä ne tekee.
 
ja tätä kannattaa lukea
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=28886
 
Sister Cinema
01.05.2010 13:24:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: mene sen epiphonen kanssa liikkeessen mistä se on ostettu ja pyydä niitä säätämään se ja katso kuin haukka mitä ne tekee.
 
Luin tuolta aiempia ketjuja kun hain tietoa, aika monessa kehotetaan opettelemaan säätäminen itse...ja jos nyt kitaroissa vielä pysyn niin ajattelin opetella ja kysellä ja oppia. Kovalla päällä opin pianonikin itse virittämään, miksen siis myös näitä instrumentteja. Mutta liikkeeseen sitten jos ei muu auta :-/
 
fox
01.05.2010 13:26:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sister Cinema:
Olisi kiva saada jotain vinkkejä tuohon Ibaneziin myös josko siihen vielä kestäisi korva tarttua. Sen soundi on kuitenkin enemmän oikean kitaran kuuloinen mutta vire on kauhea.
 
Etukäteen kaikesta avusta jäsentelemättömään postaukseeni kiittäen :)

 
Ihan ensittäin täytyy kysyä, että onko tuos Ibanezissa kovinkin vanhat kielet? Ja tuohon Epiphööniin vois myös auttaa, jos siihen vaihtais hivenen paksummat kielet, voi myös tarvita kaulan säätämistoimia.
Ibaneesi voi tosiaan olla puiltaan parempi, ja "sisäänsoitettu" joten: soitinkauppaan kieliostoksille olis minun ensimmäinen neuvo..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Sister Cinema
01.05.2010 13:27:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vielä yksi ummikkokysymys lisää; jos olen laskenut virettä ja särinä on tullut sen myötä, tulisiko tätä korjata kaularautaa löysäämällä vai kiristämällä? Jos ymmärsin oikein niin löysäämällä koska kielten jännitys on pienempi? En nyt ihan heti uskalla sitä itse tehdä, mutta vaikka joku muu sen tekisi niin haluaisin tietää miten se toimii :)
 
aristoteles666
01.05.2010 13:28:22
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sister Cinema: Luin tuolta aiempia ketjuja kun hain tietoa, aika monessa kehotetaan opettelemaan säätäminen itse...ja jos nyt kitaroissa vielä pysyn niin ajattelin opetella ja kysellä ja oppia. Kovalla päällä opin pianonikin itse virittämään, miksen siis myös näitä instrumentteja. Mutta liikkeeseen sitten jos ei muu auta :-/
 
oppii hyvin kun katsoo vierestä kun toinen tekee, varsinkin jos esittää kysymyksiä samalla.
 
aristoteles666
01.05.2010 13:28:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sister Cinema: Vielä yksi ummikkokysymys lisää; jos olen laskenut virettä ja särinä on tullut sen myötä, tulisiko tätä korjata kaularautaa löysäämällä vai kiristämällä? Jos ymmärsin oikein niin löysäämällä koska kielten jännitys on pienempi? En nyt ihan heti uskalla sitä itse tehdä, mutta vaikka joku muu sen tekisi niin haluaisin tietää miten se toimii :)
 
oikeassa olet, löysäämällä vähän.
 
Sister Cinema
01.05.2010 13:30:54 (muokattu 01.05.2010 13:31:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Ihan ensittäin täytyy kysyä, että onko tuos Ibanezissa kovinkin vanhat kielet? Ja tuohon Epiphööniin vois myös auttaa, jos siihen vaihtais hivenen paksummat kielet, voi myös tarvita kaulan säätämistoimia.
Ibaneesi voi tosiaan olla puiltaan parempi, ja "sisäänsoitettu" joten: soitinkauppaan kieliostoksille olis minun ensimmäinen neuvo..

 
Molemmissa on uudet kielisarjat. Ibaneziin tuli se "uusien kielten soundi" mutta vire on ohessa karmea. En itse asiassa ole moista kuullut, että mittarilla virityksen jälkeen voisi kuulostaa tältä.
 
Epiphoneen laitettiin 12-paksuinen setti 10-paksuisen sijaan tuon alavireen myötä mutta en ole huomannut vaikutusta tuolla siihen.
 
Jos soitan päivittäin niin kielet vaihdan n. 2 viikon välein.
 
LaMotta
01.05.2010 13:32:07
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sister Cinema: Molemmissa on uudet kielisarjat. Ibaneziin tuli se "uusien kielten soundi" mutta vire on ohessa karmea. En itse asiassa ole moista kuullut, että mittarilla virityksen jälkeen voisi kuulostaa tältä.
 
Jos kielet on "törkeän" korkealla, niin se saattaa aiheuttaa intonaatiovirhettä.
 
Olen, siis ajattelen. - Kas Dertes
lavaamo
01.05.2010 13:32:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: oikeassa olet, löysäämällä vähän.
 
Niin ja se vähän on 1/8 kierrosta. Ja säädön jälkeen antaa kaulan hakea muotoansa yön yli.
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
McNulty
01.05.2010 13:53:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lavaamo: Niin ja se vähän on 1/8 kierrosta. Ja säädön jälkeen antaa kaulan hakea muotoansa yön yli.
 
Pöh. Tämä on taas eräs urbaanilegenda.
 
Kyllä kaularautaa voi säätää enemmänkin. Toki, kannattaa säätää maltillisesti esim. varttikierros ensin, sitten odottaa hetken että näkee mihin kaula asettuu.
 
six-six-o-four
Wolfie
01.05.2010 13:56:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Pöh. Tämä on taas eräs urbaanilegenda.
 
Kyllä kaularautaa voi säätää enemmänkin. Toki, kannattaa säätää maltillisesti esim. varttikierros ensin, sitten odottaa hetken että näkee mihin kaula asettuu.

 
Jos ei sitten ole päässyt käymään samalla tavalla, kuin meikäläisellä. Piti pari kierrosta ensiksi kiristää, että kaularaudalla oli edes jotain merkitystä. Sitten vasta rupesi mutteri ottamaan kiinni siinä määrin, että pystyi tarkkuustyön aloittamaan.
 
Oh Lord, Thank You!
lavaamo
01.05.2010 13:56:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

McNulty: Pöh. Tämä on taas eräs urbaanilegenda.
 
Kyllä kaularautaa voi säätää enemmänkin. Toki, kannattaa säätää maltillisesti esim. varttikierros ensin, sitten odottaa hetken että näkee mihin kaula asettuu.

 
No ainakin omien keppieni kanssa otan mieluummin varmanpäälle, kuin tuhoan kaulan.
 
Huonoja juttuja jo vuodesta 1981
McNulty
01.05.2010 14:00:44 (muokattu 01.05.2010 14:03:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wolfie: Jos ei sitten ole päässyt käymään samalla tavalla, kuin meikäläisellä. Piti pari kierrosta ensiksi kiristää, että kaularaudalla oli edes jotain merkitystä. Sitten vasta rupesi mutteri ottamaan kiinni siinä määrin, että pystyi tarkkuustyön aloittamaan.
 
Jep. Monesti esim. suoraan tehtaalta tulevissa soittimissa on näin. Tai esim. viime talvena kun joutui säätämään kymmeniä akustisia soittimia joissa oli 2-toiminen kaularauta. Ns. keskipisteen kohdilla ruuvia saa säätää monta kierrosta ennenkö se alkaa vaikuttamaan, kireämmälle tai löysemmälle.
 
PS. jos kaularaudan säätö vaatii älyttömästi voimia, niin silloin kannattaa olla varovainen. Esim. 1-toimisen kaularaudan kiristäminen äärimmilleen voi raa'an voimankäytön päätteeksi napsahtaa poikki. Mutta siihen oikeasti tarvitaan voimaa ja se ei tapahdu ihan helposti. Samoin jämähtäneet kaularaudan säätöruuvit voivat tarvita "irrotusapua" ennenkö toimivat kunnolla.
 
six-six-o-four
Sister Cinema
01.05.2010 15:38:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi olla että on viisainta mennä suoraan johonkin ammattilaiselle sitten.
 
Veljenikään ei ole koskaan kaularautaa säätänyt, mutta uskalsi nyt ainakin kokeilla kun paikalla on ja molemmissa kitaroissa kuulemma tuo ruuvi on "täysin löysä" eli kääntyy ilman minkäänlaista vastusta - sanoi että Epiphonessa melkein saisi sen sormenpäällä liikkumaan. Pelaa varman päälle, huomenna katsoo tilanteen. Toivottavasti tulisi apua jompaan kumpaan tai molempiin, niin tykästynyt olen kitaran sointiin että joskus soitan tuota epävireistäkin (ai niin ja ei siinä mielestäni kielet erityisen korkealla ole)
 
von spets
01.05.2010 23:02:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä neiti Ummikko,
suosittelen sinulle jo mainittuun ja linkitettyyn kitaransäätökeskusteluketjuun tutustumista muusikonurallasi tulevia omakohtaisia säätöhetkiä ajatellen.
 
Akustisen kitaran säätämisessä hienovireen kohdalleen saaminen on kuitenkin haaste, koska kopan kannessa sijaitsevan tallan mukauttaminen on vaikeaa, melkein mahdotonta. Pitäisi nimittäin sillä säätää kielien pituuksia. Toisin kuten sähkökitaroissa, akustissa on vain yksi tallapala, se yleensä valkoinen muovipala jonka päältä kielet menevät kopan sisään. Tallapalalla voi säätää myös kielien korkeuksia joka vaikuttaa yleiseen soittomukavuuteen erittäin paljon.
Toinen kohde joka vaikuttaa hieman vireeseen on otelaudan yläpäässä sijiatseva satula, jonka yli kielet kulkevat virittimiin. Satulan kieliurien pitäisi olla aavistuksen verran korkeammalla kuin ensimmäinen nauha jotta kieliä painaessa ei tarvitsi käyttää kovinkaan paljoa voimaa. Urat lovetetaan siihen tarkoitetuilla erikoisviiloilla, joita ei yleensä musiikkikaupoista saa.
 
Ehkä helpoin ja kätevin keino on todellakin viedä Ibanez ja Epi ammattilaiselle arvioitavaksi ja sitten huoltoon pyytäen korjaajaa säätämään kielet mahdollisimman matalalle ilman räminöitä. Hyvin säädetyllä "matala-action" -kitaralla on ilo soittaa kun ei tarvitse taistella soitinta vastaan. Katsopa Lottosen sivustoa:
http://www.lottonen.com/huoltotyot.html
 
Mukavia sävellyshetkiä!
 
Toivottaa von Spets
 
Frankster
01.05.2010 23:08:27 (muokattu 01.05.2010 23:08:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sister Cinema: Voi olla että on viisainta mennä suoraan johonkin ammattilaiselle sitten.
 
Veljenikään ei ole koskaan kaularautaa säätänyt, mutta uskalsi nyt ainakin kokeilla kun paikalla on ja molemmissa kitaroissa kuulemma tuo ruuvi on "täysin löysä" eli kääntyy ilman minkäänlaista vastusta - sanoi että Epiphonessa melkein saisi sen sormenpäällä liikkumaan. Pelaa varman päälle, huomenna katsoo tilanteen. Toivottavasti tulisi apua jompaan kumpaan tai molempiin, niin tykästynyt olen kitaran sointiin että joskus soitan tuota epävireistäkin (ai niin ja ei siinä mielestäni kielet erityisen korkealla ole)

 
Mä suosittelisin että viet ammattilaiselle sen skitan, se ei maksa maltaita. Hän pistää skitan normisetuppiin, joka on todennäköisesti helpposoittoinen (kielet suht matalalla) ja puhdas vireeltään, jos et jotain tiettyjä korkeusasetuksia sano. Jos siitä haluaa säätää johonkin suuntaan, on homma helpompaa kuin täysin nollasta lähteminen tottumattomana.
 
Tärkeä pointti: kaularauta pitäisi olla aina tiukattuna ainakin johonkin suuntaan! Täysin löysänä siitä syntyy helposti resonointeja jotka eivät todennäköisesti miellytä korvaa. Mulla on yhdessä kitarassa niin jäykkä kaula että siitä ei kymppisetillä tarvitse kiristää kaularautaa yhtään. Päinvastoin, kaularaudalla joutuu tuomaan hieman kaarta siihen kaulaan, muuten se on omaan makuun hieman liian suora.
 
-Frankster
 
Raist
02.05.2010 02:19:31 (muokattu 02.05.2010 02:20:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos et oo ennen säädelly pahemmin, niin kannattaa varmaan ainakin perusasetuksia varten viedä ammattilaiselle niin tiedät sit minkälainen on johonkin suuntaan säädetty kitara. Sitä kun aloittelija ei pahemmin ain ymmärrä, minkälainen pitäisi olla (oman kokemuksen mukaan). Actionin, intonaation ja tallan ja satulan säätö voi olla vaikeaa ilman aiempaa referenssiä :) Toki on hyvä myös opetella tekemään säätöjä, mutta voi vaatia luonnetta tosiaan se opettelu ekan oman soittimen kanssa.
 
Sister Cinema
02.05.2010 07:52:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En tainnut osata sanoa selkeästi tuotakaan, eli tämä Ibanez on aikoinaan ollut hyvävireinen, muistan hyvin kun asuin vielä kotosalla veljeni kanssa. Nyt kitaralle on sitten jotain tapahtunut mistä tuo kaamea epävire johtuu, mutta veljenikään ei tiedä kitaran vaiheita tai siis missä vaiheessa tuo vire on kadonnut. Pidän itse niin tämän äänestä että menen tämän kanssa sitten sille ammattilaiselle, jahka pääsen tästä peräkylästä jossa opiskelen kaupunkiin jossa on musiikkiliike.
 
von spets: Akustisen kitaran säätämisessä hienovireen kohdalleen saaminen on kuitenkin haaste, koska kopan kannessa sijaitsevan tallan mukauttaminen on vaikeaa, melkein mahdotonta. Pitäisi nimittäin sillä säätää kielien pituuksia.
 
Jes, tämän verran ymmärsin myös kun tuota tuunausketjua luin eli sitä virettä en voi hakea samaan tyyliin kuin sähkökitaroissa. Ja se on kuitenkin aika paljon pielessä jos tuohon viritysmittariin on uskominen.
 
Frankster: Tärkeä pointti: kaularauta pitäisi olla aina tiukattuna ainakin johonkin suuntaan!
 
Laitan tähän nyt vielä veljeni kysymykset:
-Siis tarkoittaako tämä sitä että sen ei saisi olla löysä kuten se nyt on?
-Pitäisikö sitä siis kiristää sen verran että saa kiristykseen jotain vastetta?
-Olen ostanut kitaran postimyynnistä kun ei taajamassa musaliikettä ole, olisiko liike voinut löysätä kaularaudan tarkoituksella esim. postitusta ajatellen? (voiko kaularautaa ylipäätään "nollata" löysäämällä johonkin pisteeseen josta se ei enää löysty?)
 
LaMotta
02.05.2010 16:14:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sister Cinema:
 
Laitan tähän nyt vielä veljeni kysymykset:
1) Siis tarkoittaako tämä sitä että sen ei saisi olla löysä kuten se nyt on?
2) Pitäisikö sitä siis kiristää sen verran että saa kiristykseen jotain vastetta?
3) Olen ostanut kitaran postimyynnistä kun ei taajamassa musaliikettä ole, olisiko liike voinut löysätä kaularaudan tarkoituksella esim. postitusta ajatellen? (voiko kaularautaa ylipäätään "nollata" löysäämällä johonkin pisteeseen josta se ei enää löysty?)

 
1) Jos kaula on suora ja kaularaudan säätö löysällä, tarkoittaa se sitä että kielet on liian ohuet, eli kielten vetovoima ei riitä taivuttamaan kaulaa kaulanraudan säätöaluleelle, tai sitä että säätövara on alueen ulkopuolella. Tämä tarkoittaa sitä että säätövara on tavallaan viallinen. Oikein toimiva kaularaudan säätö mahdolistaa kaulan säädön molempiin suuntiin. Kaulan oikaisun tai sen löysyttämisen
 
2) Yleensä kaulanraudan säädössä pitäisi olla ns. veto päällä, eli vastetta.
 
3) Tuskin. Kaulat säädetään jo tehtaalla, maahantuojan toimesta, ja viime kädessä myyjäliikkeenn toimesta..
 
Olen, siis ajattelen. - Kas Dertes
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «