Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 5126 127 128 129 130244 245 246 247 248
Jeiska
13.04.2010 10:48:14
Heipähei! TUleeko ton digidesignin mbox minin mukana protari vai pitääkö se ostaa eriksee?
Where the fuck is my shoelace
Danko
13.04.2010 11:16:50

Jeiska: Heipähei! TUleeko ton digidesignin mbox minin mukana protari vai pitääkö se ostaa eriksee?

Tulleepi kyllä.
keltainen on uusi punainen (+4 = -16 dBFS)
thekimble
13.04.2010 15:07:41

Vivian_dargon: Eli olisin nyt hankkimassa uutta audiointerface:ä vanhan(E-MU 0202) tilalle. Mikki etusia sais olla 2-4 ja adat liitäntä jotta sais rummutkin äänitettyä ainakin 8 kanavalla samaan aikaan! joten suositelkaapa jotain hyvää rautaa macin kaveriks?

Tarkoitus olisi saada tehtyä perus harrastelija tason äänitteitä.
Budjetti on 100-300 euroa.

Mul on toi ja pysyy pudjetissakin. 8 mikki etusta tai itseasiassa käytännössä 10.
Käytän ite rumpuihin 9 kanavaa
http://www.thomann.de/fi/tascam_us1 … id=0fd4c1ba009f66972a469f96a80f8ded
Illalla hilpeenä kaljaa, aamulla hilpeenä kaljaa.:sananlasku remix
Yrms
14.04.2010 01:17:54
^Toi toimii oikein hyvin. Mulla oli aluksi ongelmana että ääni pätki välillä, mutta hoitui uudella USB-kortilla, jotka kustantavat korkeintaan pari kymppiä
www.mikseri.net/blindways
AZa
17.04.2010 17:10:47
Voiko ottaa studiomonitorit damagea jos soittelee podilla niitten kautta kitaraa tai bassoa? Kuulostaa niin kumisevalta ja härskiltä vaan :p Kokeilumielessä vaan aattelin.
"Come on let's scratch the heavens one last time"
kivi
17.04.2010 17:23:27
AZa: Voiko ottaa studiomonitorit damagea jos soittelee podilla niitten kautta kitaraa tai bassoa? Kuulostaa niin kumisevalta ja härskiltä vaan :p Kokeilumielessä vaan aattelin.

Voi ottaa, kuten muutkin kajarit. Lapsena räjäytettiin kaverin faijan huippukalliit stereot just noin, laitettiin niihin basso kiinni.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
varakeef
17.04.2010 20:59:51
Tilanteen voi mieltää niin, että samoihin monitoreihin saatettaisiin soittaa studiossakin vastaavalla setupilla eli se on sinänsä ihan hyväksyttävä tapa.

Mutta huomattavaa on se, että studiossa niistä kuultaisiin myös pohjat ja kitara siellä seassa. Silloin kitara on tyypillisesti aika lailla hiljempaa kuin mitä helposti tulee tuutattua, kun kytkee kitaran yksinään samoihin skobeihin.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
AZa
18.04.2010 00:08:21 (muokattu 18.04.2010 00:09:00)
Njuu en kyllä varmaan ala soittelemaan niitten kautta kitara/bassoraitoja, kun kuulostaa tosiaan niin kaameelta (tai sitten vaatii saundi ruuvailua hieman lisää). Kuulokkeilla on jo paljon parempi soitella ne ja sitten koko komeus kasailla yhteen monitoreitten kanssa. Pitänee myös ostaa joku hyvä perusmikki, jolla sais tuosta blackheartista ihan kitarat nauhotettua. Basso nyt kuulostaa ihan ok:lta podistakin jo.
"Come on let's scratch the heavens one last time"
juulia76
28.04.2010 22:33:55 (muokattu 28.04.2010 22:34:34)
ja vielä lisäys että mitähän eroa on siis noilla tallentimilla ja raitureilla, kun esim. digitaalitallentimia etsii Thomannin sivuilta niin siellä löytyy noista monenmoisia. eli jos joku osaa neuvoa millaiset ois ok pelkän pianon ja laulun mahd. laadukkaaseen tallentamiseen.
Antti1
28.04.2010 22:45:33 (muokattu 28.04.2010 22:46:10)
Sullahan olisi myös mahdollista käyttää tota läppäriä äänityslaitteena. Periaatteessa tarvitset ainoastaan sopivia välijohtoja ja jonkin kelvollisen esivahvistimen mikkiä varten, mutta kätevämpää (ja laadultaan parempaakin) voisi olla erillisen audiointerfacen/äänikortin hankkiminen. Sun tarpeisiin kävisi varmaan joku kaksikanavainen usb-laitekin aivan hyvin, niitä saa reippaasti alle tuon 200€. Tärkeää on vaan se, että on tosiaan linjatulot koskettimille ja mikille esivahvistimet.

Olisiko tämä aivan mahdoton ajatus, vai haluatko nimenomaan erillisen laitteen?
"Jazz is just a series of mistakes without the 'oops'" - Nigel Tufnel
juulia76
28.04.2010 23:10:19
Kiitos vastauksesta Antti.

Joo siis kaikki käy, kun en siis nimenomaan tiedä vaihtoehtojani ; )

Eli tietsikkaan äänikortti, ja siihen joku piuha pianosta ja...?

Mun pianossa on vaan joku midi in ja out, onko se tarpeeksi? Ja kaksi reikää vahvistinjohdoille/kuulokkeille.

Se USB laite kuulostais myös hyvältä. Mulla on läppärissä Multi-in-1 card reader, mahtaakohan se tarkoittaa että tähän koneeseen vois sen äänikortin laittaa..?

En tosiaan tarvi erillistä tallenninta jos mun on mahdollista tallentaa suoraan läppärille. Mutta tietty jos stemmoja haluais kanssa, niin oisko se siis sitten se USB laite minkä mainitsit...?

Ja siis se vahvistin myös?
Antti1
28.04.2010 23:25:23 (muokattu 28.04.2010 23:29:01)
Nyt on niin monta kysymystä... :D Mä yritän vastailla.

Eli tietsikkaan äänikortti, ja siihen joku piuha pianosta ja...?

Kyllä, juuri näin. Sun pitää kytkeä line out liitännästä (sähköpianosta ne vahvistimeen menevät johdot) sopiva piuha äänikortin line input -liitäntöihin. Sun ulostulot on stereona, joten kannattaa sitä myös käyttää hyödyksi. Sä tarvitset siis kaksi monokaapelia ja todennäköisesti 6,3mm plugeilla. Ihan siis sellainen kitarapiuha vaan, ei mitään sen kummempaa

Se USB laite kuulostais myös hyvältä. Mulla on läppärissä Multi-in-1 card reader, mahtaakohan se tarkoittaa että tähän koneeseen vois sen äänikortin laittaa..?

Se on muistikortinlukija, sitä kautta ei onnistu. 100% nykyaikaisista koneista on varustettu usb-liitännällä melko varmasti. Se on sellainen 10x5mm abouttiarallaa oleva lättänä, johon liitetään vaikka digikameran piuha. Tuttu liitäntä? Siihen ruvetaan metsästämään sulle sopivaa laitetta.

En tosiaan tarvi erillistä tallenninta jos mun on mahdollista tallentaa suoraan läppärille. Mutta tietty jos stemmoja haluais kanssa, niin oisko se siis sitten se USB laite minkä mainitsit...?

Tietokone on kaikkein joustavin tallennusmedia nykyään. Sillä onnistuu stemmojen äänittäminen periaatteessa melkein äärettömiin saakka. Suurella todennäköisyydellä sä saat myös ihan riittävän softan/ohjelman äänikortin mukana, jolla pääsee alkuun. Jos ei, niin Reaper on erinomainen softa ja siihen voit tutustua täysin ilmaiseksi. Helppoja ne ei ensialkuun ole, koska softista löytyy niin paljon kaikkea. Tutorialeja perusjuttuihin luulisi löytyvän ja kärryille pääsee nopeasti, kun vaan miettii vähän englanninkielisiä termejä valikoita selaillessaan.

Ja siis se vahvistin myös?

Tämä jäi mulle vähän hämärän peittoon. Mitä laitetta varten sä olet vahvistinta ostamassa ja millaista vahvistinta? Yksinkertaisimmillaan homma menee niin, että sä kytket mikin ja kuulokkeet äänikorttiin, ja rupeat äänittämään. Kuulokkeet sun itseasiassa kannattaakin ehdottomasti ostaa tohon pakettiin vielä. Ei se ole täysin välttämätöntä, jos tietää miten kaiuttimilla homman saa äänittäessä toimimaan. Voisin väittää, että kovinkaan moni aloittelija ei sitä osaa. Halvoiksi kuulokkeiksi mä suosittelen näitä: http://www.thomann.de/fi/superlux_hd681.htm Soundi ei ole täysin värittymätön, mutta ne on mukavat ja tosi käyttökelpoiset.

Äänikortti voisi olla esimerkiksi: http://www.thomann.de/fi/maudio_fast_track_pro.htm

Kaapeleiksi sähköpianolle 2kpl: http://www.thomann.de/fi/cordial_cai5bk_instrumentenkabel.htm

Tolla setillä sä saat hyvälaatuista möykkää nauhalle, jos mikki ei ole täysin kelvoton ja jaksat hiukan panostaa harrastuksen opettelemiseen. Vaivaa se vaatii ja joku yksinkertainen nauhuri olisi huomattavasti intuitiivisempi ehkä käyttää, mutta mä suosittelen tota tietokonepohjaista järjestelmää.

E: Niin ja jos mikkipiuha puuttuu, niin tää on ihan ok ja edullinen: http://www.thomann.de/fi/cordial_cam6bk.htm

Reaper ja oheismateriaalia löytyy täältä: http://www.reaper.fm/
juulia76
28.04.2010 23:41:59
tuhannet kiitokset!

nyt alkaa oleen jo hajua mistä puhut.

vahvistimesta kysyin kun sinä puhuit esivahvistimesta mikille (??) eli mikä se esivahvistin käytännössä sitten on?

siis mulla on nuo käsitteet vaan hukassa, kun en tuota tekniikkapuolta ole joutunut opettelemaan : ) mutta nytpä pikkuhiljaa tässä oppii.

Joo siis USB on toki tuttu juttu, USB-piuha löytyy, ja myös yksi kitarakaapelikin jo itseasiassa. kuulokkeet löytyy myös.

miepä opiskelen lisää ja tutkin noita linkkejä, eiköhän tämä tästä : )

en ole tiennyt että noita softiakin saa "kuka tahansa" nykyään, eli ts. oman pikkustudion laittaminen kotiin ei ole enää mahdotonta.

en voi kyllin kiittää jo tässä vaiheessa, ja ehkä vielä lisäkysymyksiä ilmenee jahka opiskelen lisää ; )
Antti1
28.04.2010 23:49:49
juulia76: vahvistimesta kysyin kun sinä puhuit esivahvistimesta mikille (??) eli mikä se esivahvistin käytännössä sitten on?

Joo, sori mä sekotan sua. Siis tossa mun linkittämässä äänikortissa/interfacessa on jo sisäänrakennettuna kaksi mikin esivahvistinta. Niistä ei tarvitse huolehtia erikseen.

en ole tiennyt että noita softiakin saa "kuka tahansa" nykyään, eli ts. oman pikkustudion laittaminen kotiin ei ole enää mahdotonta.

Onnistuu onnistuu. Niitähän onkin pilvin pimein nykyään.

Sellaisen pelivinkin mä annan sulle, että kannattaa ihan oikeasti näillä kamoilla lukea niitä manuaaleja melko orjallisesti. Ne vastaa lähes kaikkiin kysymyksiin, kun viime vuosina niihin on alettu kiinnittämään jo ihan kunnolla huomiota. Mulla on tapana lukea manuaaleja kaikista mielenkiintoisista laitteista, joita en edes aio ostaa. Tälleen kerryttää tietotaitoa kivasti ja osaa tarpeen tullen käyttää jo laitetta melko hyvin ensikosketuksella. :)
juulia76
28.04.2010 23:55:59
Okei. Kiitos : )
juulia76
29.04.2010 18:32:14
vielä olisin kysellyt että onkohan mun shure 58 mikki ok laulun äänittämiseen, vai kannattaisiko hankkia joku muu, siis onko niissä olellisia eroja? suosituksia?
Antti1
29.04.2010 18:37:02
juulia76: vielä olisin kysellyt että onkohan mun shure 58 mikki ok laulun äänittämiseen, vai kannattaisiko hankkia joku muu, siis onko niissä olellisia eroja? suosituksia?

Shure SM58 on ihan pätevä mikki, joskin tummasoundinen. Kokeile sillä ensialkuun ja jos lopputulosta ei mitenkään saa miellyttäväksi, niin harkitse sitten hankintaa uudestaan. Mikeissä on kyllä oleellisia eroja, mutta kaikella saa musan talteen, jos osaa.

Suosittelen kuitenkin tuonkin mikin kyseessä ollessa käyttämään mikkiständiä, jos sellainen löytyy. Saa vähennettyä mikin kulmien ja etäisyyden hallitsemattoman muuttumisen vaikutusta ääneen, sekä käsittelyäänet poistuu käytännössä melkein kokonaan.
juulia76
29.04.2010 19:30:20
ok, kiitos jälleen : )

joo mikkiteline löytyy kyllä.

se mun on siis shure PG58, onko se siis eri kuin SM? se on kyllä ihan hyvä mikki ollu livekeikoilla, mutta tiedän että äänittämiseen löytys varmaan parempia, niitä lättänöitä tai mitä ne nyt onkaan ; )
Antti1
29.04.2010 20:03:06 (muokattu 29.04.2010 20:03:37)
juulia76: se mun on siis shure PG58, onko se siis eri kuin SM? se on kyllä ihan hyvä mikki ollu livekeikoilla, mutta tiedän että äänittämiseen löytys varmaan parempia, niitä lättänöitä tai mitä ne nyt onkaan ; )

No, PG58 ei oo ihan niin "legendaarisen" kuuloinen, jos on SM-sarjalainenkaan. Kyllä silläkin alkuun pääsee.

Monesti laulua äänittäessä käytetään laajakalvoista kondensaattorimikkiä, tai tuttavallisemmin konkkaa. Niitä on tosi monen hintaisia ja ihan kaikkein halvimpiin ei välttämättä kannata sijoittaa. Siitä satasesta ylöspäin alkaa löytyä hyviä ja käytettynä tietty voi saada snadisti halvemmallakin. Riippuu vaan lauluäänestä tosi paljon, että mikä kannattaa hommata. Onko sulla tumma, kirkas, matala, korkea, sihiseviä ässiä, tai jotain muuta erityispiirrettä äänessäsi?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)