Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Jazzlevyt joissa rummut miksattu pintaan?
1
Rahina
23.04.2010 17:25:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jazzissa rummut tahdotaan usein miksata lähes kuulumattomiin soolosoitinten vallatessa etualan. Tämä on monessa tapauksessa varsin ymmärrettävää, mutta koska itse olen kiinnostunut erityisesti rumpuosaston tapahtumista, minua tämä ajoittain ärsyttää. Niimpä kysynkin: tuleeko kenelläkään mieleen levytyksiä joissa tätä traditiota on rikottu oikein kunnolla? Muutenkin voi tässä ehdottaa kuunneltavaksi levyjä joissa rumpusoundit on saatu taltioitua poikkeuksellisen makoisasti!
 
man9
23.04.2010 18:25:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rahina: Jazzissa rummut tahdotaan usein miksata lähes kuulumattomiin soolosoitinten vallatessa etualan. Tämä on monessa tapauksessa varsin ymmärrettävää, mutta koska itse olen kiinnostunut erityisesti rumpuosaston tapahtumista, minua tämä ajoittain ärsyttää. Niimpä kysynkin: tuleeko kenelläkään mieleen levytyksiä joissa tätä traditiota on rikottu oikein kunnolla? Muutenkin voi tässä ehdottaa kuunneltavaksi levyjä joissa rumpusoundit on saatu taltioitua poikkeuksellisen makoisasti!
 
Coltranen Expressionilla on mun korvaan sopivaa rummutusta, vaikkei olekaan ihan pinnassa. Fuusiosta jos tykkää niin Parallel Realities Livellä soittaa DeJohnette hienosti. Ja Jukkis Uotila Band Live, hieno levy on se! Ja mites rumpalien soololevyt? Esim. vaikka Olavi Louhivuori: Inhale Exhale tai Hakim Ludin: One World Percussion.
 
AMD
St.Stephen
24.04.2010 09:54:11
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeile vaikka Art Blakey & The Jazz Messengersiltä seuraavia lättyjä:
 
Buhaina's Delight
Free For All
Moanin'
Mosaic
 
Nämä ovat siis vain muutamia esimerkkejä. Art Blakey tuli rumpalina ensiksi mieleen. Kyllä mun mielestä aika pitkälti kaikilla Rudy Van Gelderin äänittämillä levyillä pitäisi rumpusoundien olla kohdillaan. Oikeastaan minkä tahansa Blue Note -levyn vuosien 1956-1965 väliltä pitäisi toimia vallan hyvin.
 
Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are? -FZ
Rahina
25.04.2010 11:03:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok, ja kiitoksia... otanpa näitä kuunteluun!
(lisääkin voi toki listata jos jollekulle mieleen juolahtaa...)
 
tml
27.04.2010 12:49:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minusta rummut kuuluu aika hyvin 50-luvun lopusta eteenpäin?
 
Hieno esimerkki Sonor Phonic bop-soundeista löytyy Don Cherryn ja Ed Blackwellin levyltä El Corazón.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «