Aihe: Kitaristi: Osallistu markkinatutkimukseen
1 2 3 4
Jormaz
29.04.2010 16:33:57
Aivan päättömiä kysymyksiä. Siis mikä ihmeen homma tääkin on että jollain ei olis aikaa etsiä ittelleen sopivaa soitinta? Missä välissä sitä sitten ehtis edes soittaa? Mikä ihmeen palvelupaketti ja ennen kaikkea mistä noi summat on repäisty? Muutenkin toi kysymysten asettelu ei toimi. Pitäisi olla väittämä eikä kysymys jonka kanssa sitten ollaan samaa tai eri mieltä.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Volle
29.04.2010 16:38:19
- Olisiko sinusta hyvä jos asiantuntevien neuvojen (konsultointi) ja kartoituksen perusteella säästäisi aikaa ja vaivaa soittimen hankinnassa?
_Täysin samaa mieltä _Melkein samaa mieltä _En osaa sanoa _Melkein eri mieltä _Täysin eri mieltä

Teijo varmaan tarkoittu että kysymys pitäis kai olla mieluummin väittämän muodossa eli esim.:

Olisi hyvä juttu, jos asiantuntevien neuvojen (konsultointi) ja kartoituksen avulla voisi säästää aikaa ja vaivaa soittimen hankinnassa

_Täysin samaa mieltä _Melkein samaa mieltä _En osaa sanoa _Melkein eri mieltä _Täysin eri mieltä

Tai sitten niin kuin Teijo sanoi:

- Olisiko sinusta hyvä jos asiantuntevien neuvojen (konsultointi) ja kartoituksen perusteella säästäisi aikaa ja vaivaa soittimen hankinnassa?

_ olisi _ ei olisi _ ehkä olisi
Numb
29.04.2010 16:45:29

En ottaisi minkäänlaista minkään asian konsultointia vastaan keneltäkään, joka laatii kysymyslomakkeen noin huonosti.

Volle tuossa selostikin miten homma olisi pitänyt tehdä. Nyt tästä tuli vain erittäin huono kuva Laurean tasosta.
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Teijo K.
29.04.2010 16:47:55 (muokattu 29.04.2010 16:48:38)

Volle: Teijo varmaan tarkoittu että kysymys pitäis kai olla mieluummin väittämän muodossa eli esim.:

Olisi hyvä juttu, jos asiantuntevien neuvojen (konsultointi) ja kartoituksen avulla voisi säästää aikaa ja vaivaa soittimen hankinnassa

Tai sitten niin kuin Teijo sanoi:

_ olisi _ ei olisi _ ehkä olisi

Toinen on että eihän tossa sanota että säästääkö se aikaa. Siinä kysytään et olisko se hyvä. Mitä jos konsultin käyttäminen tuhlaa aikaa? Mitä ne itseasiassa usein tekee.

Mutta joo, pääasiassa mua pisti silmään juuri toi asia minkä sanoitkin.
Jake24-25
29.04.2010 16:49:13 (muokattu 29.04.2010 16:49:33)
Jormaz: Aivan päättömiä kysymyksiä. Siis mikä ihmeen homma tääkin on että jollain ei olis aikaa etsiä ittelleen sopivaa soitinta? Missä välissä sitä sitten ehtis edes soittaa? Mikä ihmeen palvelupaketti ja ennen kaikkea mistä noi summat on repäisty? Muutenkin toi kysymysten asettelu ei toimi. Pitäisi olla väittämä eikä kysymys jonka kanssa sitten ollaan samaa tai eri mieltä.

Jos on esim. kiireinen ammattilainen joka keikkailee usein niin toimeksiantopalvelun idea on tarjota hänelle palvelu joka seuraa markkinoita ja tarjontaa hänen puolestaan ja sovittaessa vaikka suorittaa oston hänen puolestaan tai ilmoittaa että jossain on kaupan se tietty soitin.

Se palvelupaketin hinta on tuolle 50000 € - 100000 € tasolle asetettu sen takia että sitä kautta pystyy käyttämään kaikkia palveluja (henk. koht. tapaaminen, puhelin- tekstiviesti- ja nettipalveluja sekä toimeksiantopalveluja) niin paljon kuin talletettu summa antaa myöten. Toki summa voi olla pienempikin mutta idea on että käytännössä avataan tili palvelun käyttöä varten. Lisäetuina olen suunnitelllut mm. toimeksiantopalvelun laajentamista kv. markkinoille esim. että konsultin voi lähettää ulkomaille etsimään ja ostamaan tiettyä soitinta tilin katteen puitteissa.
Teijo K.
29.04.2010 16:51:14

Jake24-25: Jos on esim. kiireinen ammattilainen joka keikkailee usein niin toimeksiantopalvelun idea on tarjota hänelle palvelu joka seuraa markkinoita ja tarjontaa hänen puolestaan ja sovittaessa vaikka suorittaa oston hänen puolestaan tai ilmoittaa että jossain on kaupan se tietty soitin.

Se palvelupaketin hinta on tuolle 50000 € - 100000 € tasolle asetettu sen takia että sitä kautta pystyy käyttämään kaikkia palveluja (henk. koht. tapaaminen, puhelin- tekstiviesti- ja nettipalveluja sekä toimeksiantopalveluja) niin paljon kuin talletettu summa antaa myöten. Toki summa voi olla pienempikin mutta idea on että käytännössä avataan tili palvelun käyttöä varten. Lisäetuina olen suunnitelllut mm. toimeksiantopalvelun laajentamista kv. markkinoille esim. että konsultin voi lähettää ulkomaille etsimään ja ostamaan tiettyä soitinta tilin katteen puitteissa.

Mua kiinnostaisi tietä, että oletko sä oikeasti harkinnut tuollaista yritystä, vai onko tämä jonkinlainen lopputyö tuonne Laureaan?
Thyvon
29.04.2010 16:54:07
Onko teillä joku opettaja ohjaamassa tätä työtä siellä koulussa? Miten hän on tätä kommentoinut?

Ehkä maailmasta voi löytyä muutama keräilijä, jotka tätä palvelua tarvitsevat. Muuten kyllä melko happoista settiä.
Pluto
29.04.2010 16:59:19
Mun mielestäni tämä liikeidea ei ole toteuttamiskelpoinen.
Dillon, you son of a bitch!
Jake24-25
29.04.2010 17:00:37
Teijo K.: Mua kiinnostaisi tietä, että oletko sä oikeasti harkinnut tuollaista yritystä, vai onko tämä jonkinlainen lopputyö tuonne Laureaan?

Kyseessä ei ole lopputyö vaan osa opiskeluprojektia jossa selvitetään tämän kyseisen liikeidean kysyntää. Tein liiketoimintasuunnitelman tästä kitarakonsultointiliikeideasta liikeideakilpailuun johon linkitin tämän markkinatutkimusprojektin. Kolmas osa tätä projektikokonaisuutta tulee olemaan liikeidean testaus (osuuskunnan kautta ilman yrittäjäriskiä) jonka jälkeen tiedän enemmän käytännön kokemusten kautta. Jos ei muuta niin saan ainakin suorituksia tämän projektikokonaisuuden suorittamisesta.
kozmik
29.04.2010 17:06:51

Niin päätöntä touhua ettei mitään rajaa.

Varmaan niitäkin ihmisiä löytyy, joilla voisi tuollaiselle palvelulle olla jossain määrin käyttöä, mutta ei varmasti niin paljoa, että mainitunlaisella yrityksellä kukaan itseään elättäisi.

Itselle (ja varmaan suurimmalle osalle soittajista) kuitenkin soittimien testailu ja ostopäätöksien puntarointi on iso osa musiikkitoimintaa, enkä siitä missään nimessä haluaisi luopua. Saati, että maksaisin siitä, että tuo ilo ja nautinto multa vietäis pois.

Ei jatkoon.
"Pimeinä aikoina uskonto sopii parhaiten ohjaamaan ihmisiä, aivan kuten sokea mies on paras opas säkkipimeänä yönä... Mutta kun päivä koittaa, on typerää käyttää oppaina sokeita vanhuksia." -Heinrich Heine
Teijo K.
29.04.2010 17:11:36

Jake24-25: Kyseessä ei ole lopputyö vaan osa opiskeluprojektia jossa selvitetään tämän kyseisen liikeidean kysyntää. Tein liiketoimintasuunnitelman tästä kitarakonsultointiliikeideasta liikeideakilpailuun johon linkitin tämän markkinatutkimusprojektin. Kolmas osa tätä projektikokonaisuutta tulee olemaan liikeidean testaus (osuuskunnan kautta ilman yrittäjäriskiä) jonka jälkeen tiedän enemmän käytännön kokemusten kautta. Jos ei muuta niin saan ainakin suorituksia tämän projektikokonaisuuden suorittamisesta.

Eli pointti nyt kuitenkin on, että toi liittyy sun opiskeluihin, ja se muuttaa koko asetelman täysin.

Vähän mä ihmettelen että toi kyselylomake on mnnyt läpi sun työnohjaajalle, mutta ei mulla näin ollen ole mitään sanottavaakaan tohon muuta kuin että onnea suoritukseen ja tsemppiä.
Kukkis 77
29.04.2010 17:12:10

Jake24-25: Se palvelupaketin hinta on tuolle 50000 € - 100000 € tasolle asetettu sen takia että sitä kautta pystyy käyttämään kaikkia palveluja (henk. koht. tapaaminen, puhelin- tekstiviesti- ja nettipalveluja sekä toimeksiantopalveluja) niin paljon kuin talletettu summa antaa myöten. Toki summa voi olla pienempikin mutta idea on että käytännössä avataan tili palvelun käyttöä varten. Lisäetuina olen suunnitelllut mm. toimeksiantopalvelun laajentamista kv. markkinoille esim. että konsultin voi lähettää ulkomaille etsimään ja ostamaan tiettyä soitinta tilin katteen puitteissa.

Tuota siis öh että ideana on se, että asiakas tallettaa firman tilille vaikka 50 donaa, ja saa sitten lähetellä 10 euron tekstiviestejä konsultille että kannattaako ostaa Richard Ashcroftin uusi kitara?

Tai saa oikein tavata henkilökohtaisesti konsultin? Mikähän on suunniteltu tapaamisen hinta?

Oli miten oli mutta aivan pystyynkuollut koko liikeidea.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Numb
29.04.2010 17:15:50 (muokattu 29.04.2010 17:16:25)

Kukkis 77: aivan pystyynkuollut koko liikeidea.

On. Mutta sillä ei ole väliä, koska kyseessä on opiskeluprojekti.

saan ainakin suorituksia tämän projektikokonaisuuden suorittamisesta.
Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö
Jake24-25
29.04.2010 17:18:00
Thyvon: Onko teillä joku opettaja ohjaamassa tätä työtä siellä koulussa? Miten hän on tätä kommentoinut?

Tämä tutkimus kelpaa opiskeluprojektin aiheeksi. Varsinaista ohjaajaa ei projekteissa välttämättä ole, koska ihannetilanteessa homma toimii meillä siten että opiskelijat muodostavat keskenään projektiryhmiä ja oppivat tekemällä - ei siten että opettaja ohjaa ja sanoo että näin tehdään. Virheitä saa tulla ja niistä opitaan koska mietitään mitä on tehty ja mitä voisi tehdä toisin. Lopuksi tehdään opettajalle raportti mitä ollaan tehty ja arvioidaan omaa oppimistaan sekä mitä olisi voinut tehdä toisin (mikä meni vikaan ja mitä tehtiin hyvin jne.). Opettajalle tarjotaan omia projekteja joista tehdään kirjallinen suunnitelma ja hän ne hyväksyy ja lopuksi arvostelee raporttien perusteella.
Jake24-25
29.04.2010 17:21:38
Teijo K.: Vähän mä ihmettelen että toi kyselylomake on mnnyt läpi sun työnohjaajalle, mutta ei mulla näin ollen ole mitään sanottavaakaan tohon muuta kuin että onnea suoritukseen ja tsemppiä.

Kuten jo aikaisemmassa viestissä selitin. Homma perustuu suurelta osin opiskelijoiden omaan aktiivisuuteen ja opettajien rooli on lähinnä lukea raportit ja pyydettäessä antaa neuvoja. Kyseessä on ns. peer to peer-opetusmenetelmä joka perustuu tutkivaan oppimiseen ja oman oppimisen arviointiin jälkeenpäin.
Teijo K.
29.04.2010 17:25:27

Jake24-25: Kuten jo aikaisemmassa viestissä selitin. Homma perustuu suurelta osin opiskelijoiden omaan aktiivisuuteen ja opettajien rooli on lähinnä lukea raportit ja pyydettäessä antaa neuvoja. Kyseessä on ns. peer to peer-opetusmenetelmä joka perustuu tutkivaan oppimiseen ja oman oppimisen arviointiin jälkeenpäin.

Sitten mä ymmärrän sen kyselylomakkeenkin. No ei muuta kuin tutkimaan ja oppimaan sitten.
Jake24-25
29.04.2010 17:29:50
Teijo K.: Sitten mä ymmärrän sen kyselylomakkeenkin. No ei muuta kuin tutkimaan ja oppimaan sitten.

Kiitos palautteistasi koskien kysymysten asetteluja! Otan ne huomioon loppuraportissani!
Kailis
29.04.2010 17:35:03

Mitenköhän monta vakavissaan tehtyä vastauslomaketta saat käsiteltäväksi? Peer-to-peer kuulostaa tosi vängältä =D
Teijo K.
29.04.2010 17:41:13

Kailis: Mitenköhän monta vakavissaan tehtyä vastauslomaketta saat käsiteltäväksi? Peer-to-peer kuulostaa tosi vängältä =D

Toi perustuu kyllä ihan validiin kasvatustieteelliseen tutkimukseen. Pyritään saamaan oppija ymmärtämään asioita syvemmin kuin vanhassa ulkoaoppimisen metodissa. Äkkiä tuo Laurean malli kyllä vaikuttaa melko kevennetyltä versiolta siitä mallista mihin itse olen tutustunut, mutta periaate on siinä varmaankin sama. Ulkoaoppimisen tilalla ymmärtämistä. Vaatii hyvää palautteenvastaanottokykyä kun siinä työn alkuvaiheessa tulee väkisinkin kaikenlaista mokailua.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)