Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Jazz »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: McCoy Tyner Imatra Big Band festareille!
1
moderndrummer88
16.04.2010 00:35:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on aika harvinaista herkkua tarjolla, McCoy Tyner Trio feat. Joe Lovano tulee näemmä IBBF:lle! Ketähän tossa triossa on soittajia, koitin metsästää netistä infoa mutta aika huonosti löytyy tietoa?
 
"Well I like drummers baby you're not my bag..."
lukethesis
18.04.2010 18:07:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pieni varoituksen sana: McCoy sairastaa Parkinsonia, eikä ole käytännössä "pystynyt soittamaan" enää vuosikausiin "kunnolla". Olen nähnyt herran nyt viime vuosina usemmankin kerran, ja joka kerta on ollut pettymys - soittamisesta ei tuu käytännössä mitään.
 
Jos tuo on se sama trio, niin rumpali on todennäköisesti Eric Gravatt (eli se sama häiskä, mikä oli Weather Reportin ensipainoksen rumpali, ja sittemmin lähti vanginvartijan hommiin...).
 
Surullista, mutta onhan kyseessä jo vanha mies.
 
St.Stephen
18.04.2010 22:58:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En ole kuullutkaan, että Tyner sairastaisi Parkinsonia. Eikä löydy googlellakaan mitään tietoa tuosta. Sekoitatkohan nyt johonkin toiseen pianistiin kenties?
 
Viimeisin kosketukseni McCoy Tyneriin on vuoden 2003 mainio Land of Giants -levy, jolla mies on hyvinkin notkeassa vedossa. Olen itse luultavasti menossa BB-kurssille, joten McCoy Tynerkin tulee siinä tsekattua. Odotan innolla!
 
Tämä kevät/kesä tuntuu tuovan Suomeen poikkeuksellisen kavalkadin näitä vanhempia herrasmiehiä. Torstaina olin kuuntelemassa Benny Golsonia (tiistaina sain jopa kunnian tavata herran!), Roy Haynes tulee April Jazzeille, Cedar Walton Poriin ja McCoy Tyner Imatralle. Nyt kannattaa näitä käydä kuuntelemassa, sillä alkavat olla jo sen ikäisiä, ettei toista tilaisuutta välttämättä tule. Itse missaan noista luultavasti Cedar Waltonin, sillä näillä näkymin en Potiin ole tänä vuonna menossa.
 
Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are? -FZ
vasili
18.04.2010 23:45:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

St.Stephen: Nyt kannattaa näitä käydä kuuntelemassa, sillä alkavat olla jo sen ikäisiä, ettei toista tilaisuutta välttämättä tule. Itse missaan noista luultavasti Cedar Waltonin, sillä näillä näkymin en Potiin ole tänä vuonna menossa.
 
Onhan näiden vanhojen äijien näkemisessä aina oma legendaarisuusarvonsa, mutta esim. McCoy ja Haynes ovat kyllä parhaat päivänsä eläneet, mitä tulee soittamiseen. Suomesta löytyy tällä hetkellä varmaan lähes sata pianistia, jotka soittavat feikki mccoyta paremmin kuin mestari itse nykyään.
 
Viimeisen vuoden aikana mulla on ollut tilaisuus nähdä ja kuulla monia, jotka ovat aikoinaan lukeutuneet niihin kaikista kovimpiin jätkiin. Kaikki tuollaiset keikat ovat olleet pettymyksiä. Ei sillä että olisin odottanut itse staran soittokunnon olevan entisellään. Ne keikat olisivat olleet pettymyksiä ihan kenen tahansa soittamana.
 
Mutta ei nyt pidä liikaa yleistää. Suomen Junnu Aaltonen on mainio päinvastainen esimerkki. Mutta jotenkin epäluuloiseksi olen tullut noiden jenkkitähtien suhteen. Haynes olis kohta tyrkyllä, mutta tuoreehko youtube-video, jossa soittavat kiertuebändillä Methenyn Jamesia on kyllä aika karua kuultavaa...En kuitenkaan taida 50 euroa tollaisesta pulittaa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=0KxL6hrTeQs&feature=player_embedded
 
St.Stephen
19.04.2010 01:21:39
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No oli aika ankea pätkä kyllä.. Ei lupaa hyvää April Jazz -keikalle. En minäkään tuosta viittäkymmentä euroa pulittaisi. Onnekseni olen menossa paikalle lehdistön edustajana, joten jos se on tuota tasoa, niin eipähän tarvitse surkutella rahanmenoa.
 
Ehkäpä 81-vuotiaan Benny Golsonin vaikuttava esitys torstaina on saanut minua nostamaan odotuksiani muidenkin papparaisten kohdalla epärealistisen korkealle. Onhan se toki niin, ettei näiden veteraanien oikein voikaan odottaa paahtavan samaan malliin, kuin niillä puoli vuosisataa sitten äänitetyillä suosikkilevyillä. Olin kuitenkin siinä käsityksessä, että McCoy Tyner olisi vielä ihan voimissaan. Ehkä olin väärässä.
 
Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are? -FZ
lukethesis
19.04.2010 11:59:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

St.Stephen: Olin kuitenkin siinä käsityksessä, että McCoy Tyner olisi vielä ihan voimissaan. Ehkä olin väärässä.
 
Elä nyt hyvä mies vänkää vastaan, vaan usko pois. ;) Kuten sanoin, olen nähnyt (tod näk tuon saman trio) tässä viimeisen parin kolmen vuoden ajalla useamman kerran, ja aina se on ollut yhtä hirveetä. Ei pysty vetämään esimerkiksi niitä "McCoy-linjoja" enää, eikä siitä soittamisesta oikein tuu muutenkaan mitään.
 
Mitä näihin "vanhuksiin" tulee, niin toisaalta, Wayne Shorter on 76 (!!), Herbie Hancock on 70 (Chick Corea taitaa olla kans), ja ainakaan näitä äijiä ei ole ajan hammas puraissut yhtään, päinvastoin. Ehkä se on se buddhismin harjoitus ;)
 
sub zero
19.04.2010 14:03:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

porissa soittava bobby hutcherson lienee kondiksessa?
 
en ole kännissä, en elä huumeessa, kirjoitan vaan viestini kovassa kuumeessa / rölötysketjut ovat mulle aika vaikeita, aina ei voi aavistaa moderaattorin aikeita
St.Stephen
20.04.2010 00:38:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lukethesis:Ehkä se on se buddhismin harjoitus ;)
 
Tai Corean kohdalla sitten skientologian rakentava vaikutus? :D Ja kai se on uskottava, ettei McCoy Tyner ole enää entisensä. Säälihän se aina on, kun kerran niin hieno muusikko vanhuuden myötä kadottaa tatsinsa. Ja Hutchersonin vierailun olinkin kokonaan unohtanut. Näyttäisi olevan ihan hyvissä voimisssa edelleen: http://www.youtube.com/watch?v=cYwxd1h66BA
 
Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are? -FZ
St.Stephen
20.04.2010 10:29:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sen Benny Golsonin ja UMOn keikan, josta mainitsin yllä, voi muuten käydä kuuntelemassa Areenassa:
 
http://areena.yle.fi/audio/907980
 
Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are? -FZ
TommiW.
21.04.2010 21:16:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Anteeksi, menee vähän aiheen ohi, mutta kun tämä threadi nyt oli suoraan etusivulla niin laitetaan nyt tänne: Millä levyllä on ensimmäistä kertaa McCoyn kappale "Senõr Carlos", ja kuka soittaa ko. levyllä bassoa? Samalla levytyksellä on rummuissa Elvin Jones. Kuulin ko. version tänään ensimmäistä kertaa ja asia jäi häiritsemään kovin.
 
"Voi v****! Pienen munan, ärsyttävän itseriittoisen hymyn ja pahan asenteen lisäksi sulla on uskomaton kyky sanoa ihmisille juuri ne sanat jotka ne tahtovat kuulla jotta ne lähtevät tohon sun kelkkaan mukaan! Sä olet paha ihminen!" -Nainen 28v.
Chunga
24.04.2010 19:33:35
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imatralla tulevana bb-kurssilaisena aion varmasti katsastaa mccoy-keikan, mutta moniin "wanhoihin mestareihin" pettyneenä ei ole odotukset kovinkaan korkealla. Joe Lovano taasen... HUH!
 
Näin Lovanon pari vuotta sitten New Yorkissa ja täytyy todeta Bill Frisellin ja Paul Motianin rinnallakaan ei jäänyt kakkoseksi (soittivat triokeikan village vanguardissa).
 
Täytyy myöntää että suurin pettymys toistaiseksi on ollut Pharoah Sandersin soittokunto April Jazzeilla parin vuoden takaa, mut se onkin jo ihan toinen tarina...
 
All consept - no content
St.Stephen
29.04.2010 09:33:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No niin, nyt on Roy Haynes nähty ja täytyy sanoa, että tuo youtube-klippi antoi ehkä vähän liian synkän kuvan herran taidoista. Eihän se enää ihan sataprosenttisessa iskussa ollut, esim. soolot oli paikoitellen aika tuskallista kuultavaa. Keikka oli kokonaisuudessaan kuitenkin positiivinen yllätys, varsinkin kun osasi odottaa pahinta.
 
Yllärinä Haynesia oli lämppäämässä Gadi Lehavi Trio. 13-vuotias israelilainen pianisti todella ansaitsee tittelin ihmelapsi.
 
Musa alkaa noin minuutin kohdalta:
 
http://www.youtube.com/watch?v=zvA4ztA7nzs
 
Ja tää kakara on siis soittanut jazzia vasta kaksi vuotta. Keikalla ne soitti standardeja, muun muassa Esbjörn Svensson Trio -henkisen version Giant Stepsistä plus yhden Lehavin oman biisin. Voi olla, että tästä tyypistä kuullaan vielä...
 
Why do you necessarily have to be wrong just because a few million people think you are? -FZ
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «