Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mistä syntyy ammattimainen keikkapyyntö
1
Noku
30.04.2010 20:46:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen tässä viimeaikoina keskustellut muutamien keikkabuukkajien kanssa heidän ammatistaan ja on suorastaan pelottavaa miten monenlaista hiihtäjää keikkoja tavoittelevien artistien joukkoon mahtuu. Tässä muutamia kärjistettyjä skenaaroita:
 
Artisti X soittelee jatkuvasti baarin tiskille vaikka keikkabuukkaaja on jättänyt omaan vastaajaansa viestin että on tavoitettavissa vain tiettyinä päivinä ja aikoina. Baarimikolle artisti perustelee käytöstään sillä ettei keikkabuukkaajaa saa ikinä kiinni. Baarimikko puolestaan purkaa vitutustaan keikkabuukkaajalle koska joutuu vastailemaan puhelimeen silloin kun tiski on täynnä palveltavia asiakkaita.
 
Tosilla artisteilla on tapana kuvitella olevansa isoja staroja jotka kaikkien tulisi tuntea, jopa täysin uusilla paikkakunnilla. Pahin tilanne on etenkin ulkomailta tulevien artistien kanssa. Keikkabuukkaajan pyytäessä artistista lisätietoja sen jälkeen kun on vastaan ottanut mailin jossa artisti esittäytyy Norjan isoimmaksi mörköhevibändiksi ruvetaan hänen ammattitaitoaan kyseenalaistamaan, jopa silloin kun ohjelmapäällikkö on vasta aloittanut työnsä tietyssä ravintolassa.
 
Uusi sukupolvi viestii mielummin sähköpostitse kuin puhelimitse. Sähköpostin määrä on jo hirveä mutta vielä kamalampaa on se ettei sähköposteissa usein ole kaikkia tarvittavia tietoja. Osa artisteista unohtaa niinkin tärkeitä asioita kuin keikkaliksan tai ääninäytteet. Jos keikkabuukkaaja päättää olla kohtelias hän kyselee perään, vaikka artisti on ajattelemattomuuttaan juuri tuhlannut hänen aikaansa. Pahin moka mitä artisti voi tehdä on lähettää uusi viesti jossa ei ole mitään viittausta edelliseen yhteydenottoon, joten keikkabuukkaajan pitää joko selata läpi viimeisen viikon sähköpostit (mitä hän ei todennäköisesti tee) tai pyytää täydennystä jossa on mainittu myös aiemmissa viesteissä olevat yksityiskohdat.
 
JOS KEIKKA PERUUNTUU VARMISTA ETTÄ KEIKKAPAIKKA ON VASTAANOTTANUT VIESTIN! Etenkin jos keikkapaikka on auki ainoastaan silloin kun on keikkoja.
 

 
Suurimman osan näistä asioista luulisi olevan maalaisjärjellä pääteltävissä olevia asioita mutta ilmeisesti ne eivät ole. Keikkabuukkaus toiminnan luonne on myöskin muuttunut hyvin paljon Internetin myötä, kun keikkapaikkojen yhteystiedot ovat helposti kaikkien saatavilla. Iso kiitos niille keikkabuukkaajille jotka jaksavat tehdä työnsä kärsivällisellä asenteella! Yritin myöskin löytää valmista keskustelua mutta en löytänyt kovin kattavia kirjoituksia siitä miten keikkapyyntöjä tulisi laatia. Olisi hienoa jos voitaisiin keskustella siitä miten eri kanavien kautta tapahtuvassa viestinnässä keikkapaikkojen suuntaan tulisi toimia että keikkabuukkaajien elämästä tulisi mahdollisimman helppoa. Itse en ole toiminut keikkailevana artistina joten kokemuksen perusteella en pysty keskustelemaan, vaikka tilitystä olenkin kuullut.
 
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
Simo78
30.04.2010 20:54:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=12&t=190101
Tuolta löytyy aihetta sivuavaa juttua. Yhden nimeltä mainitsemattoman sankarin mielestä keikkabuukkaajan pitäis vastata jokaiseen yhteydenottoon:-D. Hyvä kirjoitus, toivottavasti jengi vaivautuis lukemaan ja ottamaan opikseen, mitä suuresti epäilen. On paljon helpompaa kirjoittaa "lyhyitä ja ytimekkäitä" yhteydenottoja.
 
Noku
30.04.2010 21:48:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo toi on hyvä keskustelu, mutta mun mielestä olisi ihan h-vetin mageeta jos voitaisiin miettiä, että miten keikkabuukkaajalle pystyisi luomaan niin kattavan ja ammattimaisen keikkapyynnön ettei kesken puhelun tarvitsisi todeta "Hei mun pitää kysyä tota asiaa tolta toiselta bändiltä joka tulee meidän kanssa keikalle", koska tollasissa tilanteissa se viestintä katkeaa ja asiaan palaaminen syö paljon keikkabuukkaajien aikaa. Ammattimainen keikkapyyntö on sellainen jossa asia on kerralla selvä tai ainakin niin valmis että viestiin voi vastata että kyllä tai ei. Toisaalta jopa noi tyyliseikat ovat oleellisia tässä asiassa, harva keikkabuukkaaja jaksaa lukea romaanin mittaisia yhteydenottoja, mutta joka tapauksessa mun mielestä tätä asiaa kannattaa oikeasti miettiä vähän pitemmälle.
 
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
Lennu
01.05.2010 13:05:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eiköhän kasailla tähän semmonen hyvä yleispätevä templeitti?
 
My life is like an Opel-highway.
Mahti
01.05.2010 17:16:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lennu: No eiköhän kasailla tähän semmonen hyvä yleispätevä templeitti?
 
Hyvä ajatus. Fiksummilta neuvoa!!
Itse olen keikkakysely-sähköposteissani muutamalla lauseella kertonut bändistä, ilmoittanut kokoonpanon ja taustaa missä ollaan soitettu sekä linkittänyt musaa. Yhteydenotot ovat olleet vähissä eli joku on pielessä. Melko vähän on noilla keinoin keikkaa tullut...
 
Jokainen paistaa omat makkaransa
Noku
02.05.2010 14:10:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahti: Hyvä ajatus. Fiksummilta neuvoa!!
Itse olen keikkakysely-sähköposteissani muutamalla lauseella kertonut bändistä, ilmoittanut kokoonpanon ja taustaa missä ollaan soitettu sekä linkittänyt musaa. Yhteydenotot ovat olleet vähissä eli joku on pielessä. Melko vähän on noilla keinoin keikkaa tullut...

 
Itselle tulisi mieleen että varmaan kannattaisi mainita ainakin pyydettävät keikkapalkkio myöskin ja ehkä jotain pientä siitä että miltä paikkakunnalta on kotoisin siihen liittyen että pitääkö keikkapaikain pystyä järjestelmään majotuksia ja ruokia. Lisäksi jos vaikuttaa siltä ettet pääse yksin soittamaan kyseiselle paikalle (koska olet liian pieni artisti tai ulkopaikkakuntalainen) niin kannattaa ehdottomasti ehdottaa artisti kokonaisuuksia eikä niin että jokainen bändi kasaa itsenäisen keikkapyynnön!
 
Ei ehkä kannata lannistua jos sähköposteihin tulee vähän vastauksia. Kannattaa miettiä sitä sähköpostin mahdollista volyymiä joka suosituissa paikoissa voi olla kymmeniä päivittäin. Sen sijaan kannattaa olla luova sen veistinnän kanssa! Esimerkiksi jos artisti kokoonpanoon kuuluu jokin headliner artisti jonka nimi saattaa soittaa jollekin kelloja, niin laitappa sähköpostin otsikkoon "Headliner artistin nimi + support etsii keikkaa". Paljon tehokkaampi viesti kuin "Mikko, Pekka ja Matti haluis keikkaa" tai huonoin esimerkki otsikosta: "Keikkapyyntö", ei kerro mitään.
 
Sitten vielä ihan mielenkiinnosta, vastaavatko keikkabuukkajat sähköposteihin tehtyään kielteisen päätöksen vai pitääkö kielteinen päätös muodostaa sen perusteella että mitään ei kuulu?
 
Toivottavasti edes joku näistä kolisee, en siis itse omaa kokemusta siitä että millä reseptillä niitä buukkauksia tulee.
 
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
Terry Pantheras
02.05.2010 15:47:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uudessa Rytmissä on aihetta viistävä artikkeli:
 
Miltä näyttää keikkamyyntibisnes promoottorin näkökulmasta? Neljän suositun rock-klubin keikkamyyjät avaavat sanaisen arkkunsa ja kertovat näkemyksiään bändien touhuista ja keikkamyynnin kannattavuudesta.
 
Pitääkin lukea juttu tältä istumalta - vaikuttaa kiintoisalta näin keikkoja havittelevana artistina.
 
MASTEROID ~~ stonerdoom[jotain] ~~
Bonham
02.05.2010 19:49:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Semmonen huomio, että hyvää lähestymistä ei ole sellaisen 13 megan (vai mitä vittuja ne todella isot niput on?) meilin lähettäminen, jossa on kaikkea "kivaa"... todellista vastaanottajan vitutuskynnyksen testaamista.
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
ganesha
02.05.2010 20:07:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kyl on riittänyt lyhyt meili jossa linkkiä myspaceen. jos keikan saanti johonkin on kaatunut niin siihen, ettei ilmaiseksi viitsi lähteä soittamaan toiselle puolelle Suomea.
 
viina. hanuri. ja naiset.
Mahti
02.05.2010 21:33:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: kyl on riittänyt lyhyt meili jossa linkkiä myspaceen. jos keikan saanti johonkin on kaatunut niin siihen, ettei ilmaiseksi viitsi lähteä soittamaan toiselle puolelle Suomea.
 
Okei, no vähän sama homma meilläki. Se on just se toinen kysymys, et mihin vetäs rajan keikkaliksojen suhteen. Mekin duona vedetään ja hintahaitari mitä meille maksettais vaihtelee tosi paljon, ilmasesta joihinki huntteihin.
 
Jokainen paistaa omat makkaransa
Cimble
03.05.2010 13:11:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistä syntyy ammattimainen keikkapyyntö
 
Siitä, että bändi on ammattimainen joka osa-alueeltaan: Myynti, laskutus, kalusto, ja tietenkin myös esiintymisen ja soiton pitää olla ammatimaista. Tietysti jokaisen yksittäisen osa-alueen voi pyrkiä tekemään mahdollisimman ammattimaiseksi, mutta muut amatöörimäisemmiksi jääneet seikat vähentävät sen merkitystä.
 
Ja jos bändi on kokematon ja myy itse keikkansa, matkasta saattaa jäädä pois joitain tärkeitä huomioita asioiden suhteen.
 
Lennu
03.05.2010 14:59:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Cimble: Siitä, että bändi on ammattimainen joka osa-alueeltaan: Myynti, laskutus, kalusto, ja tietenkin myös esiintymisen ja soiton pitää olla ammatimaista. Tietysti jokaisen yksittäisen osa-alueen voi pyrkiä tekemään mahdollisimman ammattimaiseksi, mutta muut amatöörimäisemmiksi jääneet seikat vähentävät sen merkitystä.
 
Ja jos bändi on kokematon ja myy itse keikkansa, matkasta saattaa jäädä pois joitain tärkeitä huomioita asioiden suhteen.

 
Niin? Just siksi tähän pitäis nyt kasata semmonen briiffi, että osaisivat.
 
My life is like an Opel-highway.
Imper
04.05.2010 16:43:28 (muokattu 04.05.2010 16:46:13)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No pitäisi ainakin olla:
 
Bändin nimi
Paikkakunta
Musiikkityyli (myös cover vaiko oma musa)
Linkkiä kotisivuille, musanäytteisiin, kuvaan.
Hintapyyntö ja mitä se sisältää (settien pituuden, oma PA ja valot? jne.)
Raideri (tekninen-, takahuone-, ruokajuoma-, majoitusvaatimukset)
Yhteystiedot
 
Lisäksi voisi olla kompakti juttu, jossa kerrotaan bändin historiaa ja miksi bändi haluaisi päästä kyseiseen raflaan soittamaan.
 
Everyone is a per-son
VolmariKuulapää
04.05.2010 19:22:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper: No pitäisi ainakin olla:
 
Bändin nimi
Paikkakunta
Musiikkityyli (myös cover vaiko oma musa)
Linkkiä kotisivuille, musanäytteisiin, kuvaan.
Hintapyyntö ja mitä se sisältää (settien pituuden, oma PA ja valot? jne.)
Raideri (tekninen-, takahuone-, ruokajuoma-, majoitusvaatimukset)
Yhteystiedot
 
Lisäksi voisi olla kompakti juttu, jossa kerrotaan bändin historiaa ja miksi bändi haluaisi päästä kyseiseen raflaan soittamaan.

 
Tuo on jo aika kattava. Itse heivaan pääsääntöisesti 99% tyrkkyviesteistä, missä ei ole mainittu keikkapalkkiota. Se hinta kun pienissä paikoissa pääsääntöisesti määrittelee mikä bändi otetaan tai jätetään. Toki myös soittotaidolla on osuutta asiaan. Ja mikään "edullinen keikkapalkkio" ei ole asiallinen hintapyyntö: toisen mielestä 200€ on edullinen, toisen mielestä 1000€ + majoitukset hiltonissa kuudelle.
 
Paska basisti - jyrkkä ei sooloille.
Imper
04.05.2010 20:23:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VolmariKuulapää: Tuo on jo aika kattava. Itse heivaan pääsääntöisesti 99% tyrkkyviesteistä, missä ei ole mainittu keikkapalkkiota. Se hinta kun pienissä paikoissa pääsääntöisesti määrittelee mikä bändi otetaan tai jätetään. Toki myös soittotaidolla on osuutta asiaan. Ja mikään "edullinen keikkapalkkio" ei ole asiallinen hintapyyntö: toisen mielestä 200€ on edullinen, toisen mielestä 1000€ + majoitukset hiltonissa kuudelle.
 
Joo, no hintapyyntö on aina tapauskohtanen. Isojen firmojen pikkujouluista ROKOTETAAN ja kaverin synttäribileisiin mennään kaljapalkalla jne. :)
 
Everyone is a per-son
Ginga
04.05.2010 21:59:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper: Joo, no hintapyyntö on aina tapauskohtanen. Isojen firmojen pikkujouluista ROKOTETAAN ja kaverin synttäribileisiin mennään kaljapalkalla jne. :)
 
Kuka laittaa keikkapyyntöä kaverin synttäribileisiin : D?
 
VolmariKuulapää
05.05.2010 17:25:13 (muokattu 05.05.2010 17:28:59)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper: Joo, no hintapyyntö on aina tapauskohtanen. Isojen firmojen pikkujouluista ROKOTETAAN ja kaverin synttäribileisiin mennään kaljapalkalla jne. :)
 
Yleensä kun ne bändit itse tyrkyttävät itseään. Kyllä silloin pitäisi olla valmiiksi mietittynä hinta, jolla kyseiseen raflaan/tapahtumaan lähdetään soittamaan.
Moniko vastaisi sähköpostiin, jossa tarjottaisiin autoa kyseisin ehdoin ( ja huom. itse et ole missään ilmoittanut haluavasi ostaa auton): Moro! Nyt vain tämän kesän myynnissä halpa auto, sininen! Tosi tykki vehje! t. petunia666.org.ee
 
edit. Ja kun itse laitan keikkatarjouksen bändille, ensimmäiseksi mainitaan aina paljonko on varaa orkesterille pulittaa esiintymisestä + mitä härpäkkää paikalta löytyy: backline, Pa, ruokailu, juomailu jne... Onko se nyt niin vitun vaikeaa sanoa, millä hinnalla on valmis lähtemään takahikiän pub-cafeeseen soittamaan? Varsinkin kun itse sinne keikalle hinkuu!
 
Paska basisti - jyrkkä ei sooloille.
oiva tumpeloinen
06.05.2010 14:23:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

VolmariKuulapää: Yleensä kun ne bändit itse tyrkyttävät itseään. Kyllä silloin pitäisi olla valmiiksi mietittynä hinta, jolla kyseiseen raflaan/tapahtumaan lähdetään soittamaan.
Moniko vastaisi sähköpostiin, jossa tarjottaisiin autoa kyseisin ehdoin ( ja huom. itse et ole missään ilmoittanut haluavasi ostaa auton): Moro! Nyt vain tämän kesän myynnissä halpa auto, sininen! Tosi tykki vehje! t. petunia666.org.ee
 
edit. Ja kun itse laitan keikkatarjouksen bändille, ensimmäiseksi mainitaan aina paljonko on varaa orkesterille pulittaa esiintymisestä + mitä härpäkkää paikalta löytyy: backline, Pa, ruokailu, juomailu jne... Onko se nyt niin vitun vaikeaa sanoa, millä hinnalla on valmis lähtemään takahikiän pub-cafeeseen soittamaan? Varsinkin kun itse sinne keikalle hinkuu!

 
Toi voi olla vähän vaikea asia varsinkin kokemattomalle bändille. Täällä palstoilla annetaan jatkuvasti noottia, ettei saa polkea hintoja, vaan pitää laittaa vähintään liiton minimit. Mutta sitten kun tarjotaan itseä keikalle nelinumeroisilla summilla, voipi olla varma, ettei sitä keikkaa tipu. Koita nyt siinä välissä sitten rimpuilla jotenkin....
 
Lisäksi jokaisen kuppilan maksukäytännöt meinaa vähän poiketa toisistaan. Toiset sanoo, että keikalle tullaan tasan lippuriskillä, toiset maksaa pari sataa juomien ja ruokien kera tai jotain vastaavaa. Ei se aina ole niin helppoa toisessakaan päässä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «