Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Negatiivisen viestin/ensivaikutelman antaminen
1 2
Bonham
23.04.2010 10:12:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bänditoiminnan oppitunteja; osa ties kuinka mones..
 
Varmaan ketjut ehtivät kadota täältä ennen kuin kaikki ehtivät edes lukea niit (en kopioi sitä tähän): eräs yhtye postasi lähes jokaiselle alueelle uuden ketun "Äänestä meitä sinne ja tänne.. käy kuuntelemassa Myspacessa jne"
 
Tällainen "markkinointi" on malliesimerkki siitä, miten bändi jättää itsestään ns. paskan maun suuhun saamatta todennäköisesti yhtään ääntä tuohon kyseiseen äänestykseen. Mikä siis on pointti? Täydellinen ammattitaidottumuus hoitaa näitä asioita..?
 
Tähän törmää todella useasti bänditoiminnassa; rokkarit haluaa rokata ja kaikki muu toimintaan liittyvä hoidetaan päin persettä taikka ei lainkaan.
 
Ei nämä kuitenkaan mitään niin hirveän vaikeita asioita ole, pientä perhetymistä, toisten bändien kanssa keskustelua (varsinkin niiden kanssa, joilla jo homma paketissa vähän paremmin). Olen useati ehdottanut bändeille "managerin" hommaamista; eli kun siinä kaveripiirissä niitä heppuja pyörii, pyytäkää yhtä hoitamaan näitä asioita, jollei itseä kiinnosta. Ja varsinkin sellaista kaveria, joka ei itse soita - hän voisi perehtyä näihin seikkoihin ja bändi saisi kohkata lauteilla.
 
Nyt taisi tässä esimerkissä käydä niin, että bändin nimi jäi todella negatiivisena mieleen.. se ei kuitenkaan tainnut olla tarkoitus. Tässä ei todellakaan päde se, että kaikki julkisuus on hyväksi.
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
JCM
23.04.2010 11:14:16 (muokattu 23.04.2010 11:16:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonham: Bänditoiminnan oppitunteja; osa ties kuinka mones..
 
Nyt taisi tässä esimerkissä käydä niin, että bändin nimi jäi todella negatiivisena mieleen.. se ei kuitenkaan tainnut olla tarkoitus. Tässä ei todellakaan päde se, että kaikki julkisuus on hyväksi.

 
Plussaa kirjoituksestasi. Tässä tapauksessa tuo ensivaikutelma lienee annettu jo kohta kymmenen vuotta sitten, mutta eri nimellä. Tuollaiset ei helposti unohdu, kuten monet positiiviset asiat tuppaavat kansan keskuudessa tekemään:D
 
Spämmäys, ja itsensä väkisin esiintuominen on ehdoton "turn off" niin netissä kuin tosielämässäkin. Erinäisten tahojen asiallinen lähestyminen on taitolaji, ja jos sen osaa niin hommaa voi viedä jopa hiukan eteenpäin.
 
Kaikki julkisuus ei todellakaan ole hyväksi, vaikka jotkut niin yrittävätkin väittää.
Simo78
24.04.2010 21:20:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen useati ehdottanut bändeille "managerin" hommaamista; eli kun siinä kaveripiirissä niitä heppuja pyörii, pyytäkää yhtä hoitamaan näitä asioita, jollei itseä kiinnosta. Ja varsinkin sellaista kaveria, joka ei itse soita - hän voisi perehtyä näihin seikkoihin ja bändi saisi kohkata lauteilla.
 
Varmasti hyvä neuvo, etenkin jos nuorempia jamppoja kyseessä. Kuitenkin silloin vielä kiinnostaa enempi olla rokkari ja päästä keikoille ja varmaan niitä kavereitakin kiinnostaa olla mukana menossa. Taasen tälläinen yli 3kymppisenä ei varmasti kukaan kaveri lähe "manageriksi" tai ei ainakaan mun kavereista kukaan. No eikä muutenkaan itselläkään ole enää liikaa aikaa leikkiä rokkaria:-).
 
Murgo
25.04.2010 17:53:56
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JCM:
Spämmäys, ja itsensä väkisin esiintuominen on ehdoton "turn off" niin netissä kuin tosielämässäkin. Erinäisten tahojen asiallinen lähestyminen on taitolaji, ja jos sen osaa niin hommaa voi viedä jopa hiukan eteenpäin.
 
Kaikki julkisuus ei todellakaan ole hyväksi, vaikka jotkut niin yrittävätkin väittää.

 
Tämän kun joku vielä kertoisi puhelinmyyntiä ja kymmenien mainossähköpostien lähettelemistä harrastaville firmoille.
 
Mutta markkinointi on tosiaan taitolaji, toisaalta jos ei itse tuo itseään esille, ei sitä kukaan muukaan tee mutta toisaalta taas "oma kehu haisee" ja ylenmääräinen "silmille hyppiminen" on ärsyttävää. Joku keskitie siis pitäisi löytää.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
simohovari
26.04.2010 00:07:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytännössä silti parhaiten musa-alalla pärjänneet ovat juuri olleet noita kyynärpäätaktiikalla edenneet. Ainakin minun tuttavapiirini maan/maailmankiertäjät ovat juuri olleet röyhkeitä ja edenneet laskelmoidusti urallaan. Julmaa, mutta totta; nimi ei jää päähän jos on aina se kiltti takapenkin oppilas.
 
oamkbonor
26.04.2010 06:34:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

simohovari: Käytännössä silti parhaiten musa-alalla pärjänneet ovat juuri olleet noita kyynärpäätaktiikalla edenneet. Ainakin minun tuttavapiirini maan/maailmankiertäjät ovat juuri olleet röyhkeitä ja edenneet laskelmoidusti urallaan. Julmaa, mutta totta; nimi ei jää päähän jos on aina se kiltti takapenkin oppilas.
 
Nimenomaan näin. Harvoin sitä on anteeksi pyytelemällä kovin pitkälle päästy.
 
Sir Härö
26.04.2010 08:00:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oamkbonor: Nimenomaan näin. Harvoin sitä on anteeksi pyytelemällä kovin pitkälle päästy.
 
Mutta esimerkkinä metallipalstalla joku aika sitten lukkoon lyöty TWSITP-ketjun meininki menee totaalisen överiksi. Alussa ilmoitetaan että ollaan parhaita ja musiikki edustaa täysin uudenlaista eliittiä. Palaute olikin äärimmäisen negatiivista, jolloin kuulijat haukutaan idiooteiksi ja musiikista mitään tietämättömiksi pelleiksi.
 
Ei musiikkia tehdessä ole pakko kuunnella muita, mutta sellanen tietty nöyryys pitäs kuitenkin olla. Ja röyhkeäksi ei saa ruveta.
 
If you can't convince them, confuse them
Bonham
26.04.2010 10:39:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

simohovari: Käytännössä silti parhaiten musa-alalla pärjänneet ovat juuri olleet noita kyynärpäätaktiikalla edenneet. Ainakin minun tuttavapiirini maan/maailmankiertäjät ovat juuri olleet röyhkeitä ja edenneet laskelmoidusti urallaan. Julmaa, mutta totta; nimi ei jää päähän jos on aina se kiltti takapenkin oppilas.
 
Jaaha. No mulla on sitten ihan toiset mielikuvat: pärjänneet on juurikin niitä todella kohteliaita, hommaan ammattimaisesti suhtautuvia ja hommaansa uskoavia ihmisiä. Mulkun maineella ei tässäkään lajisssa oikeasti pärjää, sitä on turha väittää. Laskelmointi on tottakai suotavaa, osana yhtyeen "liikeideaa". Sekään ei kuitenkaan tarkoita, että pitää olla typerä taikka vastenmielinen.
 
Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan)
simohovari
26.04.2010 11:14:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bonham: Jaaha. No mulla on sitten ihan toiset mielikuvat: pärjänneet on juurikin niitä todella kohteliaita, hommaan ammattimaisesti suhtautuvia ja hommaansa uskoavia ihmisiä. Mulkun maineella ei tässäkään lajisssa oikeasti pärjää, sitä on turha väittää. Laskelmointi on tottakai suotavaa, osana yhtyeen "liikeideaa". Sekään ei kuitenkaan tarkoita, että pitää olla typerä taikka vastenmielinen.
 
Meidän kokemukset erottuvat luultavasti sen takia, että olet yli 20 vuotta vanhempi, kuin minä. Nykyään on vaan niin helvetisti bändejä, että jos tahtoo paikkansa valokeilassa tulee tunkea siihen ja töniä muut tieltä.
 
Nidhöggr
26.04.2010 11:49:46 (muokattu 26.04.2010 11:50:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

simohovari: Nykyään on vaan niin helvetisti bändejä, että jos tahtoo paikkansa valokeilassa tulee tunkea siihen ja töniä muut tieltä.
 
Jos haluaa tulla tunnetuksi siitä että on mulkku, lienee hyvä taktiikka. Sehän sopii vielä rokki-imagoonkin...
Mutta hei, jos bändi ei menesty tai erotu massasta, ei syy kyllä ole mikään mainostuksen puute.
 
"Joo tiede, heh. Matikka, heh. heh. Semmosta." -ruuvimeisseli
konehes
26.04.2010 11:52:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

simohovari: Meidän kokemukset erottuvat luultavasti sen takia, että olet yli 20 vuotta vanhempi, kuin minä. Nykyään on vaan niin helvetisti bändejä, että jos tahtoo paikkansa valokeilassa tulee tunkea siihen ja töniä muut tieltä.
 
Mutta aika usein ne, jotka bändin kohtalosta päättävät (keikkajärjestäjät, toimittajat ym. portinvartijat) ovat juuri niitä "20 vuotta vanhempia".
 
Onhan se nyt selvä, että kohtelias käytös ja ammattimainen suhtautuminen bänditoimintaan kannattavat pitemmän päälle enemmän kuin toopeilu, yletön spämmäys ja ylimielisyys.
 
cherub with heavy metal machine
JnZm
26.04.2010 12:49:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eiköhän se niin mene että rockstaran maine ansaitaan. Jos ekoille keikoille lähdetään asenteella "vittu mä oon stara kusen sun kenkiin" ja vedetään puolen koppaa kaljaa ja örvää itsensä ulos paikalta niin ei tartte odotella pääsevänsä mihinkään maailmankiertuielle. Järkevä nöyryys ja asenne että jokaiselta voi oppia on tässä minusta hyväksi.
 
Vussia, kompuraa ja plaastkomppia
simohovari
26.04.2010 13:13:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt ihan tarkoittanut keikkajärjestäjien kannalta tilannetta, vaan sitä kusipäisyyttä, jota harrastaa muita bändejä/ihmisiä kohtaan. En itse toimisi, koska olen paskahousu kyseisellä tavalla, mutta käytännössä kaikki kaverit, jotka näin ovat tehneet ovatkin sopparinsa saaneet ja kiertelevät.
 
viny
26.04.2010 16:09:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

simohovari: Meidän kokemukset erottuvat luultavasti sen takia, että olet yli 20 vuotta vanhempi, kuin minä. Nykyään on vaan niin helvetisti bändejä, että jos tahtoo paikkansa valokeilassa tulee tunkea siihen ja töniä muut tieltä.
 
Siis kannattaa tunkea itseään joka paikkaan, ei ruveta royhkeäksi staraksi ja haukkuu kaikki muut pystyy.
 
simohovari
26.04.2010 17:49:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viny: Siis kannattaa tunkea itseään joka paikkaan, ei ruveta royhkeäksi staraksi ja haukkuu kaikki muut pystyy.
 
Hei pöllöt, kuten olen yrittänyt vihjata en itse neuvo olemaan kusiaivo ketään kohtaan, vaan käyttäytymään, mutta KÄYTÄNNÖN ELÄMÄ on osoittanut, että se ei oikeen ole ollut kauaskantoinen ideologia!
 
Juhani
26.04.2010 19:33:35 (muokattu 26.04.2010 19:48:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JCM: Kaikki julkisuus ei todellakaan ole hyväksi, vaikka jotkut niin yrittävätkin väittää.
 
Niinpä. Ehkä meno on raaistunut (jengi niin turtunut) ja se julkisuus tuntuu olevan ainakin 90% negatiivisten asioiden yhteydessä. Ja myöskin kynnys joutua tai päästä julkisuuteen oli ennen paljon suurempi ennen internettiä. Siksi varmaan ennen ajateltiin kaiken julkisuuden olevan loppupeleissä hyväksi. Kun sen saaminen oli niin monen portinvartijan takana. Ei tosta vain spämmätty missään mitään, ainakaan kovin näkyvästi tai ilmaiseksi.
Kailis
27.04.2010 02:31:37 (muokattu 27.04.2010 02:32:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mutta käytännössä kaikki kaverit, jotka näin ovat tehneet ovatkin sopparinsa saaneet ja kiertelevät.
 
Ihanko totta? Siis Kempeleellä? Päteekö tää muillakin aloilla ja paikkakunnilla? Ethän yhtään liioittele? Mitkä sopparit? Missä ne kiertää? Onko loput kaverit paskahousuja?
 
tender.insanity
27.04.2010 08:28:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulajalle isot tissit (mieluummin nainen) ja autotune. Sillä pääsee pitkälle ja käsiksi miljaardeihin. Menestys taattu ja "uskottavat" rokkipoppoot jäävät nuolemaan näppejään ja koksut nenän alta pois.
 
simohovari
27.04.2010 10:15:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kailis: Ihanko totta? Siis Kempeleellä? Päteekö tää muillakin aloilla ja paikkakunnilla? Ethän yhtään liioittele? Mitkä sopparit? Missä ne kiertää? Onko loput kaverit paskahousuja?
 
En tiedä, mutta luulisin. En liioittele. Levytys-sopimukset/ohjelmatoimistot. Jenkit, Suomi, Eurooppa (eivät aasiassa käsittääkseni). Ovat.
 
Chemo
28.04.2010 10:37:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä pitää nyt erottaa toisistaan aktiivisuus ja spämmääminen.
 
Edellinen on oikein hyvä asia, ja se on monessa tapauksessa juuri se millä saadaan aikaan niitä sopimuksia jne. Jälkimmäinen sen sijaan on amatöörimäistä kömpelyyttä, joka todellakin antaa pelkästään bändistä - ja kauaskantoisemmin, jopa kaikista siihen liittyvistä henkilöistä - kielteistä viestiä. Ääni Bonhamin näkemykselle aiheesta.
 
Erillinen manageri olisi nuoren bändin kannalta todella hyvä asia. Tässä on vain pienimuotoinen ansaintalogiikkaongelma: alkuvaiheessa jaossa on vain vähän rahaa, jos ollenkaan (ja tää on sitä duunipuolta kuitenkin). Eikä se managerinalku sitten välttämättä ole mitenkään hyötymässä bändin nimestä ja edistymisestä myöhemmin. Mutta jos kaveripíiristä löytyy joku jota tällaista tonttia suostuu ja pystyy hoitamaan, kannattaa pitää kiinni ja arvostaa kaverin panosta.
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «