Aihe: Akustinen kitara - Jelppikerho.
1 2 3 4 532 33 34 35 3663 64 65 66 67
Wahi
03.04.2010 18:19:31
Louhimo: Moro,

les paul lähti huoltoon ja saattaapi viipyä siellä vähän pidempäänkin, on siis aika ostaa itselle se ensimmäinen teräskielinen akustinen josta olen jo pitkään haaveillut!

Nyt nurkista löytyy yamahan nailonkielinen akustinen juniorimalli, johon olen ollut kovinkin tyytyväinen viimeisten vuosien ajan. Liikkeessä kävin testaamassa yamahan Fg720 ja 730 malleja ja molemmat soivat oikein kauniisti jopa tehdaskielillä. Eroa hintalapussa oli sen 60e, mistähän tuo ero muodostuu? Ihmisillä kokemuksia kyseisistä malleista? Mitäs muita akustisia löytyy tuosta 200 - 300 hintaluokasta, vai pitäisikö käytettyä metsästää?

Louhimo

Tuolla on vähän juttua ja kirjottelua kokemuksistani http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=128561&o=0&#p5623243
Shine on you crazy diamond
nannne
11.04.2010 09:45:19

Mitäpä mikityksiä, mielellään passiivisia sovelluksia akustisiin kitaroihin on tapana laittaa? Mulla on tommonen Selmer kopio ja siihen shadowin nanoflex-lätkät jotka pannaan tallan alle. Ongelmia tulee siitä että talla nousee, eikä ole oikeastaan enää kiinteässä kontaktissa kannen kanssa. Mikkien johdot tahtoo kyllä kans resonoida tuon mandoliinitallan kanssa, ärsyttävästi. Vahvistettu äänikään ei oikein vakuuta.
P-Nut
11.04.2010 11:35:35

nannne: Mitäpä mikityksiä, mielellään passiivisia sovelluksia akustisiin kitaroihin on tapana laittaa? Mulla on tommonen Selmer kopio ja siihen shadowin nanoflex-lätkät jotka pannaan tallan alle. Ongelmia tulee siitä että talla nousee, eikä ole oikeastaan enää kiinteässä kontaktissa kannen kanssa. Mikkien johdot tahtoo kyllä kans resonoida tuon mandoliinitallan kanssa, ärsyttävästi. Vahvistettu äänikään ei oikein vakuuta.

Täällä on paljon kehuskeltu K&K Pure Western mini-mikkiä. Kyseessä on siis passiivinen mikki, joka asennetaan tallan alle. Itselläni on moinen myös ja olen todella tyytyväinen. Tuolla "Omia akustisen rämpytyksiä"-ketjussa löytyy pari testinauhoitusta kyseisellä mikillä, jotka tein eilen.
planet Bullshit on a galaxy of this sucks cameldicks.
nannne
11.04.2010 17:47:58

P-Nut: Täällä on paljon kehuskeltu K&K Pure Western mini-mikkiä. Kyseessä on siis passiivinen mikki, joka asennetaan tallan alle. Itselläni on moinen myös ja olen todella tyytyväinen. Tuolla "Omia akustisen rämpytyksiä"-ketjussa löytyy pari testinauhoitusta kyseisellä mikillä, jotka tein eilen.

No kyllä tuo terveemmän kuulonen on kun tuo shadowin väköstys, vaikkakin noiden selmereiden saundi varmaan tulee osittain siitä kun niissä on tavallista pienempi kaikuaukko, semmonen iskevän terävä, jos sen sais jotenkin vangittua.
aijommi
20.04.2010 17:20:49
Sain kaverilta tommosen ehkä vähän päälle satasen Fenderin akustisen. Kun aloin vaihtaa kieliä kitaraan, kieltä kiristäessä noi tallassa olevat tapit tms. eivät pysyneet alhaalla, vaan nousivat, ja välillä jopa lensivät huoneen poikki kitarasta. Lopuksi sain kielet pysymään jotenkin kiinni, mutta nyt tuntuu että tappien muovi antaa välillä periksi, ja kieli tulee pari milliä ulos tallasta, tapin kuitenkaan nousematta. Auttasko tommoset uudet tapit mitään? Anteeksi jos oli sekavaa.
"Jazz on muuan raakalaismaisimpia, järjettömämpiä ja tietysti rumimpia hyppelyitä, mitä tylsät neekeriaivot ovat keksineet"
panadol
20.04.2010 18:04:49
P-Nut: Täällä on paljon kehuskeltu K&K Pure Western mini-mikkiä. Kyseessä on siis passiivinen mikki, joka asennetaan tallan alle. Itselläni on moinen myös ja olen todella tyytyväinen. Tuolla "Omia akustisen rämpytyksiä"-ketjussa löytyy pari testinauhoitusta kyseisellä mikillä, jotka tein eilen.

Tuo Pure Western lienee tarkoitettu ns. Western-kitaroihin, joissa on pinnitalla ja tallalevy kannen alla.

K&K:lla on kyllä myös Pure Maccaferri-malli. Ongelmanahan tässä on se että pitäisi löytää tarpeeksi pienikätinen kitarankorjaaja, jotta saisi käden ja mikin mahtumaan pienestä ovaaliaukosta.

http://www.kksound.com/puremaccaferri.html

Nykyään noissa näkee myös kanteen kiinnitettäviä mikrofoneja sekä kaikuaukkoon kiinnittettäviä minikondensaattoreita yms.

Djangobooks-foorumin "Gear"-osastolta saat varmaan lisätietoja muistakin vaihtoehdoista:

http://www.djangobooks.com/forum/
panadol
20.04.2010 18:21:17
aijommi: Sain kaverilta tommosen ehkä vähän päälle satasen Fenderin akustisen. Kun aloin vaihtaa kieliä kitaraan, kieltä kiristäessä noi tallassa olevat tapit tms. eivät pysyneet alhaalla, vaan nousivat, ja välillä jopa lensivät huoneen poikki kitarasta. Lopuksi sain kielet pysymään jotenkin kiinni, mutta nyt tuntuu että tappien muovi antaa välillä periksi, ja kieli tulee pari milliä ulos tallasta, tapin kuitenkaan nousematta. Auttasko tommoset uudet tapit mitään? Anteeksi jos oli sekavaa.

Ennenkuin vaihdat tallapinnit, lue tämä:

http://www.frets.com/FRETSPages/Mus … Strings/Stringing/ststringing1.html
hidaskäsi
07.05.2010 01:59:55
gunner: Moro,

Ollaan bändin kanssa mietitty, että voitais tehdä vähän akustista keikkaa kunnon rokkihommien ohella. Tarkotuksena siis vähän uudelleen sovitettuna vetää noita rokkibiisejä, ja sellaseen soveltuva teräskielinen akustinen olis hakusessa. Kitaran olis käytännössä pakko olla elektroakustinen, jotta sen signaalin saa helposti vahvistettua pa:n kautta.

Kaikista akustisista saa elektroakustisen lisäämällä mikin. Oma kokemukseni on aika yksioikoisesti, että paremman akustisen saa kun ostaa tavallisen.

Jos hintaluokka on 400-600 niin mitä sillä saa ja kannattaa hakea? Pääpaino mulla on kuitenkin sähkispuolella, joten ei viitsisi ihan liikaa laittaa rahoja kiinni akustiseen. Saundin puolesta mielellään enemmänkin kirkas kuin tumma.

Mainitsin tuolla toisessa ketjussa esim. epiphonen j-200 kopion. Walden on lyhyillä kokeiluilla ihan ok ja Yamahaa niin monet kehuu, ettei se ainakaan ihan susi voi olla, malleja taitaa olla aika tavalla Hinta/laatu-suhteeltaan mikeistä on aika ylivertainen tällä hetkellä K&K Western, mini jonka saa mm Helsingin kitarapajalta hintaan 120 e+30 e asennus (en toki ole kaikkia mikkejä kokeillut :) )
Stratonike
08.05.2010 12:46:55 (muokattu 13.05.2010 13:33:16)
Hei! Olisin hankkimassa teräskielistä akustista. Haluaisin sellaisen, joka kuulostaa hyvältä, mutta on kuitenkin kestävä, esim. kestäisi kesäisin ulkosalla soittamista, ja samalla olisi hyvä esiintymisekitara. Säestystarkoituksiin soveltuva, lähinnä tyylii riparille ja oman laulun säestämisee, mutta tietty hyvänkuuloinen yksinkin jos innostun enemmänki soittelee, eli soundi aika tärkee kans. Soittelen enemmän plektran kanssa ku sormilla. Kaula saisi olla aika saman tuntuinen kuin sähkökitarassa kun sähkistä enemmän soittelen, elikkä ei kauheen levee ja raskas. Meinaisin että soittasin sillä kitaralla sitte useemman vuosikymmenen, että sen verran sais kestää.

Hintaluokka noin 600-1600 euroa. Soololovi pitää olla, en haluu et kaula loppuu kesken. Ja jos siihen mahdollisesti saisi hihnan, nii ne "tapit" olis plussaa. Ei välttämätöntä, mut vois seisaallee soittaa jos esiintyy, sitä vaa mietin. Loput on sitten ulkonäöstä kiinni. Mitää elektronista vempainta(tyylii sis. rakennettu viritin) en välttämättä kaipais, mut jos ei vaihtoehtoi ole nii eikai hirveesti haittaakaan ole.

Onko kellään kokemusta noista Ovationin roundback-kitaroista? Ne vaikuttaa mielenkiintosilta sillee ulkonäöllisesti mutta en tiedä miten ne täyttää noi mun kriteerit. Muitakin malleja tietty kattelen, että ehdotuksia saa antaa. Kunhan jonkin verran samantyyppistä ku tos aikasemmin kuvailin.
Eli millasta kitaraa mun kannattais lähtee hakemaan? Millasii ominaisuuksia, millasii malleja? Mitä valmistajii tolla budjetilla?
Kiitos vastaajalle etukäteen. (:

EDIT: Löysin pari mielenkiintoisen näköstä, mutta en sitten tiedä paljon muuta. Toinen menee budjetin alapuolelle, mut valmistajan sivustot on tosi asiallisen näköset.
http://www.thomann.de/fi/artlutheri … _folk_cut_antique_burst_cedar_q.htm (sama kitara valmistajan sivuilla http://www.artandlutherieguitars.com/folkcwcedarantbst.html )

ja sit mietin tämän suuntaista http://www.thomann.de/fi/ovation_2077lx4c.htm mutta se taas on ihan budjetin ääripäässä.

Ja tämä http://www.thomann.de/fi/fender_cd60_ce_sb.htm ei missään nimessä käy, mutta vähän tuon näköinen suunnilleen on kans yksi vaihtoehto.

Että millainen malli sitten suunnilleen olisi käytännöllisin, jos nyt noiden suuntaisia hakisin? O.o

EDIT: Ja tällainenkin löytyi. http://www.thomann.de/fi/epiphone_dr_500mce_vs.htm

EDIT: Nyt on siten uusi ongelma. Löysin kitaran, joka vaikuttaa muten melkeinpä täydelliseltä, mutta henkilökohtaisesti väri ei miellytä. Haluaisin tummemman kyllä. Mietin tällä hetkellä kahden välillä, toinen on se Art & Lutherien folk-mallinen, toinen tällainen Taylor -> http://www.thomann.de/fi/taylor_114ce_upgrade.htm
Jii-Gee
19.05.2010 10:48:41

(haulla ei osumia)

Ollaankohan nyt oikealla tontilla..(?!)..kokeillaans;

Mulle tarjottiin (halvalla) 70s alkupuolen Landola 12-string,kysymys kuuluu et 'tekeeks niillä yhtikäs mtn? ' jne yms.. ??!
Onko niissä esim jtn 'tyyppivikoja/heikkoja kohtia' mitkä kandee tsekata,mitkä asiat pitää huomioida?
Millaista kielisettiä suositellaan?
Onko näistä muuten millaisia mutuja / viboja / kokemuksia ??

t; nimim "ihan pihalla 12-string kepeistä"
" You Are The Chief..You Are The King Of The Circus Clowns "
Subdominantti
23.05.2010 18:47:58
Moi.

Mistä saisin Agustin Barrios Mangoren nuotteja? Olen yrittänyt seuloa kirjoja mutta huonolla menestyksellä. Esim. La Catedral, Sueno en la Floresta... Kiitos jos joku jelppisi! Olisi niin kova into päästä näitä soittelemaan.
Aki
31.05.2010 13:55:12

Jii-Gee: Mulle tarjottiin (halvalla) 70s alkupuolen Landola 12-string,kysymys kuuluu et 'tekeeks niillä yhtikäs mtn?

12-kielisissä on niin kovat voimat vääntämässä että ovat aika nirsoja hyvälle säilytykselle, kosteustasapainolle yms. Lähes kaikissa tapaamissani vanhoissa 12-kielisissä on koko kansipuu noussut kuprulle ja kaula vääntynyt niin paljon ja sellaisesta kohtaa ettei kaularaudan kiristys enää tepsi.

Jos pääset kitaraa testaamaan ja kielet on sopivalla korkeudella ja kaikin puolin näyttää rakenteellisesti ehjältä niin se voi olla nätisti soiva peli.
"Epäreilua tuomita koko paketti 99,9%:n perusteella." -Jucciz, 2008
samueld
01.06.2010 17:06:13

Subdominantti: Moi.

Mistä saisin Agustin Barrios Mangoren nuotteja? Olen yrittänyt seuloa kirjoja mutta huonolla menestyksellä. Esim. La Catedral, Sueno en la Floresta... Kiitos jos joku jelppisi! Olisi niin kova into päästä näitä soittelemaan.

http://www.free-scores.com/partitions_gratuites_Agustin-Barrios.htm

Tossa on jotain ilmaisia. Sitten voi kysellä vaikka Ostinatosta tai jostain ulkomaisesta nettikaupasta. Ja esmes Tampereen Kaupunginkirjaston nuottiosasto on hyvä...
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
viny
06.06.2010 14:09:57 (muokattu 06.06.2010 14:10:30)
Uskaltaakohan ton kokopuukantisen naikkarin kanssa mennä ulos soittamaan, ehkä jopa aurinkgonpaisteeseen? On kyllä halvempi parin sadan akkarikin ,että vois sitäkin käyttää ,mutta kivempi sen on paremmalla kitaralla soittaa.
samueld
06.06.2010 14:56:59 (muokattu 06.06.2010 14:58:26)

viny: Uskaltaakohan ton kokopuukantisen naikkarin kanssa mennä ulos soittamaan, ehkä jopa aurinkgonpaisteeseen? On kyllä halvempi parin sadan akkarikin ,että vois sitäkin käyttää ,mutta kivempi sen on paremmalla kitaralla soittaa.

Uskaltaa. Jotain Konserttikeihästä voi vähän varoa, mutta muita ei. Oman kokemuksen mukaan jos kitara on muovilakalla, niin ihan hyvin voi menná. Ranskalainen kiillotus ei tykkää hiestä, niin siksi sen kanssa kandee olla varovainen.
I'd sell my sister to whorehouse rather than play a Korean guitar.
tracyjacks
14.06.2010 13:26:30
Auttakaa. Oon tässä kuukauden suurinpiirtein yrittänyt etsiä valkoista akustista kitaraa, ei sitten mistään löydy. Yamaha teki tuota Dave Navarro-signaturea, jonka haluaisin mutta sen valmistus on lopetettu, eikä sitäkään saa mistään. ebaykin tsekattu.

Sais olla kuitenkin kohtuu laadukas, mielellään elektroakustinen. Hintahaarukka siinä jossain 0-600e mielellään.
Son, your ego is writing checks your body can't cash!
Jkob
15.06.2010 09:43:10
Ihan kysymys vain eli soitamme keikoilla pa:n kautta, minä kitaraa. Jotenkin kitara kuulostaa turhan paljon banjolta mun mieleen eli aloin miettimään kaikennäköistä vaihtoehtoa. Kitara on Yamahan LL-16 ja mikki Shadow EC-22 (kondensaattori & piezo)

Vaihtoehdot ovat siis ne, että 1) opettelee soittamaan ja hakemaan kitarasta ja mikseristä sellaiset asetukset että ne kuulostavat hyvältä mikserin ja pa:n kautta.
2) Vahvistimen tai efektilaitteen osto; mitä ne antavat verrattuna nykyiseen soittoon?
3) Joku muu, mikä?
Wanking is timeless
Jkob
15.06.2010 09:54:35
Jkob: Ihan kysymys vain eli soitamme keikoilla pa:n kautta, minä kitaraa. Jotenkin kitara kuulostaa turhan paljon banjolta mun mieleen eli aloin miettimään kaikennäköistä vaihtoehtoa. Kitara on Yamahan LL-16 ja mikki Shadow EC-22 (kondensaattori & piezo)

Vaihtoehdot ovat siis ne, että 1) opettelee soittamaan ja hakemaan kitarasta ja mikseristä sellaiset asetukset että ne kuulostavat hyvältä mikserin ja pa:n kautta.
2) Vahvistimen tai efektilaitteen osto; mitä ne antavat verrattuna nykyiseen soittoon?
3) Joku muu, mikä?

E: Sellainen vielä että harkitsin jopa että vaihtaisi tuosta mikistä piezon parempaan, esim. b-bandiin mutta mahtaako auttaa lain..?
Wanking is timeless
darrell
17.06.2010 10:18:24
tracyjacks: Auttakaa. Oon tässä kuukauden suurinpiirtein yrittänyt etsiä valkoista akustista kitaraa, ei sitten mistään löydy. Yamaha teki tuota Dave Navarro-signaturea, jonka haluaisin mutta sen valmistus on lopetettu, eikä sitäkään saa mistään. ebaykin tsekattu.

Sais olla kuitenkin kohtuu laadukas, mielellään elektroakustinen. Hintahaarukka siinä jossain 0-600e mielellään.

Kun vähän venytät hintahaarukkaa, niin Kitarapajalta löytyy:
GUILD D-25: 00's, White Blonde, Case ... 720e

http://www.kitarapaja.com/pics/gud25wb1.jpg
http://www.kitarapaja.com/pics/gud25wb2.jpg
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)