Aihe: Mahonki vs. leppä | |
---|
|
Kumpaa puumateriaalia suositte, kun kyseessä on alavireinen hevi, mutta kitaran täytyy pystyä muuhunkin? Tietysti muutkin kitaran osat vaikuttavat. |
|
Itsekin haluaisin tietää tästä enemmän. Mulla on sellanen käsitys että leppä on kirkassointisempaa ja treblekkäämpää kun taas mahonki tummempaa ja mörömpää soundia. Mutta vähän pelkään että alavireillä mahonki menis helposti mössöksi ja sitten pitäis hommata asiaankuuluva tallamikki joka on ihan oma hommansa sinällään. Niin että neuvokaa ihmeessä. Timo T.A. Mikkonen on vitun pelle jätkä |
Numb 27.04.2010 15:54:03 | |
|
No joo, periaatteessa niin, että leppä on treblekkäämpää ja mahonki tummempisointista. Lopputulos riippuu kuitenkin niin monesta tekijästä, ettei mitään umpivarmaa voi sanoa. Kun minä kuolen, vaadin, että kuolinilmoitus laitetaan Myydään: Veneet ja Moottorikelkat -osastolle. -Sir Härö |
|
Seymour duncanin sivulla on sellainen tonewizard millä pystyy vähän kattomaan mitkä mikit sopii jonkun puun kanssa! http://www.seymourduncan.com/support/tone-wizard/ |
|
NoPainNoGain: Kumpaa puumateriaalia suositte, kun kyseessä on alavireinen hevi, mutta kitaran täytyy pystyä muuhunkin? Agathista. Totta puhuen.. heviä on soitettu ihan millä tahansa puulajikkeella, samoin kevyempää musiikkia. |
mattim 27.04.2010 16:20:56 (muokattu 27.04.2010 16:22:02) | |
|
NoPainNoGain: Kumpaa puumateriaalia suositte, kun kyseessä on alavireinen hevi, mutta kitaran täytyy pystyä muuhunkin? Tietysti muutkin kitaran osat vaikuttavat. Puulajien "soundikartta" : http://img151.imageshack.us/img151/7400/tonereferencebodies5ui.gif Matti |
|
Riippuu puusta, tai ennemmin sen laadusta. Mulla kokomahonkinen ruusupuulankulla, ja okei vaahterakannella + kiinteällä tallalla ja liimakaulalla on paljon kirkkaampi soinniltaan kuin floikka + leppä + neck thru + eeben, vaikka jälkimmäisen pitäisi olla speksien valossa paljon kirkkaampi. Kyseisessä leppäkepissä sointi on tosi alakertapainotteinen, mutta itseasiassa mahonkinen kaveri omaa isomman alakerran. Se vain soi paljon kokonaisvaltaisemmin.. Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa. |
|
teline: Itsekin haluaisin tietää tästä enemmän. Mulla on sellanen käsitys että leppä on kirkassointisempaa ja treblekkäämpää kun taas mahonki tummempaa ja mörömpää soundia. Mutta vähän pelkään että alavireillä mahonki menis helposti mössöksi ja sitten pitäis hommata asiaankuuluva tallamikki joka on ihan oma hommansa sinällään. Niin että neuvokaa ihmeessä. Ei mene mahongilla mössöksi. Ellei sitten ole mössöset mikit, vahvistin, spedaalit, piuhat, soittotatsi, soittolehdykkä ja/tai korvat... |
|
Kaikki leppäkitarat on saundanneet ihan erilaisilta... |
|
Mulla on pähkinäkitara jossa on seittemän lankaa ja alavire :( |
MES 28.04.2010 15:27:31 | |
|
Raist: Mulla on pähkinäkitara jossa on seittemän lankaa ja alavire :( Pähkinäthän ovat yleensä aika pieniä. Tarkoitat varmaankin kookospähkinää? |
|
Entä millä tavoin puulajikkeet ovat suhteessa laatuun ja hintaan. Eli onko selkeästi hyviä puulajikkeita, josta valmistetut kitarat ovat kalliimpia ja parempia. Entä onko "huonoa" lajiketta. Vai onko tämä kysymys täysin mielipideasia? Ei oo tullu vuosien aikana kiinnitettyä tähän juurikaan huomiota. Sen verran ainoastaan, ettei ole tullut jotan lastulevy kitaraa ostettua. Vissiinkään.. Jos se ei svengaa, se ei ole minkään arvoinen. (Duke Ellington) |
MTM 28.04.2010 15:48:47 | |
|
Riverman: Entä millä tavoin puulajikkeet ovat suhteessa laatuun ja hintaan. Eli onko selkeästi hyviä puulajikkeita, josta valmistetut kitarat ovat kalliimpia ja parempia. Entä onko "huonoa" lajiketta. Vai onko tämä kysymys täysin mielipideasia? On aika lailla mielipideasia, mutta se ei silti kumoa sitä tosiseikkaa, että edullisemman hintaluokan kitaroissa käytetään säännönmukaisesti tiettyjä puulajeja, esim. agathis, nato (nyatoh), lehmus (basswood), leppä, eastern poplar... Mikä ei välttämättä tarkoita etteikö - ainakin joistain - näistä voisi myös laadukkaampaa soitinta väsätä. |
|
Riverman: Entä millä tavoin puulajikkeet ovat suhteessa laatuun ja hintaan. Eli onko selkeästi hyviä puulajikkeita, josta valmistetut kitarat ovat kalliimpia ja parempia. Entä onko "huonoa" lajiketta. Vai onko tämä kysymys täysin mielipideasia? Ei oo tullu vuosien aikana kiinnitettyä tähän juurikaan huomiota. Sen verran ainoastaan, ettei ole tullut jotan lastulevy kitaraa ostettua. Vissiinkään.. Jos puhutaan lehmus vs. koa akselista, niin kyllähän koasta tehty kitara maksaa enemmän, koska koaa on vähemmän saatavilla. Kitaroissa puiden paremmuudesta keskustelu sitten on ihan mielipidekysymys. On mulla leppä + vaahtera kitara, jonka ovh Suomessa on vajaa 4000 euroa, ja ihan helvetin hyvä keppi se on. Telecasterilla soittavissa ihmisissä täytyy olla jotain vikaa. |
|
"Mahonki" nimikkeen alle menee itseasiassa valtava määrä erillaisia tummia kovapuulajikkeita. Ei mahonki ole mikään yksittäinen puu, eikä voi määritellä kitaran sointia sen mukaan onko se tehty jostain n.s."mahongista". Samaten leppääkin löytyy erillaisia ja eri lailla soivia. Lord Of The Strings |
trih 28.04.2010 16:28:33 | |
|
Tuolla soundikartassa mahonki on kirkkaampaa kuin leppä tai lehmus... Ilmeisesti kunnon mahonki onkin keskiäänimurinaa verrattuna näihin nykyajan tunkkaisiin "mahonkeihin". Rhythm In Jump, Dancing Close To You. |
|
Oltiin aikanaan duuniporukalla exculla Ruokangaalla ja siellä itse maestro tietenkin haukkui Gibsonit, yms. Ibanezit heti kättelyssä maanrakoon. Yhellä meistä oli mukana Gibson LP studio säädettäväksi. Olihan siinä G:n Lepukassa aivan älyttömän tunkkainen soundi tähän Ruokankaan LP-näkemykseen nähden. (Duke tais olla?). Dukessa(?) oli kirkkautta vaikka muille jakaa. Kehyskeli siinä että hänen kitaransa ovat tehty jostain oikeaa, alkuperäistä 50-60 luvun mahonkia vastaavasta. (Hondurasin mahonki?). Ei nyt millään muista kaikkia yksityiskohtia, kun siitä on jo muutama vuosi aikaa. |
|
Dropped C: Oltiin aikanaan duuniporukalla exculla Ruokangaalla ja siellä itse maestro tietenkin haukkui Gibsonit, yms. Ibanezit heti kättelyssä maanrakoon. Yhellä meistä oli mukana Gibson LP studio säädettäväksi. Olihan siinä G:n Lepukassa aivan älyttömän tunkkainen soundi tähän Ruokankaan LP-näkemykseen nähden. (Duke tais olla?). Dukessa(?) oli kirkkautta vaikka muille jakaa. Kehyskeli siinä että hänen kitaransa ovat tehty jostain oikeaa, alkuperäistä 50-60 luvun mahonkia vastaavasta. (Hondurasin mahonki?). Ei nyt millään muista kaikkia yksityiskohtia, kun siitä on jo muutama vuosi aikaa. Kaveri vaikuttaa kusipäältä, olivat kitaransa sitten hyviä tai eivät. :) A million miles from nowhere, Dragon Lance burns hot. By the fire of a horse's ghost, a minnow would be lost... Cha-cha-changes... Tits... A fish... A fish with tits. Titty fish. |
|
Dropped C: Oltiin aikanaan duuniporukalla exculla Ruokangaalla ja siellä itse maestro tietenkin haukkui Gibsonit, yms. Ibanezit heti kättelyssä maanrakoon. Yhellä meistä oli mukana Gibson LP studio säädettäväksi. Olihan siinä G:n Lepukassa aivan älyttömän tunkkainen soundi tähän Ruokankaan LP-näkemykseen nähden. (Duke tais olla?). Dukessa(?) oli kirkkautta vaikka muille jakaa. Kehyskeli siinä että hänen kitaransa ovat tehty jostain oikeaa, alkuperäistä 50-60 luvun mahonkia vastaavasta. (Hondurasin mahonki?). Ei nyt millään muista kaikkia yksityiskohtia, kun siitä on jo muutama vuosi aikaa. Mun mielestä se käyttää jotain espanjalaista mahongin tapaista puuta... Cedar, eli seetri(kö)? |
|
Kivijalka: Kaveri vaikuttaa kusipäältä, olivat kitaransa sitten hyviä tai eivät. :) Mukava tyyppi se oli. Sori jos kirjoituksestani sai jonkinlaista toista kuvaa. Ja pitäähän sitä nyt omia tuotteita edes vähän kehua.... |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|