Aihe: Miksausapua epätoivoiselle aloittelijalle! (Ääninäyte liitteenä)
1 2 3 4 5 6 7 814 15 16 17 18
samantien
28.04.2010 01:36:29 (muokattu 28.04.2010 02:56:32)
Sufjan Stevens on äänittäny melkein kaikki levynsä vanhalla 8-raitaisella kovalevynauhurilla, parilla shuren 57:lla ja AKG:n halpiskonkalla. Äänitti vielä yhden suosikkilevyistäni (Michigan) huonommalla laadulla, että sai enemmän mahtumaan kovalevylle ja siirsi raidat yksi kerrallaan kuulokeliitännän kautta koneelle miksattavaksi. Lopputuloksesta se ei kuulu.

Halvalla ja vähillä laitteilla voi tehdä hyvää jälkeä, jos on näkemystä. Samoin hyvillä ja kalliilla laitteilla voi tehdä ihan hirveetä paskaa. Toki hyvät välineet voi tehdä työn helpommaksi.

Se vanha "soundi tulee sormista" jorina pitää mun mielestä paikkansa siinä mielessä, että hyvin soitetusta ja lauletusta matskusta voi saada hyvää soundia melko vaatimattomillakin kamoilla helposti. Monesti vaan tulee vastaan tilanne, jossa soittajasta ei vaan saa mitään käyttökelpoista kamaa ulos. Silloin tilanne on helpompi pelastaa, jos käytössä on kunnon työkalut.

Tässä on lähiaikoina nähty kumpaakin ääripäätä. Hyvä laulaja, joka tallentui livenä purkkiin shuren 58:lla ilman mitään editointia, sekä projekti, jonka lauluraidoissa piti siirtää/venyttää jokainen sana timeen ja usein myös tunettaa. Jälkimmäinen olis jäänyt kelamankalla tekemättä.
mukis
28.04.2010 08:08:01

molder: Ja MUSEA painatti levyjä 300kpl ( te maksoitte viulut?) ja teidän piti ostaa niistä itse vähintään 200kpl?

Mellew Records maksoi painatuksen, mitään ostopakkoa ei sisältynyt, rojaltit sen mukaan. Musealle maksoimme itse osan painatuksesta, jolloin myös isompi rojaltiosuus. Edelleenkään kyse ei ollut, eikä varmasti tule olemaankaan rahan tekemisestä, onpahan vaan ollut mukava saada oman Levyn jakelu järjestymään.

Koko pointti mitä yritän ajaa takaa on, että tosi, tosi halvallakin VOI tehdä, se miten järkevää se on riippuu täysin tilanteesta.
molder
28.04.2010 10:08:02 (muokattu 28.04.2010 10:28:46)
mukis: Mellew Records maksoi painatuksen, mitään ostopakkoa ei sisältynyt, rojaltit sen mukaan. Musealle maksoimme itse osan painatuksesta, jolloin myös isompi rojaltiosuus. Edelleenkään kyse ei ollut, eikä varmasti tule olemaankaan rahan tekemisestä, onpahan vaan ollut mukava saada oman Levyn jakelu järjestymään.

Koko pointti mitä yritän ajaa takaa on, että tosi, tosi halvallakin VOI tehdä, se miten järkevää se on riippuu täysin tilanteesta.

Nythän ei ole enää pointtina edes halpuus. Se on selvä. Vaan pointtina; onko tehty edes levyä sillä tavalla miten ymmäretään "levyn tekeminen" tai "levyn julkaisu."
Sanoit, että : "Toinen levymme (ensimmäistä "levyä" en itse pidä levynä, sitä ei julkaistu missään)" Ja tämä toinen levy on tuo MUSEAn julkaisema missä maksoitte osan? Ensimmäinen ei ollut näin ollen levy ollenkaan kun sitä ei julkaistu ja tämä toinen on netissä myynnissä oleva omakustanne? Eli vieläkään ei olla tehty levyä vaan omakustanne?
Niitä on tullut kanssa tehtyä kymmeniä , mutta en ole koskaan silti sanonut, että "levyjä on ollut kiva tehdä. Olen tehnyt levyn."( tai levyttänyt?) Koska ihmiset saa siitä väärän kuvan. NIinkuin minä olen sinun puheistasi nyt saanut. En ole kuullut enkä nähnyt, mutta mielestäni et ole näinollen vieläkään tehnyt levyä vaan omakustanne-levyn. Näiden keskustelun pohjalta siis en voi sanoa esim. sanoa, että "hienoa, että olet tehnyt levyn." Saati "päässyt levyttämään".
"The SOUND of VOLUME"
dewil
28.04.2010 11:17:31

Ihme semantiikkaa :D
Tsekatkaapa sellaiset omakustanteilla aloittaneet artistit kuten: Don Johnsson Big Band, sekä Plutonium 74. Minusta molempien ensimmäiset levyt olivat ihan levyjä. Aika pirun hyvin myyneitäkin vielä, niinkuin se jotain merkitsisi. Musiikki ei onneksi ole arvotettavissa samalla tavalla kuin arvopaperit, vaikka yhtä abstrakteja tapauksia ovatkin.

Itse olen tehnyt 80€ budjetilla freejazz levyn, joka on taiteellisesti erittäin korkeatasoinen ja soundillisesti erittäin tyydyttävä. Ei se kyllä ole tähän mennessä myynyt paskaakaan. Onko se siis levy?
Toisaalta mä olen myös tehnyt < kymppitonnin budjetilla rokkilevyn, joka jäi levy-yhtiön sisäisten ongelmien vuoksi varastoon, koko painos. Onks se levy?

Vuosia sitten me ruinattiin erään bändin kanssa kavereilta ja kaverin kavereilta salkullinen mikkejä ja piuhoja. Eräältä varastolta vanha, mutta hyvä mikseri, joka itse nopeesti huollettiin käyttökuntoon. Parin tyypin kamoista yhdisteltiin audiointerfacet riittävillä kanavamäärillä ja valloitettiin eräs vanha varastona toiminut rötiskö, jossa oli hyvä akustiikka.
Viidessä päivässä äänitimme kaiken tarvittavan, jonka jälkeen linnottauduin tietokoneeni kanssa hätäisesti akustoituun kellaritilaan, missä miksasin levyn pääosin kuulokkeilla ja ghettoblasterilla. Iltaisin roudasin miksaukset kotiin, himassa kuunneltavaksi.
Jos kukaan ei laske itselleen tuntipalkkaa tai bensoja, tai safkoja jne. niin kuluja tais tulla sen saturaisen tai parin verran.
Siitä taidettiin ottaa taannoin uus painos ja meniköhän se jenkkijakeluunkin?

Niin että vähemmän lätinää pojat ja enemmän tekemisen meininkiä.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
mukis
28.04.2010 11:57:22

molder: Nythän ei ole enää pointtina edes halpuus. Se on selvä. Vaan pointtina; onko tehty edes levyä sillä tavalla miten ymmäretään "levyn tekeminen" tai "levyn julkaisu."
Sanoit, että : "Toinen levymme (ensimmäistä "levyä" en itse pidä levynä, sitä ei julkaistu missään)" Ja tämä toinen levy on tuo MUSEAn julkaisema missä maksoitte osan? Ensimmäinen ei ollut näin ollen levy ollenkaan kun sitä ei julkaistu ja tämä toinen on netissä myynnissä oleva omakustanne? Eli vieläkään ei olla tehty levyä vaan omakustanne?
Niitä on tullut kanssa tehtyä kymmeniä , mutta en ole koskaan silti sanonut, että "levyjä on ollut kiva tehdä. Olen tehnyt levyn."( tai levyttänyt?) Koska ihmiset saa siitä väärän kuvan. NIinkuin minä olen sinun puheistasi nyt saanut. En ole kuullut enkä nähnyt, mutta mielestäni et ole näinollen vieläkään tehnyt levyä vaan omakustanne-levyn. Näiden keskustelun pohjalta siis en voi sanoa esim. sanoa, että "hienoa, että olet tehnyt levyn." Saati "päässyt levyttämään".

Hohhoijaa, enpä jaksa väitellä enää aiheesta.
mukis
28.04.2010 11:59:56

dewil: Ihme semantiikkaa :D
Tsekatkaapa sellaiset omakustanteilla aloittaneet artistit kuten: Don Johnsson Big Band, sekä Plutonium 74. Minusta molempien ensimmäiset levyt olivat ihan levyjä. Aika pirun hyvin myyneitäkin vielä, niinkuin se jotain merkitsisi. Musiikki ei onneksi ole arvotettavissa samalla tavalla kuin arvopaperit, vaikka yhtä abstrakteja tapauksia ovatkin.

Itse olen tehnyt 80€ budjetilla freejazz levyn, joka on taiteellisesti erittäin korkeatasoinen ja soundillisesti erittäin tyydyttävä. Ei se kyllä ole tähän mennessä myynyt paskaakaan. Onko se siis levy?
Toisaalta mä olen myös tehnyt < kymppitonnin budjetilla rokkilevyn, joka jäi levy-yhtiön sisäisten ongelmien vuoksi varastoon, koko painos. Onks se levy?

Vuosia sitten me ruinattiin erään bändin kanssa kavereilta ja kaverin kavereilta salkullinen mikkejä ja piuhoja. Eräältä varastolta vanha, mutta hyvä mikseri, joka itse nopeesti huollettiin käyttökuntoon. Parin tyypin kamoista yhdisteltiin audiointerfacet riittävillä kanavamäärillä ja valloitettiin eräs vanha varastona toiminut rötiskö, jossa oli hyvä akustiikka.
Viidessä päivässä äänitimme kaiken tarvittavan, jonka jälkeen linnottauduin tietokoneeni kanssa hätäisesti akustoituun kellaritilaan, missä miksasin levyn pääosin kuulokkeilla ja ghettoblasterilla. Iltaisin roudasin miksaukset kotiin, himassa kuunneltavaksi.
Jos kukaan ei laske itselleen tuntipalkkaa tai bensoja, tai safkoja jne. niin kuluja tais tulla sen saturaisen tai parin verran.
Siitä taidettiin ottaa taannoin uus painos ja meniköhän se jenkkijakeluunkin?

Hienosti kirjoitettu! Jatkan omaa tekemistäni ja lopetan turhan selittelyn. Paan plussan.
Janie Jones
28.04.2010 12:01:49 (muokattu 28.04.2010 12:07:39)

Munkin mielestä vähän saivartelun makua. Ei tää oo joko-tai-kysymys, joka tiivistyisi omakustanne vai ei -pointtiin.

Levy on enemmän tai vähemmän olemassa, kun se on tehty musiikilliseksi kokonaisuudeksi, kun se näyttää levyltä (harkittu ilme kansineen ja painatuksineen) ja kun sitä on tehty ennakoituun myyntiin ja ilmaisjakeluun nähden järkevä painosmäärä tarkoituksena levittää sitä laajemmaltikin kuin kavereille - ja kun sitä (mahdollisuuksien mukaan) promotaan medialle tällaisena julkaisuna. Eri asia on sitten, läpäiseekö julkaisu musiikkiteollisuuden - ja median portinvartijajärjestelmän tai myykö se. Jakelija on iso apu, myös markkinointibudjetti (kenen taskusta se sitten tuleekin) auttaa.

Se että se on itse kustannettu, ei tee siitä vähemmän "levyä". Asia riippuu niin monesta muustakin seikasta. Tulevaisuudessa edes se, että onko se fyysisesti cd:nä vai vain digijulkaisuna, ei tule olemaan ehdoton "levyjulkaisun" määre. Josko on enää nytkään.

Jos nyt jotain vedenpitävää yhtä määrettä joku jostain syystä haluaa tähän, niin tällä hetkellä kai vois ajatella, että jos siitä on tehty äänitteitä koskeva tallennuslupahakemus ja se on saatu, niin sitten se on levy.

En ole kymmeneen vuoteen tehnyt sellaista levyä, jonka olisi kokonaan tai edes pääosin maksanut levy-yhtiö. Meillä - emmekä ole ainoita nyky-Suomessa - on muutaman muun bändin kanssa oma levymerkki (yhdistyspohjainen), levyt maksetaan pääosin itse (sitä varten käydään töissä) ja hoidetaan kaikki julkaisuun liittyvät juoksevat asiat jakelua lukuunottamatta (virallinen jakelija on tavattoman tärkeä, mutta toki julkaista vois pelkästään netissäkin). Lehtien portinvartijajärjestelmän julkaisut läpäisee. Radion vain vähänlaisesti. Mutta ***tuuks sen väliä, ne levyt on helvetin huolella tehty ja ne on hienoja musiikillisia kokonaisuuksia, ja se on sitten ihan sama, jos joku ajattelee, että tää ei oo "oikea levy" jos noi on itse maksaneet sen tekemisestä.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
molder
28.04.2010 13:57:21 (muokattu 28.04.2010 14:36:15)
dewil: Ihme semantiikkaa :D

Siis tämähän on nimenomaan semantiikkaa ja termien selvittämistä. Tuosta hyvästä termistä plussaa. Tämä oli oikein hyvä keskustelu siitä mikä on "levy". Kun joku sanoo tästä lähtien, että "me tehtiin levy" tai "me tehdään syksyllä levy" niin turha sitä on omakustanteeksi edes sanoa koska sillä ei ole nykyään mitään merkitystä koska niiden välillä ei ole eroa. Ajat ja termit muuttuvat. Tallennelupa kunnossa, TEOSTOT, biisejä sisässä ja kannet = Levy. Asia loppuun käsitelty osaltani. Mä lähden levyttämään kotiin...
"The SOUND of VOLUME"
puusormi
29.04.2010 09:31:48

Janie Jones: levyt maksetaan pääosin itse (sitä varten käydään töissä)

Olenko minä oikeasti vieraantunut todellisuudesta vai soitanko liian populistista junttirokkia, mutta eikö tuossa pitäisi lukea

levyt maksetaan pääosin itse (sitä varten käydään keikalla )

Jos suostuu soittamaan muuallakin kuin ns. oikeissa rokkibaareissa ja omissa bileissä joissa kaikki kaverit keikan jälkeen hakkaa selkään ja tarjoaa kaljaa niin kyllähän aika äkkiä saa levybudjettia kasattua keikkailemalla.

Ja lopullisena vastauksena perimmäiseen kysymykseen: Levy on "oikea" silloin kun se täyttää compact disc-standardin vaateet.
Saapiko lähettää terveisiä?
Lennu
29.04.2010 10:38:06

molder: Siis tämähän on nimenomaan semantiikkaa ja termien selvittämistä. Tuosta hyvästä termistä plussaa. Tämä oli oikein hyvä keskustelu siitä mikä on "levy". Kun joku sanoo tästä lähtien, että "me tehtiin levy" tai "me tehdään syksyllä levy" niin turha sitä on omakustanteeksi edes sanoa koska sillä ei ole nykyään mitään merkitystä koska niiden välillä ei ole eroa. Ajat ja termit muuttuvat. Tallennelupa kunnossa, TEOSTOT, biisejä sisässä ja kannet = Levy. Asia loppuun käsitelty osaltani. Mä lähden levyttämään kotiin...

Omakustanne on yksinkertaisesti oma kustannuserä. Eli se on maksettu itse. Voi se silti olla levy. Demo on sit taas ihan eri asia.
My life is like an Opel-highway.
StJerky
29.04.2010 14:14:32
Lennu: Omakustanne on yksinkertaisesti oma kustannuserä. Eli se on maksettu itse. Voi se silti olla levy. Demo on sit taas ihan eri asia.

Mikä erottaa levyn ja demon nykyään?
Pop Corn
29.04.2010 14:31:53
puusormi:
Ja lopullisena vastauksena perimmäiseen kysymykseen: Levy on "oikea" silloin kun se täyttää compact disc-standardin vaateet.

Ai eiks vinyylit sitten oo oikeita levyjä?
.
kivi
29.04.2010 14:34:36
StJerky: Mikä erottaa levyn ja demon nykyään?

-Levy on julkisessa myynnissä rahaa vastaan, ja sille on järjestetty jonkinlainen jakelu joka voi nykyään olla nettijakelukin. Levy on itsenäinen tuote jota markkinoidaan tuotteena, kun taas...

-Demo markkinoi artistia eikä yritäkään olla valmis itsenäinen tuote. Sille ei ole järjestetty kaupallista jakelua, vaikka sitä voidaan myydä kädestä käteen nimelliseen hintaan. Sen ensisijainen tarkoitus on kuitenkin markkinoida, samalla tavalla kuin...

-Promo, joka voi olla oikean levyn sellainen kappale joka jaetaan ilmaiseksi edistämään levyn myyntiä, tai erillinen myynninedistämistuote joka ei kuitenkaan markkinoi artistia vaan tämän uutta levytystä.

Näin yksinkertaisesti.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Jazkaa
29.04.2010 23:18:10 (muokattu 29.04.2010 23:26:21)
Enpä nyt tiedä taas, onko threadi ollu ees tässä tarkoituksessa moneen sivuun, mutta kysytäänpä nyt miksausohjausta.

http://www.mikseri.net/playsong.php?id=420689

Mitä kokeneemmille puurtajille tulee välttämättä mieleen tuosta? Kielisoittimet on vedetty sisään Podilla, laulut SM58 podista bypassina koneelle, ja rummut EZX.

Soittomokista ja epiksistä ei tarvitse erikseen huomauttaa.

E: Studiolaatua en odotakkaan tekeväni reaperilla ja ilmaisilla plugareilla.
Useimmilta naisilta saa kaksi kertaa. Ensin saa vongata ja sitten saa jäädä ilman.
SiwamieS
30.04.2010 00:54:52
Jazkaa: E: Studiolaatua en odotakkaan tekeväni reaperilla ja ilmaisilla plugareilla.

Reaper ja ilmaiset plugarit eivät ole mitenkään esteenä 'studiolaadun' aikaansaamiselle..
I wanna see movies of my dreams
Jazkaa
30.04.2010 01:38:17
SiwamieS: Reaper ja ilmaiset plugarit eivät ole mitenkään esteenä 'studiolaadun' aikaansaamiselle..

Arvasin että joku tänkin pääsee nyt heittään. Lisätään nyt sitten listalle vielä läppärin vakio-äänikortti, ja amatöörit asialla. :)
Useimmilta naisilta saa kaksi kertaa. Ensin saa vongata ja sitten saa jäädä ilman.
SiwamieS
30.04.2010 01:42:07 (muokattu 30.04.2010 01:47:20)
Jazkaa: Arvasin että joku tänkin pääsee nyt heittään. Lisätään nyt sitten listalle vielä läppärin vakio-äänikortti, ja amatöörit asialla. :)

Eipä tossa nyt näiden eväiden varjolla välttämättä pahasti korvaan pistä kuin nuo rummut. Ja lauluraidat, jotka poukkoilee vähän miten sattuu, tasaisempaa suoritusta tai kompressointia kehiin. Ja kaikua oman maun mukaan. Kitarat kuulostaa ihan kitaroilta, ei sinänsä mitään vikaa jos tommonen soundi on mieleinen.

En ole ammattilainen. 8)
I wanna see movies of my dreams
Kallekorvola
30.04.2010 08:56:29
Jazkaa: Enpä nyt tiedä taas, onko threadi ollu ees tässä tarkoituksessa moneen sivuun, mutta kysytäänpä nyt miksausohjausta.

http://www.mikseri.net/playsong.php?id=420689

Jospa tää saatas vielä palaamaan oikealle suunnalle (vaikka on tossa OT:ssakin ollut ihan asiallista pohdintaa)...

Mitä kokeneemmille puurtajille tulee välttämättä mieleen tuosta? Kielisoittimet on vedetty sisään Podilla, laulut SM58 podista bypassina koneelle, ja rummut EZX.

Soittomokista ja epiksistä ei tarvitse erikseen huomauttaa.

Mikä tuossa on omasta mielestäsi pielessä ts. mihin olet hakemassa muutosta?

Sovituksella, soittomokien ja vireiden parantamisella tota nimittäin mun mielestä eniten parannettaisiin. Massaa ja jyrää tarvittaisiin lisää, mutta sovitusasioista ja tarkkuudesta on "koko" tässä kiinni...

Jos vain ihan puhtaasti teknisistä asioista saa huomauttaa, niin konerummut kuulostavat tosi... no, konemaisilta, ja se minua konerummuissa aina eniten tökkiikin. Kitarassa liikaa säröä mun makuun ja biisin luonteeseen, ja yksiulotteinen soundi kitaroissa ylipäätään. Ensimmäiseen auttavat akustiset rummut ja hyvä rumpali, jälkimmäiseen soundin "stereoittaminen" esim. tuplaamalla, kaiulla tai delayllä (tai kaikkien kombinaatiolla). Enempien "teknisten puutteiden" luetteleminen on vaikeaa/turhaa, koska suurimmat ongelmat eivät ole projektin tässä puolessa.

Mikset? Mä en edelleenkään usko, et se ero "studiolaadun" ja ei-niin-hyvän jäljen välillä ois kiinni käytettävästä softasta. Enemmänkin käytettävissä olevasta äänitystilasta (studio vs kerrostalohuoneisto) ja äänittäjä/miksaaja/tuottaja/sovittajan kilometreistä.
kivi
30.04.2010 17:41:14
Jazkaa:

Kuten ennenkin oon kertonut, niin en kuule netistä ääntä joten en voi sanoa tuohon varsinaiseen tallenteeseen mitään. Sen verran kuitenkin että ongelma ei varmasti ole Reaperissa ja ilmaisplugareissa; mä olen monta kertaa todistanut itselleni että ilmaisilla Kjaerhuseilla ja Digitalfisphoneseilla tekee ihan saman kuin kalliimmillakin, kun hetken ruuvaa.

Sen sijaan kun oon tällainen snobi tuon alkuperäisen äänen kanssa, niin en lähtis edes yrittämään tehdä mitään missä on konerummut ja mallintava pömpeli kitarassa ja bassossa. Huh! Tulihan sekin nyt sanottua. No en tulis, noi on kaikki samaa kuraa easydrummerit ja muut, ei niillä pysty tekemään mitään sen jälkeen kun on tottunut lyömään oikean setin tilaan ja oikean rumpalin setin taakse, miten muka voi miksata rumpuja jotka ei vuoda toisiinsa?
;-D

Anteeksi, mutta tää oli asia joka on mua kauan vaivannut. Musta levysoundi tehdään jo soittotilassa, ja jos se ei oo siellä syntyäkseen, ei sitä ole mahdollista jälkeenpäin pelastaa. Ja ennen kaikkea, sitä ei ole mahdollista rakentaa jonkun toisen palikoista.

Levyn teko on niin sitä, että saa kemiallisesti yhteen menevät soittosuoritukset. Miten voi tehdä levyn ilman että se tapahtuu ajassa ja tilassa?
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)